فرهنگی >>  جنگ نرم >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۸  ، 
کد خبر : ۲۹۷۸۴۷
در قالب یک کتاب پژوهشی منتشرشد؛

افشای افسانه اسامه بن‌لادن/ راز زندگی فرزندان یک تروریست

کتاب «اسامه بن لادن افسانه یا واقعیت» شامل زندگینامه کامل بنیان‌گذار القاعده، نوشته «محمد سرابی» از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر شد.
پایگاه بصیرت / گروه فرهنگی
به گزارش گروه فرهنگی بصیرت به نقل از خبرنگار مهر، این کتاب به زندگی اسامه بن لادن فرزند یکی از ثروتمندترین سرمایه‌داران عربستان می‌پردازد که راهش را از دیگر اعضای خانواده جدا کرد و به سوی طراحی بزرگترین حمله تروریستی تاریخ معاصر رفت، حمله به برج‌های تجارت جهانی که نقطه آغاز درگیری‌های مذهبی در قرن بیست و یکم بود و اکنون به شکل جنگ‌های مرگبار خاورمیانه ادامه دارد.

این کتاب که در ۱۴ فصل تنظیم شده است، ماجرای خانواده بن‌لادن را از سال‌های بسیار دور آغاز می‌کند و شکل‌گیری کشور عربستان در کشاکش خاندان سعودی و فرقه وهابیت شرح می‌دهد.

در فصل چهارم می‌خوانیم که چگونه چند حادثه باعث شد اسامه جوان کشور عربستان را به مقصد افغانستان و به انگیزه جنگ با ارتش سرخ شوروی ترک کند. ادامه این جنگ باعث شد که اسامه از عربستانی ثروتمندی که برای کمک به مجاهدان افغان آمده بود تبدیل به یک سازمان‌دهنده جنگی شود. در این فصل آمده است «القاعده پیش از سال‌های ۱۹۹۰ مانند صدها گروه دیگری بود که در جریان جنگ افغانستان شکل گرفتند ولی در ادامه از مرزها این کشور خارج شد و صدای خود را به نیویورک رساند. پدر اسامه به این اکتفا نکرد که یک بنای ساده در بندر جده باشد و خودش را به دربار پادشاه رساند. اسامه هم صفات متعددی را از پدرش به‌ ارث برده بود که باعث شد فرمانده یک گروه شورشی محلی باقی نماند. القاعده سازمانی جهانی بود که می‌خواست از مرزها عبور کند ولی تمرکز خود را از خاورمیانه منحرف نکند.»

در فصل‌های بعد، بازگشت اسامه به کشور، سفر به آفریقا و همینطور برنامه‌ریزی برای ده‌ها حمله تروریستی به اهداف آمریکایی را می‌خوانیم. حمله ۱۱ سپتامبر در این میان بخش مستقلی را به خود اختصاص داده که تمام جزییات از عاملان حمله تا مختصات حادثه را تشریح می‌کند.

در این فصل می‌خوانیم «در سال گفتگوی تمدن‌ها یک هواپیمای مسافربری در مقابل چشم تمام مردم دنیا به آسمانخراش بزرگی کوبیده شد. این تصویر بارها و بارها در رسانه‌های مختلف تکرار شده است. هواپیما مستقیماً به سمت آسمانخراش می‌آید، به آن برخورد می کند و در دل ساختمان تبدیل به گلوله‌ای از آتش می‌شود.حادثه یازده سپتامبر در کمتر از دو ساعت روی داد و در آن سه هزار انسان بی‌گناه جان خود را از دست دادند.»

نویسنده کتاب که خود روزنامه‌نگار است در برخورد با هر موضوع جدید، شرح کوتاهی از آن می‌دهد چنان‌که در این کتاب با ویکتور بوت تاجر اسلحه، عبدالله عزام فرمانده جهادی، خالد شیخ محمد تروریست بمب‌گذار و کولا بوف نویسنده جنجالی سیاهپوست آشنا می‌شویم.

بخش‌های پایانی این زندگی‌نامه، عملیات‌های گوناگون نظامی و اطلاعاتی آمریکایی‌ها در تعقیب متعم اصلی جمله به برج‌های دوقلو را بیان می‌کند. عملیات‌هایی که ظاهرا به مرگ اسامه در ابوت آباد پاکستان ختم شد. فصل آخر این کتاب با زندگی دیگر فرزندان اسامه بن لادن و همکاران پس از او به پایان می‌رسد.

کتاب اسامه بن لادن افسانه یا واقعیت به قلم محمد سرابی در ۳۵۹ صفحه و با قیمت ۲۴ هزار تومان از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی به بازار عرضه شده است.
خبرگزاری مهر
حمید نورشمسی
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات