تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۷  ، 
کد خبر : ۲۹۷۸۲۱

زمینه‌ها، ویژگی‌ها، آثار و پیامدهای یوم‌الله 9 دی

حماسه نه دی را به خاطر ویژگی‌های خاص و متمایز آن از جمله؛ واکنش سریع و به موقع مردم نسبت به تهدید ضد انقلاب، خودجوش و کاملاً مردمی بودن حرکت، فراگیری و حضور گسترده همه اقشار، سلیقه‌ها و ذائقه‌های سیاسی، حضور بارز نسل سوم و جوان انقلاب اسلامی و ... یکی از رویدادهای ویژه انقلاب اسلامی به شمار می آید.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ حسن خدادی

زمینه‌ها، ویژگی‌ها، آثار و پیامدهای یوم‌الله 9 دیاز جمله عوامل مهمی که موجب اهمیت و برجستگی حماسه مردمی 9 دی در مراکز سیاستگذاری امنیتی آمریکا می‌شود «شکست مضحکانه سیاست‌های غربی و رویکردهای آمریکایی» در مقابله با جمهوری اسلامی ایران است.

9 دی تقابل انقلاب و ضد انقلاب و به‌سان 22 بهمن 57 به مفهوم واقعی کلمه «یوم‌الله» است و نه یک تاریخ، بلکه می توان آن را حماسه‌ای تاریخ‌ساز، بی‌نظیر و جاودانه در تاریخ درخشان و پرتلألو انقلاب اسلامی قلمداد نمود که در آن اوج بصیرت، ولایت‌مداری و هوشیاری ملت ایران یکبار دیگر با طنین بلند و گام‌های متعالی و مشت‌های آهنین خویش به خروش درآمد و اصحاب فتنه را که به پشت گرمی قدرت‌های سلطه‌طلب و زیاده‌خواه و سازمان‌ها و مراکز امنیتی و جاسوسی وابسته آنها، درصدد ضربه زدن به نظام مقدس اسلامی بودند، به زانو در آورد و هیمنه استکبار را درهم فرو شکست و مشت محکمی بر دهان فتنه‌گران فرود آورد؛ حماسه‌ای که آغازی بود بر پایان فتنه، و آموخت که نیازی نیست همیشه ولی در بین باشد، بلکه کافی است ولی در دل باشد؛ حماسه‌ای که پیام آن این بود: هر که در مقابل انقلاب بایستد هلاک و به خاک مذلت خواهد افتاد.

 

ریشه‌ها، علل و عوامل و زمینه‌های شکل‌گیری حماسه نه دی که بیانگر اوج حمایت و پشتیبانی ملت از نظام و انقلاب و رهبری عظیم‌الشأن است به خوبی شناخته شده‌اند و در این حوزه طی سال‌های اخیر مطالب و مقالات متعددی به رشته تحریر در آمده و ارائه شده است. در واقع زمینه‌ها و علل شکل‌گیری 9 دی را به طور اخص می‌توان در سه متغیر عمده به شرح ذیل مورد شناسایی قرار داد: حاکمیت گفتمان دینی در جامعه و باورهای دینی و ارزش‌های اسلامی مردم، تبعیت و اطاعت از فرامین رهبری و التزام عملی به اصل ولایت مطلقه فقیه، برخورداری مردم از شعور، بصیرت، آگاهی و بینش سیاسی ـ‌ اجتماعی مثال زدنی و همچنین درک واقعی مفهوم عاشورا و پیام‌های نهضت عظیم حسینی.

افزون بر آن حماسه نه دی را به خاطر ویژگی‌های خاص و متمایز آن از جمله؛ واکنش سریع و به موقع مردم نسبت به تهدید ضد انقلاب، خودجوش و کاملاً مردمی بودن حرکت، فراگیری و حضور گسترده همه اقشار، سلیقه‌ها و ذائقه‌های سیاسی، حضور بارز نسل سوم و جوان انقلاب اسلامی، سر دادن شعارهای کاملاً سیاسی و معنادار و نیز بازتاب گسترده داخلی و خارجی باید یکی از رویدادهای ویژه انقلاب اسلامی به شمار آورد که آن را به نقطه‌ای عطف در نظام مقدس اسلامی تبدیل ساخت.

نکته دیگر اینکه حماسه نه دی 1388 آثار و پیامدهای فراوانی نیز در داخل و خارج از کشور داشت که نمایان شدن ظرفیت درونی و واقعی انقلاب اسلامی در مواجه با تهدیدات برجسته‌ترین آنها می‌باشد. به این معنا که حماسه 9 دی این باور را ایجاد کرد که تفکر انقلاب اسلامی و مدیریت نظام جمهوری اسلامی ظرفیت لازم را برای رؤیارویی با چالش‌های پیچیده دارد و می‌تواند آسیب‌های داخلی خود را ترمیم کند و از گردنه‌های سخت عبور کند که فتنه 88 مهم‌ترین گردنه بود. مدیریت نظام در مهار فتنه و آشکارسازی ابعاد آن در جامعه نقش اساسی در خلق حماسه نهم دی داشت. نظام به ویژه پس از حادثه روز عاشورا که در روز 6 دی اتفاق افتاد، چالش را به‌عنوان چالش با باورهای مردم رسانه‌ای نمود. پیوند جریان فتنه با نظام سلطه و ضد انقلاب را به خوبی نشان داد و ماهیت فتنه را که چیزی غیر از رقابت‌های انتخاباتی و تقلب در انتخابات بود، نمایان ساخت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات