صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۲  ، 
کد خبر : ۲۹۸۵۶۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 29 دی

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): امروز ملت ایران به دلیل پافشاری بر اسلام، استقلال، ارزش‌های والای خود و اعتقاد به حاکمیت دین خدا، با جبهه‌ وسیعی از دشمنان مواجه است.(1395/7/7)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز     
با منتقدان مهربان باشيم

فرارسیدن 28 دی که نخستین سالروز اجرای برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) است، موجب شد تا رئیس‌جمهور در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی به همراه ظریف، قاضی‌زاده‌هاشمی، نهاوندیان، نوبخت، واعظی، طیب‌نیا، ابوطالبی، عراقچی و تخت‌روانچی حاضر شده و به پرسش‌های مطرح پاسخ گوید. در این نشست آقای روحانی از منتقدان برجام خواست که اگر دستاوردهای مثبت آن را در عرصه‌های مختلف اقتصادی نمی‌بینند، عینک بزنند! همچنین خطاب به «منتقدان خرید هواپیمای نو»، گفت: «بروند هواپیمای کهنه‌ سوار شوند.» وی همچنین مدعی شد: «بعضی‌ها شب که می‌خوابند منتظرند صبح برجام به هم بخورد. این خواب‌ها چه خاصیتی دارد؟!»
همین اظهارات تند آقای روحانی امروز به تیتر بیشتر روزنامه‌های همسو با دولت بدل شد است و باید منتظر بود تا در فضای رسانه‌ای و دنیای مجازی نیز، واکنش‌های تند افکار عمومی و منتقدان را شاهد باشیم. دیالکتیک بی‌ثمری که تنها دلها را از هم دور کرده و توان و انرژی جامعه را به هدر خواهد داد!
متأسفانه باید گفت، زبان تند و نیش‌دار رئیس‌جمهور در طول عمر دولت چهار ساله‌اش که اکنون ماه‌های پایانی خود را طی می‌کند، همواره یکی از نقاط ضعف ایشان به شمار می‌آید. وی برای منتقدان فضایی ایجاد نمی‌کند تا حرف‌های‌شان زده شود و در تعاملی مثبت بین منتقدان و دولت، امکان رفع بخشی از خطاها و مشکلات فراهم آید. جالب آن است که همزمان از تلاش برای تحقق حقوق شهروندی هم سخن می‌گوید. معلوم نیست در منشور تدوین شده، چرا جایی برای حقوق منتقدان دیده نشده است؟ وقتی خود ایشان به حقوق بخشی از جامعه پایبند نیست و با زبانی تمسخرآمیز و لحنی تحقیرآمیز به استقبال منتقدین می‌رود، دیگر چگونه میتوان انتظار داشت که این منشور در جامعه نهادینه و اجرایی شود؟! این شیوه برخورد با منتقدان و به خدمت گرفتن ادبیاتی تند، برخلاف تمام شعارهایی است که دولت یازدهم خود را پرچم‌دار آن می‌داند. اعتدال، ادعایی نیست که تنها بر زبان جاری شود؛ بلکه مشی است که در عمل باید شاهد جاری شدن آن باشیم.
اتخاذ چنین شیوه‌ای در طول سه سال گذشته نیز نه تنها نتیجه مثبتی برای دولت به همراه نداشته است، بلکه منتقدان را از جاده انتقاد منصفانه به بیراهه عناد و غرض‌ورزی و تخریب سوق خواهد داد.

▼ گزارش روز                                 
امیدوارکننده

این روزها سوءاستفاده از عواطف و احساسات، ایجاد رعب و ترس، القای حس ناامنی، بزرگ‌نمایی فسادهای اقتصادی، امنیتی‌سازی فضا و هزار و یک موضوع دیگر با ابزار رسانه و بازی با خبرها و کلام‌ها با توجه به چتر گسترده رسانه‌ها و فضای مجازی به راحتی امکان‌پذیر و رایج شده است تا جایی که حتی رئیس دستگاه قضا در آخرین نشست مسئولان قضایی کشور اعلام می‌کند: «ما نباید به کسانی که گمان می‌کنند، با فشار رسانه‌ای می‌توانند منویات خود را اعمال کنند مجالی بدهیم. گاهی تصور می‌کنند که با فضاسازی گسترده و وسیع می‌توانند در روند رسیدگی‌های قضایی و یا اجرای حکم تأثیر بگذارند؛ در حالی که چنین اقداماتی نه وجهه قانونی دارد و نه در مسیر رسیدگی نیز تأثیری خواهد داشت.» اگرچه این گفته آیت‌الله آملی‌لاریجانی از عزم دستگاه قضا خبر می‌دهد که در خور تقدیر است؛ اما واقعیت آن است که نمی‌توان تأثیر منفی فضاسازی‌های مختلفی را که به ویژه در هفته‌های اخیر شبکه‌ها و کانال‌های خاص ایجاد کرده‌اند، انکار کرد و در فکر پادزهر این فضاسازی‌ها نبود!
کوتاه‌ترین و نزدیک‌ترین راه برای به دست آوردن چنین پادزهری، توجه ویژه به ابزار رسانه و تغییر سیاست‌های رسانه‌‌ای موجود است، اکنون دیگر نمی‌توان با همان سیاست‌هایی که در دهه‌های قبل بر فضای  رسانه‌ای کشور حاکم بود، کار رسانه‌ای مؤثری انجام داد؛ امروز نیازمند رسانه‌های چابک، شفاف و صریحی هستیم که جنجال‌سازی‌ها و شبهه‌افکنی‌ها را رصد و تبیین کند؛ اتفاقی که خوشبختانه در برخی از شبکه‌های سیما، به ویژه شبکه افق نمونه‌هایی از آن به چشم می‌آید؛ مانند آنچه در برنامه «جهان آرا» درباره عملکرد شبکه «بی‌بی‌سی فارسی» در مواجهه با فوت آقای هاشمی‌رفسنجانی صورت پذیرفت؛ نمونه‌ امیدوارکننده‌ای که البته برای تبدیل شدن به گفتمان غالب رسانه ملی راهی طولانی در پیش دارد.

▼ اخبار ویژه               
1ـ پاسخ روحانی به پرسشی درباره حصر
روحانی در نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره حصر و تضمین اجرای حقوق شهروندی در کشور گفت: «در مقام رئیس‌جمهور همواره این مسائل را دنبال می‌کنم. در دولت از طریق وزیر دادگستری دنبال می‌کنم اما برخی مسائل هست که حل آن زمان می‌برد؛ همه تلاش‌مان را انجام می‌دهیم و دل‌مان می‌خواهد برخی امور همین امشب انجام شود، نه فردا. در برخی موارد به اجماع نظام نیاز داریم. من به آینده بسیار امیدوار هستم که همه تلاش‌ها روزی به ثمر بنشیند.»

2ـ مجوز واردات دسته بیل صادر شد!
در دستورالعمل روزهای اخیر یک نهاد مسئول به تعدادی از دستگاه‌های مربوط به کار واردات کالا، اعلام شده است حسب درخواست‌های دریافتی، امکان واردات دسته بیل از کشور ترکیه از نوع خراطی و خشک شده برای استفاده در مصارف داخل کشور منوط به رعایت شرایطی، مانند دریافت گواهی بهداشت گیاهی، بررسی فقدان آلودگی محموله و بازرسی کارشناسان مربوطه در مبادی ورودی به کشور فراهم شده است.
 
▼ اخبار
1ـ دو دستور فرمانده کل قوا به فرمانده نیروی زمینی ارتش

امیر کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش در جمع کارکنان ستاد این نیرو گفت: برنامه‌ای در پنج حوزه محضر فرمانده کل قوا ارائه کردیم؛ از جمله نیروی انسانی، ساختار سازمان نیروی زمینی، تجهیزات و تسلیحات، راهبردها و روش‌ها، و اماکن و تأسیسات که محور و اساس تمامی این برنامه‌ها، اوامر رهبر معظم انقلاب(حفظه‌الله) است. وی گفت: فرمانده معظم کل قوا دو دستور صریح بیان فرمودند: «بهبود معیشت کارکنان» و «ارتقای توان رزمی»؛ لذا مأموریت اول بنده بهبود وضعیت معیشت کارکنان خواهد بود؛ چون روحیه بسیار مهم است و بدون روحیه از ابزار و تجهیزات نمی‌توان به خوبی استفاده کرد. فرمانده نیروی زمینی اظهار داشت: حفظ کرامت و حرمت انسان‌ها بخشی از معیشت است، باید امکانات موجود به خوبی بین همه تقسیم شود و اینطور نباشد که فقط عده‌ای از آن استفاده کنند. نگاه ما در نیروی زمینی، در شغل دادن و سایر مسائل نگاه عدالت‌محور است. هرکس احساس کرد عدالت نسبت به او رعایت نشده است، این حق را به او می‌دهم به هر شکل ممکن پیامش را به گوش من برساند و قول می‌دهم بررسی کنم و اگر حقی داشت، به او بازگردانم.

2ـ کاهش بودجه مترو معنایی ندارد
محمدباقر قالیباف در جریان تقدیم لایحه بودجه سال 1396 شهرداری تهران در صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران گفت: دولت به دلیل برخی مشکلات 9 درصد بیشتر افزایش بودجه نداشته است؛ اما بودجه شهرداری تهران را نسبت به سال قبل 46 درصد کاهش داده است؛ برای کل مترو در سال 95، 245 میلیارد تومان بودجه تصویب کرده‌ بود که این رقم را هم نداده است. حال همین ردیف 125 میلیارد تومان نیز در بودجه سال آینده کاهش پیدا کرده است. این کاهش بودجه در شرایطی که بهره‌برداری مترو هر روز گسترش پیدا می‌کند، معنایی ندارد. شهردار تهران با ارائه نگاه کلی در حوزه حمل‌ونقل عمومی ابراز داشت: در دو برنامه گذشته خطوط مترو از 36 ایستگاه به 106 ایستگاه و تعداد واگن‌ها از 300 واگن به 1300 واگن افزایش پیدا کرده است؛ از این رو سهم مترو در جابه‌جایی مسافر و حمل‌ونقل عمومی از 5 درصد به 13 درصد تا پیش از برنامه دوم و 18 درصد تا سال سوم برنامه سوم ارتقا پیدا کرده است.


▼ تا انتخابات
1ـ مهدی خزعلی یکی از حامیان قاطع حسن روحانی در انتخابات 92 که اکنون به یکی از منتقدان جدی او تبدیل شده، گفته است: ما باید دنبال گزینه‌ دیگری غیر از آقای روحانی باشیم. من به خیلی از بزرگان اصلاحات گوشزد کردم که مردم امتحان خود را پس دادند، مردانه در انتخابات شرکت کردند و به کسانی که نمی‌شناختند، رأی دادند. شما به آنها خیانت کردید و دختر آقای ص.ح را با فشار آقای روحانی در لیست قرار دادید؛ حتی سه نفر اصولگرا را هم در لیست قرار دادید. من معتقد هستم مردم باید تا می‌توانند دنبال کاندیدای دیگری باشند. باید آقای علی مطهری را مطرح کرد و از او دعوت کنیم. اگر همه رد صلاحیت شوند، آنگاه باید بین بد و بدتر انتخاب کرد.
2ـ کانال جبهه مستضعفین نزدیک به محمود احمدی‎نژاد و جریان فکری منتسب به او در خبری مدعی شد، سیدابراهیم رئیسی به عنوان کاندیدای نهایی اصولگرایان برای انتخابات ریاست‌جمهوری آینده برگزیده شده است.

▼ اخبار کوتاه
اندیشکده «شورای آتلانتیک» در مطلبی در زمینه امکان پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی (WTO) نوشت: توافق اتمی ایران و قدرت‌های جهانی که در یک سال گذشته به طور کامل اجرا شد، امیدهایی را برانگیخت تا شاید ایران به آرزوی دیرینه‌اش در پیوستن به سازمان تجارت جهانی برسد؛ البته با توجه به انتقادهای تند رئیس‌جمهور منتخب آمریکا از توافق اتمی و دیدگاه منفی مشاوران وی نسبت به ایران، پیوستن این کشور به سازمان تجارت جهانی به این زودی‌ها میسر نخواهد شد.
رجبعلی‌عرب، معاون آماد و اعزام ستاد بازسازی عتبات عالیات اظهار داشت: در تمامی پروژه‌های عمرانی ستاد عتبات عالیات در عراق کالای ایرانی استفاده شده است. وی افزود: با این کار توانستیم حمایت لازم را از کارخانه‌های تولیدکننده داخلی کشورمان به عمل آوریم. همچنین، با توجه به کیفیت بالای اجناس ایرانی که طرف عراقی و مشاوران آنها بارها به شکل‌های مختلف کیفیت این اجناس را آزمایش کرده‌اند، با خیال راحت از این اجناس استفاده می‌کنیم.
باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در روزهای آخر حضورش در کاخ سفید، ژنرال «جیمز کارترایت» را که به درز اطلاعات محرمانه حمله سایبری با ویروس «استاکس‌نت» به برنامه هسته‌ای ایران متهم شده بود، عفو کرد. همچنین، محکومیت زندان «چلسی منینگ» تحلیلگر پیشین اطلاعات ارتش آمریکا را که به جرم درز اطلاعات طبقه‌بندی شده به وبگاه ویکی‌لیکس به 35 سال زندان محکوم شده بود، کاهش داد.
محمد بارکیندو، دبیر کل سازمان اوپک پیش‌بینی کرد، ثبات به بازار نفت برگردد و قیمت نفت خام طی ماه‌های آینده به بشکه‌ای 70 دلار برسد. گفتنی است طبق توافقی که کشورهای عضو اوپک، روسیه و دیگر کشورهای غیر عضو اوپک در اواخر سال 2016 داشتند، قرار است از ابتدای سال 2017 به مدت شش ماه تولید نفت روزانه 8/1میلیون بشکه کاهش یابد.
اصغر فخریه کاشان، قائم‌مقام وزیر راه در امور بین‌الملل با بیان اینکه قرارداد خرید ۲۰ فروند هواپیمای شرکت ATR برای هما نهایی شد، گفت: رقم قرارداد ایران‌ایر با این شرکت ایتالیایی برای تحویل این 20 فروند هواپیما، به ارزش 400 میلیون دلار است. وی کل رقم قرارداد خرید ۲۰۰ هواپیما برای ایران‌ایر را ۱۸ میلیارد دلار عنوان کرد.
«جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید در آخرین نشست خبری خود در واکنش به پیش‌بینی مقامات ایرانی از نوع رفتار ترامپ با برجام گفت: دولت اوباما درباره نوع رفتار دولت بعدی، هیچ تضمینی به هیچ مقام خارجی نداده است.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات