تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۴  ، 
کد خبر : ۲۹۸۳۹۲
معاون اول رئيس‌جمهوري عراق در پاسخ به «شرق» خبر داد

براي تسويه‌حساب با داعش به سوريه مي‌رويم

(روزنامه شرق ـ 1395/10/14 ـ شماره 2767 ـ صفحه 19)

نوری المالکی، معاون اول رئیس‌جمهور عراق كه به تهران آمده تا با مقامات عالي‌رتبه كشورمان ملاقات و گفت‌وگو كند، عصر ديروز در جمع خبرنگاران به سؤالاتي پيرامون اوضاع عراق و شرايطي كه بعد از آزادسازي موصل پيش ‌خواهد آمد پاسخ داد. او سطح همکاری عراق و سوریه در مقابله با تروریست‌ها را خوب ارزيابي كرد و به‌صراحت گفت كه نيروهاي عراق بعد از موفقيت در موصل براي مبارزه با داعش راهي سوريه مي‌شوند.

رئيس ائتلاف دولت قانون درباره برنامه سیاسی حزب متبوعش برای شرایط پس از آزادی موصل موردسؤال قرار گرفت و با تأکید بر ساختار سیاسی موصل و تأثیر آن بر ساختار سیاسی کل عراق گفت: «آنچه در تحولات منطقه رخ می‌دهد نیز بر شرایط بعد از آزادی موصل تأثیرگذار است. براساس تقسیم وظایفی که وحدت موصل و عراق را مدنظر داشته باشد، می‌توان برای شرایط جدید در این استان آماده شد. با برخی از فراکسیون‌ها در پارلمان برای بازتولید وحدت در حال مذاکره هستیم. اظهارنظرها و طرح‌ها برای تجزیه موصل را نمی‌پذیریم و آن را رد می‌کنیم. باید شرایط موصل بعد از آزادسازی بر اساس حفظ تمامیت ارضی و حفظ ساختار قومی و طایفه‌ای باشد».

او درباره اينكه آيا بین عراق و سوریه برای مقابله با داعش همکاری وجود دارد؟ گفت: «بغداد و دمشق همیشه پیوندهای تاریخی داشته‌اند. از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ که ثبات در عراق را شاهد بودیم، بر سوریه تأثیر داشت و وقتی در دمشق شرایط متزلزل شد، بر عراق تأثیر گذاشت. زمانی که هماهنگی بین دو کشور نبود، همگان شاهد برهم‌خوردن شرایط در دو کشور بودند. برهمین‌اساس ما همواره سیاست‌هایمان بر مقابله با داعش و مقابله با تلاش داعش برای سرنگونی دولت بشار اسد بوده است. با آغاز جریان تروریسم در سال گذشته فعالیت آنها تشدید شد، اما با هماهنگی‌ها شاهد کاهش فعالیت تروریست‌ها بودیم. الان سطح همکاری‌ها بین عراق و سوریه در مقابله با تروریست‌ها خوب است، به‌شکلی که مانع فعالیت آنها در دو کشور می‌شویم».

براي تسويه‌حساب تا سوريه مي‌رويم

سخنگوي حزب الدعوه درباره الحاق حشدالشعبی به نیروهای مسلح عراق و برخی دیدگاه‌ها مبنی‌بر دخالت ایران در مسائل نظامی اين كشور گفت: «این روزها زبان اتهام امری رایج است، ولی حشدالشعبی بدون دخالت ایران و به‌وسيله من تأسيس شده است. تاکنون نشنیده‌ام ایرانی‌ها بگویند ما حشدالشعبی را تأسيس کردیم. حشدالشعبی از تمامی مردم عراق تشکیل شده است و هیچ شأن و جایگاهی از سوی مردم ایران ندارد و حتی یک ایرانی هم در آن حضور ندارد، بلکه براساس تصمیم‌گیری عراقی‌ها تشکیل شده و باز بنا بر تصمیم عراقی‌ها به‌عنوان قانون در پارلمان مطرح و به‌عنوان نیروی نظامی عراق تأیید شد و در آینده نیز می‌تواند با توجه به تجربیاتش و نیروی جوانی که در اختیار دارد برای اداره عراق مورد استفاده قرار گیرد».

مالكي در پاسخ به «شرق» درباره اينكه آيا رويكرد برخي رسانه‌هاي غربي مبني‌بر ‌اينكه نيروهاي حشدالشعبي در صورت پيروزي در موصل راهي سوريه مي‌شوند، صحيح است؟ گفت: «الحمدلله سوریه دستاوردهای خوبی در آزادسازی حلب داشته است و حشدالشعبی در عراق نیز مشغول آزادسازی موصل است. تأکید می‌کنم و به‌صراحت مي‌گويم كه اگر بتوانیم عراق و موصل را بازپس بگیریم، حتما به برادرانمان در سوریه کمک خواهیم کرد و چنانچه آنها درخواست کنند، ما آماده همکاری هستیم». معاون رئيس‌جمهوري عراق افزود: «تروریسم از سوریه و کشورهای دیگر به عراق وارد شده است. ما حسابی با آنها داریم که برای تسویه‌حساب حتما به سوریه خواهیم رفت». مالکی در پاسخ به اینکه آیا این سفر برای میانجی‌گری میان ائتلاف آمریکایی و مستشاران ایران است، ضمن قدرداني از كمك‌هاي ايران، گفت: «باید بگویم موضوع کمک ایران به عراق ارتباطی به حضور من در تهران ندارد. معتقدیم تهدید تروریسم فراتر از داعش، منطقه و جهان را دنبال می‌کند و این تهدید به‌طورکلی صلح و ثبات منطقه را می‌تواند دربر بگیرد». او افزود: «خیلی از کشورها منتظرند تا آنچه را در عراق کاشته‌اند، برداشت کنند. کسانی که قول حمایت از عراق در مقابله با تروریسم را دادند، اما به‌صراحت مي‌گويم تنها کسی که به ما در مبارزه با تروریسم کمک کرد، ایران بود. ما در برابر سلاح‌هایی که تروریست‌ها در اختیار داشتند نقص جدی داشتیم. ما به‌جز ایران از کشورهای دیگر هم سلاح خریدیم، اما این کشورها سلاح را در اختیار ما قرار ندادند درحالی‌که ایران، هم روی کاغذ و هم در عمل از ما حمایت کرد».

عربستان آبشخور تروريسم

رئيس ائتلاف ملی عراق در ادامه اين نشست خبري با تأكيد بر اينكه «بارها گفته‌ایم عربستان آبشخور تروریسم است و بالاخره تاوان حمایتش از این گروه‌های تروریستی را خواهد پرداخت»، گفت: «امروز عربستان در یمن و سوریه هزینه‌های سنگینی پرداخت می‌کند که حاکی از اشتباه‌بودن سیاست‌های این کشور است، حتی آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیده و اعتراف کرده‌اند که بخش مهمی از تروریسم در سوریه و عراق از عربستان ناشی می‌شود. ما معتقدیم عربستان به‌خاطر سیاست‌هایی که در پیش گرفته است دچار خسران جدی خواهد شد». معاون رئيس‌جمهور عراق همچنین درباره سیاست عربستان در رابطه با ایران اظهار کرد: «سیاست عربستان در سوریه و ایران بیشتر یک ماجراجویی و برای آینده این کشور خطرناک است. ما امیدواریم مقامات سعودی از اشتباهاتشان در منطقه درس بگیرند و به دنبال جبران و بازنگری در سیاست‌هایشان به‌ویژه درباره ایران باشند».

سخنگوی حزب الدعوه درباره سفر رئيس‌جمهور فرانسه به کردستان عراق و برخی اظهارات درباره الحاق مناطقی که به وسیله پیشمرگه‌ها بازپس گرفته شده‌ به کردستان نيز گفت: «معتقدم هر وجب از خاک عراق که بازپس‌گیری می‌شود، باید به عراق برگردد. حال می‌خواهد به وسیله پیشمرگه‌ها باشد یا هر جریان دیگری. اقلیم کردستان سرزمینش به مرزهایی بازمی‌گردد که بعد از پل برمر تشکیل شد. همچنین تمام استان‌های عراق که از دست تروریست‌ها آزاد می‌شوند، باید به مرزهای قبلی خود بازگردند. اگر مناقشه‌ای در این زمینه وجود داشته باشد، باید براساس قانون اساسی بررسی شود و نه با نیروی نظامی یا اشغال». او نامزدنشدن خود در انتخابات آتي را تكذيب كرد و گفت: «من با قدرت در این عرصه شرکت و با گروه‌های مختلف نیز همکاری می‌کنم. من هر گامی که بتوانم با کمک اکثریت گروه‌های سیاسی برمی‌دارم و این به معنای آن نیست که از فرایند تشکیل دولت قوی در عراق کناره‌گیری کنم».

http://www.sharghdaily.ir/News/111607

ش.د9503324

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات