صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۴  ، 
کد خبر : ۲۹۸۰۶۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 15 دی

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) راه درست، راه قانون است. همه تابع قانون باشند، همه تسلیم قانون باشند .قانون، معیار بسیار خوبی است؛ وسیله‌ای است برای آسایش كشور، آرامش كشور، حفظ وحدت ملی.(92/2/25)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf
▼ حرف روز
مناقشات بيهوده و فراموشی اخلاق

در هر نظام سياسي وجود انسجام دروني يکي از مهم‌ترين ضرورت‌هايي است که بدون آن بسياري از مأموريت‌هاي نظام سياسي محقق نخواهد شد. بدترين حالت آن است که روابط دوستانه قوا به کدورت و درگيري بدل شود و بدتر از آن زماني است که اين مناقشات رسانه‌اي شده و در معرض ديد افکار عمومي قرار گيرد!
طبیعی است که چنین وضعیت ناخوشایندی آثار سوء فراوانی بر اذهان جامعه دارد که کاسته شدن از اعتماد عمومی و افول مقبولیت مسئولان، برجسته‌ترین آنها است. این در حالی است که جلسات متعددی برای هماهنگی و رفع سوء تفاهمات و آگاهی از نظرات مسئولان وجود دارد و رسانه‌ای کردن این اختلافات هیچ فایده‌ای برای ملت نخواهد داشت.
متأسفانه این مسئله در سال‌های اخیر، به معضلی در کشور بدل شده و هر از گاهی شاهد علنی شدن اختلافات بین مسئولان هستیم. در روزهای اخیر بار دیگر مناقشه بین رؤسای دو قوه مجریه و قضائیه رسانه‌ای شده است و حرف‌ها و اظهار نظرات، نه از جایگاه حقوقی و مبتنی بر وظایف تعریفی شده، بلکه مبتنی بر حبّ و بغض‌های دو طرفه و با هدف تخریب طرف مقابل ایراد می‌شود. آخرين اقدام در این زمینه انتشار توئيتی از جانب آقای روحاني است که در متن آن آمده است: «دولت حاضر است با تشکيل سامانه‌اي تمام دخل و خرج و حساب‌هايش را روشن کند در مقابل انتظار است قوه قضائيه نيز همه حساب‌هاي خود را روشن نمايد.»
کافی است تأملی در ادبیات به کار رفته در این پیام داشته باشیم تا مشخص شود که چنین کلامی چه آثار سوئی بر اذهان عمومی خواهد داشت. این پیام به طور ضمنی قوه قضائیه را به فساد متهم کرده و از وجود حساب‌های پنهان سخن می‌گوید؛ ادعایی بدون پشتوانه که باید برای آن اسناد قابل قبولی ارائه کرد. واقعاً معلوم نیست افشاگری‌های ناصواب این چنین چه دستاوردی برای کشور خواهد داشت و چه حجت شرعی و عقلی و قانوني دارد؟! متأسفانه، قرار گرفتن در آستانه انتخابات این فضای آلوده را تشدید خواهد کرد و احتمالاً بیش از این شاهد بداخلاقی‌های سیاسی اینچنینی خواهیم بود.

▼ گزارش روز
دروغ‌های عاشقانه!

«آرش صادقی» نقش اول تازه‌ترین سناریوی جریان‌های خاص علیه نظام جمهوری اسلامی است! سناریویی که در ساعات پایانی روز نهم دی ماه و درست هنگامی که بازخوانی فتنه 88، گروه‌های ضد انقلاب را برآشفته بود، به نمایش درآمد! سناریویی حساب شده برای درگیر کردن عواطف انسانی مردم که براساس آن فردی 68 روز اعتصاب غذا کرده و خون بالا می‌آورد و هر لحظه ممکن است بمیرد! آن هم نه برای خودش، که به علت دستگیری همسرش، «گلرخ ایرایی»! قصه‌ای عاشقانه و احساسی! در همان ابتدا، فیلم پر از اشک و احساسی از تماس تلفنی مادر همسر صادقی با وی، منتشر و از کاربران فضای مجازی خواسته می‌شود عکس مشترکی از صادقی و همسرش را به عنوان تصویر حساب کاربری خود قرار دهند! اگرچه این موضوعات توانست موجی از احساسات را در شبکه‌های اجتماعی برانگیزد؛ اما همچنان ترند جهانی هشتک صادقی دور از دسترس بود، تا ضد انقلاب به منظور ایجاد موجی بزرگ‌تر به ناچار به ساخت ربات‌های توئیتری و حساب‌های کاربری تقلبی رو آورد! موجی که با همراهی تعدادی از نمایندگان فراکسیون امید و برخی از بازیگران وسعت بیشتری یافت!
اما با این همه، زمان زیادی لازم نبود تا واقعیت آشکار شده و سناریو در هم شکند؛ وقتی مشخص شد گلرخ ایرایی یکی از حامیان سرسخت گروه تروریستی پژاک است؛ وقتی مشخص شد ارتباط سازمانی با گروهک تروریستی پژاک، حمایت از فرقه ضاله بهائیت، ارسال گزارش مکرر به احمد شهید برای سیاه‌نمایی و تحریم علیه ایران تنها گوشه‌ای از جرم‌های آرش صادقی است؛ وقتی معلوم شد ادعای اعتصاب غذای 68 روزه صادقی باورپذیر نیست و یکی از دوستانش نوشت یک بار ادعا شده بود آرش در زندان مرده است و سروصدای زیادی شد؛ اما مشخص شد در کمپ ترک اعتیاد بوده است! وقتی مشخص شد صادقی در حالی در مصاحبه‌ای با «بی‌بی‌سی» از وضع بد خود در زندان سخن گفته که در یکی از روستاهای کردستان مخفی شده بود!
سرانجام توئیت‌هایی با هشتک آرش صادقی کم و کمتر شد و توئیتر هشتک آرش صادقی را به دلیل استفاده بیش از حد از ربات‌ها «اسپم» کرد و حتی شماری از کاربران به دلیل حمایت از صادقی ابراز پشیمانی کردند؛ چنانکه یکی از کاربران در این‌باره می‌نویسد: «اعتراف می‌کنم بنده اسیر جوّ یک کانال تلگرامی شدم، اگه می‌دونستم گلرخ ایرایی علناً از پژاک حمایت می‌کنه، عمراً هشتک می‌زدم. اما چرا از پژاک متنفرم؟ چون در کرمانشاه سرباز بودم صد متری من پژاک نارنجک انداخت توی کانکس پلیس راهور. 19 سرباز بی‌اسلحه شهید شدند.»

▼ خبر ویژه
استاندار تهران: در تهران گرسنه و بی‌خانمان نداریم!

سیدحسین هاشمی درباره انتقادهای صورت گرفته نسبت به اظهارنظر اخیرش مبنی بر «در تهران بی‌خانمان نداریم»، گفت: من باز هم می‌گویم که در تهران بی‌خانمان و گرسنه نداریم. استاندار تهران با بیان اینکه تمامی افراد نیازمند تحت پوشش کمیته امداد،‌ بهزیستی و خیّرین هستند، اظهار داشت: حدود 140 هزار نفر از بی‌خانمان‌ها تحت پوشش کمیته امداد، 18 هزار زن و 150 هزار مرد تحت پوشش بهزیستی و بیش از 3 هزار نفر تحت پوشش خیرین یا سمن‌ها هستند. وی در ادامه افزود: نباید با ارائه آمارهای دروغ کشور را زیر سؤال ببریم.

 ▼ اخبار
1ـ واکنش پاپ به رسوایی‌ جنسی کشیش‌ها

پاپ فرانسیس، رهبر مذهبی کاتولیک‌ها در نامه‌ای خطاب به اسقف‌های سراسر جهان، کودک‌آزاری کشیشان را به شدت محکوم و از قربانیان طلب بخشش کرد. پاپ در این نامه اظهار داشت: کلیسا (واتیکان) از درد و رنج برخی از فرزندانش به دلیل آنکه متحمل آزارجنسی برخی کشیشان شده‌اند، می‌گرید و طلب بخشش دارد. این جرم سبب شرمندگی ما می‌شود؛ زیرا افرادی که مسئولیت نگهداری از این کودکان را برعهده داشتند، کرامت آنها را نابود کردند. موارد کودک‌آزاری به دست کشیش‌های کاتولیک، مشکلی است که در سال‌های اخیر در نقاط مختلف جهان علنی شده، به گونه‌ای که در طول یک سال 800 فقره شکایت در این زمینه به واتیکان رسیده است و در مجموع 900 کشیش نیز در طول 10 سال به دلیل انجام این‌گونه تخلفات خلع لباس شده‌اند.
2ـ حذف نام «اسرائیل» از کتاب‌های درسی کودکان فلسطینی
روزنامه «یدیعوت آحارونوت» نوشت: مدارس «اونروا» به کودکان فلسطینی می‌آموزد که اسرائیل [رژیم صهیونیستی] وجود تاریخی ندارد و اراضی اشغالی، سرزمین قانونی فلسطین است. به نوشته این روزنامه صهیونیستی، در کتاب‌های درسی آژانس امدادرسانی و اشتغال فلسطینیان نقشه‌هایی رسم شده است که به جای واژه «اسرائیل» کلمه «فلسطین» آمده و پرچم فلسطین نیز بر روی آن قرار گرفته است. همچنین به جای شهر «تل آویو»، نام فلسطینی «تل الربیع» نوشته شده است. یدیعوت آحارونوت تأکید کرد، این اقدام اونروا، نهاد وابسته به سازمان ملل متحد همسو با قطعنامه شورای امنیت است.
3ـ 90 برابر شدن قیمت مسکن در 20 سال گذشته
رئیس مشاوران املاک استان تهران با بیان اینکه هیچ یک از دولت‌ها برنامه جامعی برای مسکن اجرا نکردند، گفت: در طول 20 سال گذشته قیمت مسکن تا 90 برابر افزایش یافته است. عقبایی اظهار داشت: یکی از دلایل گرانی مسکن در سال‌های گذشته سوداگری بانک‌ها در این بازار بوده است. وی همچنین با اشاره به آمار اجاره‌نشینی در بازار مسکن ایران، گفت: در حال حاضر 67 درصد مردم ایران صاحب‌خانه هستند و 33 درصد مستأجر وجود دارد و از رقم 33 درصدی مستأجران کشورمان، 13 درصد در خانه‌های سازمانی سکونت دارند.

▼ تا انتخابات
محمدعلی پورمختار درباره اینکه کدام یک از کاندیداهای اصولگرا توان رقابت با روحانی را دارد، گفت: روحانی در حال حاضر توانی ندارد و رأی یک کاندیدای ناشناس که در آینده معرفی خواهد شد، بیشتر از روحانی است. اصولگرایان رسیدن به وحدت و ائتلاف را امری لازم و ضروری می‌دانند. آنچه برای اصولگرایان و انقلابیون اتفاق خواهد افتاد، این است که در همان مرحله اول کار تمام می‌شود و کسی تفکر دو مرحله‌ای شدن انتخابات را ندارد و دلیلی هم برای دو مرحله‌ای شدن نیست.
سیدمحمدصادق خرازی، رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان طی اطلاعیه‌ای در رابطه با شایعه کاندیداتوری‌اش برای انتخابات ریاست‌جمهوری 96، گفت: این حرف‌ها شایعه است چرا که من بستری هستم و حتی معلوم نیست زنده بمانم، الآن که با شما صحبت می‌کنم، دستگاه اکسیژن به من وصل است.
حشمتیان، رئیس جبهه مستقلین و اعتدالگرایان ایران با اشاره به برنامه‌های تشکل متبوعش برای انتخابات سال 96، اظهار داشت: تاکنون 16 گزینه برای انتخابات ریاست‌جمهوری مدنظر ما هستند که یکی از آنها آقای علی مطهری است.

▼ اخبار کوتاه

شیخ نعیم قاسم، جانشین «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان طی سخنانی در مراسم اولین سالگرد شهادت شیخ محمدباقر النمر، روحانی برجسته عربستانی که در بیروت برگزار شد، گفت: شیخ نمر به شهادت رسید، زیرا او راضی به ظلم نبود؛ بنابراین با کشته شدن او پیروز شد؛ اما عربستان شکست خورد. وی تأکید کرد: رژیم سعودی امروز از به دلیل ظلم و استبداد در داخل عربستان و کشورهای همسایه، نوک پیکان ظلم به شمار می‌رود.
«سمیر علیوه» عضو مجلس نمایندگان مصر، مبارزه حقیقی با تروریسم را تنها راه حمایت از ثبات در سوریه برشمرد و گفت: بایستی در کنار ارتش دولت سوریه به عنوان تنها نماینده مشروع در سوریه جنگید، اما متأسفانه کشورهای عربی به این موضوع اعتنا نکرده و دیگر کشورها، همانند ایران و روسیه آن را درک کرده و اکنون از تمامیت ارضی سوریه دفاع می‌کنند.
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور با بیان اینکه به فرموده رهبر معظم انقلاب فضای مجازی قتلگاه جوانان در کشور شده است، اظهار داشت: دولت باید اهتمام جدی برای مقابله با آسیب‌های فضای مجازی داشته باشد و ستاد بحرانی برای جلوگیری از آسیب‌های فضای مجازی تشکیل دهد.
شورای پول و اعتبار با افزایش سقف فردی تسهیلات مسکن مهر از 30 میلیون به 40 میلیون تومان به منظور تسریع در تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام طرح یاد شده، مشروط به استفاده نکردن از منابع جدید بانک مرکزی و با تشخیص و تأیید بانک عامل موافقت کرد.
به دنبال گزارش شبکه دیده‌بان شفافیت و عدالت، «جهانگیری» معاون اول رئیس‌جمهور در نامه‌ای به دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی خواستار بررسی عملکرد وزیر صنعت در ارتباط با دستور لغو حکم جریمه سه هزار میلیارد تومانی وضع شده برای شرکت ال‌جی شد.
دادستان تهران با بیان اینکه 70 نفر محکوم به جاسوسی در زندان‌های تهران تحمل حبس می‌کنند، گفت: این افراد اطلاعات کشور را در حوزه‌های مختلف اتمی، نظامی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به دشمنان ارائه کرده‌اند.
همزمان با رونمایی از مقبره سلیم مؤذن‌زاده اردبیلی انتقادات مردم نیز آغاز شده است؛ چرا که نوشته‌های قبر و مقبره مؤذن‌زاده اردبیلی به حروف لاتین است و انتقادکنندگان، این اقدام را شیطنت جریان پان‌ترکیسم می‌دانند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات