صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۰  ، 
کد خبر : ۲۹۸۳۹۸

اخبار ویژه روزنامه های 26 دی 1395

کیهان

وزارت کشور دولت اصلاحات در انتخابات ششم با هاشمی چه کرد؟

روزنامه اعتماد در مطلبی به قلم سید مصطفی موسوی لاری نوشت: سال 78، انتخابات مجلس ششم به رغم مخالفت‌های بسیاری از سیاسیون دوم خردادی، آیت‌الله (هاشمی) قدم به عرصه انتخابات نهاد. من مانند هر نوجوان اصلاح‌طلبی به لیست اصلاح‌طلبان رأی دادم. آن روزها بیشتر زمانم را در ستاد انتخابات کشور می‌گذراندم. نتایج انتخابات در شهرهای مختلف را رصد می‌کردم و از پیروزی مقتدرانه اصلاحات لذت می‌بردم. نتایج تهران دیرتر از دیگر شهرها مشخص می‌شد و دغدغه بیشتر مسئولان وزارت کشور حضور یا عدم حضور هاشمی رفسنجانی در مجلس بود. خاطرم هست به دفتر ابوی وارد شدم و متوجه شدم آخرین لیست تهران را در دست دارند. به سرعت خودم را به ایشان رساندم و به لیست نگاه کردم. آقای تاجزاده که با حالتی عصبی در حال قدم زدن در اتاق بود، ناگهان برگشت و به من گفت: تو نگاه نکن! ابوی ناخودآگاه با این حرف لیست را از چشم من دور کرد. خنده‌ام گرفت و متعجب نگاه کردم. آقای تاجزاده گفت: اول از همه به انتهای لیست نگاه کردی، می‌خواستی ببینی آقای هاشمی کجاست. در آن مقطع زمانی ایشان نفر 31 شده بودند و آقای تاجزاده و وزیر کشور بسیار نگران بودند. در نهایت آقای هاشمی نفر 30 تهران شدند و بعد با ابطال بخشی از آراء ایشان به نفر 20 صعود کردند و سپس از حضور در مجلس انصراف دادند.
فرزند موسوی لاری سپس فصل مشبعی در تمجید و ستایش از آقای هاشمی نوشته است: القای ناراحتی اصلاح‌طلبان از ماجرای انتخابات مجلس ششم و سی‌ام شدن هاشمی در حالی است که این طیف به واسطه انبوه نشریات خود و انتشار کتاب‌هایی - با کمک یا سکوت و همراهی وزارت ارشاد- هاشمی را تبدیل به عالیجناب سرخپوش قتل‌های زنجیره‌ای کرده‌اند و در انتخابات هم به او لقب «آغاسی» دادند.
اما نکته جالب، مصاحبه 9 دی 1391 محسن هاشمی با روزنامه بهار است که می‌گوید «ایشان (مرحوم هاشمی) در انتخابات مجلس ششم بیستم شد، اگر صندوق‌ها را باز می‌کردیم شاید انتخابات تهران باطل می‌شد. کتابی هست به نام انصراف که حاج آقا دلایل انصراف‌شان را از انتخابات مجلس ششم نوشته‌اند. آن موقع مسئول انتخابات ]تاج‌زاده[ فهرست را می‌خواند ولی اسم ایشان را نمی‌خواند. من مدام تماس گرفتم و گفتم چرا نمی‌خوانید؟ گفت؛ ما هنوز به رأی آیت‌الله هاشمی شک داریم. بعد شکایت شد و یک بساطی راه انداختند که اگر یادتان باشد کاریکاتور آغاسی را کشیدند. من آن موقع رئیس دفتر حاج آقا بودم، به شورای نگهبان شکایت شد. برخی از صندوق‌ها را باز کردند و هر صندوقی که باز می‌شد آرای آن مخدوش بود و باطل اعلام می‌شد. تا 30 درصد بازشماری شد و حاج آقا بیستم شد، بعد گفتند دیگر ادامه ندهید چون مجبور می‌شوند انتخابات تهران را باطل کنند. وقتی از 30 به 20 رسیدند دیدند انتخابات در تهران مخدوش است، افراطی‌های اصلاح‌طلبان و اجرایی‌های آنها تقلب کرده بودند.»

دولت اگر درآمد نداشت چرا هزینه های جاری را 3 برابر کرد؟

هادی حق‌شناس معاون سازمان بنادر و دریانوردی در روزنامه اعتماد نوشت: افزایش بدهی دولت به بانک‌ها ظرف سه سال گذشته رشد چشمگیری داشته و همین امر تردیدهایی را نسبت به عملکرد دولت ایجاد کرده است. در این سه سال بدهی دولت به بانک‌ها از 103 هزار میلیارد تومان به 209 هزار میلیارد تومان افزایش یافت که حاکی از دو برابر شدن این نرخ است. البته باید گفت دولت چاره‌ای نداشت و مجبور بود به این روند تن دهد، چرا که درآمدزایی قوه مجریه در این مدت کم بود و هیچ مفری برای بهبود آن وجود نداشت. بدهی‌های دولت به سه بخش عمده تقسیم می‌شوند، بدهی به صندوق‌های بازنشستگی، به پیمانکاران و تسهیلاتی که از سوی بانک‌ها تحت عنوان تسهیلات تکلیفی پرداخت می‌شود. دولت ایران ظرف سه سال گذشته مهم‌ترین منبع درآمدی که داشت را نتوانست به درآمدزایی برساند. این منبع نفت است و با توجه به کاهش جهانی قیمت طلای سیاه، سطح درآمدزایی در این بخش کاهش چشمگیری داشت. اگر درآمدهای نفتی افزایش می‌یافت، احتمالاً دولت امکان بیشتری برای جبران بخشی از بدهی‌هایش می‌داشت که چنین نشد.
این اظهارات در حالی است که عقل می‌گوید- و کارشناسان اقتصادی تأیید می‌کنند- «چو دخلت نیست، خرج آهسته‌تر کن». به عنوان مثال در حالی که دولت می‌گوید نرخ تورم را به 8 درصد رسانده، هزینه‌های جاری (و نه عمرانی) دولت 3/2 برابر شده و در لایحه بودجه 96 از 104 هزار میلیارد تومان به 340 هزار میلیارد تومان رسیده است. آیا با عنایت به افزایش 10-12 درصدی حقوق کارمندان و کارگران، این افزایش هزینه‌ها در جیب مردم رفته یا نصیب مدیران نجومی و حیف و میل‌ها و ریخت و پاش‌ها شده است.

تاجیک:بی اثری برجام مردم را نسبت به دولت واخورده کرد


محمدرضا تاجیک در گفت‌وگو با روزنامه آرمان با اشاره به ریزش آرای روحانی اظهار داشت: بدون شک آستانه تحلیلی انتخابات 96 در لایه‌ها و سطوح مختلف با انتخابات 92 متفاوت است. شرایط ذهنی و روانی مردم و اصلاح‌طلبان از انتخابات 92 تاکنون دچار تغییرات جدی شده است. آمار و ارقام نیز نشان می‌دهد در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 نمی‌توان به راحتی از پیروزی یک گزینه انتخاباتی سخن گفت.
در شرایط کنونی برخی از اصلاح‌طلبان دچار نوعی «خود کم‌بینی» شده‌اند و احساس می‌کنند باید در زیرسایه دیگران در فضای سیاسی زیست کنند. این افراد گمان می‌کنند برای ادامه حیات خود باید با کارت دیگران بازی کنند.
وی ادامه می‌دهد:‌ جریان اصلاحات نباید سرنوشت خود را به حیات کسانی گره بزند که در سیاست اجرایی به ویژه در زمینه مسائل داخلی موفقیت چندانی نداشته و در مسائل خارجی نیز با مشکل اجرایی شدن برنامه‌های خود مواجه شده‌اند. به همین دلیل اصلاح‌طلبان نباید وارد بازی‌ای شوند که از فوایدش کمترین بهره را ببرند و از مضرات آن بیشترین سهم نصیب آنها شود. عقل سیاسی حکم می‌کند اصلاح‌طلبان وارد بازی شوند که سودش بیشتر از زیانش باشد. این در حالی است که اصلاح‌طلبان در حال وارد شدن در بازی هستند که ضررش بیشتر از سود آن است. این اتفاق در چهار سال اول دولت آقای روحانی برای اصلاح‌طلبان رخ داده است. به نظر من این اتفاق در چهارسال دوم به دلیل اینکه دولت نیازی به پشتوانه اصلاح‌طلبی خود ندارد ممکن است به صورت عمیق‌تر و جدی‌تری برای اصلاح‌طلبان رخ بدهد. البته سخن من به معنای «عبور از روحانی» نیست. منظورمن این است که ما نباید هزینه توقف در روحانی را با عبور از گفتمان اصلاح طلبی تامین کنیم. سرمایه تاریخی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی اصلاح‌طلبان به راحتی و «یک شبه» به دست نیامده که ما آن را به راحتی و «یک شبه» از دست بدهیم. جریان اصلاحات نباید در پای قدرت ذبح شود.
تاجیک گفت: در شرایط کنونی چندین عامل وجود دارد که اصلاح‌طلبان را مجبور می‌کند خود را برای هر شرایطی آماده کنند. نخست کارکرد دولت آقای روحانی است. بدون شک در چهار سال گذشته دولت آقای روحانی کارکردهای زیبا، مثبت و ایجابی فراوانی داشته است. با این وجود دولت آقای روحانی در زمینه اقتصادی عملکرد قابل قبولی نداشته و به همین دلیل مردم با «فقر فزاینده» مواجه شده‌اند و زندگی آنها به سختی می‌گذرد. از سوی دیگر برخی از شعارهای مهم آقای روحانی که به مسائل داخلی مربوط می‌شد تاکنون محقق نشده و بیشتر تمرکز دولت روی مسائل سیاست خارجی و برجام قرار گرفت. دولت تدبیر و امید تلاش کرد افکار عمومی را از طریق برجام به خود معطوف کند. این در حالی است که مردم بیش از آنکه برجام را به صورت تئوریک و فیلسوفانه فهم و درک کنند به صورت انضمامی تاثیر برجام را بر زندگی معیشتی خود فهم و درک می‌کنند. حتی اگر مفروض بگیریم که برجام مواهب زیادی برای جامعه امروز ایران داشت بدون شک موفق نشده در زندگی روزمره مردم جامعه تاثیرگذار باشد. به همین دلیل نوعی «واخوردگی» و «واگرایی» در سطحی از مردم نسبت به دولت به وجود آمده است.
وی یادآور شد: پس از پایان انتخابات ریاست جمهوری نیاز دولت به جریان اصلاحات نیز کمتر می‌شود و همین مسئله احتمال تغییر را بیشتر می‌کند. جریان اصلاحات باید پیش‌بینی این شرایط را انجام بدهد که با توجه به کارت‌هایی که روی میز بازی قرار داده در آینده چه سهمی از پازل قدرت خواهد داشت. متأسفانه برخی از اصلاح‌طلبان نقش پطروس فداکار را برای دولت بازی و عنوان می‌کنند ما تنها برای فداکاری در صحنه حاضر شدیم و به دنبال سهم‌خواهی نیستیم. جریان اصلاحات به هیچ عنوان حاضر نیست برای رسیدن به قدرت و حضور در مناصب دولتی به هر حشیشی متوسل شود. منظور من سهم گفتمان و جریان اصلاحات در قدرت آینده کشور است. جریان اصلاحات «پطروس فداکار» آقای روحانی نیست که همه سرمایه‌های خود را برای حمایت از ایشان به میدان بیاورد، اما سهم اندکی از قدرت آینده کشور داشته باشد یا اینکه اصلا سهمی به آن تعلق نگیرد. قرار نیست جریان اصلاحات خود را خم کند تا آقای روحانی روی دوش آن قرار بگیرد و وارد پاستور شود و بعد دو طرف با هم خداحافظی کنند.

روحانی ممکن است مستقل از اصلاح طلبان نامزد شود


سیدفاضل موسوی در پاسخ این سؤال روزنامه آرمان که «آقای روحانی تا چه اندازه تمایل به حمایت اصلاح‌طلبان از خود در انتخابات ریاست‌جمهوری دارد؟» گفت: اتفاقا این مورد یک دغدغه جدی است که شاید آقای روحانی تمایل داشته باشد بدون در نظر گرفتن شرایط و بدون اهمیت به پایگاه اصلاح‌طلبان وارد رقابت با اصولگرایان شود.
اگر انتخابات به دور دوم کشیده شود، شرایط برای روحانی در دور دوم چگونه خواهد بود؟ وی در پاسخ این سؤال تصریح کرد: اگر انتخابات به دور دوم کشیده شود، شرایط برای روحانی مشکل خواهد شد، زیرا روحانی هم از لحاظ رای‌گیری اقدام قابل توجهی انجام نداده. واقعیت این است که اردوگاه اصلاح‌طلبان در مورد شخص خاصی فعلا تصمیم نگرفته است، آنچه برای اردوگاه اصلاح‌طلبان مطرح می‌شود توانایی مدیریت اجرایی فرد مورد حمایت آنهاست تا منافع ملی تامین شود.
یعنی امکان رقابت اصلاح‌طلبان با روحانی وجود دارد؟
با وضعیت فعلی احتمالا دو نفر از جریان اصلاحات به انتخابات ورود پیدا خواهند کرد نه اینکه با روحانی رقابت کنند، بلکه به وی کمک کنند تا پیروز انتخابات شود.

موتلف استراتژیک یا عالیجناب سرخ پوش؟!

نشریه صدا که چندی پیش به خاطر طنزی اهانت‌‌آمیز، و برای توقیف نشدن، انتشار خود را متوقف کرده بود، به بهانه درگذشت حجت‌الاسلام   والمسلمین هاشمی ویژه‌نامه‌ای تحت عنوان «حماسه اکبر» را منتشر کرد که کسانی چون سعید حجاریان و عماد باقی (پدرزن قوچانی سردبیر نشریه) در آن به تمجید و تملق و ستایش از هاشمی پرداختند. امثال حجاریان (یا روزنامه صبح امروز) و کسانی چون اکبر گنجی و عماد باقی از جمله عناصر اصلاح‌طلبی بودند که ضمن تحریف‌گری در قتل‌های مشکوک زنجیره‌ای، آن را به نظام نسبت داده و مرحوم هاشمی رفسنجانی را «عالیجناب سرخپوش» (آمر پشت‌پرده قتل‌ها) معرفی کردند!
باقی نسبت اصلاح‌طلبان با هاشمی - مردی که او را آمر قتل‌های زنجیره‌ای می‌دانستند - را «ائتلاف استراتژیک، اختلاف تاکتیکی» خوانده است.
جالب اینکه محمد قوچانی سردبیر نشریه صدا، خود سال‌ها قبل از اینکه اصلاح‌طلبان به حمایت از هاشمی تظاهر کنند، کتابی با عنوان پدرخوانده و راست‌های جوان نوشته و با ادبیات مافیایی، مرحوم هاشمی را پدرخوانده توصیف کرده بود.

وطن امروز

مرزبندی با «فتنه» ملاک بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات شوراها

نایب‌رئیس هیات مرکزی نظارت بر پنجمین دوره انتخابات شهر و روستا یکی از مهم‌ترین ملاک‌های بررسی صلاحیت کاندیداهای این دوره از انتخابات را مرزبندی آنها با فتنه سال ۸۸ دانست. محمدجواد کولیوند در گفت‌وگو با تسنیم، با تأکید بر اینکه اعضای هیات‌های نظارت بر انتخابات در تمام شهرستان‌ها با دقت از ورود افراد مساله‌دار و نیز فعالان فتنه‌ به انتخابات شوراهای شهر و روستا به طور جدی جلوگیری می‌کنند، افزود: ما نمی‌خواهیم تجربه نخستین دوره شوراهای شهر و روستا دوباره تکرار شود. وی اظهار کرد: فتنه‌گران در سال 88 خسارات جبران‌ناپذیری بر نظام، مردم و انقلاب وارد کردند که نباید این افراد وارد صحنه انتخابات و حوزه‌های تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی کشور شوند.

تلاش گروه‌های تروریستی برای سوءاستفاده در زمان انتخابات


وزیر اطلاعات درباره تامین امنیت انتخابات 96 گفت: گروه‌های تروریستی تلاش می‌کنند در این مناسبت‌ها سوءاستفاده‌هایی داشته باشند که تا الان سربازان گمنام امام زمان اجازه چنین بهره‌برداری را به آنها نداده‌اند. به گزارش فارس، حجت‌الاسلام سیدمحمود علوی در حاشیه هفتمین همایش «غزه نماد مقاومت» که در مجموعه فرهنگی حوزه هنری برگزار شد درباره مقابله با ورود گروه‌های تروریستی به داخل کشور اظهار داشت: به‌رغم اینکه در بسیاری از کشورها تروریست‌ها موفق به اقدامات تروریستی شده‌اند اما تا الان در جمهوری اسلامی ایران موفق به اقدام تروریستی نشده‌اند.  وی در ادامه افزود: مقابله با این گروه‌های تروریستی‌ به صورت‌های مختلف انجام شده، در مرزها و شرایط مختلف مورد هدف ما قرار گرفتند و تا قبل از اینکه بتوانند اهداف تروریستی خودشان را محقق کنند پنجه فولادی سربازان گمنام امام زمان حنجره آنها را فشرده و مجال اقدام تروریستی به آنها
نداده ‌است.  وزیر اطلاعات درباره وضعیت امنیت انتخابات آتی نیز تاکید کرد: اینکه طبیعی است در هر مناسبتی از جمله ماه محرم و صفر، ماه رمضان، شب قدر، انتخابات و... سعی می‌کنند از دلمشغولی مردم و مسؤولان به مناسبت‌های اینچنینی سوءاستفاده کنند و به اصطلاح خودشان از این فرصت‌ها استفاده کنند که تا الان سربازان گمنام امام زمان فرصت چنین بهره‌برداری را به آنها نداده‌اند.

تشکیل جلسه با وزارت کشور برای بررسی انتخابات الکترونیک


عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت:‌ جلسه‌ای پیرامون انتخابات الکترونیک با وزارت کشور برگزار شد که ظرف یکی، دو هفته آینده نتیجه قطعی اعلام می‌شود. به گزارش فارس، سیامک ره‌پیک، عضو حقوقدان شورای نگهبان بعدازظهر دیروز در حاشیه مراسم ختم پدر اخوان اسماعیلی در جمع خبرنگاران درباره انتخابات الکترونیکی اظهار داشت: این موضوع در حال بررسی است؛ با دوستان وزارت کشور هم جلسه داشتیم. وی تصریح‌کرد: شنبه هم جلسه‌ای در این باره برگزار شد که ظرف یکی ، دو هفته آینده نتیجه قطعی اعلام می‌شود.

شورای نگهبان به ابلاغیه تشکیل ستاد در استانداری‌ها رسیدگی کند

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سوال مجلس از وزیر کشور در رابطه با ابلاغ تشکیل ستادهای تبلیغاتی در استانداری‌ها خواستار ورود شورای نگهبان به این مساله شد. به گزارش مرصاد، احمد سالک اظهار داشت: اجرای قانون انتخابات به عهده دولت و دستگاه اجرایی است و آنها باید به آن عمل کنند. وی افزود: هر بخشنامه‌ای در این حوزه باید بر اساس اجرای قوانین در راستای انتخابات باشد. در غیر این صورت با هر عنوانی که باشد مثل ارتباط با مردم و... در حوزه تبلیغات انتخاباتی محسوب می‌شود و جای سوال دارد و باید بررسی و ارزیابی شود. سالک با تاکید بر ضرورت برخورد با متخلفان ابراز داشت: باید پیگیری‌های لازم توسط شورای نگهبان صورت گیرد، زیرا هرگونه تبلیغات قبل از موعد خلاف قانون است و باید با متخلفان برخورد شود. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: معاونت‌های سیاسی و استانداری‌ها مجری انتخابات هستند و چنین دستورالعملی عملا آنها را به وادی تبلیغات برای یک کاندیدا می‌کشد. وی خاطرنشان کرد: سوال از وزیر کشور در این رابطه در دستور کار مجلس خواهد بود.
 
فعالان فتنه در انجمن غیرقانونی روزنامه‌نگاران استان تهران

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: موسسان انجمن غیرقانونی روزنامه‌نگاران استان تهران از فعالان فتنه هستند و وزارت کار باید پاسخگوی فعالیت این انجمن باشد. سیدجواد ابطحی در گفت‌وگو با تسنیم، درباره برگزاری نشست اخیر مجمع مؤسسان انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران از سوی برخی چهره‌های انجمن صنفی منحله روزنامه‌نگاران اظهار کرد: تشکیل انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران غیرقانونی است و نمی‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد. وی با بیان اینکه وقتی انجمن صنفی  روزنامه‌نگاران و خبرنگاران ایران که یک انجمن قانونی است وجود دارد دیگر نیازی به انجمن‌های دیگر نیست، گفت: انجمن صنفی روزنامه‌نگاران و خبرنگاران ایران برآیند نظر تمام روزنامه‌نگاران است و تشکیل انجمنی متشکل از افرادی که با نظام زاویه دارند و در فتنه 78 و 88 فعال بودند، برای ما قابل قبول نیست. عضو کمیسیون آموزش مجلس در همین زمینه افزود: از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای ثبت انجمن غیرقانونی صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران سوال خواهیم کرد و ربیعی را به منظور ارائه توضیحات به صحن علنی مجلس دعوت می‌کنیم.

فرار عراقچی از مناظره تلویزیونی

عباس عراقچی که پس از چند ماه دوری از انظار عمومی و رسانه‌ها، قرار بود شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی حضور پیدا کند، برای صداوسیما شرط گذاشت و از حضور در برنامه امتناع کرد. به گزارش باشگاه خبرنگاران، بر اساس اخبار رسیده، عباس عراقچی، رئیس ستاد اجرای برجام  که قرار بود شنبه شب به مناسبت سالگرد اجرای برجام  در برنامه «متن/ حاشیه» شبکه 3 حضور یابد، اعلام کرده حاضر نیست  هیچ شخص دیگری در استودیو حضور یابد یا روی خط تلفن برنامه بیاید و به همین خاطر از حضور در این برنامه امتناع کرد.

نامه کری به ترامپ نشان داد آنها در مذاکرات هم فریبکاری می‌کنند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: مکاتبه اخیر جان کری با رئیس‌جمهور منتخب آمریکا یکبار دیگر این حقیقت را نشان داد که آنها در مذاکرات هم فریبکاری می‌کنند. حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور در گفت‌وگو با مهر، با اشاره به نامه اخیر جان کری، وزیر امور خارجه دموکرات آمریکا به دونالد ترامپ و توصیه به وی برای تداوم فشارها به ایران، اظهار داشت: این نامه‌نگاری موید و موکد حقیقتی است که سال‌های سال است رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید می‌کنند. وی افزود: دشمنان ما به محوریت آمریکا اگرچه ممکن است در جاهایی با یکدیگر اختلاف داشته باشند اما سر و ته یک کرباسند و در براندازی نظام اسلامی و دشمنی با مردم ما متحد هستند. تنها تفاوت آنها در این دشمنی، اختلاف در تاکتیک‌ها و روش‌های دشمنی و خصومت است. رئیس کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: همانطور که در تمدید قانون تحریم‌های ایران (آیسا) دیدیم، اوباما و جان کری که به ظاهر در مقابل ترامپ هستند، تجربه و اصول فشار بر ایران را مورد تاکید قرار می‌دهند. ذوالنور گفت: از مجموع این حقایق فقط یک درس باید بگیریم و آن هم این است که در مقابل چنین دشمنانی هوشیار باشیم و به آنها اعتماد نکنیم و وحدت ملی و توانمندسازی درونی را جدی بگیریم.

گزارش تیم مذاکره‌کننده  به کمیسیون امنیت درباره نشست کمیته برجام

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس از حضور تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در این کمیسیون و ارائه گزارشی از نشست اخیر کمیته نظارت برجام خبر داد. سیدحسین نقوی‌حسینی در گفت‌وگو با تسنیم، از حضور اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌‌ای در این کمیسیون خبر داد و گفت: با توجه به برگزاری نشست مشترک ایران و اعضای کمیته نظارت بر اجرای برجام درباره نقض برجام از سوی آمریکایی‌ها قرار است تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در یکی از جلسات کمیسیون امنیت ملی مجلس حضور یافته و توضیحاتی درباره این نشست به اعضای این کمیسیون ارائه دهد. وی تصریح کرد: زمان دقیق نشست مشترک اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با کمیسیون امنیت ملی مجلس هنوز مشخص نیست ولی بزودی مشخص می‌شود.      

ایران

پیام شورای همکاری خلیج فارس به ایران نرسیده است

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در مورد اظهارات اخیرمقامات کویتی مبنی بر اینکه قرار است پیام شورای همکاری خلیج فارس را به ایران منتقل کنند، اعلام کرد: «ایران تاکنون هیچ گونه پیشنهاد رسمی و مشخصی را در این خصوص از سوی مقامات کویتی دریافت نکرده است.» به گزارش ایسنا، در طول هفته‌های اخیر مقامات و رسانه‌های کویتی بارها اعلام کرده‌اند که قرار است به نمایندگی از شورای همکاری خلیج فارس، پیامی  را به ایران منتقل کنند. خبرگزاری رسمی کویت روز گذشته به نقل از «خالد جارالله»، معاون وزیر امور خارجه کویت اعلام کرد که «تماس‌ها با برادران ایرانی برای تعیین یک تاریخ مناسب برای تحویل پیام کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) به تهران در حال انجام است.» بهرام قاسمی اما با تأکید بر اینکه هیچ گونه پیشنهاد رسمی از سوی مقامات کویتی در این باره دریافت نشده است، تأکید کرد: «به محض دریافت هرگونه پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران این موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهد و در مورد آن تصمیم‌گیری می‌کند.»


معاون وزارت خارجه روسیه:
رفع تحریم را   از دیپلمات‌های ایرانی می‌آموزیم


معاون وزارت خارجه و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای روسیه گفت: کارنامه دیپلماسی سه سال گذشته ایران در رابطه با برجام و مراحل اجرای آن خلاقانه است و جز این ارزیابی عالی چیزی نمی‌توانم بگویم.  به گزارش ایرنا، سرگیی ریابکوف در آستانه سالگرد اجرای برجام یا توافق هسته‌ای بین ایران و1+5 افزود: گروه دیپلماسی هسته‌ای ایران با اراده و عزم هوشمندانه توانست در یک مذاکره بین‌المللی به برجام دست یابد و اکنون شاهدیم همکاری‌های جمهوری اسلامی بویژه در عرصه اقتصادی با کشورهای مختلف در حال گسترش فراگیر است. وی در ادامه با ارزشمند خواندن کارنامه دیپلماسی ایران در رسیدن به برجام و جایگاه آن در شکستن حلقه تنگ و سخت تحریم‌های ضدایرانی، تأکید کرد: اکنون از دیپلمات‌های ایرانی می‌آموزیم که چگونه می‌توان پیامدهای تحریم‌ها را حذف کرد، زیرا روسیه نیز هدف تحریم‌ها و سیاست‌های غیرقانونی قرار گرفته است.  از سویی دیگر «سامانتا پاور» سفیر امریکا در سازمان ملل در جمع خبرنگاران گفته است: توافق اتمی میان ایران و شش قدرت جهانی کارآمد بوده و عاقلانه است که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری منتخب امریکا، به آن پایبند باشد.

پرونده همدست بابک زنجانی در انتظار ارسال به دادگاه


وکیل‌مدافع متهم ردیف سوم پرونده موسوم به فساد نفتی، گفت: همچنان منتظر هستیم تا پرونده از دادگاه صادر‌کننده حکم، به شعبه دیگری (هم‌عرض ) ارجاع شود.  به گزارش ایسنا، محمدرضا مهرشاد در خصوص پرونده موکلش (حمید فلاح هروی)، گفت: پرونده موکلم از دیوان عالی کشور به شعبه 15 دادگاه انقلاب (شعبه صادر‌کننده رأی) برگشته، اما هنوز این پرونده به شعبه هم عرض ارجاع نشده است.  بنابراین گزارش، دیوان عالی کشور پس از رسیدگی به پرونده میلیاردر نفتی حکم اعدام بابک زنجانی را تأیید و احکام همدستان وی را (مهدی شمس‌زاده و حمید فلاح هروی) نقض و اعلام کرد که این پرونده مجدداً در شعبه هم عرض دادگاه اولیه رسیدگی شود.

شرق


مراسم هفتمین روز درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی 
با سخنراني ناطق‌نوري


روابط‌عمومي مجمع تشخيص مصلحت نظام: پیرو تماس‌های مکرر برخی از هم‌وطنان عزیز و سؤال درباره چگونگی و زمان برگزاری مراسم هفتمین روز درگذشت رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، به اطلاع مردم عزیز و شریف ایران اسلامی به‌خصوص، در استان تهران می‌رساند، این مراسم از ساعت ١٥ الی ١٧ امروز (یکشنبه ٢٦ دی‌ماه) با حضور مسئولان کشوری و لشکری و خانواده‌های معظم و مکرم شهدا و اقشار مختلف در کنار آرامگاه ابدی آن عزیز سفرکرده، در حرم مطهر امام راحل برگزار می‌شود. سخنران این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر ناطق‌نوری خواهند بود.

مسعود سلطانی‌فر 
دبیر شورای‌عالی جوانان شد


پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری: حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئيس‌جمهوری در اجرای ماده ٤ اساسنامه شورای‌عالی جوانان و در حکمی، «مسعود سلطانی‌فر» را به عنوان دبیر شورای عالی جوانان منصوب کرد.

دستگیری ١٠ نفر از دلالان ارز


میزان: دادستان تهران، روز گذشته در نشست شورای معاونان دادستانی تهران، از تشکیل پرونده مربوط به مسائل ارزی در دادسرای پولی- بانکی خبر داد و گفت: تاکنون ١٠ نفر از دلالان ارز بازداشت شده‌اند. عباس جعفری‌دولت‌آبادی، همچنین درخصوص پرونده واگذاری املاک شهرداری و فیش‌های حقوقی، افزود: تاکنون ٦٦ نفر در پرونده واگذاری املاک و ٧٤ نفر در پرونده حقوق‌های نجومی احضار و از آنها تحقیق شده است که امیدواریم هرچه‌زودتر تحقیقات این دو پرونده به اتمام برسد.

تشكيل جلسه براي انتخاب جايگزين هاشمي در خبرگان


ایسنا: آیت‌الله احمد خاتمی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری از زمان برگزاری انتخابات برای تعیین عضو جدید این مجلس خبر داد. او درباره روند تعیین عضو جدید مجلس خبرگان، گفت: باید جلسه‌ هيئت‌رئيسه تشکیل شود و در آن جلسه زمان برگزاری انتخابات برای تعیین این عضو جدید به شورای نگهبان پیشنهاد داده شود. این روند پس از درگذشت هریک از اعضای مجلس خبرگان انجام می‌شود. خاتمی در پایان با بیان اینکه احتمالا روز سه‌شنبه هفته جاری نشست خبری وی برگزار خواهد شد، گفت: این نشست خبری با محوریت روند فعالیت مجلس خبرگان و کمیسیون‌های آن برگزار می‌شود.

دختر امام )ره(:
هاشمی زیر شکنجه‌های ساواک و زیر بمباران تهمت‌ها مقاومت کرد


ایسنا: هفتمین همایش غزه نماد مقاومت، با حضور وزیر اطلاعات و زهرا مصطفوی، فرزند امام خمینی (ره) و دبیرکل جمعیت دفاع از مردم فلسطین در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد. زهرا مصطفوی گفت: مسئله فلسطین فرهنگی است که ما از امام خمینی آن را فرا گرفته‌ایم و این فرهنگ به بخشی از هویت ما تبدیل شده است. ما نمی‌توانیم از این موضوع بی‌تفاوت گذر کنیم. فرزند امام خمینی (ره) همچنین با اشاره به درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در هفته گذشته، افزود: هفته گذشته آنچنان تلخ بود که زهر نیز نمی‌توانست آن‌گونه تلخ باشد؛ عروج ملکوتی آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی موجب شد شوک شدیدی به ملت ایران و سایر کشورها وارد شود. او با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی تعریف‌شدنی نیست، گفت: هر چه درباره ایشان بگوییم، فقط یکی از صفات او را گفته‌ایم؛ او فردی مردمی بود که هم زیر شکنجه‌های ساواک و همچنین زیر بمباران ناسزا و تهمت‌ها سکوت و مقاومت کرد. او ادامه داد: آیت‌الله هاشمی هیچ‌گاه به دنبال موقعیت برای خود نبود، بلکه به دنبال ساخت کشوری قدرتمند و سربلند از همه جهات بود. ایشان هیچ‌گاه به حرف‌هایی که مطرح می‌شد، توجهی نشان نمی‌داد. مصطفوی افزود: آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی دست‌پرورده امام و یار و همراه مقام معظم رهبری بود.

آرمان

زنان می‌توانند کاندیدا شوند

سخنگوی شورای نگهبان درباره مراحل کارشناسی برگزاری انتخابات الکترونیکی گفت: مراحل کارشناسی درحال انجام است و باید دید نتیجه کارشناسی‌ها چه می‌شود. کدخدایی افزود: احتمالا ۱۰روز دیگر نتایج کارشناسی‌ها اعلام می‌شود. همچنین کدخدایی درپاسخ به اینکه یعنی بانوان می‌توانند در انتخابات ثبت‌نام کنند،گفت: نمی‌دانم، حتی درباره حضور آقایان هم نمی‌توانم نظری بدهم. وی ادامه داد: درباره ثبت نام زنان نظر من همان است که قبلا گفتم و ثبت‌نام بلامانع است، ولی باید موضوع بررسی و اعلام نظر شود.

مسعود سلطانی‌فر دبیر شورای عالی جوانان شد

رئیس جمهور در اجرای ماده ۴ اساسنامه شورای عالی جوانان و طی حکمی، مسعود سلطانی‌فر را به عنوان دبیر شورای عالی جوانان منصوب کرد. درمتن حکم حجت الاسلام حسن روحانی آمده است: جناب آقای مسعود سلطانی‌فردر اجرای بند (۱۰) ماده (۴) اساسنامه شورای عالی جوانان مصوب ۱۳۷۱/۵/۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی، به موجب این حکم به عنوان«دبیر شورای عالی جوانان» منصوب می‌شوید.توفیق شما را در انجام شایسته وظایف محوله با رعایت اصول قانونمداری، اعتدالگرایی و منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید از خداوند بزرگ مسألت دارم.

ابلاغیه وزارت کشور جنبه انتخاباتی ندارد

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: ابلاغیه وزارت کشور به استانداری‌ها جنبه انتخاباتی ندارد. علی‌اصغر احمدی در حاشیه مراسم ختم پدر پرویز اسماعیلی درباره ابلاغیه اخیر وزارت کشور به استانداری‌های سراسر کشور برای افزایش ارتباط با مردم، اظهار کرد: این ابلاغیه جنبه انتخاباتی ندارد و هدف آن اعلام خدمات دولت به مردم است. وی با بیان اینکه برگزاری انتخابات تنها وظیفه وزارت کشور نیست، افزود: وزارت کشور، استانداران، فرمانداران و بخشداران وظیفه دارند که به مشکلات مردم رسیدگی کنند و این وظیفه فقط مربوط به ایام انتخابات نیست.

پیشنهاد افزایش ۱۰ برابری بودجه سازمان انرژی اتمی

از سوی کمیته هسته ای مجلس نامه ای تهیه شده و در آن نامه درخواست ده برابر شدن رقم پیشنهادی دولت برای بودجه سازمان انرژی اتمی در سال آتی مطرح شده است. احتمالا این پیشنهاد در کمیسیون تلفیق مورد توجه قرار بگیرد و بودجه سازمان انرژی اتمی افزایش پیدا کند. در همین رابطه حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور رئیس کمیته هسته ای مجلس شورای اسلامی با تایید خبر فوق، عنوان کرد: ما یقین داریم که بودجه پیش‌بینی شده برای سازمان انرژی اتمی بسیار پایین است و مشخص نیست که این بودجه در چه راهی مصرف خواهد شد.

وزیر امور خارجه آلبانی در تهران

وزیر امور خارجه آلبانی در راس یک هیات تجاری و اقتصادی براي دیدار و گفت‌وگو با همتای ایرانی خود وارد تهران شد. این دیپلمات ارشد آلبانیایی به‌منظور انجام سفر دو روزه به تهران سفر کرده و قرار است با تعدادی از مقامات کشورمان از جمله محمدجواد ظریف دیدار و رایزنی کند. سفر «دیتمیر بوشاتی» به دعوت وزیر امور خارجه و در چارچوب روابط دوجانبه ایران و آلبانی صورت گرفته است.

وضعیت متهم ردیف سوم پروند فساد نفتی

وکیل‌مدافع متهم ردیف سوم پرونده موسوم به فساد نفتی (حمید فلاح هروی) گفت: همچنان منتظر هستیم تا پرونده به شعبه همعرض ارجاع شود. محمدرضا مهرشاد درباره آخرین وضعیت پرونده موکلش گفت: پرونده موکلم به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب (شعبه صادر کننده رای) برگشته ولی هنوز به شعبه همعرض ارجاع نشده است. وی افزود: حدود یک ماه و نیم است که موکلم بلاتکلیف است، تا نتیجه اعلام و پرونده وی به شعبه همعرض ارسال شود. غلامرضا انصاری معاون نظارت و بازرسی دیوان عالی کشور ۱۳ آذر ماه سال جاری به ایسنا گفت که حکم اعدام بابک زنجانی توسط دیوان عالی کشور تایید شده است. وی خاطرنشان کرد: حکم اعدام دو متهم دیگر پرونده موسوم به فساد نفتی مهدی شمس و حمید فلاح هروی نقض شد و به شعبه همعرض ارسال خواهد شد.

تعیین هیأت نظارت بر انتخابات ۹۶ در استان تهران

رئیس ستاد انتخابات استان تهران از مشخص شدن اعضای ۵ نفره هیأت نظارت بر دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، در استان تهران خبر داد. شهاب الدین چاوشی با بیان اینکه اعضای هیات نظارت بر دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در استان تهران متشکل از ۵ نفر هستند که طی نامه ای با امضای آیت‌ا... جنتی به عنوان رئیس هیات مرکزی نظارت بر دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری واصل شده است، افزود: این اعضا شامل محمد حسن صادقی مقدم، فرهاد رهبر، فیروز اصلانی، قاسم محمد طهرانی و غلامحسین اسماعیلی هستند. رئیس ستاد انتخابات استان تهران تصریح کرد: آقای محمد حسن صادقی مقدم رئیس هیات نظارت بر انتخابات، قاسم محمد طهرانی قائم مقام ریاست هیات نظارت و فرهاد رهبر، فیروز اصلانی و غلامحسین اسماعیلی هم به عنوان عضو این ستاد در استان تهران هستند.

تعیین تکلیف برای جلسات مجمع

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اداره جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام در شرایط فعلی و با توجه به درگذشت آیت‌ا... هاشمی بر عهده روسای قواست. حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌ مقدم درباره نحوه اداره جلسات مجمع تشخیص به دلیل درگذشت آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی اظهارکرد: در شرایط فعلی و با توجه به درگذشت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام روسای قوا طبق قانون می‌توانند جلسات مجمع را اداره کنند. وی افزود: رئیس قوه‌قضائیه، رئیس‌جمهور و رئیس مجلس در غیاب رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌توانند مدیریت برگزاری جلسات مجمع تشخیص را برعهده بگیرند. وی درباره اینکه آیا تا زمان تعیین رئیس جدید مجمع جلسات این نهاد برگزار نخواهد شد، گفت: تعیین رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام برعهده رهبری و جزو اختیارات ایشان است و اگر مقام معظم رهبری بخواهند رئیس جدید مجمع تشخیص را تعیین کنند قاعدتا باید صبر کنیم تا رئیس جدید تعیین شود، سپس جلسات را تشکیل دهیم. مصباحی‌مقدم تاکیدکرد: اما اگر مقام معظم رهبری بنا را بر این بگذارند که تا انتخاب دور بعدی اعضای مجمع که اسفند ماه خواهد بود صبر کنند و آن موقع رئیس جدید را تعیین کنند علی‌القاعده اگر جلسه‌ای باشد با اداره یکی از روسای قوا برگزار می‌شود..


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات