فرهنگی >>  هنر >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۵  ، 
کد خبر : ۲۹۷۷۸۶
ششمین جشنواره بین‌المللی شعر انقلاب افتتاح شد

موازین شعر انقلاب از وصیت امام و بیانات رهبر انقلاب استخراج می‌‌شود

متولیان برگزاری ششمین جشنواره بین‌المللی شعر انقلاب در شیراز خواهان انتقال دبیرخانه دائمی آن به این شهر شدند.
پایگاه بصیرت / گروه فرهنگی
به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس از شیراز؛ آیین افتتاحیه ششمین جشنواره بین‌المللی شعر انقلاب صبح امروز در حافظیه و در جوار آرامگاه حافظ با حضور مسئولین استانی و شاعران داخلی و خارجی برگزار شد.

براساس این گزارش، در این مراسم فاضل نظری معاون هنری حوزه هنری، علیرضا قزوه رئیس مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری و مرتضی امیری اسفندغه به همراه مسئولین استانی حضور داشتند.

کرم‌الهی رئیس حوزه هنری استان فارس ضمن تشکر از شاعران داخلی و خارجی برای حضور در پایتخت فرهنگی کشور اظهارداشت: دارالعلم شیراز خواستگاه قله‌های رفیع فرهنگ و ادب ایران‌زمین است و به آنها افتخار می‌کند. اینجا شیراز پایتخت هنر ایران زمین است. از تمامی حاضران در این مراسم تشکر می‌کنم.

در ادامه این مراسم غلامعلی مهدی‌خانی شاعر و متخلص به مجرد پیش از شعر خانی در سخنانی گفت: ما شعرا فقط حافظ و سعدی داریم البته مولانا و سایرین هم هستند اما این دو عزیز در استان فارس ارزش دیگری به آن بخشیده‌اند.

وی با بیان اینکه من به نمایندگی از شعرای کشور غزلی را می‌خواهم بخوانم گفت: آن زمانی که صدامیان کشور را مورد حمله قرار داده بودند از هوا و زمین به گلوله بسته بودند روزی در اتاقم نشسته بودم که رادیو اعلام کرد کودکستان بچه‌های استثنایی بروجرد با خاک یکسان شد، من پس از آن یک غزل گفتم «مادری انگار دارد بچه‌اش را در بغل/ دختری خوابیده با تنها عروسک زیر خاک».

براساس این گزارش، علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در این مراسم اظهارداشت: در طلیعه ایام اللهی که کم از دهه فجر ندارد، درست است طلیعه یوم‌الله 9 دی، اتفاق بزرگی است که برخی سعی دارند آن را کوچک جلوه دهند اما برای ما نگاه پاک و صمیمی و نافذ آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب ملاک است که در دیدارشان با شاعران با جدیت و با نوعی خشم انقلابی که از ایشان سراغ داریم می‌فرمودند من چیزی را می‌بینم که خیلی‌ها نمی‌خواهند ببینند. 9 دی اتفاق کوچکی نبود 

قزوه با بیان اینکه برای شعر فارسی خیلی‌ها فدا شدند، سختی کشیدند حتی محو شدند، گفت: خیلی‌ها فدا شدند تا امثال حافظ، سعدی، مولانا و بزرگان دیگر سر برآورند. برای انقلاب هم همینگونه است. در شهرهای بزرگ و کوچک شهدای بسیاری پای انقلاب ایستادند و ما امروز برای شعر انقلاب اینجا جمع شده‌ایم هرچند شعر زیبا بسیار گفته شده اما ما امروز به شکل خاص برای شعر انقلاب گرد هم آمده‌ایم، شعری که مؤلفه‌های بسیاری دارد از جمله حرمت نهادن به انسان و رعایت اخلاق و ادب.

قزوه همچنین به موازین شعر انقلاب اشاره و آن را برگرفته از منویات رهبر انقلاب و وصیت‌نامه امام همچنین قرآن و نهج‌البلاغه دانست و گفت: شعر انقلاب اهل خودنمایی نیست بلکه حرمت نگه می‌دارد و نشانگر ادب است.

وی به حضور شاعران داخلی و خارجی اشاره و متذکر شد: نماینده کشورهای مختلفی چون عراق، سوریه، کویت، لبنان و ... امروز در جشنواره شعر انقلاب در کنار ما هستند که حرمت نهادن به این شاعران از وظایف شعر انقلاب است.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری به دبیر این دوره از جشنواره اشاره و تصریح کرد: مرتضی امیری اسفندقه به حق یکی از شاعران برجسته کشور است که در بزنگاه‌های مختلف حضور چشمگیر داشته. او خود را نشان نداده بلکه حقانیت شعر انقلاب دفاع کرده است.

وی در خاتمه سخنان خود به مناسبت 9 دی شعری را خواند که در یکی از ابیات آن آمده است: «سلام بر همه الا قلب مغلوبان/ سلام بر همه الا به انقلاب فروش».

در ادامه این مراسم عباس باقری از شاعران پیشکسوت سیستان و بلوچستان مطلبی را قرائت کرد. همچنین همتی بوشهری معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز در ادامه سخنرانی کرده و محمدالامین الکرخی یکی از شاعران خارجی شعر خواند.

در پایان این مراسم، موسوی مدیرکل امور اجتماعی استانداری فارس پیشنهاد داد دبیرخانه جشنواره شعر انقلاب به شکل دائمی در شیراز استقرار یابد.

شاعران حاضر در ششمین جشنواره شعر انقلاب در پایان این مراسم گرد آرامگاه حافظ آمدند و برای این شاعر و عارف فاتحه نثار کردند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات