اقتصادی >>  اقتصادی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۴  ، 
کد خبر : ۲۹۸۲۴۳
رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی

قاچاق کالا نیازمند ورود دستگاه های تخصصی است

نمایندگان مجلس در خصوص چگونگی مبارزه با قاچاق کالا در کشور، معتقدند: برای مبارزه با قاچاق کالا قانون داریم ولی عمل نداریم و لازم است که مجلس قدرتمندانه کار نظارتی را انجام دهد.
پایگاه بصیرت / روح الله فرقانی
به گزارش بصیرت؛ قاچاق سازمان یافته کالا در کشور بیش از ۱۵ سال است که در کشور رسوخ کرده و در سال های اخیر شاهد رشد عجیبی بوده است.
هر چند علی فاضلی رئیس اتاق اصناف ایران از کاهش قاچاق کالا از ۲۵ میلیارد دلار به ۱۵ میلیارد دلار خبر می دهد اما معتقد است؛ قاچاق کالا سازمان یافته انجام می گیرد و همه امور بازار در اختیار اصناف نیست و نظارت کافی وجود ندارد.
از این رو خبرنگار پارلمانی ما در گفت وگو با نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بررسی این موضوع پرداخته است:امیر خجسته رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی  و عضو کمیسیون اصناف مجلس با بیان اینکه برای مبارزه اصولی با قاچاق برنامه ریزی وجود ندارد به خبرنگار بصیرت، گفت:قاچاق کالا به موضوعی تبدیل شده است که نیازمند ورود دستگاه های تخصصی است چرا که نیازمند طرح هایی با شیوه اجرایی مناسب در این باره است.
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی، افزود: قاچاق کالا باعث آسیب پذیری به بخش های اقتصادی و تولیدی کشور شده است و اگر دستگاه های نظارتی ضعیف عمل کنند شاهد آسیب پذیری بیشتری به توسعه صنعتی و کشاورزی کشور خواهیم شد.
خجسته با بیان اینکه برای مبارزه با قاچاق کالا قانون داریم ولی عمل نداریم، تصریح کرد: کالایی که با کیفیت پایین و به بهای ارزان وارد کشور می شود باعث شده است تا بخش های تولیدی ما متضرر شوند و این نیازمند این است که مجلس شورای اسلامی قدرتمندانه کار نظارتی را انجام دهد تا شاهد اینگونه آسیب به توسعه اقتصادی کشور نباشیم.
خجسته در پاسخ به این سوال که کمیسیون مربوطه اصناف مجلس چه اقدامی برای مبارزه با قاچاق کالا برداشته است، اظهار داشت: هر چند شاهد ورود فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس به معضل قاچاق هستیم ولی انتظار می رود کمیسیون اقتصادی  مجلس هم در این زمینه ورود و نظارت نماید.
همچنین حسن نوروزی سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در این باره، تصریح کرد: هر چند شاهد کاهش قاچاق کالا به 15 میلیارد دلار هستیم اما نظارت جدی از سوی دستگاه های مربوطه در این خصوص را شاهد نیستیم.
نوروزی با اشاره به اینکه باید مبادی ورود کالا را مورد بررسی بیشتر قرار دهیم، افزود: نظارت بر مناطق آزاد کشورو مبادی گمرکی می تواند راهکار مناسبی برای کاهش این معضل اقتصادی محسوب شود. حتی می توان ستاد مبارزه با قاچاق کالا را در مبادی ورودی کشور مستقر کرد تا نظارت کافی و مطمئن تری صورت گیرد.
به گزارش بصیرت، موضوع ورود بیش از حد کالای قاچاق برای نخستین بار در سال گذشته از سوی مهندس مسعود خسروتاج معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست اتاق بازرگانی تهران عنوان شد که بر اساس آمار وی روزانه شاهد ورود 500 تا 600 کانتینر کالای قاچاق به داخل کشور هستیم که بیشتر آنها در حوزه مصرفی همچون پوشاک و البسه،  و وسایل آرایشی معرفی شد.
خسروتاج در ریشه‌یابی علل بروز پدیده قاچاق از عواملی چون بالا بودن سود و حقوق گمركي (تعرفه)، ممنوعيت و غيرمجاز بودن كالاهاي مورد نياز كشور، تشريفات متعدد واردات رسمي، فرار از الزامات استاندارد و ضوابط كمي و كيفي وارداتي، عدم پاسخگويي توليدات به سلائق مورد نظر مصرف‌كننده، شرايط اقتصادي، اجتماعي و بيكاري در مناطق مرزي و دوگانگي اقدام در كنترل قيمت كالاي خارجي و داخلي یاد کرد و عنوان داشت: برخی بسترهای قانونی نیز تسهیل‌کننده قاچاق است که از جمله می‌توان به سوءاستفاده از ظرفیت معافیت کالای همراه مسافر، تجارت مرزی، ملوانی و پیله‌وری و تعدد طبقات تعرفه‌ای است.
 





نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات