صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۳  ، 
کد خبر : ۲۹۷۸۸۲

اخبار ویژه روزنامه های ۱2 دی ۱۳۹۵

کیهان

نگهدار:سبزها از آمریکا خواستند ایران را تحریم کند

فرخ‌ نگهدار در سایت ضد انقلابی زیتون نوشت: انتشار یک نامه سرگشاده 30 نفره به آقای ترامپ و واکنش برخی از فعالان مدنی و سیاسی به آن، مجالی نادر است برای شناخت بهتر حال و هوا و سمت و سوی تحول فکری و سیاسی جامعه فعالین ایرانی. در این رخدادها نکاتی درس‌آموز نهفته است که به تحلیل دقیق‌تر روندهای سیاسی کمک می‌کند.
گستردگی واکنش منفی نسبت به این نامه، و ابعاد انزوایی که نویسندگان نامه با آن مواجه شدند، غیرقابل انتظار بود و این نشان می‌دهد که فضای فکری فعالان سیاسی تا حدود زیادی تغییر کرده است.
کمتر از 6 سال پیش، وقتی ندای برخی فعالان سیاسی مقیم خارج، معترضان به نتایج انتخابات 88 را به شعار «اوباما! اوباما! یا با اونا یا با ما» دعوت کرد، واکنش منفی تندی شکل نگرفت و حتی در جاهایی در تظاهرات این شعار شنیده شد. در همان سال کسانی به نمایندگی از معترضان، به پارلمان اروپا رفتند و خواستند ایران را بیشتر تحریم کنند و این کار کمتر با اعتراض وسیع فعالان سیاسی همراه شد.
گرچه تعداد و شهرت امضاءکنندگان نامه به ترامپ چندان درخشان نبود، اما می‌توان باور کرد که هرگاه امضای طرفداران نامدارتر تحریم هم پای نامه بود، حمایت اجتماعی از آن گسترده‌تر نمی‌شد. احتمالا سرشناس‌ترها یا با اطلاع‌ از قلت حمایت اجتماعی از این «ابتکار» امضا نکرده‌اند و یا کمتر نیاز شخصی به امضا داشته‌اند.
بر ایران چه گذشته است که طی چند سال ساخت و بافت طیف اصلی معترضان ایرانی تا این حد دگرگون شده است؟ چرا توسل به اهرم‌های بین‌المللی برای تشدید فشار بر کشور با چنین واکنشی مواجه است؟
این عنصرسابقا چپ که بعدها با فرصت‌طلبی در شمار مدعیان لیبرال دموکراسی در حلقه لندن درآمد و با MI6  همکاری می‌کند، در ادامه اذعان می‌کند که مردم ایران از مداخلات خارجی انزجار دارند. نگهدار عضو حلقه لندن در فتنه 88 بود که علنا خط‌مشی مداخله‌جویانه و آشوب‌طلبانه شبکه دولتی انگلیس را دنبال می‌کرد.

حمایت مشاور روحانی از گرانی ارز/شراکت در منافع رانتی است

مسعود نیلی مشاور اقتصادی رئیس‌‌جمهور،  در نشست هیئت نمایندگان اتاق تهران گفته بود: نظام نرخ برابری ارز باید به گونه‌ای طراحی شود که تقویت‌کننده صادرات باشد.
عباس شاکری در نشست ریشه‌یابی نوسانات نرخ ارز در اقتصاد ایران، در موسسه مطالعات دین و اقتصاد گفت: ما صد بار قیمت ارز را بالا بردیم، آیا صادرات افزایش یافت؟ وی با اشاره به آسیبی که افزایش نرخ ارز می‌تواند بر تولید داخلی بگذارد گفت: هم‌اکنون 40 درصد کالاهای وارداتی ما به کالاهای واسطه‌ای و حدود 15 درصد به نهاده‌ها و مابقی به کالاهای مورد نیاز اختصاص دارد؛ در این شرایط ارز گران‌تر موجب افزایش قیمت تمام شده می‌شود و در نهایت علاوه بر اینکه رکود بازار را تشدید می‌کند، به مصرف‌کننده نهایی نیز فشار وارد می‌کند.
رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: ادعای افزایش نرخ ارز و تاثیر آن بر افزایش صادرات، فقط به سود صنایع به اصطلاح مادر است.
وی گفت: در این شرایط آمار مثبت می‌دهیم و احتمالا ماه بعد تورم را 6 درصد اعلام می‌کنیم!  عمده صادرات ما- که از آن به عنوان صادرات غیرنفتی یاد می‌شود- شامل میعانات گازی، پتروشیمی و فولاد و دیگر محصولات صنایع مادر می‌شود؛ این در حالی است که صنایع مادر ما برای صنایع دیگر کشورها صنایع مادر حساب می‌شوند و شاهدیم که هفته گذشته 14 تشکل صنعتی در نامه‌ای نسبت به تامین نکردن مواد اولیه و گرانفروشی صنایع مادر گلایه کردند.
وی گفت: گویا سیاست‌ها به گونه‌ای است که ابتدا از غیرمولدها، خام‌فروش‌ها و مونتاژکاران و بعد از تولیدکنندگان حمایت کنند.

وعده های اقتصادی روحانی عملی نشد/رای او احتمالا ریزش می کند

محسن میردامادی به روزنامه آرمان گفت: مردم از آقای روحانی انتظار داشتند در مسائل اقتصادی و معیشتی عملکرد بهتری داشته باشند و بتوانند مشکلات مردم را حل کنند. این در حالی است که تبلیغاتی که درباره برجام صورت گرفت نیز به این انتظارات دامن زد و انتظارات اقتصادی را از دولت آقای روحانی بالاتر برد با این وجود مردم از وضعیت معیشتی و اقتصادی خود در طول سه سال و چند ماه گذشته رضایت ندارند و همین مساله می‌تواند باعث ریزش پایگاه رای آقای روحانی در انتخابات سال 96 شود.
وی همچنین درباره نسبی‌گرا شدن اصلاح‌طلبان خاطر نشان کرد:
اصلاح‌طلبان در دوران ابتدایی شکل‌گیری دولت اصلاحات آرمانگرا و ایده آلیست بودند و به صورت آرمانی به مسائل نگاه می‌کردند. این در حالی است که در شرایط کنونی اصلاح‌طلبان «نتیجه‌گرا» شده‌اند و بیشتر از آنکه به آرمان‌ها توجه کنند به نتیجه و پیامد اقدامات خود می‌اندیشند. بنده نتیجه‌گرا شدن اصلاح‌طلبان را بیشتر از رفتارهای آرمانگرایانه می‌پسندم. اصلاح‌طلبان با استفاده از تجربیات گذشته خود به این نتیجه رسیده‌اند که باید به پدیده‌ها و رخدادهای سیاسی به صورت «نسبی» نگاه کنند.
میردامادی در مقایسه خاتمی و روحانی خاطر نشان کرد: رئیس دولت اصلاحات دارای روحیه تقابل و تخاصم نبود و بیشتر به دنبال حل و فصل مسائل بود. این در حالی است که آقای روحانی به دلیل اینکه سال‌های زیادی در فضای سیاسی ایران حضور داشته به صورت قاطع‌تری با مخالفان برخورد می‌کند و به نوعی برخوردی تندتر نسبت به رئیس دولت اصلاحات با مخالفان دارد به نظر من آقای روحانی بیشتر از رئیس دولت اصلاحات اهل درگیری‌های سیاسی است.

بدعهدی شرکتها و غارت اموال مردم ایران واقعیت است نه توهم توطئه

عباس آخوندی در مصاحبه با روزنامه اعتماد و درباره این سؤال که آیا ممکن است روزی ایرباس یا بوئینگ به این «تعهدات خود پشت کنند و نخواهند به ایران هواپیما بفروشند، واکنش ایران به این احتمالات چیست؟» گفت: این بدگمانی‌ها و تئوری‌های توطئه در پس ذهن اکثر ایرانیان قرار دارد هر اتفاقی که بیفتد عده‌ای نخستین واکنش کلامی‌شان این است که کاسه‌ای زیر نیم‌کاسه این قرارداد یا این اتفاق است. یادمان نرود توافق با بوئینگ و ایرباس در قالب قرارداد است و هیچ طرفی نمی‌تواند یک جانبه یک قرارداد بین‌المللی را زیر پا بگذارد. ایران در بالاترین سطح یعنی سطح رهبری اعلام کرده است که ما عهدشکن نیستیم و قراردادها را زیر پا نمی‌گذاریم. بنابراین برای من این حرف‌ها و این واکنش‌ها از یک سوی عجیب و غریب  و از سوی دیگر آشنا و مورد انتظار است. از دشمنان دولت، انتظاری جز خون به دل و ناشاد کردن مردم نیست. لیکن، کم‌تحرکی از سوی برخی نخبگان که عظمت کار انجام شده را می‌دانند تا حدی دور از انتظار است. در هر صورت زمانی که شما قرارداد می‌بندید طرفین متعهد هستید یعنی شما خوش‌بین هستید که هیچ اتفاقی نخواهد افتاد؟ آخوندی در پاسخ این سؤال می‌گوید: من دلیلی ندارد که بگویم خوشبینم یا بدبین که اگر بعدها خدای ناکرده به دلایلی از جمله اقدامات همین افرادی که در داخل می‌خواهند این قراردادها متوقف شود کار با مشکل مواجه شد بگویند ما نگفتیم؟ من بر اساس قرارداد صحبت می‌کنم و می‌گویم که هر زمان که ما پیش پرداخت را بپردازیم. آنها طبق تعهدات کار خود را شروع می‌کنند.
نسبت دادن احتمال بدعهدی شرکت‌های آمریکایی و فرانسوی به تئوری توطئه در حالی است که پیش از این شرکت‌های غربی نظیر پژو و رنو و توتال و ... بارها زیر تعهدات خود در قراردادهای مربوط به خودرو و نفت زده‌اند و از این جهت، نسبت دادن تجارب تاریخی و هشدارهای مبتنی بر آنها به توطئه‌اندیشی، از  نوعی سهل‌اندیشی حکایت می‌کند. آخرین‌بار دولت آمریکا پای حکم دادگاه آمریکایی را امضا و برای اجرا ابلاغ کرد که بر اساس آن 2 میلیارد دلار از اموال سرمایه‌گذاری شده  ایران به بهانه غرامت، غارت می‌شد. برخی منابع رسانه‌ای آمریکا همچنین تصریح کردند با شکایت برخی گروه‌های ذی‌نفوذ صهیونیستی، امکان دارد مبالغ پرداختی ایران برای خرید هواپیما از بوئینگ، صرف غرامت‌خواهی‌های جدید شود!

آقای روحانی با تابلو بدبختی و بیچارگی نمی شود رای مرم را جلب کرد


حسین دهباشی نوشت: در انتخابات آتی، مهم‌ترین نقطه ضعف و رقیب دولت فعلی، عملکرد ضعیف برخی مشاوران و همکارانش است. ظهور رقیبی ناشناس و در آخرین لحظه، که کمترین فحش و تهمت و تخریب را در این فاصله نصیب برده باشد، کابوس هر دو سوی معادله فعلی است.
وی معتقد است: محور اصلی برنامه اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی، تکیه بر شعارهای «بدبختی» و «ناچاری» (خدای ناکرده قصد کمترین بی‌احترامی نیست) در حمایت بلاشرط و پیشاپیش از شرکایشان است. اما صرف نظر از اینکه چنین برنامه‌ای چقدر آن‌ها را «بی‌هویت» و «فرصت‌طلب» نشان می‌دهد، آیا به جز طرفداران سنتی و سرسخت‌شان، در بین لایه خاکستری و مردد جامعه ایران (که عهد اخوت ابدی و نامشروط با هیچ جناحی نبسته) چقدر برانگیزاننده است؟

نقطه چین به جای ارقام و جزئیات رشد اقتصادی


بانک مرکزی گزارشی از اقتصاد ایران در فصل بهار امسال اعلام کرد که در آن جزئیات نرخ رشد اقتصادی اعلام نشده و جای نرخ رشد اقتصادی، نقطه‌چین قرار داده است.
به گزارش الف، بانک مرکزی اخیراً گزارشی از نماگرهای اقتصادی در فصل بهار را ارائه کرده که در این گزارش جزئیات نرخ رشد اقتصادی سه ماه نخست سال اعلام نشده است. درحالی که بانک مرکزی پیش از این نرخ رشد اقتصادی در سه و شش ماهه نخست سال را بدون اعلام جزئیات اعلام کرده بود.
رئیس جمهور در سال 93 به بانک مرکزی دستور داده بود، گزارش نرخ رشد اقتصادی هر فصل در پایان فصل بعد اعلام شود، ولی با گذشت 9 ماه از سال95، هنوز گزارش‌های فصلی رشد اقتصادی از بهار 94 تاکنون منتشر نشده و بانک مرکزی در این خصوص 15 ماه تأخیر دارد.

ریشه گورخوابی کاخ نشینی مدیران نجومی است


داریوش سجادی همکار سابق نشریات اصلاح‌طلب نوشت: فاصله «گورخوابی» تا «لوکس‌خوابی» منجلابی است در حد فاصل فقد پول تا فقد شعور! گورخوابان در عمق فقرشان «خوابیده‌اند» و لوکس‌خوابان در عسرت شعورشان «مرده‌اند»! اگر می‌توانی در پرنیان بخوابی وقتی برادرت در «نصیرآباد» در گور می‌خرامد، فکر می‌کنی خوابیده‌ای! مُردی! مدت‌ها است مُردی! گرمی حالیت نیست!
در تابوت بی‌شعوریت کپه مرگت را گذاشته‌ای و در «تخیل بودن»‌ غلت می‌زنی!
خوابیدن در «گور فقر» با خوابیدن در «فقر شعور» این همانی است. تفاوت در ظاهر است.
آن یکی صورتش کثیف است و این یکی سیرت و صیرورتش اسیر بهیمیت و کثافت است! آن‌که در تنعم و تمول و «مواجب نجومی‌اش» می‌تواند فربگی و چرندگی کند آنگاه که همنوع‌اش در جوارش رنجوری و مهجوری می‌کند. کاش می‌مرد و دلخوش به روزمر‌گی انسان نمایانه‌اش نمی‌ماند.
... علی(ع) فرمود «هیچ کاخی بنا نمی‌شود جز آن که کوخی در کنارش ویران شود.»

وطن امروز


فتنه ملاک بررسی صلاحیت‌ها در انتخابات

 سخنگوی شورای نگهبان می‌گوید فتنه همچنان ملاک شورای نگهبان در بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری سال آینده است. به گزارش «وطن‌امروز» نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان صبح دیروز در حالی برگزار شد که با توجه به آغاز روند انتخابات ریاست جمهوری، آخرین اخبار و تحولات درباره انتخابات، از اصلی‌ترین محورهای مورد سوال خبرنگاران از عباسعلی کدخدایی بود. کدخدایی در پاسخ به این سوال که در برخی محافل و نیز در مجلس بعضی افراد قصد تطهیر فتنه 88 را دارند، آیا شورای نگهبان این موضوع را در بررسی صلاحیت‌ها مد نظر قرار می‌هد یا اینکه این موضوع فراموش شده، گفت: همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند 9 دی در تاریخ ماندگار خواهد شد و این روز پاسخی بود به حوادث سال 88 که  قابل فراموش شدن نیست. وی تصریح کرد: در جایی که ملاک قانونی داشته باشیم طبیعتا این موارد (فتنه) هم مدنظر شورای نگهبان قرار خواهد گرفت.  وی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به این سوال که نظر شورای نگهبان با توجه به بررسی طرحی در مجلس درباره حقوق‌های نجومی چیست، گفت: تا زمانی که مصوبه‌ای از سوی مجلس به شورای نگهبان درباره حقوق‌های نجومی ارسال نشود نمی‌توانیم درباره آنها اعلام نظر کنیم و الآن هم نمی‌دانیم مجلس چگونه مصوبه‌ای را تصویب کرده اما اصل اینکه حقوق‌های نجومی در جامعه خلاف بوده، روشن است و امیدواریم مجلس هم سازوکارهای روشنی برای آن مد نظر قرار دهد.

انتخاب اعضای هیأت اجرایی انتخابات تا ۱۱ اسفند

سخنگوی وزارت کشور از تلاش این وزارتخانه برای برگزاری تمام‌الکترونیک انتخابات ۹۶ خبر داد و گفت: اعضای هیات اجرایی انتخابات بهار ۹۶ تا ۱۱ اسفند انتخاب می‌شوند. سیدسلمان سامانی در گفت‌و‌گو با تسنیم، از آمادگی وزارت کشور برای برگزاری الکترونیکی انتخابات خبر داد و گفت:‌ در این زمینه هماهنگی خوبی بین کارشناسان وزارت کشور و شورای نگهبان برقرار است و امیدواریم با تامین نظر شورای نگهبان گام بلندی در برگزاری تمام الکترونیک انتخابات سال آینده برداریم. وی افزود: انتخابات 25 فرآیند دارد که با موافقت اخیر شورای نگهبان 24 مرحله به صورت تمام‌الکترونیک برگزار خواهد شد و تنها یک گام که همان الکترونیکی شدن نحوه اخذ رای و شمارش آراست، مانده که ان‌شاءالله با کسب نظر مساعد شورای نگهبان  آن را هم محقق خواهیم کرد. سخنگوی وزارت کشور درباره انتخاب اعضای هیات مرکزی اجرایی انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار داشت: اعضای حقوقی هیات اجرایی مرکزی انتخابات در قانون مشخص است اما برای انتخاب اعضای حقیقی که معتمدان مردمی هستند، وزیر کشور طبق قانون باید تا 11 اسفندماه افراد پیشنهادی خود را به هیات مرکزی نظارت معرفی کند.


روحانی در دیدار وزیر خارجه سوریه:
آتش‌بس در سوریه فرصتی برای تقویت تروریست‌ها نشود


رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه ایران از برقراری آتش‌بس در سوریه استقبال می‌کند، گفت: باید مراقب بود در دوران آتش‌بس فرصتی برای تقویت تروریست‌ها به‌وجود نیاید. حسن روحانی در دیدار با «ولید معلم» وزیر خارجه سوریه، با بیان اینکه امروز پس از پیروزی حلب شرایط خوبی برای انجام اقدامات میدانی علیه تروریست‌ها و فعالیت‌های سیاسی برای بازگرداندن ثبات و امنیت به سوریه فراهم شده است، اظهار امیدواری کرد اقدامات آتی برای حل بحران سوریه و مذاکرات صلح، منجر به حاکمیت دمشق بر کل سوریه، ایجاد امنیت برای مردم سوریه و حفظ تمامیت ارضی این کشور شود. وی با تأکید بر اینکه محور مذاکرات صلح باید حاکمیت دمشق بر سوریه و بازگرداندن ثبات و امنیت پایدار به این کشور باشد، اظهار داشت: ایران، روسیه و سوریه با اتحاد و هماهنگی در اقدامات و برنامه‌ریزی‌های آینده می‌توانند در این راستا موفق باشند. «ولید معلم» وزیر خارجه سوریه نیز در این دیدار ضمن ابلاغ قدردانی و درودهای «بشار اسد» رئیس‌‌جمهوری این کشور به دولت و ملت ایران، گفت: هیچ شکی نداریم که حمایت‌های همه‌جانبه جمهوری اسلامی ایران تأثیر بسزایی در تقویت روحیه مقاومت ملت سوریه در برابر تروریست‌ها داشته و خواهد داشت.
 
اعلام نرخ رشد 7/4درصدی بی‌صداقتی با مردم است

 رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه اعلام نرخ رشد 4/7 درصدی بی‌صداقتی با مردم است، گفت: دولت نفت می‌فروشد ولی پول آن در بانک‌های خارجی می‌ماند. به گزارش روابط عمومی حزب موتلفه اسلامی، سیدمصطفی میرسلیم در اجلاس سراسری دبیران استان‌ها و شهرستان‌های حزب موتلفه اسلامی که در مشهد مقدس برگزار شد با اشاره به مساله فساد گفت: اگر آقایان مسؤول نتوانستند در مبارزه با فساد کاری کنند به این دلیل است که خودشان در این مساله گرفتار شده‌اند. وی با اشاره به برخی آمارهای غیرواقعی در کشور گفت: متاسفانه در محضر رهبر معظم انقلاب و در روز میلاد پیامبر اکرم(ص) می‌گویند به ملت ایران تبریک می‌گوییم که نرخ رشد اقتصادی کشور به 4/7 درصد رسیده است؛ آیا کسی که این آمار را می‌دهد می‌داند نرخ رشد 4/7 درصدی یعنی چه؟ یعنی با این نرخ رشد ما نباید هیچ مشکلی اعم از بیکاری و رکود اقتصادی در کشور داشته باشیم. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام دو سوم نرخ رشد 4/7 درصدی را متعلق به فروش نفت دانست و تاکید کرد: دولت در واقع نفت‌هایی که به فروش رسانده و پول آن‌ هم هنوز در بانک‌های خارجی مانده است را در نرخ رشد حساب می‌کند، این چه صداقتی است؟ اگر قرار است ما هم از این حرف‌ها بزنیم، بهتر است اصلا
به صحنه نیاییم.

دعوت از اصغر فرهادی برای شرکت در اردوهای جهادی


 گروه جهادی شهید وزوایی دانشگاه شریف در نامه‌ای خطاب به اصغر فرهادی از وی خواست در اردو‌های جهادی این دانشگاه شرکت کند. در بخشی از این نامه با اشاره به تصاویر دلخراش «گورخوابی» عده‌ای از مردم، آمده است: آقای فرهادی شما به رئیس‌جمهور نامه می‌نویسید و از حاکمان می‌خواهید با لباس مبدل به میان مردم رفته و از وضع زندگی آنها آگاه شوند. چیزی که شما طلب کرده‌اید  در دولت فعلی عملاً بی‌سابقه است اما در جمهوری اسلامی کم سابقه نیست.  دانشجویان تصریح کردند: سال‌هاست بخش قابل توجهی از تابستان و بعضاً نوروز و زمستان خود را صرف خدمت به محرومان می‌کنیم و با شرکت در اردوهای جهادی، می‌کوشیم باری هرچند کوچک را از روی دوش مردم رنج‌دیده برداریم.  این نامه خطاب به فرهادی می‌افزاید: از شما که با نامه خود نشان دادید دغدغه رفع محرومیت پیدا کرده‌اید، رسماً دعوت می‌کنیم تا با حضور در اردوهای جهادی، جهت تسری امید و انگیزه و نه سیاهنمایی، روایتگر تلاش بی‌منت دانشجویان و اقشار گوناگون مردم در این اردوها برای دوستان ایرانی و غیرایرانی خود باشید و سهمی در رفع محرومیت از این سرزمین داشته باشید.  این نامه ٣ تا ١٢ بهمن، ٦ تا ١٣ فروردین،٢٤ تیر تا ٣ مرداد و پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها منطقه ١٩ تهران را تاریخ‌های پیشنهادی برای شرکت فرهادی در اردو‌های جهادی گروه جهادی شهید وزوایی پیشنهاد داده است.

استاندار تهران:
بعید می‌دانم در تهران بی‌خانمان داشته باشیم!


استاندار تهران درباره این پرسش که آیا در تهران بی‌خانمان وجود دارد یا خیر، گفت: بی‌خانمان به آن معنی در تهران بعید می‌دانم. سیدحسین هاشمی در گفت‌وگو با تسنیم، درباره موضوع گورخواب‌های نصیرآباد و جمع‌آوری معتادان متجاهر از سطح تهران اظهار کرد: درباره مساله پیش‌آمده در منطقه نصیرآباد باید گفت این افراد معتادان متجاهر بودند و بی‌خانمان نبودند. وی ادامه داد: این افراد در حال حاضر جمع‌آوری شده و به مرکزی با نام اخوان در شهریار منتقل شدند که مراحل درمانی آنها ادامه دارد و رو به بهبود هستند. استاندار تهران با بیان اینکه مساله نصیرآباد را بیش از اندازه بزرگ جلوه دادند، گفت: در این زمینه بویژه بحث بی‌خانمان بودن را مطرح کردند در حالی که این افراد معتاد متجاهر بودند و جمع‌آوری‌شان جزو سیاست اصلی ما است. هاشمی تصریح کرد: نیمی از معتادان متجاهر متعلق به استان‌های دیگر هستند و ساکن تهران نیستند که این مساله کار را کمی سخت و پیچیده کرده است. استاندار تهران درباره این پرسش که آیا بی‌خانمان در تهران وجود دارد یا خیر؟ اظهار کرد: بی‌خانمان به آن معنی در تهران بعید می‌دانم اما معتادان هنوز وجود دارند.

ایران

انتقال 10 میلیارد دلار سرمایه ایران
به صورت پول نقد و طلا


مقامات امریکا مدعی شدند که حدود 10 میلیارد دلار از سرمایه‌ای که ایران از زمان حصول توافق موقت به آن دسترسی پیدا کرد، به صورت پول نقد و طلا بوده است. به گزارش  ایسنا و به نوشته روزنامه واشنگتن پست،  محاسبات مربوط به مجموع عایدی‌های ایران پس از رفع تحریم‌ها تا به امروز، شامل پرداخت‌های اعلام شده از جمله 4/1 میلیارد دلار به تهران و به علاوه مواردی که پیش از این اعلام نشده است، می‌شود. واشنگتن پست در ادامه نوشت: این 10 میلیارد دلار پول نقد و طلا از طریق کشورهایی در خاورمیانه و اروپا به ایران منتقل شده و این فرآیند با آزادسازی درآمدهای نفتی مسدود شده ایران در  بانک‌های بین‌المللی توسط ژاپن، کره جنوبی و هند به دستور دولت امریکا آغاز شد. سپس این عایدی‌ها به پول نقد وطلا تبدیل شدند.

خبرگزاری رسمی چین: برجام کنار گذاشتنی نیست


خبرگزاری رسمی چین در تحلیلی تأکید کرد که توافق هسته‌ای کشورهای 1+5 با ایران و همچنین اجرای برجام از جانب هر دولتی در امریکا از جمله دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آینده این کشور کنار گذاشتنی نیست.  به گزارش ایرنا، شین‌هوا نوشت: امریکا در شرایطی نیست که بتواند به این توافق مهم پشت کند و حتی اگر دولت آینده بخواهد آن را کنار بگذارد، مجبور است توافق جدیدی را جایگزین آن کند که منافع همه طرف‌های ذیربط را دربر داشته باشد. خبرگزاری رسمی چین همچنین به نقل از شماری از کارشناسان آورده است: امریکا در وضعیت مطلوبی برای چانه‌زنی بیشتر قرار ندارد و نمی‌تواند نسبت به برجام بی تفاوت باشد.

مشاور وزیر نفت: اموال بابک زنجانی را قسطی نمی‌فروشیم


مشاور وزیر نفت در امور حقوقی و بین‌الملل  گفت: افراد زیادی برای خرید اموال بابک زنجانی مراجعه کردند، اما می‌خواهند به صورت قسطی معامله کنند و ما هم می‌خواهیم نقد بفروشیم.
به گزارش تسنیم، اصغر هندی در پاسخ به این سؤال که آیا اموال جدیدی از بابک زنجانی شناسایی و به وزارت نفت واگذار شده یا خیر، افزود: کل چیزی که از بابک زنجانی گرفتیم، اموال داخل کشور وی بوده و فعلاً چیز دیگری غیر از این اموال نداده‌اند.


آرش صادقی و همسرش  امروز به مرخصی می‌آیند

وکیل آرش صادقی گفت: روز یکشنبه(امروز) موکلم به مرخصی می‌آید. امیر رئیسیان به ایلنا گفت: شنبه از سوی دادستانی تماسی گرفته و خواسته شد  با حضور در زندان و تودیع وثیقه، امکان آزادی وی را فراهم کنند.  وی افزود: طبق اعلامی که از سوی مقامات دادستانی شد، آرش صادقی به مرخصی درمان و گلرخ ایرایی همسر وی نیز به مرخصی خواهد آمد.

جزئیات جدید از بازداشت طاهره ریاحی

مهدی ریاحی، برادر طاهره ریاحی دبیر اجتماعی خبرگزاری برنا که چندی پیش بازداشت شده، در گفت‌وگو با عصر خبر گفت: خواهرم به عنوان مطلع احضار شده و پیش از این هم سابقه هیچ گونه بازداشتی ندارد.
ریاحی افزود: طبق گفته‌های همکاران خواهرم در خبرگزاری برنا؛ خواهرم توسط وزارت اطلاعات احضار شده و پرونده وی در دادسرای فرهنگ و رسانه در حال رسیدگی است و بازپرس پرونده بسیار مسلط و با برخورد حسنه اسلامی و بسیار مؤدب و خوشرو رفتار می‌کند و در حال بررسی موضوعات هستند.

جمهوری اسلامی

شاکری: اصولگرایان به اجماع نرسند در انتخابات شکست می‌خورند

عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی و دبیرکل جمعیت جانبازان،گفت: اصولگرایان چاره‌ای جز رسیدن به یک نامزد واحد در انتخابات رئیس جمهوری سال 96 ندارند و اگر به اجماع نرسند شکست می‌خورند.
مجتبی شاکری، در گفت وگو با ایرنا در پاسخ به این سوال که آیا این جمعیت در انتخابات 96 حول محور جامعتین فعالیت انتخاباتی خواهد کرد؟ افزود: مجموعه نیروهای انقلابی از نظر عقلی، منطقی و حتی بر اساس نظرسنجی باید یک نامزد داشته باشند و اگر اجتماع نکنند و به اجماع نرسند بدون شک مانند دوره گذشته شکست خواهند خورد.
به گفته وی، برای نامزد شدن در انتخابات، کسانی که در مجموعه قرار دارند خود را در معرض عموم قرار دهند، اما نباید دل به افراد بست و اگر کسی را نخواستند نباید به او بر بخورد و اگر به کسی گفتند در صحنه حضور داشته باشد باید به او رای دهند.
شاکری خاطرنشان کرد:برای اینکه در انتخابات شکست نخوریم این تقیدهای کاذب را باید کنار گذاشت و هرکسی را آقایان موحدی کرمانی،یزدی و مصباح یزدی گفتند، اصولگرایان باید به همان فرد رای دهند و این فرمول روشنی است.
وی درباره احتمال بازگشت محمود احمدی نژاد به جمعیت ایثارگران نیز گفت:مساله جدا شدن احمدی نژاد ربطی به رئیس جمهوری او نداشت و او پیشتر از این جمعیت کناره‌گیری کرده بود.
شاکری گفت: منع احمدی نژاد همان است که مقام معظم رهبری در فرمایشات خود در درس خارج از فقه فرمودند و حضور وی به مصلحت نیست.

میرلوحی: اصولگرایان برای رقابت با روحانی از رفتارهای سلبی استفاده می‌کنند


یک عضو شورای سیاسی انتخاباتی اصلاح طلبان گفت:با توجه به آنکه اصولگرایان استراتژی مشخصی برای رقابت با روحانی در فضای سیاسی ندارند به جای رفتارهای ایجابی از رفتارهای سلبی استفاده می‌کنند؛ از همین رو است که در چند ماه اخیر شاهد تخریب دولت و روحانی هستیم.
محمودمیرلوحی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به فضای سیاسی موجود،باید گفت که امسال شاهد نوعی انتخابات زودرس بوده ایم،با اینکه در معرفی کاندیداهای رقیب اصلاح طلبان و معتدلین تاخیر وجود دارد اما تخریب‌ها از سوی رقبا از بعد از اعلام نتایج انتخابات سال 94 شروع شده است.
وی ادامه داد: هر اقدامی که اعضای دولت یازدهم انجام می‌دهند را رقبا به حساب فعالیت‌های انتخاباتی می‌گذارند؛ مثلا حقوق شهروندی کنترل تورم،‌قرارداد ایرباس، رونق اقتصادی، قرارداد بوئینگ و سایر فعالیت‌های دولتی که به یک موفقیت تبدیل شده است را فعالیت انتخاباتی می‌خوانند.
این فعال سیاسی اصلاح طلب تصریح کرد: رقبا به جای آنکه دولت را به درستی نقد کنند و بگویند چرا حقوق شهروندی را آنقدر دیرهنگام و پس از گذشت سه سال از وعده‌ای که داده شده اعلام کردید، می‌گویند که این منشور برای جذب مردم به انتخابات ارائه شده است و تنها کارکرد تبلیغاتی دارد.
میرلوحی همچنین در ارتباط با این موضوع که کاندیدهای اصولگرا برای انتخابات ریاست جمهوری آینده هنوز مشخص نشده اند، خاطر نشان کرد: اینکه رقبای آقای روحانی هنوز به صحنه نیامده‌اند برای این است که نتوانسته‌اند به اجماع برسند؛ از این رو است که می‌دانیم که در بلاتکلیفی به سر می‌برند؛ اما رفقای روحانی که شامل اصلاح‌طلبان و معتدلین هستند خواهان ادامه چارچوب هایی‌اند که دولت طی این سه سال نیم در آن فعالیت کرده است، پس به قطع کاندیدای آن‌ها برای انتخابات آینده ریاست جمهوری آقای روحانی است.
وی افزود:‌ اصلاح طلبان و معتدلین به دنبال ادامه برجام حل و فصل مشکلات اقتصادی، رونق اقتصاد، کاهش تورم، افزایش اشتغال و ‌حل منازعات بین‌المللی خواهند بود که از طریق انتخاب مجدد آقای روحانی به عنوان کاندیدای اصلح خود این منش را ادامه می‌دهند.

مقیمی: فرآیند اجرای انتخابات طبق زمان‌بندی انجام می‌شود

قائم مقام وزیر کشور گفت: فرآیند اجرای انتخابات، طبق برنامه زمان‌بندی شده انجام می‌شود.
محمدحسین مقیمی قائم مقام وزیر کشور، در گفت‌وگو با گروه باشگاه خبرنگاران جوان؛ در رابطه با اشکالاتی که در تعرفه‌های رای انتخابات آتی وجود داشت و مورد ایراد شورای نگهبان واقع شده بود، اظهار کرد: این اشکالات رفع شد و تعرفه‌ها در مرحله چاپ قرار دارد.
وی در پاسخ به این سوال که فرآیند اجرای انتخابات در تهران چه زمانی کلید می‌خورد نیز گفت: اکنون مقدمات کار است و طبق برنامه زمان‌بندی شده، انتخابات انجام می‌شود.
قائم مقام وزیر کشور در پاسخ به این سوال که آیا انتخابات ریاست جمهوری و شوراها به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود، عنوان کرد: ما با مجلس و شورای نگهبان مذاکره می‌کنیم تا این کار انجام شود و به نتیجه برسد.

راه چمنی: مخالفان کاستی‌ها را بزرگ و دستاوردها را بی‌ارزش جلوه می‌دهند

دبیر کل حزب وحدت و همکاری ملی گفت: دولت باید تعامل بیشتری با ریانه‌های همسوی خودش داشته باشد و تیم اطلاع رسانی خود را تقویت کند.
محمدرضا راه چمنی دبیر کل حزب وحدت وهمکاری ملی در گفت‌و‌گو با ایلنا درباره افزایش موج تخریب‌ها علیه دولت گفت: طبیعی است مخالفین دولت در ماه‌های باقی مانده به انتخابات دست به تخریب آن بزنند و دستاوردهای آن را زیر سوال ببرند.
او خاطر نشان کرد: قطعا مخالفین روحانی بیکار نمی‌ایستند، برنامه و اقداماتی خواهند داشت تا اقدامات او را بی‌ارزش، کم و کاستی‌های را که وجود دارد بزرگ جلوه دهند.
راه چمنی یادآور شد: در گذشته نیز چنین رفتارهای وجود داشت، هنگامی که نزدیک به انتخابات می‌شویم بحث‌هایی مطرح می‌شود که عمدتا در جهت تخریب دولت گام بر می‌دارند.
او در پاسخ به این سوال که دولت باید در مقابل افراد و جریان‌ها چگونه عمل کند؟ گفت: دولت باید گروه اطلاع‌رسانی و تیم رسانه‌ای خود را تقویت کند و بارسانه‌های همسوی خودش تعامل بیشتری داشته باشد.
او تاکید کرد: دولت باید با اصحاب رسانه معضلات و مشکلاتی را که پیش رو داشته و دارد را بدون دخل و تصرف در میان بگذارد و سوالاتی که در ذهن افکار عمومی بی‌جواب مانده را پاسخ بدهد.
دبیر کل حزب وحدت و همکاری ملی با بیان اینکه اگر دولت خود بازگو‌کننده مشکلات باشد کمتر شاهد سوء استفاده جریان‌های مختلف خواهیم بود، گفت: مثلا در جریان حقوق‌های نا‌متعارف اگر خود دولت آن را اعلام می‌کرد قطعا در برابر موج انتقادات قرار نمی‌گرفت.
او خاطر نشان کرد: دولت باید فاصله خود را نیز با احزاب کم کند و در امور مختلف از آن‌ها مشورت بگیرد.

نوبخت امروز به فراکسیون مستقلین ولایی می‌رود

یک عضو هیات رئیسه فراکسیون مستقلین ولایی از حضور نوبخت در جلسه امروز این فراکسیون خبر داد.
مهدی فرشادان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: فراکسیون مستقلین ولایی امروز قبل از شروع جلسه علنی مجلس نشستی با رئیس سازمان برنامه و بودجه برگزار می‌کند.
به گفته وی قرار است در این جلسه بودجه 96 مورد بررسی قرار گیرد.

ابوالقاسم رئوفیان: برخی از اصولگرایان، روحانی را به دیگر کاندیداها ترجیح می‌دهند

ابوالقاسم رئوفیان در گفت و گو با «انتخاب» درباره گمانه زنی‌ها در رابطه با تعدد کاندیداهای اصولگرا در انتخابات اظهار کرد:رسما موتلفه اسلامی اعلام کرده است که میرسلیم کاندیدایش است، جبهه پیروان هم به صورت غیر رسمی سخن از محمدرضا باهنر به میان آورده است. باید منتظر بمانیم ببینیم به نتیجه میرسند یا نه. اسم قالیباف هم پیشتر از این مطرح بود، هیچ وقت هم رسما اعلام نکرد که قصد ورود به انتخابات را ندارد، از این رو به نظر میرسد بیاید. سعید جلیلی هم احتمالا کاندیدای پایداری باشد.
این فعال سیاسی اصولگرا افزود: من اقای جلیلی را یک شخصیت قابل احترام می‌دانم اما به لحاظ فضایی که وجود دارد اصولگراها به او اقبالی ندارند، ولی قالیباف نسبت به دیگران و بعد از روحانی بیشترین رای داشت.
دبیرکل حزب ایران زمین تاکید کرد: مسئله مهم در انتخابات این است که چه کسی بیاید که بتواند با کاندیدای جبهه رقیب رقابت کند. برخی اصولگرایان آقای روحانی را نسبت به دیگران ترجیح میدهند، لذا کار اصولگرایان نسبت به اصلاح طلبان از چند جهت سخت است، یکی اینکه معمولا در کشور ما روسای جمهوری دو دوره‌ای هستند، دیگر اینکه کاندیدای اصلاح طلبان مشخص است و بعد اینکه برخی اصولگرایان ترجیح می‌دهند از آقای روحانی حمایت کنند. همچنین از طرفی با توجه به تکثر کاندیدا در جبهه اصولگرایان کار به مراتب مشکل‌تر است.
وی همچنین درباره اعلام موجودیت جبهه حامیان نیروهای انقلاب اسلامی گفت: این جبهه که اخیرا اعلام موجودیت کرده، نیامده شمشیر را از رو برای رئیس جمهوری مستقر بسته است و این جبهه همان رویکرد‌های قبل را دنبال می‌کند. به نظر نمی‌رسد بتواند مردم را با خود همراه کند. البته باید منتظر بمانیم تا ببینیم چه می‌شود.
رئوفیان با اشاره به پرونده املاک شهرداری و تاثیر آن بر رای قالیباف عنوان کرد: به نظر من نباید چنین مسایلی در مبارزات انتخاباتی مطرح کرد چراکه تا وقتی تایید نشده و حکمی برایش نیامده است نباید مورد بهره‌برداری سیاسی قرار گیرد، هر کس که صلاحیتش از طرف شورای نگهبان تایید شود میتواند در مبارزات انتخاباتی حضور یابد.
وی در پاسخ به سئوالی در مورد اختلافات جلیلی و قالیباف و کنایه اخیر او به شهردار تهران گفت: من فکرمی کنم اظهارات جلیلی بیشتر حال وهوای انتخاباتی وجنبه تبلیغاتی داشته باشد.

سیدمحمد غرضی: از آنجا که اصولگرایان می‌خواهند جانشین روحانی شوند، دائم نتایج مثبت برجام را نفی می‌کنند


سید محمد غرضی در گفت و گو با «انتخاب» در مورد طرح کاندیداتوری برخی افراد از جمله قالیباف و جلیلی گفت: اینکه هر روز یک کاندیدا مطرح می‌شوند نشان دهنده ان است که به نتیجه نرسیده‌اند.
این کاندیدای انتخابات 92 در پاسخ به سئوالی در مورد وحدت اصولگرایان ادامه داد: براساس اخبار هرکدام از گروه‌های اصولگرا از کسی پشتیبانی می‌کند،باید یک مقداری حوصله به خرج داد.
وی در پاسخ به این پرسش که جامعه مدرسین و جامعه روحانیت می‌توانند نقش ریش سفیدی شان را در این انتخابات بازی کنند و اصولگرایان را به وحدت برسانند؟ تاکید کرد: امیدوارم بتوانند ولی در گذشته که نتوانستند.
غرضی همچنین در واکنش به سئوالی در مورد تمکین پایداری به ائتلاف احتمالی گفت: انها هم جزو همین عزیزان هستند، این عزیزان در میان اصولگرا در یک مجموعه‌ای هستند که نظرات مختلف دارند ولی هنوز به یک جمع بندی نرسیده‌اند.
این فعال سیاسی در مورد امکان اجرای استراتژی تعدد کاندیدا برای شکستن رای روحانی گفت: به نظر نمی‌اید مفاهیم سال 92 را بتوانند به سال 96 منتقل کنند. سال 96 خیلی متفاوت از سال 92 است.
غرضی درباره انتقادات تشدید شده اصولگرایان از دولت و برجام تاکید کرد: می‌خواهند جانشین اقای روحانی بشوند و دایم نتایج مثبت را برجام نفی می‌کنند. نتایج منفی را هم به رخ می‌کشند و مردم وقتی می‌بینند یک کسی می‌خواهد جانشین کس دیگر بشود حرف‌هایش را خیلی جدی نمی‌گیرند.

شرق

تصویب چارچوب کلی سیاست‌های پیام‌رسان‌های اجتماعی برخط


ایرنا: در جلسه روز گذشته شورای عالی فضای مجازی، به ریاست حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، چارچوب کلی سیاست‌ها و اقدامات ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی برخط تصویب شد. در این جلسه مقرر شد در سه ماه، برنامه راهبردی پنج‌ساله فضای مجازی را مرکز ملی فضای مجازی تهیه و به شورا ارائه کند. در این جلسه بنا شد برنامه راهبردی پنج‌ساله فضای مجازی، براساس احکام دوره اول و دوم شورای عالی فضای مجازی، ابلاغیه مقام معظم رهبری و همچنین اسناد بالادستی نظام شامل سیاست‌های کلی و مطالعات انجام‌شده در جلسات گذشته این شورا تهیه و به شورای عالی فضای مجازی ارائه شود.

حقوق رئیس اداره زمینی عملیات ستاد کل


تسنیم: سردار میریان، رئیس اداره زمینی عملیات ستاد کل نیروهای مسلح درباره تهدیدات تروریستی گفت: ما سالانه بین ١٥ تا ٢٠ مورد و بعضا ٣٠ مورد برنامه انفجار و عملیات انتحاری کشف می‌کنیم.او با اشاره به وضعیت حقوق دریافتی‌اش گفت: من سال ٥٨ فرودگاه آبادان بودم، آنجا ٨٠٠ تومان حقوق داشتم؛ یادم هست که یک سینی می‌گذاشتند وسط و می‌گفتند هر که هرچقدر لازم دارد، بردارد، من فقط ٢٠٠ تومان برمی‌داشتم، به‌ عنوان پول بنزین. الان هم حقوقم پنج‌میلیون‌و ٢٥٠ هزار تومان است.او درباره شایعات مطرح‌شده درباره ارتباطش با بابک زنجانی نیز گفت: تهمت زده‌اند، درباره ماجرای درجه‌دادن من و ارتباطم با بابک زنجانی، عکس را خوب نگاه کنید، این عکس را اولین بار یک سایت انگلیسی منتشر کرد، این عکس مربوط به شهید غفاری است و من دارم به آن شهید درجه می‌دهم.

همایش رفع خشونت علیه زنان  در دانشگاه شهید بهشتی


ایرنا: نایب‌رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) از برگزاری «همایش رفع خشونت علیه زنان» در روز سه‌شنبه ١٤ دی در دانشگاه شهید بهشتی خبر داد. هما داودی گفت: این همایش ملی با هدف باز تقنین مقررات حقوق زنان در سه سطح خشونت فیزیکی، خشونت‌های عرفی، خشونت‌های ساختاری برگزار می‌شود. او افزود: اتحادیه کانون وکلا در راستای مسئولیت مدنی خود مبنی ‌بر ارتقای سطح آگاهی و تنویر افکار عمومی در زمینه مسائل حقوقی، این همایش را برگزار می‌کند و ما معتقدیم حقوق باید انسانی باشد و به دنبال دفاع از حقوق مردسالار یا جنبه‌های فمینیستی نیستیم. گاهی خشونت‌ها به قدری پنهان است که حتی خود زنان هم از آن اطلاع ندارند. امیدواریم در این همایش درخصوص بازنگری قانون ازدواج کودکان هم عملکرد مؤثری داشته باشیم؛ چراکه این موضوع هم نوعی خشونت محسوب می‌شود.

گزينه ظريف برای سفارت ایران  در دمشق


فارس: یک منبع آگاه جواد ترک‌آبادی را گزینه پیشنهادی وزیر خارجه برای سفارت ایران در دمشق اعلام کرد، ولی درعین‌حال گفت هنوز مراحل اداری تأيید وی توسط رئیس‌جمهور، خاتمه نیافته است.
گفتني است، پیش از این محمدرضا رئوف شیبانی حدود پنج ‌سال عهده‌دار سفارت ایران در سوریه بود.

وزیر خارجه هند نمي‌تواند به نرگس کلباسی كمك كند


ايسنا: سوشما سوارج، وزیر امور خارجه هند، اعلام کرد پرونده نرگس کلباسی درحال‌حاضر تحت بررسی و قضاوت قرار دارد و ازاین‌رو، وی نمی‌تواند کمکی به حل این پرونده کند.
او كه پيش‌تر در صفحه توييتر خود از درخواستش برای ارائه گزارش درباره پرونده نرگس کلباسی خبر داده بود، اين بار در يك پيام توييتر نوشت: من از دولت اودیشه (ایالتی در شرق هندوستان) گزارشی دریافت کرده‌ام مبنی بر اینکه نرگس کلباسی‌اشتری از سوی دادگاه، به یک سال حبس و جریمه نقدی بالغ بر ٣٠٠ هزار روپیه محکوم شده است. وی از دادگاه درخواست تجدید نظر کرده است. رئیس دستگاه دیپلماسی هند در ادامه آورده است: دادگاه استیناف (تجدید نظر) قرار آزادی به قید وثیقه تا زمان برگزاری دادگاه تجدید نظر برای وی صادر کرده است. این یک دستور قضائی است و موضوع نیز تحت بررسی قضائي قرار دارد؛ بنابراین، من نمی‌توانم در این پرونده کمکی انجام دهم. سوارج در پیام خود نام‌های محمدجواد ظریف و بوریس جانسون وزرای امور خارجه ایران و انگلستان را تگ کرده است.

آرمان

تصميمي براي پيام‌رسان‌هاي برخط

در جلسه شوراي عالي فضاي مجازي به رياست حسن روحاني رئيس‌جمهوري، مقرر گرديد ظرف سه ماه برنامه راهبردي پنج ساله فضاي مجازي توسط مركز ملي فضاي مجازي تهيه و به شورا ارائه شود. در اين جلسه مقرر گرديد تا برنامه راهبردي پنج ساله فضاي مجازي براساس احكام دوره اول و دوم شوراي عالي فضاي مجازي، ابلاغيه مقام معظم رهبري و همچنين اسناد بالادستي نظام شامل سياست‌هاي كلي و مطالعات انجام شده در جلسات گذشته اين شورا تهيه و به شوراي عالي فضاي مجازي ارائه شود. همچنين در ادامه جلسه چارچوب كلي سياست‌ها و اقدامات ساماندهي پيام‌رسان‌هاي اجتماعي برخط به تصويب رسيد.

 

رئيس‌جمهور با مردم سخن مي‌گويد

رئيس‌جمهور شامگاه يكشنبه ۱۲ دي‌ماه در يك گفت‌وگوي زنده تلويزيوني با مردم سخن خواهد گفت. معاون ارتباطات و اطلاع‌رساني دفتر رئيس‌جمهور گفت: رئيس‌جمهوري اسلامي ايران مهم‌ترين مسائل كشور را شامگاه يكشنبه ۱۲ دي‌ماه در يك گفت‌وگوي زنده تلويزيوني با مردم شريف ايران اسلامي در ميان خواهد گذاشت. وي افزود: حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر حسن روحاني مهم‌ترين مسائل روز كشور در حوزه‌هاي سياسي، اقتصادي، فرهنگي و همچنين موضوعات منطقه‌اي و بين‌المللي را مطرح خواهد كرد.

وزير خارجه هند كمكي به كلباسي نكرد

وزير امور خارجه هند اعلام كرد كه پرونده نرگس كلباسي در حال حاضر تحت بررسي و قضاوت قرار دارد و از اين رو وي نمي‌تواند كمكي به حل اين پرونده كند. سوشما سوارج از درخواست خود براي ارائه گزارش درباره پرونده نرگس كلباسي خبر داد اما وي روز شنبه با انتشار پيامي در صفحه توئيتر خود گفت كه نمي‌تواند درباره اين پرونده كاري انجام دهد. سوارج در پيام خود آورده است: من از دولت اوديشه (ايالتي در شرق هندوستان) گزارش دريافت كرده‌ام مبني بر اينكه نرگس كلباسي اشتري از سوي دادگاه به يك سال حبس و جريمه نقدي بالغ بر ۳۰۰ هزار روپيه محكوم شده است. وي از دادگاه درخواست تجديد نظر كرده است.

ضرورت تشكيل دادگاه ويژه برای زنان

عضو فراكسيون زنان مجلس با تاكيد بر تشكيل دادگاه ويژه رسيدگي به شكايات زنان، گفت: براي جلوگيري از ازدواج دختران زير سن قانوني و تقويت حمايت از زنان بايد فرهنگ‌سازي گسترده‌اي انجام گيرد. سهيلا جلودارزاده با تاكيد بر ضعف‌هاي قانوني در حمايت از زنان، گفت: متاسفانه در دادگاه‌ها وقتي طرف دعوي يك زن، مرد است فضا مردانه است و زنان به سختي مي‌توانند احقاق حق كنند، از اين رو پيشنهاد تشكيل دادگاه ويژه رسيدگي به شكايات زنان را پيش از اين مطرح كرده‌ايم. نماينده تهران در مجلس با بيان اينكه به دنبال تشكيل دادگاه ويژه رسيدگي به شكايات زنان هستيم، تصريح كرد: نگاه‌ها به حمايت از حقوق زنان بايد تغيير كند. در اين زمينه از رئيس قوه قضائيه درخواست داريم به اين موضوع به عنوان مساله‌اي فرهنگي بپردازد.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات