صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۸  ، 
کد خبر : ۲۹۸۴۰۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یکشنبه 26 دی

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): راه عبور از همه‌ی مشکلاتی که برای کشور محتمل است، چه در این دوره، چه در پنجاه‌ سال دیگر، این است که کشور از درون مستحکم باشد.(1395/8/26)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز 
دغدغه نیروهای انقلاب

«آمده‌ام، خدایا کمکم کن تا از این جسم دنیوی و فکرهای مادی نجات یابم. به من هم مثل شهدا شیوه گذراندن این فانی و محل گذر را بیاموز. به من هم معرفت امام زمانم را عنایت فرما. به من هم معرفت اهل بیت علیهم‌السلام را بده. خدایا کمکم کن که تمام وجودم و اعضای بدنم و اعمال من برای تو و رضای تو باشد. خدایا، به من شیوه نزدیک شدن به بارگاه خودت و گنجینه معرفت اهل بیت را بیاموز تا بتوانم هم به دیگران کمک کنم و هم خودم را نجات دهم و به نردبان شهادت دست یابم.»
جملات فوق قسمتی از دل‌نوشته شهید مدافع حرم محمدحسن(رسول) خلیلی است. او پیش از اعزام به سوریه خمس سال خود را که صدهزار تومان بود، به پدرش داد تا پرداخت کند. این‌گونه جوانان در کشور عزیز ما بسیار دیده می‌شوند؛ جوانانی که با خدا اینگونه زمزمه‌های عاشقانه‌ دارند؛ این جوانان حاصل مکتب امام خمینی(ره) هستند. اینها کسانی‌اند که حاضرند برای گسترش انقلاب اسلامی صدها بار به قربانگاه بروند.
مکتب شهادت جوانانی را تربیت می‌کند که قرب الی‌الله را در خدمت به خلق و پاکیزه شدن برای خدا می‌دانند؛ این جوانان در این جامعه بزرگ شده‌اند؛ جامعه‌ای که نابسامانی‌های اجتماعی و فرهنگی متعددی دارد و متأسفانه دولت آن در حال از دست دادن فرصت‌هاست؛ مشکلات و معضلاتی که یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) است. نیروهای وفادار به انقلاب بدانند اگر چه برای حل آسیب‌های اجتماعی در ماه‌های اخیر سه جلسه در محضر رهبر معظم انقلاب با حضور نمایندگان 30 نهاد برگزار شده و رهبری از تمامی قوا انتظار انجام وظایف در زمینه آسیب‌های اجتماعی را داشته‌اند، اما تا اندیشه و عمل نیروهای انقلابی پای کار نیاید، جوانانی چون رسول خلیلی، علی امرایی، حامد جوانی، صدرزاده و... تربیت نخواهند شد و زمان بالندگی جوانان فرا نخواهد رسید؛ لذا تربیت جوان تراز انقلاب اسلامی باید مهم‌ترین دغدغه امروز نیروهای انقلاب باشد و باید برای 50 سال آینده کودکان و نوجوانان برنامه‌ریزی کنیم.

▼ گزارش روز                           
مسئله چیز دیگری است

در همین خط اول باید نوشت، هیچ‌کس با نوسازی ناوگان حمل‌ونقل هوایی کشور و افزایش امنیت پروازهای خطوط هوایی مخالف نیست. مسئله، موضوع دیگری است؛ مسئله نحوه استقبال از ورود اولین ایرباس خریداری شده از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران است؛ مسئله تصویر منتشر شده از در آغوش کشیدن یکی از مقام‌های این شرکت توسط وزیر راه این مملکت است که حتی در برابر دوربین‌های تلویزیونی و لنز دوربین خبرنگار رسانه‌های مختلف نمی‌تواند ذوق خود را کنترل کند و رفتاری دور از شأن یک مسئول در نظام جمهوری اسلامی ایران و عزت ایرانیان بروز می‌دهد! مسئله منتقدان این نیست که نباید برای سفر امن مردم هزینه کرد؛ بلکه دغدغه‌شان آن است که قرار نبود خرید هواپیماهای مسافربری همه دستاورد برجام باشد! منتقدان می‌گویند که چرا ما باید اینچنین به دنبال خرید ایرباس در پسابرجام باشیم؛ در حالی که به گفته محسن شاطرزاده، معاون پژوهشی پژوهشگاه فضایی ایران «دولت پس از تعطیلی صنعت هسته‌ای، با فشار غرب اقدام به تعطیلی صنعت فضایی کرد و آن را از معاونت ریاست‌جمهوری به معاونت یک وزارتخانه بی‌ربط تنزل داد و تمام بودجه‌های پژوهشی آن را صفر کرد، اینکه شش ماهواره آماده پرتاب داریم، اما دولت اجازه پرتاب آنها را نداده است، صنعت فضایی ما که قرار بود در سال 2015 انسان به فضا پرتاب کند، عملا ًاز بین رفته است. 40 نفر از متخصصان صنعت فضایی به آمریکا و اروپا رفته‌اند و جذب کار شده‌اند، حتی امارات متخصصان ما را جذب کرده و در حال راه‌اندازی صنعت فضایی است.» منتقدان حرف‌شان این است که چرا دولت جمهوری اسلامی که نماد تکیه به درون و استقلال سیاسی و اقتصادی در منطقه است، باید یک خریدار صرف باشد؛ اما عربستان سعودی، درست در همان بازه زمانی که در ایران تیترهای درشت استقبال از یک فروند ایرباس بر صفحه اول روزنامه‌ها‌ می‌نشیند، اعلام کند به زودی در جشنی از اولین هواپیمایی که  شرکت علوم و فناوری هوایی عربستان با همکاری شرکت «آنتونوف» اوکراین، در راستای بومی‌سازی صنعت هوایی این‌ کشور ساخته است، رونمایی خواهد کرد!

▼ اخبار ویژه            
1ـ مجمع محققین و مدرسین باید لغو پروانه شود

رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی گفت: تریبون‌ دادن مجمع محققین به شیخ‌علی تهرانی برای تخریب امام(ره) بود. مجمع محققین و مدرسین باید لغو پروانه شود. به ‌نظر می‌رسد، مسئله امام برای مؤسسه تنظیم آثار تمام شده است. سیدحمید روحانی گفت: اصلاح‌طلبان و کسانی که خود را مدعی و وارث خط امام می‌دانند، علیه امام توطئه می‌کنند و به دشمنان امام راحل عنوان آیت‌الله می‌دهند؛ در حالی که شیخ‌علی تهرانی به دلیل اهانت به امام، در حد ارتداد است. گفتنی است در همایشی که چندی پیش در قم برگزار شد و حسین فریدون، دستیار ویژه رئیس‌جمهور و محمدعلی ایازی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم نیز به عنوان دبیر علمی همایش حضور داشتند، مصاحبه‌ای از شیخ‌علی تهرانی با عنوان جعلی «شیخ‌میرزا علی خراسانی» ارائه شد که در آن اهانت‌های بی‌سابقه‌ای به امام(ره) صورت گرفته است.

2ـ شیوه اداره مجمع تشخیص مصلحت نظام
غلامرضا مصباحی‌‌مقدم درباره نحوه اداره جلسات مجمع تشخیص به دلیل درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی گفت: در شرایط فعلی رؤسای قوا طبق قانون می‌توانند جلسات مجمع را اداره کنند. در غیاب رئیس مجمع تشیخص مصلحت نظام اگر رئیس‌جمهور در جلسه حضور داشته باشد، مدیریت جلسه بر عهده وی است؛ در غیر این صورت رئیس مجلس یا رئیس قوه‌ قضائیه جلسه را اداره می‌کنند.
 
▼اخبار
1ـ پوشش پدافند هوایی ایران بر خلیج‌فارس و تنگه هرمز
«اندیشکده واشنگتن» در تازه‌ترین گزارش خود درباره ایران به بررسی کیفیت دفاع هوایی کشورمان پرداخت و نوشت: ایران به طور قابل توجهی در چند سال گذشته با ایجاد قرارگاه‌های دفاع هوایی مستقل «خاتم‌الانبیاء» «KADHQ» و استقرار سامانه‌های دفاع هوایی برد کوتاه تا بلند، دفاع هوایی خود را سازماندهی مجدد کرده و بهبود بخشیده است. به نوشته این اندیشکده، سامانه دفاع هوایی «اس ـ 300» و دیگر داشته‌های ضد هوایی برد بلند ایران، تنگه هرمز و مسیرهای تردد کشتیرانی خلیج‌فارس را پوشش می‌دهند و این کشور را قادر می‌سازند با تهدید جنگنده‌های دشمن بر فراز خلیج‌فارس حالت تهاجمی به خود بگیرند و بدین وسیله به سپر دفاعی برخی کشورها ـ که البته بسیار شبیه طرح چین در تنگه تایوان است ـ ضربه وارد کرده و توازن نظامی منطقه‌ای را دگرگون کنند. این امر در طولانی‌مدت هزینه‌های نظامی را بر آمریکا تحمیل کرده و به تلاش‌های جمهوری اسلامی برای کنترل منطقه کمک می‌کند. گفتنی است ایران به تازگی به سامانه‌های روسی دفاع موشکی اس ـ 300 مجهز شده که هرکدام می‌توانند بیش از صد هدف را همزمان رصد کرده و به شش هدف تا برد 200 کیلومتر موشک پرتاب کنند. این سامانه در حال آزمایش است؛ البته ایران سامانه بومی «باور ـ 373» با قابلیت‌های مشابه اس ـ 300 را نیز در اختیار دارد.

2ـ کمک شبانه بالگردهای آمریکایی به داعش
تروریست‌های داعش با چندین حمله در منطقه شمال استان صلاح‌الدین در رشته‌کوه‌های «حمرین» تلاش داشتند این منطقه را اشغال کنند؛ حملاتی که با کمک هوایی آمریکا همراه بوده است؛ اما نیروهای حشد الشعبی توانستند این حملات را دفع کنند. فرمانده گردان امام خامنه‌ای که در رشته‌کوه‌های حمرین در حال انجام مأموریت است، با اشاره به کمک شبانه بالگردهای آمریکایی به تروریست‌های داعش در چند روز گذشته در این رشته‌کوه‌ها، گفت: به نظر می‌رسد، نیروهای آمریکایی به دنبال ایجاد سناریوی جدید برای برهم زدن عملیات در شهر موصل با هدف ایجاد درگیری در رشته‌کوه راهبردی حمرین هستند. رشته‌کوه راهبردی حمرین، استان‌های «صلاح‌الدین»، «دیاله» و «کرکوک» را به هم متصل می‌کند و به دلیل اشراف کامل بر منطقه از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. همچنین، هفته گذشته کاروان نظامی نیروهای آمریکایی قصد عبور از این منطقه را داشتند که با دخالت نیروهای بسیج مردمی به عقب رانده شدند.

▼ تا انتخابات
حجت‌الاسلام محمدحسین رحیمیان، رئیس هیئت‌مؤسس جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی در نخستین نشست شوراهای استانی این جبهه گفت: این جریان هدفی جز خدمت‌گزاری به مردم و نظام ندارد. توجه به نسل سومی‌ها از اولویت‌های ماست و باید تلاش کنیم نقش برجسته آنان مورد غفلت قرار نگیرد؛ چرا که با فعال شدن آنان مشکلات با سرعت بیشتری حل می‌شود.
محمدجواد کولیوند، نایب‌رئیس هیئت مرکزی نظارت بر پنجمین دوره انتخابات شهر و روستا با اشاره به روند بررسی صلاحیت کاندیداهای این دوره از انتخابات شوراهای شهر و روستا، گفت: یکی از مهم‌ترین ملاک‌های بررسی صلاحیت کاندیداهای این دوره از انتخابات شوراهای شهر و روستا، مرزبندی آنها با فتنه سال 88 و اظهارنظرها و عملکردشان پیرامون این موضوع است.
سیدفاضل موسوی، فعال اصلاح‌طلب گفت: شاید آقای روحانی تمایل داشته باشد بدون در نظر گرفتن شرایط و بدون اهمیت دادن به پایگاه اصلاح‌طلبان وارد رقابت با اصولگرایان شود. وی افزود: اگر انتخابات به دور دوم کشیده شود، شرایط برای روحانی مشکل خواهد شد؛ زیرا روحانی اقدام قابل توجهی برای رأی‌گیری انجام نداده است.

▼ اخبار کوتاه
وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد، با بانک تورنتو دومنیکن مصالحه کرده است تا در قبال دریافت 516 هزار و 105 دلار از پیگیری قضایی اتهامات وارد شده به این بانک در زمینه نقض تحریم‌های ایران و کوبا صرف‌نظر کند. به نظر می‌رسد، دولت آمریکا با اعمال جرایم علیه بانک‌های غیر آمریکایی به دنبال حفظ ساختار تحریم‌های بانکی خود علیه جمهوری اسلامی ایران است. این راهبرد پس از توافق ژنو شدت یافته و تاکنون نیز ادامه دارد. آخرین مورد مربوط به یک بانک ایتالیایی بود که به مبلغ 235 میلیون دلار جریمه شد.
توکلی، رئیس هیئت‌مدیره سازمان «دیده‌بان عدالت و شفافیت» درباره تناقض آمار نجومی‌بگیران گفت:‌ تناقضی که در اعلام آمار دریافتی‌بگیران ‌نجومی وجود دارد، نشان می‌دهد نمی‌توان به آن اعتماد کرد؛‌ به همین دلیل سازمان مردم‌نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت، کمیته حقیقت‌یابی به ریاست الیاس نادران برای بررسی جامع موضوع، اعم از تعداد سوءاستفاده‌کنندگان، میزان مبالغ نامشروع دریافتی و قوه یا دستگاه متخلف تشکیل داده و نتیجه بررسی را به مردم اعلام خواهد کرد.
موضع منفی روس‌ها در قبال حضور آمریکا در مذاکرات صلح سوریه هنوز فروکش نکرده و با وجود دو مرتبه اعلام دعوت از واشنگتن از سوی وزیر خارجه ترکیه، روسیه باز هم تکذیبیه صادر کرده و گفته است، امضای ایرانی‌ها هم باید پای دعوتنامه باشد. یک منبع در مسکو به اینترفاکس گفته است، روسیه، ایران و ترکیه به صورت جمعی درباره تصمیمات خود برای دعوت هر کس به مذاکرات آستانه، بیانیه خواهند داد.
براساس نظرسنجی روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست»، محبوبیت نتانیاهو در میان جامعه صهیونیستی کاهش یافته و در صورت برگزاری انتخابات زودهنگام برای تغییر کابینه رژیم صهیونیستی، وی شکست می‌خورد. دلیل اصلی این موضوع پرونده فساد مالی و رشوه‌دهی نتانیاهو به یکی از اشخاص قدرتمند رسانه‌ای در رژیم صهیونیستی است.
علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه در طول این یک سال ۲۲۰ تن کیک زرد وارد کشور شده است، گفت: ۱۳۰ تن کیک زرد دیگر به این مجموعه اضافه می‌شود، به این ترتیب در آینده‌ای نزدیک حدود ۳۵۰ تن به ذخایر اورانیوم ما اضافه خواهد شد.
پس از پرداخت کامل بدهی خریدار مخابرات به سازمان خصوصی‌سازی، «جعفر سبحانی» مشاور سازمان خصوصی‌سازی گفت: در جلسه‌ای که دیروز در سازمان خصوصی‌سازی درباره فسخ معامله مخابرات برگزار شد، این شرکت مجدد به شرکت اعتماد مبین بازگشت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات