تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۹  ، 
کد خبر : ۲۹۸۲۵۸

فرجام برجام!

(روزنامه رسالت – 1395/01/29 – شماره 8639 – صفحه 1)

رئيس‌جمهور در پيام نوروزي خود تصريح كرد: "برجام به فرجام" رسيد و "زنجيرهاي تحريم" پاره شد. او به طور مشخص در اين پيام گفت: تحريم‌هاي بانكي، مالي، پولي و ... برداشته شد. اما رئيس كل بانك مركزي كه به آمريكا سفر كرده است ديروز در مصاحبه با المانيتور مي گويد؛ - آمريكا به تعهداتش عمل نكرد - نمي توانيم از پول‌هاي خود در خارج استفاده كنيم - تقريبا هيچ اتفاقي نيفتاده است - ايران انتظار دارد دولت آمريكا بر اجراي كامل توافق هسته‌اي پايبند باشد

- برداشته شدن عملي همه تحريم‌هاي هسته‌اي مستلزم برخورداري ايران از ساز و كار مبادلاتي uturn است. (1)

سيف همين سخنان را به زبان ديگر در نشست شوراي روابط خارجي آمريكا تكرار كرده و گفته است؛

-آمريكا و اروپا بايد به تعهدات خود براساس توافق هسته‌اي عمل كنند

- انتظار ما اين بود كه بعد از توافق هسته‌اي ، ايران به سيستم اقتصادي بين‌المللي دوباره متصل شود اما تاكنون چنين اتفاقي نيفتاده است

- ايران همچنان مشكلاتي براي دسترسي به دارايي‌هاي مسدود شده خود دارد.

- آمريكا هنوز به تعهدات خود در توافق هسته‌اي عمل نكرده است

- تاكنون اثري از توافق هسته‌اي كه انتظار داشتيم ، نديديم

- ايران به همه تعهدات خود عمل كرده اما طرف مقابل به تعهدات خود عمل نكرده است. (2)

نعمت‌زاده وزير صنعت و معدن و تجارت در يك برنامه تلويزيوني تصريح كرد؛ از سرعت اجراي برجام راضي نيستيم. (3)

سيف با وزير خزانه‌داري آمريكا در حاشيه اجلاس بهاره صندوق بين‌المللي پول و بانك جهاني ديدار و گفتگو كرد. اين ديدار پشت درب‌هاي بسته انجام شد. سيف هيچ توضيحي درباره دستاوردهاي اين ديدار نداد.

روزنامه ايران ديروز مدعي شد پس از اين ديدار وزارت خزانه‌داري آمريكا بيانيه صادر كرده و گفته است: "آمريكا به تعهدات خود پايبند مي ماند". (4)

روزنامه ايران توضيح نداده است كه وزارت خزانه‌داري آمريكا به كدام تعهد پايبند مي‌ماند؟ تعهد به صهيونيست‌ها درباره اخلال در اجراي تعهدات برجام يا تعهد به ايران و شركاي بين‌المللي خود؟!

اظهارات سيف در آمريكا و نيز نعمت‌زاده در سيماي جمهوري اسلامي نشان مي‌دهد كه مطالب گفته شده پيرامون "فرجام برجام" در پيام نوروزي رئيس جمهور حداقل پيرامون رفع تحريم‌هاي پولي ، بانكي، مالي و ... صحت ندارد و مطابق با واقع نيست.

آقاي سيف مثل آقاي صالحي نيست كه بگوييم فقط بايد در مورد مسائل فني سخن بگويد و حق اظهارنظر در مورد مسائل ديگر را ندارد. او مستقيما مسائلي را مطرح كرده كه مربوط به مسئوليت قانوني او بوده است.

او به سفارش آقاي عراقچي خبرنگاران را به بانك مركزي برد تا اعلام كند، سوئيفت باز است و سوئيفت هم واقعا باز بود اما تجار، بازرگانان، فعالان اقتصادي و حتي مقامات دولتي و مقامات بانكي ايران مي‌گويند اين "باز بودن" هيچ دردي را دوا نمي‌كند.

حتي روزنامه جمهوري اسلامي كه تمام قد از فتح‌الفتوح دولت در برجام دفاع مي‌كند ديروز نوشت: "نمايندگان شركت‌هاي اروپايي در ديدار با مقامات آمريكايي از تداوم دشواري‌هاي معاملات تجاري با ايران گله كرده‌اند."

جمهوري اسلامي مي‌نويسد؛ امير اصلاني از وكلاي مستقر در پاريس كه اخيرا به نمايندگي از شركت‌هاي بزرگ فرانسوي با ايران مذاكره كرده مي‌گويد؛ "هيچ چيز پيش نمي‌رود."

جمهوري اسلامي از قول نمايندگان شركت‌هاي ايرباس، لورال، تاليس و پژو سيتروئن نوشته اين جماعت با مشكلات عديده‌اي روبه‌رو هستند. (5)

آقاي عراقچي بايد به انبوهي از سوالات در اين مورد پاسخ دهد.

اينجا اصلا بحث خبرنگار صدا و سيما نيست كه يك مطلب را به رئيس‌جمهور اتريش القا كند و او هم همان القا را بپذيرد.

اين بحث صريح آقاي سيف عالي‌ترين مسئول مبادلات پولي و مالي مردم و دولت است. اين بحث اعتراف وزير صنعت و معدن مبني بر عدم رضايت از روند اجراي برجام است.

اين بحث مقامات اروپايي است كه ميلياردها دلار قرارداد با ايراني‌ها در رفت و برگشت به كشورهاي مربوط بسته‌اند كه صريح مي گويند: "كار پيش نمي رود."!

عجيب است وسط اين بدعهدي و نقض پيمان توسط آمريكايي‌ها، همين روزها وزارت خارجه آمريكا بيانيه صادر مي كند در مورد نقض حقوق بشر در ايران و مدعي مي‌شود: "روحاني رئيس‌جمهور اسلامي ايران در سال 2013 بعد از يك انتخابات غير آزاد روي كار آمده است"!

اين نهايت بي‌شرمي و اهانت به ملت ايران و برگزيده ملت ايران است.

سخنگوي دولت و سخنگوي وزارت خارجه در برابر اين بي‌حرمتي‌ها و بدعهدي‌ها ساكت هستند و هر از چندي يقه منتقدين مشفق و دلسوز را مي‌گيرند و ناسزا نثار آنها مي‌كنند.

آيا اين رسم پاسخگويي به عنوان يك وظيفه و پاسخ به سوالات افكار عمومي به عنوان يك حق است؟!

بعيد است در اين فرايند گفتگو برجام به فرجام برسد.

پي‌نوشت‌ها:

1- خبرگزار تسنيم ، شناسه خبر 1049402 - سرويس اقتصادي

2- همشهري 28 فروردين95 صفحه 4

3- همان

4- روزنامه ايران 28 فروردين 95 صفحه اول

5- روزنامه جمهوري اسلامي 28 فروردين 95 صفحه 15

محمدكاظم انبارلويي-anbarloee.ir

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=227261

ش.د9503159

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات