سیاسی >>  انقلاب اسلامی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۸  ، 
کد خبر : ۲۹۷۸۰۲
نماینده ولی فقیه در سپاه در گفت و گوی اختصاصی با بصیرت

معرفی عناصر پشت صحنه فتنه، شجاعت و صراحت لازم دارد

معرفی عناصر پشت صحنه فتنه شجاعت و صراحت لازم دارد. مشکل فتنه 88 هم همین بود. اگر بصیرت در بسیاری از خواص بود، و یا شجاعت و صراحت در برخی دیگر بود ما با مشکلات بعدی مواجه نمی شدیم.
معرفی عناصر پشت صحنه فتنه شجاعت و صراحت لازم دارد.در آستانه سالگرد حماسۀ 9 دی سال 1388 درصدد برآمدیم از حجّت الاسلام و المسلمین علی سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه که در حال استراحت برای درمان عارضه پیش آمده برای خود است، احوال پرسی داشته باشیم که در این میان فرصت را غنیمت شمرده و در مورد زوایای فتنه 88 و همچنین نقش رهبر معظم انقلاب و مردم در خنثی کردن آن گفتگویی انجام دادیم که متن کامل آن در ادامه می آید.

بعنوان سئوال نخست رمز و راز تلاش عدّه ای برای به فراموشی سپردن فتنه 88 را چه می دانید؟ 

آنچه در سال 88 اتفاق افتاد در واقع فتنه تمام عیاری بود که توسط عناصر قدرت طلب با عبور از خطوط قرمز و با پشتیبانی امپراتوری رسانه ای استکبار در راستای دستیابی به قدرت و تغییر در ساختار و نظام حاکمیت دینی شکل گرفت. اما به علّت اینکه فتنه خنثی شد و نتیجه ای برای آنان در بر نداشت درصدد هستند جریان فتنه را به فراموشی بسپارند زیرا اوّلاً نگران افشای اسرار عناصر اصلی پشت صحنه فتنه و معرفی آنان به جامعه هستند ثانیاً همان عناصر هم اکنون در تلاش برای دستیابی و یا حفظ قدرت با شیوه های گوناگون هستند و نگران عکس العمل مردم می باشند ثالثاً عناصر قابل توجّهی از عوامل همراه فتنه در مسندهای مختلف قرار گرفته و یا در تلاش برای تصاحب مراکز قدرت هستند و رابعاً نگران محاکمه عناصر روی صحنه فتنه و افشای ابعاد بیشتری از فتنه می باشند؛ لذا در تلاشند به نوعی فتنه را کم رنگ نموده و به تاریخ بسپارند،که با هوشیاری وفاداران به نظام دینی، نقشه آنان عملی نشد.

از نظر جنابعالی علل و عوامل لزوم یادآوری فتنه 88 را چیست؟ 

ازجمله مهمترین ابزار جریان مقابل انقلاب های توحیدی و رهبران الهی یعنی جریان تحوّل ناپذیر و جریان اشرافی و قدرت طلب برای مقابله با رهبران الهی ایجاد غائله، آشوب و فتنه بوده و فتنه یکی از انواع جنگ نرم به شمار می آید که امروز از آن به عنوان انقلاب مخملی هم نام می  برند. در تاریخ اسلام و انبیاء پیشین فتنه های زیادی اتّفاق افتاده که قرآن بسیاری از آنها را به تفصیل بیان می کند و به پیامبر هم یادآور می شود که این فتنه ها را برای مردم یادآوری کن. خود پیامبر عظیم الشأن اسلام هم نسبت به فتنه های پس از خودش هشدار داده بودند و متأسفانه به علّت عدم توجّه به هشدار ها، مردم در فتنه قرار گرفته و گرفتار طوفان ها و گردبادها گردیدند. در انقلاب اسلامی ایران هم ما شاهد فتنه و غائله هایی بوده ایم که مهمترین آن فتنه سال 88 بوده است. علّت تأکید قرآن و رهبران دینی روی لزوم یادآوری فتنه ها و چرایی لزوم یادآوری فتنه 88 این است که اولاً در هر فتنه ای درس ها و عبرت های زیادی نهفته است و توجّه به درس ها و عبرت ها زمینه ساز افزایش بصیرت مردم و سلامت نظام دینی خواهد بود؛ ثانیاً فتنه ها قابل تکرار هستند و ممکن است در شرایط دیگری فتنه ای اتفاق افتد که اساس نظام را نابود کند ولذا باید مرتّب روی فتنه های گذشته تأکید نمود امّا یادآوری و لزوم بازشناسی فتنه 88 اهمیّت بیشتری دارد زیرا عناصر پشت صحنه همچنان ناشناخته مانده و بخشی از عوامل اصلی همچنان در عرصۀ سیاسی فعّال هستند؛ ثانیاً عوامل روی صحنه همچنان روی  موضع خود قرار داشته و مدّعی هم هستند؛ ثالثاً عدّه ای در تلاش هستند فتنه 88 را در حدّ کدورت کاهش داده و در تلاش تطهیر عوامل می باشند. و لذا زنده نگه داشتن این فتنه از اهمیّت بیشتری برخوردار می باشد. 

چرا فتنه پیچیدگی دارد و پیچیدگی های فتنه 88 را در چه می دانید؟ 

مشکل اصلی فتنه ها چند لایه بودن آن است که برخی لایه ها قابل شناسایی و برخی به سادگی قابل شناسایی نیستند و باید توسّط خواص شناسایی و به مردم معرفی شوند. در زیارت عاشورا بین کسانی که بنیان گذار ظلم بودند با ظالمین مرزبندی شد و معلوم می شود یک عدّه پشت صحنه اندیشه فتنه را طراحی و تئوریزه می کنند و عدّه ای هم روی صحنه اجرا و عملیاتی می کنند . معمولاً عوامل روی صحنه شناسایی می شوند اما عوامل طراح فتنه کمتر شناسایی می شوند آن هم دو دلیل دارد. نخست اینکه عناصر طراح فتنه کمتر سند از خود باقی می گذارند و دوم اینکه در حاشیه امن قرار می گیرند و برای آنان حریم درست می کنند و به روشنی نمی توان آنها را معرفی کرد . معرفی عناصر پشت صحنه فتنه شجاعت و صراحت لازم دارد. مشکل فتنه 88 هم همین بود . عناصری از ماه های قبل مقدّمات و زمینه ها را فراهم نمودند و به تدریج بسترهای لازم را فراهم کردند، همچون تشکیل کمیته صیانت از آراء، القاء تقلّب، اغواء پیروزی، جلسه کمیته ابطال انتخابات  نوشتن برخی نامه ها و ... و برخی هم فتنه را به اجراء درآوردند و عدّه ای هم کف خیابان آشوب نمودند. اگر بصیرت در بسیاری از خواص بود، و یا شجاعت و صراحت در برخی دیگر بود ما با مشکلات بعدی مواجه نمی شدیم. 

نقش رهبری معظم انقلاب را در مقابله با فتنه 88 چگونه ارزیابی می کنید؟ 

مشکل اصلی بشریت مدیریت بوده و به جهت اهمیّت مسئله مدیریت، خداوند منان انتخاب انبیاء را از مختصات خود قرار داده آن هم به علت وجود شرایط خاص از جمله عصمت و قدرت دریافت وحی بوده است در مورد ائمه علیهم السّلام هم مسأله به این شکل است و در مورد ولی فقیه هم علّت واگذاری تعیین مصداق به خبرگان به جهت شرایط خاص آن می باشد ولذا وقتی مدیریت عالی جامعه در دست والاترین انسان قرار گرفت زمینه تکامل بشر فراهم می شود. در سطوح بعدی هم همین طور است یعنی پس از رهبری قوای سه گانه به ویژه قوه مجریه باید در دست افراد صالح با همه معیارهای در تراز نظام دینی باشد. 
رهبری و ولی فقیه در جمهوری اسلامی ایران نقش اساسی و زیربنایی داشته. حضرت امام بنیانگذار نظام دینی بود و با همۀ توان از شریعت و حکومت دینی پاسداری نمود و فتنه ها و غائله های زیادی را خنثی نمود . پس از ایشان مقام معظّم رهبری حضرت امام خامنه ای (مدّظلّه العالی) رهبری را عهده دار شدند و با تمام توان در سخت ترین شرایط از شریعت، کیان اسلام و حکومت دینی پاسداری نمودند. یکی از ابعاد تأثیرگذاری رهبری خنثی کردن فتنه 88 بود که پرداختن به ابعاد این نقش نیاز به بحث تفصیلی دارد. 

نقش مردم را در ایجاد حماسه 9 دی 88 و پایان فتنه را چگونه ارزیابی می کنید؟ 

در نگرش دینی حق حاکمیت از سوی خداست و قدرت حاکمیت توسط مردم ایجاد می شود . ارسال رُسل و بعثت انبیاء با خداست و خداوند از مردم می خواهد با اطاعت از رهبران الهی زمینه حاکمیت دینی را فراهم نمایند. جمهوری اسلامی با همین فرمول شکل گرفت و در آن ولی فقیه با رهبری نظام ، و مردم با اطاعت و همراهی با رهبری زمینه پیروزی نظام را فراهم نمودند. دفاع مقدس را به سامان رساندند و در برابر فتنه ها ایستادند . یکی از نقش های برجسته مردم ایران خنثی کردن فتنه سال 88 با شکل دهی حماسه 9 دی بود که با حضورشان خطر عمده ای را از جلوی راه انقلاب برداشتند. 

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات