تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰  ، 
کد خبر : ۲۹۸۱۸۱

راه اندازی جنگ آب و عملیات «وادی بردی»

تروریست های این منطقه مدعی هستند بمباران ارتش سوریه عامل ایجاد مشکل در سیستم آبرسانی شده است. حال آنکه ویدئوهای زیادی وجود دارد که نشان می دهد عناصر تروریست کانال ها و تاسیسات آبرسانی را بمبگذاری کرده و تهدید می کنند که توان نابودی همه چیز را دارند.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/سیدمحمد ترابی
بیش از دو هفته است که دمشق - پایتخت و پرجمعیت ترین شهر سوریه- با بحران آب آشامیدنی سالم مواجه است و حدود 5 میلیون سوری در دمشق و حومه آن با خطر روبرو هستند. این اتفاق زمانی رخ داد که تروریست ها منابع تامین کننده آب را با گازوئیل آلوده و غیرقابل مصرف کردند و به تاسیسات آب دمشق نیز خسارت وارد آوردند؛ مسئله ای که ساکنان دمشق را با مشکلی حیاتی روبرو کرده است. گزارش ها حاکی است قیمت آب که بصورت بسته بندی شده و یا با تانکر عرضه می شود، افزایش چشمگیری داشته و آب عرضه شده با تانکر نیز چندان بهداشتی نبوده و عده ای را راهی بیمارستان کرده است. نکته قابل توجه در این میان سکوت رسانه های غربی است که در برابر این موضوع مهم چشم فروبسته اند.
آب آشامیدنی دمشق از منطقه «وادی بردی» در حدود 50 کیلومتری شمال غرب شهر دمشق –نزدیک مرز سوریه و لبنان- تامین می شود. دو چشمه بردی و فیجه دو منبع اصلی تامین آب 5 میلیون سوری است. این منطقه از استان «ریف دمشق» در کنترل تروریست ها قرار دارد. آنان از این منبع حیاتی به عنوان یک سلاح استفاده می کنند. برای نمونه در سال 2015 وقتی ارتش سوریه سعی کرد منطقه زبدانی در نزدیکی مرز لبنان و 10 کیلومتری شمال وادی بردی تصرف کند، شورشیان برای چند روز آب دمشق را قطع کردند.
البته تروریست های این منطقه مدعی هستند بمباران ارتش سوریه عامل ایجاد مشکل در سیستم آبرسانی شده است. حال آنکه ویدئوهای زیادی وجود دارد که نشان می دهد عناصر تروریست کانال ها و تاسیسات آبرسانی را بمبگذاری کرده و تهدید می کنند که توان نابودی همه چیز را دارند. با آلودگی و قطع آب دمشق، شورشیان مسلح دیگر برگی برای ایجاد موازنه در دست ندارند و از همین رو ارتش سوریه حملات خود برای یکسره کردن کار وادی بردی را آغاز کرده و به آنان اولتیماتوم داده است یا سلاح خود را برزمین گذاشته و مانند شورشیان شرق حلب به ادلب بروند و یا آنکه خود را برای مواجهه با حمله آماده سازند.
جبهه فتح شام –نام تازه تروریست های جبهه النصره در سوریه- پیشنهاد ارتش برای تسلیم و خروج از وادی بردی و آبرسانی به 5 میلیون ساکن دمشق را رد کرده و همین مسئله ارتش را مجبور ساخته است بار دیگر حمله به این منطقه را آغاز کند. اگرچه منطقه وادی بردی در منطقه ای کوهستانی و صعب العبور واقع شده است، اما ارتش سوریه به کمک نیروهای حزب الله طی روزهای اخیر پیشروی های قابل ملاحظه ای در این منطقه داشته  و شهر استراتژیک بسیمه را آزاد کرده اند.
البته نیروهای تروریست با حمایت رسانه های منطقه ای و فرامنطقه ای، مانند همیشه می کوشند واقعیت را طور دیگری جلوه دهند. رسانه های حامی جریان تروریست سعی دارند طوری وانمود کنند که جبهه فتح شام در وادی بردی حضور ندارد و این منطقه در اختیار شورشیان ارتش آزاد است و از آنجا که ارتش آزاد جزو گروه های زیرمجموعه آتش بس اخیر در شوریه است، پس حمله به وادی بردی نقض آتش بس در سوریه است.
با توجه به سیر تحولات، پیش می بینی می شود در آینده نزدیک تروریست های تکفیری در این منطقه نیز چاره ای جز تسلیم و انتقال به ادلب نخواهند داشت. در این صورت عملاً راه برای پاکسازی دو شهر مضایا و زبدانی نیز باز شده و این دو شهر نیز در کنترل حکومت سوریه قرار خواهند گرفت که ضربه سختی به شورشیان و تروریست های حاضر در سوریه خواهد بود، چرا که منطقه کوهستانی غرب دمشق –در مجاورت با لبنان- پس از 5 سال بطور کامل پاکسازی و امن خواهد شد و ضریب امینت پایتخت را به شکل قابل توجهی افزایش خواهد داد./

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات