تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۷  ، 
کد خبر : ۲۹۸۰۸۴

سر افعی در حلب قطع شد

(روزنامه جمهوري اسلامي – 1395/09/29 – شماره 10762 – صفحه 10)

نظامیان ارتش سوریه و رزمندگان مقاومت با تسلط بر شهر «حلب» دستاورد تاریخی دیگری را در نبرد با تکفیریها رقم زدند؛ دستاوردی که آزادسازی دیگر مناطق اشغالی در سوریه را بیش از پیش تسهیل می‌کند.

حلب، دومین شهر بزرگ سوریه و پایتخت تجاری این کشور که از سال 91 به جبهه درگیری میان تروریست‌ها و ارتش سوریه تبدیل شده است. حلب در 350 کیلومتری دمشق و در منطقه سوق الجیشی میان رود فرات و دریای مدیترانه واقع شده است. موقعیت استراتژیک منحصر به فرد حلب موجب شد تا طی سالهای گذشته تروریست‌های تکفیری و حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی آنها از جمله عربستان، قطر، ترکیه و آمریکا تمام تلاش خود برای تسلط بر آن را به کار بندند.

در هر صورت، پس از حدود 4 سال درگیری مداوم در نقاط مختلف حلب، این شهر هفته گذشته به دست نیروهای ارتش سوریه و رزمندگان مقاومت اسلامی آزاد شد تا دستاورد تاریخی دیگری در عرصه نبرد با تروریست‌های تکفیری از زمان آغاز بحران سوریه، رقم بخورد؛ دستاوردی که ضربه مهلکی را بر صفوف تکفیریها وارد آورد و کمر آنها را در حلب شکست. تحقق این دستاورد از اهمیت بسزایی برای نیروهای سوری و رزمندگان مقاومت برخوردار است. پس از آزادی حلب، موازنه قدرت در سوریه به نفع نیروهای سوری تغییر کرد. هم اکنون به ضرس قاطع می‌توان گفت که ارتش سوریه در عرصه تحولات میدانی دست برتر را دارد و ابتکار عمل را به دست گرفته است.

آزادی حلب را می‌توان نقطه عطف بزرگی در عرصه تحولات میدانی حدود 6 ساله اخیر در سوریه قلمداد کرد، چراکه این دستاورد، سرنوشت آینده تحولات میدانی در سوریه را به نفع نیروهای مقاومت رقم خواهد زد. افزایش روحیه رزمندگان سوری که از حدود 6 سال گذشته بی‌وقفه و بدون هیچ چشمداشتی با تروریست‌های اعزامی از 80 کشور دنیا در حال نبرد هستند، بدون شک تاثیر بسزایی بر عملکرد آنها در عملیات‌های آزادسازی مناطق اشغالی دیگر سوریه، خواهد گذاشت. در طرف مقابل، روحیه تروریست‌های تکفیری و حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی آنها به شدت در هم شکسته و صفوف آنها نیز از هم فروپاشیده است و این نیز، خود به تنهایی می‌تواند روند پیشروی‌های نیروهای سوری در دیگر مناطق عملیاتی را تسهیل کند.

از سوی دیگر، تسلط نیروهای سوری بر حلب، آخرین میخ را بر تابوت پروژه آمریکایی ـ صهیونیستی «حلب ـ دمشق» کوباند. حامیان تکفیریها طی سالهای گذشته تلاش کردند تا با عملیاتی ساختن این پروژه، حلب را به اشغال خود درآورده و از آن به عنوان برگ برنده‌ای در مقابل دولت دمشق در مذاکرات خود، بهره‌برداری کنند؛ بدین ترتیب که دمشق به عنوان پایتخت سوریه شناخته شود و تحت کنترل نیروهای سوری باشد و در حلب نیز خودمختاری اعلام شود و تروریست‌های تکفیری در آنجا به رسمیت شناخته شوند. با این حال، با تسلط نیروهای سوری بر حلب، این پروژه به طور کامل با شکست مواجه شد و آمریکا و غرب دیگر نمی‌توانند روی آن حساب ویژه‌ای باز نمایند.

به این ترتیب، از این پس دولت دمشق می‌تواند در هرگونه مذاکرات احتمالی آینده دست برتر را داشته باشد. تسلط بر حلب، بزرگترین برگ برنده دولت دمشق در مذاکره با معارضان سوری است؛ برگ برنده‌ای که معارضان را وادار به پذیرش خواسته‌های مشروع دولت دمشق خواهد کرد. از این پس، بسیار بعید به نظر می‌رسد که معارضان سوری و حامیان آنها همچون گذشته بتوانند برای تحقق خواسته‌های خود، پیش‌شرط ورود به مذاکرات تعیین کنند. اکنون با تسلط بر حلب، این دولت دمشق است که دست برتر را دارد و نتیجه بازی را رقم می‌زند. از سوی دیگر، کارشکنی‌های گسترده در مذاکرات سیاسی با هدف به شکست کشاندن آن توسط معارضان دیگر محلی از اعراب نخواهد داشت، چراکه بازنده اصلی شکست مذاکرات سیاسی، خودِ آنها خواهند بود.

نزدیکی استان ادلب به مرزهای شرقی حلب، آزادسازی کامل این استان را برای ارتش سوریه تسهیل می‌کندافزون بر این، موقعیت جغرافیایی استراتژیک حلب موجب می‌شود تا روند عملیات نیروهای سوری و رزمندگان مقاومت برای تسلط بر دیگر استانهای این کشور بیش از پیش تسهیل شود. از جمله مهمترین استان‌هایی که سوری‌ها از این پس می‌توانند مقدمات آزادسازی آنها را فراهم آورند، استان ادلب است. نزدیکی استان ادلب به مرزهای غربی حلب، آزادسازی کامل این استان را برای ارتش سوریه تسهیل می‌کند.

به همین ترتیب، تسلط بر استان ادلب نیز می‌تواند عملیات آزادسازی دیگر استان‌ها و مناطق سوریه را تسهیل کند. استان ادلب از لحاظ موقعیت جغرافیایی در نزدیکی مرزهای سوریه و ترکیه واقع شده‌ است. این استان از شمال به «لواء اسکندرون» و ترکیه، از جنوب به استان حماه، از غرب به استان لاذقیه و از شرق به استان حلب محدود می‌شود. این موقعیت جغرافیایی اهمیت ویژه‌ای به این استان و شهرها و مناطق مختلف آن داده است. بر همین اساس، می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که آزادی حلب به مثابه مقدمه آزادی استان ادلب و سپس دیگر استان‌های سوریه از جمله حماه و لاذقیه است.

در همین حال، نزدیکی حلب به مرزهای ترکیه نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است. تاکنون هزاران نفر از تروریست‌های تکفیری از طریق مرزهای ترکیه وارد حلب و سپس دیگر مناطق سوری شده‌اند. علاوه بر این، دولت آنکارا بسیاری از کمک‌های خود برای گروه‌های تروریستی ـ تکفیری را از طریق مرزهای مشترک با حلب به دست این گروه‌ها رسانده است. تسلط ارتش سوریه بر حلب موجب قطع کامل ارتباط ترکیه با تروریست‌های تکفیری خواهد شد. از همین روی، دولت آنکارا دیگر نمی‌تواند همچون گذشته نقش تعیین‌کننده‌ای در حمایت از تکفیریها در سوریه ایفا کند.

به دنبال آزادی حلب توسط ارتش سوریه، رسانه‌های منطقه‌ای حامی تروریست‌های تکفیری وارد کارزار شده تا شاید بتوانند اندکی از شدت شکستی که تکفیریها متحمل شدند، بکاهند. در این میان، شبکه‌های سعودی ـ قطری «العربیه» و «الجزیره» با انتشار اخبار دروغین و شایعات بی‌اساس از تبدیل شدن حلب به حمام خون پس از تسلط ارتش سوریه بر آن، خبر دادند. این رسانه‌های که بوسیله دلارهای نفتی عربستان و قطر، از حامیان اصلی تروریسم در منطقه، اداره می‌شوند، مدعی شدند که ارتش سوریه روی به اعدام دسته جمعی غیرنظامیان سوری آورده است. این ادعا در حالی مطرح شد که این شبکه‌ها هیچ سندی دال بر واقعیت داشتن دروغ‌پراکنی‌های غرض‌ورزانه خود ارائه نکردند.

در همین حال به گزارش خبرگزاری مهر، منابع عربی اعلام کردند که پس از آزادسازی حلب، اختلافات زیادی در صفوف تروریست‌های تکفیری مستقر در سوریه به وجود آمده است. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، گروه‌های تروریستی ـ تکفیری هم اکنون به جان هم افتاده و هر یک از آنها، دیگری را متهم به خیانت در مساله «آزادی حلب» می‌کند. شنیده می‌شود که اختلافات عمدتا به دلیل پیوستن برخی گروه‌های تروریستی به عملیات «سپر فرات» ترکیه در شمال سوریه است. سرکردگان تکفیریها معتقدند که پیوستن این دسته گروه‌ها به عملیات «سپر فرات» موجب تسلط ارتش سوریه بر حلب شده است.

توطئه کنونی کشورهای غربی برای مقابله با دولت دمشق، انتقال جبهه‌های نبرد از حلب به دیگر استان‌های سوریه است. در هر صورت، باز هم به نظر می‌رسد که تروریست‌های تکفیری و حامیان آنها از تلاش برای جبران شکست خود در حلب بازنایستاده‌اند. یورش مجدد تروریست‌های داعش به شهر تاریخی «تدمر» در حومه استان حمص حکایت از آن دارد که تکفیریها قصد دارند جبهه نبرد را از حلب به حمص منتقل سازند و این، همان استراتژی است که پیشتر غربی‌ها بارها بر آن تاکید کرده‌اند. از همین روی می‌توان گفت که استراتژی انتقال جبهه‌های نبرد در سوریه محصول اتاق فکر غربی هاست. چندی پیش «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته بود: «تسلط نیروهای سوری بر حلب به معنای پایان جنگ در سوریه نیست». در همین ارتباط، «فرانک والتر اشتاین مایر» وزیر خارجه آلمان نیز گفته بود: «پس از تسلط ارتش سوریه بر حلب، درگیریها به مناطق دیگر کشیده می‌شوند». کاملا آشکار است که تکفیریها بر اساس سیاست‌های دیکته شده به آنها توسط مقامات غربی، در حال انتقال جبهه نبرد در سوریه هستند.

بر همین اساس پر واضح است که کشورهای غربی به دنبال تدارک یک توطئه جدید برای دولت دمشق هستند و آن توطئه چیزی جز انتقال جبهه‌های نبرد از حلب به دیگر استان‌ها از جمله حمص، ادلب و دیگر استان‌ها نیست. افزون بر این، با تسلط ارتش سوریه بر حلب، هم اکنون آمریکا و غرب تمام تلاش خود را برای حفظ استان الرقه در چنگ داعش به کار خواهند بست و به احتمال فراوان سیاست‌های جدیدی را برای تحقق این مساله در الرقه اتخاذ خواهند کرد.

http://jomhourieslami.net/?newsid=117637

ش.د9502931

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات