سیاسی >>  امنیتی - دفاعی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۳  ، 
کد خبر : ۲۹۷۸۸۱

قرارگاه خاتم الانبیاء، 27 سال مجاهدت در عرصه سازندگی

قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) بعد از اتمام جنگ و با توجه به اصل 147 قانون اساسی و بنا به تدبیر فرمانده معظم کل قوا، به عرصه سازندگی کشور ورود پیدا کرده است. این قرارگاه از زمان شروع به فعالیت در عرصه اقتصادی، با همه دولت‌های بعد از جنگ کار کرده است. در طول این سال‌ها همه دولت‌ها علی رغم سلایق متفاوت سیاسی، از خدمات قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء استفاده کرده اند.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی / اکبر کریمی

قرارگاه خاتم الانبیاء، 27 سال مجاهدت در عرصه سازندگی
نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای قرارگاه خاتم‌الانبیاء‌(ص) با نام اقتدار سپاه در عرصه سازندگی، از روز دوشنبه بیست و دوم آذر ماه در کنار همایش فرماندهان، مدیران و مسئولان قرارگاه، کار خود را آغاز کرد. این نمایشگاه در 12 عرصه با 38 موضوع تخصصی و 4 موضوع دانشی فعالیت‌های قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) را به نمایش گذاشته است. عرصه‌های تخصصی شامل نفت، گاز و پتروشیمی، آب و نیرو، بنادر و سازه‌های ساحلی، حمل و نقل، ارتباطات و فناوری اطلاعات، معادن و صنایع معدنی، ابنیه،‌کشاورزی، محرومیت‌زدایی و سایر حوزه‌ها را شامل می‌شود. حوزه‌های فرهنگی، سلامت، ایمنی و محیط زیست، بازسازی و ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات، مرکز تحقیقات و خودکفایی، انتشارات، مهندسی و مشاورین، پشتیبانی و تأمین کالا از حوزه‌های دیگر این نمایشگاه می‌باشد.
اولین نمایشگاه دستاوردهای قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء‌(ص) به دستور فرمانده کل سپاه، در فضایی به مساحت حدود 600 متر مربع، در مجموعه فرهنگی کوثر واقع در میدان شهید باکری و در نزدیکی ستاد فرماندهی نیروی زمینی سپاه پاسداران اسلامی راه‌اندازی شده و 27 سال تلاش مهندسی و جهادگونه قرارگاه را در سازندگی کشور به نمایش گذاشته است.
تاکنون افراد زیادی از مسئولین کشوری و لشکری گرفته تا مهمانان و شرکت‌های خارجی از این نمایشگاه بازدید داشته‌اند. رئیس مجلس شورای اسلامی، معاون اول رئیس جمهور، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، فرمانده کل سپاه، وزیر نفت، وزیر راه و شهرسازی، وزیر بهداشت، رؤسای بانک ها، امور مالیاتی، سازمان قضایی نیروهای مسلح، معاونین وزرا، مسئولین حوزه‌های گاز و آب، رؤسای مرکز راهبردی سپاه از جمله مسئولین ارشد کشوری و لشکری بازدید کننده از این نمایشگاه بوده‌اند.
دکتر لاریجانی، رئیس مجلس در بازدید از نمایشگاه گفت: قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) رقیب بخش خصوصی نیست و کارهای بزرگی که بعضاً کشور در آن‌ها با مشکل مواجه بوده، قرارگاه توانسته در آن حوزه‌ها ورود کند و آن را به ثمر بنشاند که نمونه‌اش فازهای 15 و 16 پارس جنوبی است که با تلاش شبانه روزی مهندسین و صنعتگران قرارگاه به نتیجه رسیده است.
آقای جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور در بازدید از این نمایشگاه گفت: من از فعالیت‌های قرارگاه اطلاع داشتم ولی این نمایشگاه را که دیدم به آینده ایران و آینده نظام امیداورتر شدم.
قرارگاه خاتم الانبیاء، 27 سال مجاهدت در عرصه سازندگی
علاوه بر بازدید کنندگان داخلی، رئیس مجلس اعلای عراق، آقای عمار حکیم و رمضان عبدالله دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین نیز از نمایشگاه دستاوردهای سپاه در عرصه سازندگی بازدید داشته‌اند.
حسین شیروانی، مدیر اجرایی نمایشگاه در گفتگو با خبرنگار سایت بصیرت، هدف از این نمایشگاه را نمایش گوشه‌ای از دستاوردهای قرارگاه و گوشه‌ای از توان داخلی کشور برای پیشبرد اهداف نظام در راستای اقتصاد مقاومتی و ایجاد  امید بخشی داخلی در کشور ذکر کرد.
وی افزود: "همه بازدید کنندگان به این اذعان داشتند که قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) سپاه به عنوان یک بازوی توانمند اجرایی در کشور می‌تواند مشکلات کشور را در حوزه عمران و ‌آبادانی حل بکند و دولت باید از این پتانسیل بیشتر استفاده کند."
لازم به ذکر است، علاوه بر مسئولین، فرماندهان و مهمانان خارجی، تعدای از رؤسای شرکت‌های خارجی برای همکاری و مشارکت بیشتر و انعقاد قرارداد با قرارگاه، از نمایشگاه بازدید داشته‌اند. این نمایشگاه بازدید عمومی ندارد ولی نزدیک به 2000 دعوتنامه بین خانواده کارکنان قرارگاه برای بازدید از توانمندی‌های خلق شده توسط همسرانشان توزیع شده است. مدیر اجرایی نمایشگاه گفت: "از سه ماه قبل از برگزاری نمایشگاه، برنامه‌ریزی، جمع‌آوری‌، سازماندهی، ویرایش و نهایی‌سازی محتوای نمایشگاه انجام شد. 
بدلیل استقبال بی‌نظیر بازدید کنندگان از نمایشگاه و درخواست‌های مکرر آن‌ها برای راه‌اندازی این نمایشگاه در مراکز علمی و دولتی برای بازید عموم، تصمیم فرماندهی محترم قرارگاه، سردار سرتیپ پاسدار عبدالهی بر این قرار گرفته تا نمایشگاه دائمی از دستاوردهای قرارگاه خاتم‌الانبیاء‌(ص) در مکان مشخصی دایر شود تا همه عموم بتوانند از آن بازدید داشته باشند.
قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) بعد از اتمام جنگ و با توجه به اصل 147 قانون اساسی که در آن آمده است در زمان صلح می‌شود از توانمندی نیروهای مسلح در عرصه سازندگی کشور استفاده کرد، بنا به تدبیر فرمانده معظم کل قوا، به عرصه سازندگی کشور ورود پیدا کرده است. این قرارگاه از زمان شروع به فعالیت در عرصه اقتصادی، با همه دولت‌های بعد از جنگ کار کرده است. در طول این سال‌ها همه دولت‌ها علی رغم سلایق متفاوت سیاسی، به کمک قرارگاه نیاز داشتند و قرارگاه نیز به همه این دولت‌ها خدمات رسانی کرده است.
قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) سپاه، برای سرافرازی نظام اسلامی و ملت شریف ایران فعالیت می‌کند و تا به امروز طیف‌ها و سلیقه‌های سیاسی مختلف موجود در کشور تأثیری در فعالیت‌های آن نداشته است."
مدیر ارتباطات و روابط بین‌الملل قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص)، اضافه کرد: حدود 150 هزار نفر نیرو به صورت مستقیم در بخش‌های مختلف قرارگاه مشغول به فعالیت هستند که از این تعداد کمتر از دو درصد نیروی اداری هستند و باقی، جوانان و متخصصین کشورند که در پروژه‌های مختلف قرارگاه مشغول فعالیت هستند.
آقای شیروانی، یکی از دلایل برای رد این گفته که قرارگاه رقیب شرکت‌های داخلی است را همکاری قرارگاه با حدود 50 هزار شرکت پیمانکاری خصوصی داخل کشور ذکر کرد و افزود: " در پیشبرد همه پروژه‌های محول شده به قرارگاه، از توان بخش خصوصی استفاده می‌شود و قرارگاه صرفاً در بخش‌هایی ورود پیدا می‌کند که توان بخش خصوصی در آن‌ها نیست. مثلاً برای راه‌اندازی پروژه حرم تا حرم که 950 کیلومتر است و قرار است حرم حضرت معصومه ‌(س) را به حرم حضرت امام رضا‌(ع) وصل کند، 70 درصد سرمایه‌گذاری توسط قرارگاه انجام می‌شود. در پروژه‌هایی مانند سد سازی و پالایشگاه سازی نیز قرارگاه به عنوان شرکت سازندگی بزرگ نقش ایفا می‌کند و پیشبرد این برنامه‌ها توسط شرکت‌های خصوصی کشور و حتی شرکت‌های دولتی به تنهایی امکان‌پذیر نیست."
قرارگاه خاتم الانبیاء، 27 سال مجاهدت در عرصه سازندگی
معرفی بخشی از توانمندی‌های به نمایش گذاشته شده در نمایشگاه:
غرفه نفت، گاز و پتروشیمی:
طراحی و ساخت  پالایشگاه‌های13، 15، 16، 22، 23 و 24 پارس جنوبی
احداث پالایشگاه گازی ستاره خلیج فارس با ظرفیت تولید 360 هزار بشکه در روز
احداث و راه‌اندزی مجتمع‌های پتروشیمی فیروز آباد، فسا، داراب، جهرم، دماوند و ...
طراحی و ساخت مخازن متعدد حوزه  نفت، گاز و پتروشیمی
طراحی و ساخت سازه‌های فراساحل و سکوهای متعدد نفتی 
طراحی و ساخت 4 فروند کشتی اقیانوس پیمای 113000 تنی افراماکس و ساخت و تعمیر انواع کشتی‌ها
اجرای خطوط انتقال گازی به طول بیش از 2000 کیلومتر
باربرداری و نصب برج‌های پالایشگاهی
انجام حفاری‌های متعدد و متنوع از حفاری چاه‌های نفتی در خلیج فارس تا حفاری‌های خاکی به منظور لوله کشی
و ...
غرفه آب و نیرو:
سد سازی: احداث 61 سد به حجم مخزن حدود 24 میلیارد متر مکعب، 42 سد در حال بهره‌برداری و 19 سد در حال اجرا
تونل‌های طویل انتقال آب به صورت مکانیزه و غیر مکنایزه: 221 کیلومتر خاتمه یافته و 192 کیلومتر در دست اجراست.
خطوط انتقال آب: طراحی و ساخت تونل انتقال آبی کرمان، کانی سیب‌(برای احیای دریاچه ارومیه)، قم، خوزستان، یزد، زابل به زاهدان، سد تالوار به همدان و انعقاد قرارداد با دولت برای آب رسانی به منطقه دشتستان در استان بوشهر
شبکه آبیاری و زهکشی استان‌های کرمانشاه و ایلام و به مساحت 30 هزار هکتار
نیروگاه، خطوط انتقال و پست، بنادر و اسکله‌ها، موج شکن‌ها، عملیات لایروبی، احداث آبگیر و آب شیرین کن و ....
غرفه بنادر و سازه‌های ساحلی:
در این غرفه ماکت طراحی و اجرای پروژه طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار به نمایش گذاشته شده است. در این طرح، ارتقاء ظرفیت بارگیری و تخلیه بندر به 82 میلیون تن کالا در سال طی 5 فاز توسعه هدف گذاری شده است. با افتتاح این طرح، ایران به مرکز ترانزیت و نقطه تلاقی کشورهای اروپا با آسیای جنوب شرقی‌(چین و هند) تبدیل خواهد شد.
غرفه حمل و نقل:
مهم‌ترین پروژه در این حوزه پروژه بزرگ بزرگراه صدر تهران است. با وجود طراحی و ساخت انواع پل، روگذر و زیرگذر خودرویی در کشور توسط مهندسین قرارگاه، پروژه صدر توانمندی‌ها و اوج دانش و قابلیت ایرانی را نمایش می‌دهد.
طراحی و اجرای تونل‌های ترافیکی شهری مثل تونل رسالت و توحید تهران، آزاد راه حرم تا حرم، آزاد راه‌ها و راه‌های شهری و روستایی کشور، راه‌آهن سریع‌السیر اصفهان- قم- تهران و تهران- مشهد، خطوط مترو، پل‌ها و تقاطع‌های غیرهم‌سطح، پل تک پایلون کابلی ولیعصر‌(عج) شیراز از نمونه‌های دیگر به نمایش گذاشته شده در این غرفه به شمار می‌رود.
غرفه معادن و صنایع معدنی:
اکتشاف معادن، استخراج معادن و طراحی و احداث کارخانه‌های معدنی در این حوزه انجام می‌شود.
نمایش ماکت پروژه آهن اسفنجی و حمل مواد فولاد آذربایجان، طراحی وساخت کارخانه بزرگ مس سونگون در شرایط تحریم، ساخت کارخانه‌های فولاد میانه، بافت و ... نمونه‌ای از اقدامات جهادگران معدن در قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء‌(ص) می‌باشد.
غرفه ابنیه خاص:
ساخت و راه‌اندازی پل طبیعت تهران یکی از دستاوردهای به نمایش گذاشته در این غرفه است.
برنامه‌ریزی و شروع عملیات طراحی و احداث بیمارستان‌ها در نقاط مختلف کشور به منظور افزایش افزایش ظرفیت بیمارستانی کشور به میزان 50 درصد با افزایش 19000تخت بیمارستانی یکی از عمده فعالیت‌ها در این حوزه است که بنا به درخواست وزارت بهداشت، توسط قرارگاه اجرا می‌شود.
برای مشاهده تصاویر بیشتر نمایشگاه اینجا کلیک کنید.


نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
1
0
تشکر هر روز یک کار بزرگ را شروع کنید.................
فرانک
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
1
0
خواهشمندم تعداد نیروهای خود را 3 برابر کنید.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات