صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۴  ، 
کد خبر : ۲۹۸۵۵۹

تابلوی سیاسی چهارشنبه29دیماه1395

تابلوی سیاسی چهارشنبه29دیماه1395- شماره448

    برجام براي امريكا خير است ترامپ نمي‌فهمد!
* مهندسي‌شده‌ترين نشست خبري رئيس‌جمهور به اعتراف عام و خاص همين آخري بود، با اين حال  رشته سخن را در لحظاتي از دست روحاني خارج كرد و موجب شد براي ترامپ كه گفته است «از برجام خوشش نمي‌آيد»، به جاي آوردن دلايل حقوقي، آيه قرآن بخواند: «عَسى‏ أَنْ تَكْرَهُوا شَیْئاً وَ هُوَ خَیْرٌ لَكُمْ» (چه بسا از چيزي خوشتان نمي‌آيد و خير شما در آن است) و سپس جمله‌اي كه در تاريخ خواهد ماند: «برجام براي امريكا خير است. او (ترامپ) نمي‌فهمد.»
*روحاني با صداي بلند و رسا گفت «همه تحريم‌هاي هسته‌اي برداشته شده است» و سپس با لحني آرام ادامه داد: «البته برخي بانك‌هاي بزرگ كه سهام خصوصي دارند، در همكاري با ما احتياط مي‌كنند و امريكا كه خصم ما است، سنگ‌اندازي مي‌كند.»  شايد نتوان به قطعيت گفت كه استفاده رئيس‌جمهور از كلمه «خصم» به جاي «دشمن»، به اين خاطر است كه چه‌بسا رئيس‌جمهور نخواسته از كليدواژه منتقدان ـ دشمن ـ استفاده كند اما در اينكه او يك بار ديگر منتقدانش را با طعنه و كنايه و سخنان درشت خطاب كرد شكي نيست: «هر كس رشد اقتصادي ما را نمي‌بيند و از ركود مي‌گويد، عينك بزند يا برود خود را درمان كند.»
* نكته مشخص و بارز نشست خبري ديروز دكتر روحاني حذف معنادار رسانه‌هاي منتقد از طرح پرسش بود.
*روحاني از برجام به عنوان يك توافق بزرگ نام برد و افزود: طبيعي است ما در زمينه يك توافق بزرگ و همچنين مسائلي كه با سازمان ملل مرتبط است در برخي موارد مشكلاتي داشته باشيم. رئيس‌جمهور با تأكيد بر اينكه ما در مقابل بدعهدي‌ها با قدرت ايستاده‌ايم، گفت: مردم ما مطمئن باشند ما مقتدرانه عمل كرديم و عمل خواهيم كرد اما عجولانه كاري نكرديم و نخواهيم كرد.
*رئيس‌جمهور با تأكيد بر اينكه صنعت هوايي يكي از پايه‌هاي صنعت گردشگري است، گفت: مردم ما يك هواپيماي سالم و تميز سوار شوند، مشكلي داريم؟ بعضي انگار مشكل دارند و مي‌گويند ما بايد هواپيماي كهنه سوار شويم، خب، شما برويد كهنه سوار شويد!
*«اينكه در مقام عمل برخي از موارد حقوق شهروندي امروز هنوز عملياتي نمي‌شود، متأسف هستم.» اين بخشي از صحبت‌هاي رئيس‌جمهور در نشست روز گذشته با اصحاب رسانه بود كه در پاسخ به ضمانت اجرايي حقوق شهروندي و جلوگيري از حضور يكي از سران فتنه در مراسم آيت‌الله هاشمي به عنوان يك حق شهروندي بيان كرد.
*رئیس جمهور در خصوص تمدید قانون آیسا گفت: اگر آن را بلااثر نمي‌كردند كه ما اينجا آرام نمي‌نشستيم و خيلي چيزها تحقق پيدا مي‌كرد و خيلي برنامه‌ها داشتيم. روحاني گفت: اين در عين حال يك تخلف است كه ما در برابر آن اقدام كرده‌ايم و اقدام ما نيز اين بود كه دستوري كه من به وزير خارجه و سازمان انرژي اتمي دادم كه يكي اجرا شده و ديگري در حال اجرا است، بنابراين اين قدم‌ها نسبت به آيسا برداشته شد.
*روحاني در ادامه سخنانش با بيان اينكه برجام يك‌دستاورد بزرگ ملي است، تصريح كرد: كسي فكر نكند به خاطر انتخابات سال آينده بايد درباره برجام بيش از حد سخن يا كمتر از حد لازم در مورد برجام سخن بگويد.
   
 
    خروج سخت انگلیس در عصر واگرایی
یکی از مباحث جدی که به دنبال رای مثبت مردم انگلیس به همه پرسی خروج از اتحادیه مطرح شد، چگونگی خروج بود. سیاستمداران انگلیسی که برای نتایج همه پرسی آمادگی نداشتند، هیچ سناریوی از پیش طراحی شده ای برای خروج آماده نکرده بودند. با این حال به خوبی بر این نکته واقف بودند که خروج از اتحادیه برای لندن که قلب مالی اروپا محسوب می شد هزینه های اقتصادی جدی خواهد داشت. در همه‌پرسی برگزیت در انگلیس، جبهه طرفدار جدایی معتقد بود که عضویت در اتحادیه اروپا برای انگلیس هزینه‌ای حدود ۳۵۰ میلیون یورو در هفته به دنبال دارد، اما درباره سرمایه‌ای که در مقابل دریافت می‌شد، صحبتی نشد.  انگلیسی  ها به دنبال آن بودند که رابطه خود را به گونه ای با اتحادیه تعریف کنند که از مزیت های آن بهره مند گردند. اما سران اروپایی معتقد بودند که در اتحادیه همه چیز درهم است، انگلیس نمی‌تواند در خروج از اتحادیه اروپا بعضی موارد را "دستچین" کند؛ یعنی نمی‌تواند به بازار واحد اروپا دسترسی داشته باشد اما آزادی رفت و آمد کارگران را محدود کند. اروپا در عصر واگرایی قرار دارد. انگلیس چاره ای جز انتخاب خروج سخت ندارد.  خروجی که به گفته فیلیپ هاموند، وزیر دارایی انگلیس، باعث می شود اقتصاد این کشور به پایین‌ترین سطح برسد.
  بازداشت ابربدهکار بانکی
دادستان عمومی و انقلاب تهران روز گذشته دستگیری ابربدهکار بانکی را تایید کرد. دادستان تهران با تأیید بازداشت یکی از بدهکاران کلان بانکی طی روزهای گذشته، گفت: این متهم دو‌هزار میلیارد تومان بدهی دارد، اما تاکنون بانک مربوطه شکایتی از وی ارائه نداده است. عباس جعفری‌دولت‌آبادی با بیان این مطلب از دستگیری یک متهم جدید در پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان نیز خبر داد و گفت: همه کسانی که در تاراج اموال صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه دخیل بودند، تحت تعقیب قرار خواهند گرفت. جعفری‌دولت‌آبادی با اشاره به دستگیری یکی از متهمان مرتبط با بابک زنجانی و پیگیری ناجا در استرداد این متهم، اظهار داشت: متهم دستگیرشده، جعبه سیاه فعالیت‌های مجرمانه بابک زنجانی درباره دریافت مجوز فعالیت و خرید بانک «اف‌آی‌آی‌بی» توسط متهم اصلی پرونده است. به‌گفته وی، متهم به لحاظ نفوذی که در کشور مالزی داشته و مقام مشورتی داتو را دریافت کرده، موفق می‌شود مجوز فعالیت بانک «اف‌آی‌آی‌بی» را برای اقدامات مجرمانه زنجانی بگیرد.
  جزئیات جدید از تخلف مرتضی الویری در مجمع تشخیص مصلحت نظام
عصر روز گذشته خبرهایی مبنی بر پلمب دفتر آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در مجمع تشخیص مصلحت نظام و دفتر یاسر هاشمی و مشاوران در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام منتشر شد . ساعتی بعد خبرگزاری تسنیم در خبری اعلام کرد که مرتضی الویری یکی از معترضان به این روال قانونی، هیچ سمتی در "مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام" نداشته و اعتراض وی به این روال قانونی بی‌وجه بوده و جنبه سیاسی دارد. البته محمد هاشمی‌رفسنجانی امروز اعلام کرده که مرتضی الویری بازنشسته شده و پس از بازنشستگی با مجمع تشخیص مصلحت نظام قرارداد همکاری امضا کرده است؛ این اقدام (امضای قرارداد کاری با یک بازنشسته) خلاف قانون است و این تخلف دیگری بر تخلفات مرتضی الویری است که در جای خود جای تامل و بررسی دارد.خبرگزاری تسنیم طبق اسنادی که در اختیار دارد، تاکید می‌کند که مرتضی الویری هیچ سمتی در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام نداشته و ندارد و همکاری خلاف قانون مرتضی الویری با مجمع تشخیص(طبق اظهارات محمد هاشمی‌رفسنجانی)هیچ ارتباطی با مرکز تحقیقات استراتژیک ندارد.
  ظریف: ایران مخالف حضور امریکا در نشست آستانه است
وزیر امور خارجه درباره موضع جمهوری اسلامی ایران در صورت حضور امریکا در نشست آستانه برای حل بحران سوریه گفت: ما مخالف حضور امریکا هستیم.محمد جواد ظریف در گفت وگو با تسنیم افزود: «ما دعوتی از‌ امریکا نکرده‌ایم و مخالف حضور آنها هستیم». پیش از این سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در گفت و گو با ظریف از احتمال حضور امریکا و نماینده سازمان ملل در مذاکرات آستانه خبر داده بود.

 
    پرداخت هزینه خرید ایرباس از صندوق توسعه ملی تخلف است
خبرگزاری حامی دولت گزارش داد: با توجه به اینکه ایران‌ایر شرکتی کاملا دولتی است، دریافت منابع از صندوق توسعه ملی که پرداخت منابع آن برای بخش‌های دولتی غیرمجاز است، با ابهاماتی مواجه خواهد بود. این خبرگزاری حامی دولت می‌نویسد: براساس اساسنامه صندوق توسعه ملی، هیچ بخش دولتی‌ مشمول دریافت منابع صندوق نخواهند شد. در این میان با توجه به اینکه ایران‌ایر شرکتی دولتی بوده و هنوز واگذاری در مورد آن انجام نشد و در زمره شرکت‌های خصوصی قرار ندارد، پرداخت تسهیلات صندوق توسعه ملی برای خرید ایرباس به ایران‌ایر با موانع قانونی مواجه است. این در حالی است که با وجود اینکه مقامات رسمی وزارت راه اعلام می‌کنند که حتی ۱۵ درصد پیش‌پرداخت اولیه که باید به صورت نقدی انجام شود، از طریق صندوق توسعه ملی و با عاملیت بانک صنعت و معدن انجام شده، این موضوع هنوز مورد تایید صندوق قرار نگرفته است به طوری که پیگیری‌ها از صندوق توسعه ملی نه‌تنها با پاسخی همراه نشد، بلکه بر این تاکید داشتند که تاکنون صندوق هیچ رقمی پرداخت نکرده و حتی اطلاعی در این رابطه ندارد.
  در کاخ سفيد هم که ول مي چرخيدي!
باراک اوباما در آخرين مصاحبه با شبکه «سي بي اس» به سوالات فانتزي و چند سوال درباره مسائل بين‌المللي پاسخ داد. وي درباره پايان دوران رياست جمهوري خود گفت: خانواده من آماده ترک کاخ سفيد هستند. همسرم ميشل نيز چندان از مسائل حفاظتي و امنيتي خوشش نمي آيد و مايل است اين ترتيبات پايان يابد. اوباما همچنين افزود: بعد از پايان رياست جمهوري قصد دارم مقداري استراحت کنم و کمي ول بچرخم! و بعدش قصد دارم کمي به امر آموزش بپردازم چون من استاد دانشگاه بودم. اوباما در واکنش به ناراحتي نتانياهو از سياست هاي وي گفت: نتانياهو در طول 8 سال رياست جمهوري من چندين بار برافروخته شد. مثلا درباره توافق هسته‌اي با ايران و همچنين رويکرد ما در قبال شهرک سازي‌ها، اما بخشي از اين مسائل جديد نبود و علي رغم همه اين سرو صداها همکاري هاي نظامي و اطلاعاتي ما و حمايت ما از اسرائيل ادامه دارد. ما از آنها از هر طريقي که تصور شود حمايت و دفاع کرديم. اما هم به نفع ما و هم به نفع اسرائيل است که اجازه دهيم درگيري بين اسرائيلي ها و فلسطيني‌ها که هر روز هم بدتر مي‌شود و زمان عليه آن است حل شود.
  توصیه 20 مقام سابق آمریکا به ترامپ: با گروهک مجاهدین خلق وارد مذاکره شو!
به نقل از رویترز  نزدیک به 20 نفر از مقامات سابق آمریکایی در نامه ای که تاریخ آن 9 ژانویه سال جاری است از ترامپ خواسته اند با گروهی موسوم به " شورای ملی مقاومت " به عنوان بخشی از اپوزیسیون حکومت ایران وارد دیالوگ و مذاکره شود.امضا کنندگان این نامه بخشی از مقامات و رهبران سیاسی دموکرات و جمهوریخواه آمریکا در طی دهه های گذشته هستند که با گروهک مجاهدین خلق ارتباطات آشکار و پنهانی داشته اند.تا کنون تیم انتقالی دونالد ترامپ درباره نگارش این نامه واکنشی نشان نداده است ، اما علی صفوی از سخنگویان گروهک مجاهدین خلق ، ارتباط این گروه با نگارش این نامه را تکذیب کرده است ولی سونا صمصامی دیگر سخنگوی این گروهک از این اقدام به عنوان اقدامی مناسب و ابتکاری به موقع تمجید کرده است. دولت آمریکا که تا 5 سال پیش نام گروهک مجاهدین خلق را به خاطر سابقه اقدامات تروریستی این گروه در لیست سیاه خود قرار داده بود در اواخر دوره وزارت امور خارجه هیلاری کلینتون و در سال 2012 نام این گروه را به دلیل آنچه که عدم اشتغال به فعالیت های تروریستی نامید، از لیست سیاه خود بیرون کرد.
  گمانه زنی ها درباره گزینه های احتمالی ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام
مردم با توجه به اهمیت پست ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام منتظرند ببینند چه کسی جایگزین آیت الله هاشمی برای ریاست مجمع خواهد شد. از سر گیری جلسات مجمع تا اسفند ماه که مدت فعالیت اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در این دوره به پایان می‌رسد منوط به تصمیم گیری جدید می باشد.این روزها گزینه هایی همچون هاشمی شاهرودی، روحانی، صادق لاریجانی، ناطق نوری، رئیسی، علی اکبر ولایتی، حداد عادل، محسن رضایی به عنوان محتمل ترین گزینه ها مطرح می باشند.البته واضح و مشخص است تمام گزینه‌های نام برده شده تنها گمانه‌زنی‌های رسانه ای می باشند و همانطور که گفته شد در نهایت مقام معظم رهبری هستند که تصمیم اصلی در این رابطه را اتخاذ خواهند کرد.
   ۲ دستور رهبری به فرمانده نیروی زمینی ارتش
سرتیپ کیومرث حیدری گفت: برنامه ای در ۵ حوزه محضر فرمانده کل قوا ارائه کردیم، نیروی انسانی، ساختار سازمان نیروی زمینی، تجهیزات و تسلیحات، راهبردها و روش‌ها و اماکن و تاسیسات که در تمامی این برنامه ها، محور و اساس اوامر مقام معظم رهبری است.وی گفت: فرمانده معظم کل قوا دو دستور صریح بیان فرمودند، بهبود  معیشت کارکنان و ارتقاء توان رزمی، ماموریت اول بنده بهبود وضعیت معیشت کارکنان خواهد بود، چون روحیه بسیار مهم است و از ابزار و تجهیزات بدون روحیه نمی توان بخوبی استفاده کرد.فرمانده نیروی زمینی اظهار داشت: حفظ کرامت و حرمت انسان ها بخشی از معیشت است، باید امکانات موجود به خوبی بین همه تقسیم شود و اینطور نباشد که فقط عده ای از آن استفاده کنند. نگاه ما در نیروی زمینی، نگاه عدالت محور است در شغل دادن و سایر مسائل. هرکس احساس کرد عدالت نسبت به او رعایت نشده است، این حق را به او می دهم به هر شکل ممکن پیامش را به گوش من برساند و قول می دهم بررسی کنم و اگر حقی داشت، به او بازگردانم.
  انتخابات ميان‌دوره‌اي خبرگان نياز به هماهنگي شوراي نگهبان و وزارت كشور دارد
يك عضو هيات رييسه مجلس خبرگان تعيين جانشين آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني در مجلس خبرگان را منوط به هماهنگي اين مجلس، شوراي نگهبان و وزارت كشور جهت برگزاري انتخابات ميان‌دوره‌اي دانست. به گزارش ايسنا، آيت‎الله سيداحمد خاتمي در جمع خبرنگاران يادآور شد:  هيات رييسه مجلس خبرگان تاكنون ٧جلسه را برگزار كرده است كه اين حجم هفت جلسه در طول هفت ماه نصاب قابل توجهي است. خاتمي بيان كرد: وزارت كشور با فوت نمايندگان مجلس خبرگان بايد نسبت به برگزاري انتخابات اقدام كند اما ابتدا خبرگان بايد موافقت خود را با زمان انتخابات ميان‌دوره‎اي اعلام كنند؛ شوراي نگهبان نيز وظيفه خود را انجام مي‎دهد و سپس وزارت كشور نظر خود را اعلام مي‎‏كند. وي گفت: جايگزين مرحوم هاشمي‌رفسنجاني از سوي ما تعيين نمي‌شود، بلكه زمان برگزاري انتخابات به شوراي نگهبان و وزارت كشور از سوي هيات رييسه پيشنهاد مي‌شود و سپس مردم نيز به انتخاب مي‌پردازند كه اين مساله از افتخارات نظام محسوب مي‎شود.
  اخبار کوتاه
*یک مقام نیجریه‌ای گفته یک فروند هواپیمای نظامی این کشور به اشتباه اردوگاه پناهجویان را بمباران کرده است. دست کم صد نفر براثر این حادثه کشته شده‌اند.
*در انفجاری در جنوب بغداد هفت کشته و 27 نفر مجروح شدند. در خبر دیگری حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق ازعملیات نیروهای ارتش علیه داعش در غرب موصل خبر داد.
*بشار جعفری، سفیر سوریه در سازمان ملل ریاست هیات دمشق را در مذاکرات آستانه (قزاقستان) به‌عهده خواهد داشت. همچنین مخالفان مسلح این کشور نیز محمد علوش، مسئول هیات سیاسی گروه جیش‌الاسلام را به عنوان رئیس هیات اعزامی خود به این نشست برگزیدند.
*کیفرخواست سنگین صلاح الدین دمیرتاش و فیگن یوکسک داغ، رهبران مشترک حزب دموکراتیک خلق‌ها و نمایندگان مجلس زندانی شده در ترکیه، روز گذشته صادر شد. برای دمیرتاش از 43 تا 142 سال و برای یوکسک داغ از 30 تا 83 سال کیفرخواست زندان صادر شده است. این نمایندگان به عضویت و حمایت از سازمان‌های تروریستی، متهم شده‌اند.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات