تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۸  ، 
کد خبر : ۲۹۸۰۴۶

آمریکا و عربستان هر 10 دقیقه یک کودک یمنی را می کشند

تنها راه پایان دادن به این تراژدی و نسل کشی گسترده، توقف تجاوز عربستان به یمن است، اما اولین شرط توقف این جنگ نابرابر و غیرانسانی، توقف حمایت آمریکا از طرف متخاصم است. هیچ سیاستمدار و روزنامه نگاری در آمریکا پیدا نمی شود که ماهیت دیکتاتور و سرکوب گر رژیم آل سعود را انکار کند، اما این باعث نشده است واشنگتن طی تمام چند دهه اخیر حمایت نظامی و سیاسی خود از ریاض را متوقف سازد.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/سیدمحمد ترابی

تصویری که غول های رسانه ای از وضعیت حلب در ایام اخیر ارائه کرده و تصوری که برای جهانیان ساختند، با واقعیت فاصله ای زیادی دارد. در حالی که اهالی حلب بازگشت آرامش به شهر خود را پس از 5 سال جشن گرفته و پایکوبی می کردند، تصویرسازی دغل‏کارانه رسانه های بین المللی و تصور ساده اندیشانه افکار عمومی دنیا، از «تراژدی انسانی» در حلب می گفت.

در اثنای این تقلب جهانی، تراژدی واقعی در گوشه ای دیگر از منطقه غرب آسیا در حال وقوع است، البته در سکوتی شرم‏ آور. بر اساس گزارش اخیر یونیسف[1]، در هر 10 دقیقه یک کودک یمنی بر اثر سوءتغذیه، اسهال، عفونت یا جراحت، جان خود را از دست می دهد؛ عواملی که مستقیماً ناشی از جنگ و فقر فراگیر هستند. 400  هزار کودک یمنی دچار سوء تغذیه حاد هستند که عدم رسیدگی به آنها به زودی باعث مرگشان خواهد شد.

نزدیک دو سال است که یمن تحت محاصره و بمباران هر روزه و شدید رژیم آل سعود قرار دارد و واشنگتن با اعطای کمک های تسلیحاتی و اطلاعاتی، نقش مستقیمی در این جنگ برعهده دارد. یمن فقیرترین کشور منطقه جنوب غرب آسیاست و 90 درصد خوراک مردم آن وابسته به واردات است. محاصره همه جانبه این کشور از سوی متجاوزان، وضعیت دشوار مردم یمن را به وضعیتی مرگ‏آور مبدل ساخته است.

حدود 19 میلیون نفر از جمعیت 25 میلیونی یمن به کمک های غذایی برای زنده ماندن نیاز دارند. آغاز فصل سرما و تدوام جنگ، این شرایط مصیبت بار را تشدید کرده است. نظام سلامت یمن در حال از بین رفتن است. کمتر از یک سوم یمنی ها به امکانات درمانی دسترسی دارند و تنها نیمی از ظرفیت درمانی این کشور، عملیاتی و قابل استفاده است. نیمی از مردم به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند و به ازای هر 1000 یمنی، کمتر از یک تخت بیمارستانی وجود دارد. بیماری هایی مانند وبا و سرخک در این کشور در حال گسترش است که نخستین و بیشترین قربانیان آن، کودکان بی گناه یمنی هستند.

تنها راه پایان دادن به این تراژدی و نسل کشی گسترده، توقف تجاوز عربستان به یمن است، اما اولین شرط توقف این جنگ نابرابر و غیرانسانی، توقف حمایت آمریکا از طرف متخاصم است. هیچ سیاستمدار و روزنامه نگاری در آمریکا پیدا نمی شود که ماهیت دیکتاتور و سرکوب گر رژیم آل سعود را انکار کند، اما این باعث نشده است واشنگتن طی تمام چند دهه اخیر حمایت نظامی و سیاسی خود از ریاض را متوقف سازد. تنها در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما، 115 میلیارد دلار تسلیحات آمریکایی به عربستان فروخته شد.[2]

آمریکا و عربستان هر 10 دقیقه یک کودک یمنی را می کشند

بالا گرفتن انتقادات نسبت به حمایت کاخ سفید از ریاض باعث شد تا چند هفته پیش، دولت آمریکا از تحویل 16 هزار کیت هدایت مهمات به عربستان خودداری کند[3] اما این تنها گوشه ای کوچک از لیست خرید ریاض است. درست در همان روزهایی که آمریکا قرارداد 350 میلیون دلاری فوق با عربستان را تعلیق کرد، موافقت خود را با فروش 48 فروند هلیکوپتر شینوک و سایر تجهیزات به این کشور اعلام کرد؛ معامله ای که 10 برابر معامله لغو شده پیشین، ارزش اقتصادی دارد. شواهد و قرائن نشان می دهد فروش سلاح به عربستان در دولت دونالد ترامپ که به زودی ساکن کاخ سفید خواهد شد، افزایش نیز خواهد داشت.

آمریکایی ها برای کودکان سوری –که آنان نیز قربانی جنگ افروزی آمریکا و متحدانشان هستند- اشک تمساح می ریزد و همزمان در جنگی بطور مستقیم شرکت دارند که هر 10 دقیقه جان یک کودک یمنی را می گیرد. جهان برای کودکان حلب که این روزها از چنگ تروریست ها نجات یافته اند، اشک می ریزد، اما چشمی برای دیدن کودکان یمن که از گرسنگی و زیر بمباران می میرند، ندارد. نقل قول معروفی است که می گوید؛ حقیقت تا لباسش را بر تن کند، دروغ نیمی از جهان را درنوردیده است.

تا شما یک یادداشت دیگر به همین حجم مطالعه کنید، یک کودک یمنی جان خود را از دست داده است، البته در سکوت.

 



[1] http://www.middleeasteye.net/news/more-two-million-yemen-children-acutely-malnourished-says-un-504372373

[2] http://www.reuters.com/article/us-usa-saudi-security-idUSKCN11D2JQ

[3] http://www.nytimes.com/2016/12/13/us/politics/saudi-arabia-arms-sale-yemen-war.html

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات