اقتصادی >>  بازار سرمایه >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۴  ، 
کد خبر : ۲۹۸۴۸۴
رئیس کمییسیون اقتصادی مجلس در گفت وگو با بصیرت:

طبق اصل 44 باید بخش خصوصی جهت خرید هواپیما اقدام کند

نباید افزایش سهم نفت ایران در بازارهای جهانی را نادیده گرفت که ایران توانست سهمیه خود در اوپک را بار دیگر به دست گیرد، اما نباید مسایل بانکی و بیمه ای را نادیده گرفت، چرا که شاهد انجام تعهدات بین المللی در این خصوص نیستیم و کارشکنی های بین المللی در این باره دیده می شود.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصادی/روح الله فرقانی
بهتر است بخش خصوصی جهت خرید هواپیما اقدام کنداگر چه نخستین هواپیمای ایرباس در قالب قرارداد ایران‌ایر و کمپانی ایرباس‌ اخیرا در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست، اما همچنان جزئیات قرارداد ایران با ایرباس فرانسه مشخص نیست و فقط از بازه‌های زمانی، 10، 15 و 18 ساله از مدت زمان قرارداد نام برده می‌شود.
از سوی دیگر دولت خرسند است که غرب در انجام برجام یک گام عملی برداشته است و یک فروند هواپیمای ایرباس به ایران تحویل داده است.
از این رو در آستانه یک سالگی برجام به بررسی ورود ایرباس به کشور و دستاوردهای اقتصادی برجام با دکتر محمد رضا پورابراهیمی رئیس کمییسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی پرداخته ایم؛
دکتر پور ابراهیمی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران کلیه بخش های تعهد خود در برجام را به انجام رسانده است، گفت: ما شاهد عدم تعهد کشورهای غربی در انجام برجام بودیم و باید عنوان کرد که ظرفیت ما در توانمندی دانش هسته ای در اختیار ماست و اگر دشمن (آمریکا) کاری همانند تصویب قانون داماتو انجام دهد و پیمان شکنی کند و از ادامه این امر دست بر ندارند، ما هم در مجلس شورای اسلامی مقابل نقض برجام اقدام می کنیم.
رئیس کمییسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به این سوال که تحویل یک فروند هواپیما به ایران چه جایگاهی در چارچوب اجرای توافق برجام دارد، تصریح کرد: تحویل یک فروند هواپیما به ایران شاید برای دولت لغو تحریم محسوب شود، ولی دولت باید آنچه در حوزه سرمایه گذاری است را مدیریت کند، نه اینکه خودش در خرید هواپیما اقدام نماید. خرید هواپیما توسط دولت از شرکت ایرباس، مغایر اصل 44 است و بهتر است بخش خصوصی در این عرصه ورود پیدا کند نه دولت، دولت بهتر است مدیریت این امر را بر عهده گیرد.
نماینده مردم کرمان در مجلس، یادآور شد: نباید افزایش سهم نفت ایران در بازارهای جهانی را نادیده گرفت که ایران توانست سهمیه خود در اوپک را بار دیگر به دست گیرد، اما نباید مسایل بانکی و بیمه ای را نادیده گرفت، چرا که شاهد انجام تعهدات بین المللی در این خصوص نیستیم و کارشکنی های بین المللی در این باره دیده می شود.
این نماینده مردم در مجلس دهم، اظهار داشت: یکی دیگر از ابهامات موجود در عرصه اقتصادی، جذب سرمایه گذاری ها است که بر اساس برنامه باید شاهد جذب 400 هزار میلیارد تومان در برنامه جذب می بودیم که این امر محقق نشده است.
رئیس کمییسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص آینده برجام، گفت: مجلس شورای اسلامی حاضر است تا چنانچه عهد شکنی در برجام از سوی کشورهای مورد توافق صورت گیرد اقدام متقابل را پیگیری نماید.
به گزارش بصیرت، ابهام در ساختار و هزینه قرارداد خرید هواپیماهای ایرباس از دیگر موضوعات مطرح شده در خرید این هواپیما از کشور فرانسه است./

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات