تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۱  ، 
کد خبر : ۲۹۸۴۳۹

در کنفرانس صلح پاریس چه گذشت؟

وزیر امور خارجه آمریکا گفت که طرح موضوع انتقال سفارت آمریکا به قدرس در بیانیه نشست پاریس نامناسب است.
 به گزارش گروه بین الملل بصیرت به نقل از العالم، کنفرانس بین‌المللی احیای مذاکرات سازش بین فلسطین و رژیم صهیونیستی دیروز با سخنرانی افتتاحیه وزیر خارجه فرانسه در جمع میهمانانی از 70 کشور جهان و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی و در شرایطی که طرفین مناقشه غایبان بزرگ این نشست بودند، آغاز شد.
به نوشته روزنامه فرانسوی فیگارو، «بنیامین نتانیاهو» این کنفرانس را که در سطح نمایندگان 70 کشور جهان در پاریس پایتخت فرانسه برگزار شد، بیهوده خواند و اعلام کرد: «این کنفرانس با هماهنگی فرانسویان و فلسطینی‌ها و با هدف تحمیل شرایط ناسازگار با نیازهای ملی ما برگزار شد.»

بر اساس این گزارش، نتانیاهو پیشتر مخالفت خود را با این کنفرانس اعلام کرده و مذاکرات مستقیم با فلسطینی‌ها را تنها گزینه و راهکار موجود برای پایان دادن به مناقشه میان اسرائیل و فلسطین ارزیابی کرده بود.

این در حالیست که طرف فلسطینی نیز از ابتکارعمل فرانسه حمایت کرده و می‌گوید که سال‌ها مذاکره با اسرائیل منجر به پایان اشغال کرانه باختری نشده است.

در هیمن حال جان کری پس از نشست 70 کشور برای بحث پیرامون نحوه پایان دادن به منازعه اسراییلی فلسطینی در جمع خبرنگاران گفت: «اگر چه موضوع انتقال سفارت آمریکا به قدس در داخل آمریکا علنی بررسی شده اما در این موضوع ارتباطی با محافل بین المللی ندارد. به این دلیل طرح آن در برهۀ کنونی نامناسب است».  
بیانیه نشست یک روزه پاریس مدعی شد که منازعه رژیم صهیونیستی و فلسطین فقط از طریق تشکیل دو کشور حل خواهد شد. این بیانیه، همچنین، دربارۀ هر گونه اقدام یک جانبۀ دو طرف که گفتگوهای سازش را تهدید کند، هشدار داد.

از سوی دیگر  وزارت خارجه انگلیس با صدور بیانیه ای اعلام کرده است که این کشور در خصوص مفاد این بیانیه ملاحظاتی داشته‌ و آن را در راستای «سخت‌تر شدن شرایط» ارزیابی کرده است.

در بیانیه انگلیسی آمده است: «ما در خصوص کنفرانسی بین‌المللی که قصد داشت میان طرفینی که در آن شرکت نکرده بودند، صلح ایجاد کند، ملاحظات خاصی داریم.»

در ادامه می‌خوانیم:‌ «این کنفرانس بر خلاف خواسته اسرائیلی‌ها و درست چند روز پیش از انتقال قدرت به رئیس‌جمهور جدید آمریکا برگزار شد حال آنکه آمریکا، ضمانت‌کننده هرگونه توافقی (میان اسرائیل و فلسطین) است.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات