تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۵  ، 
کد خبر : ۲۹۸۵۷۲

به صدا درآمدن آژیر خطر در شرق سوریه

داعش این روزها حملات وحشتناکی را به نقاط مختلف دیرالزور انجام داده و در حال جداسازی فرودگاه این شهر، از مناطق مسکونی است.
به گزارش بصیرت به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ یکی از مناطق عملیاتی که مدت‌هاست ارتش سوریه با تروریست‌های تکفیری در آن می‌جنگد، شمال شرق و شرق سوریه است. اوضاع در دیرالزور اصلاً خوب گزارش نمی‌شود. داعش این روزها حملات وحشتناک و بی‌سابقه‌ای را به محورهای مختلف عملیاتی این شهر انجام داده و در حال جداسازی فرودگاه از مناطق مسکونی است. 

استان دیرالزور همواره به دلیل همسایگی با عراق، از اهمیت خاصی برای تروریست‌های داعش برخوردار است و نبرد نیروهای ارتش سوریه و مقاومت در این استان با تروریست‌ها بر سرنوشت عراق هم تأثیر خواهد گذاشت.


به صدا در آمدن آژیر قرمز در دیرالزور / آیا نفس دیرالزور قطع می‌شود؟

داعش که طی دو روز گذشته موفق شده بود چند نقطه مهم را اشغال و از حی‌العمال یا همان محله کارگری به سمت ساختمان‌های مهندسی حرکت کند، اعلام کرد که موفق شده عملاً فرودگاه را از مناطق مسکونی جدا کند و نیروهای سوری را در محاصره قرار دهد. 
بعد از چند روز حملات مکرر، نهایتاً روز گذشته داعش موفق شد ارتباط فرودگاه را از محلات شهر قطع کند و به این ترتیب، فرودگاه دیرالزور در محاصره کامل قرار گرفته است؛ هرچند که کل شهر نزدیک به ۳ سال در محاصره است اما به طرق مختلف، امدادرسانی به شهر انجام می‌شد و در تاریکی شب هم، امکان نشست و برخاست هلی‌کوپتر فراهم بود.


به صدا در آمدن آژیر قرمز در دیرالزور / آیا نفس دیرالزور قطع می‌شود؟

اما حالا با پیشروی‌های داعش، کل فرودگاه تحت بُرد تیر مستقیم این گروهک تروریستی است و به هیچ وجه، امکان نشست و برخاست وجود نخواهد داشت. به این ترتی،ب محلات مسکونی شهر هم به همین شکل در محاصره کامل درآمده‌اند.

اگر نیروی کمکی به این منطقه نرسد، اوضاع خراب‌تر خواهد شد. داعش هزاران نیرو را برای ورود به فرودگاه به کار گرفته و نیاز فوری به رهاسازی این نیروها با اشغال مناطق تحت کنترل دولت دارد. حضور موثر بالگردها و همچنین هواپیماهای سوخو 25 روسیه برای سرکوب نزدیک داعش در این منطقه مهم ارزیابی می‌شود. 

جنگنده‌های سوری و روسی، از غروب روز سه‌شنبه 28 دی‌ماه به شدت مواضع داعش در همه محورهای درگیری در دیرالزور را هدف قرار دادند. به گفته منابع ارتش سوریه، در این حملات، تلفات و خسارت‌های سنگینی به تروریست‌های تکفیری وارد شده است.


به صدا در آمدن آژیر قرمز در دیرالزور / آیا نفس دیرالزور قطع می‌شود؟

پس از اینکه حلب به طور کامل آزاد شد، ارتش سوریه و حزب‌الله، نخستین خط دفاعی را از این شهر به سوی مرزهای ترکیه بردند و پس از آن، نگاه‌ها به سوی دیرالزور و رقه واقع در شرق حلب جلب شد. جنگ بزرگ در اینجا رخ خواهد داد و حساب‌ها در این جنگ با سایر جنگ‌ها متفاوت خواهد بود. 

کمک‌های مستشاری ایران در کنار ارتش سوریه، حزب‌الله، جنگنده‌های روس و حشد‌الشعبی عراق، افزایش ثقل خود را افزایش خواهد داد؛ گروهی که در مرحله بعد، از آزادسازی موصل و ملاقات با همپیمانان خود در مرزهای عراق و سوریه در نزدیکی دیرالزور فعالیت خواهد کرد.

به گزارش النشره، بعید نیست که حشدالشعبی در مرحله بعد آزادی موصل وارد سوریه شود. البته همه این مسائل، منوط به موضع روسیه است؛ زیرا سوریه، حزب‌الله و جمهوری اسلامی ایران، در انتظار موضع مشخصی از سوی روسیه هستند یا اینکه مسکو کاملاً وارد جنگ دیرالزور شده و تا پایان بماند یا اینکه به به طور کامل وارد نشود؛ زیرا «بازی آتش‌بس» دیگر مورد قبول نیست و در حلب، تجربه موفقی نبود.


به صدا در آمدن آژیر قرمز در دیرالزور / آیا نفس دیرالزور قطع می‌شود؟

اهمیت فرودگاه دیرالزور در چیست؟

دیرالزور از آن جهت اهمیت دارد که تمامیت ارضی سوریه را در شرق کشور تأمین می‌کند و در غیر اینصورت، آخرین مواضع ارتش پایگاه هوایی T 4 در نزدیکی تدمر است.

گروه تروریستی داعش در برهه زمانی اخیر، بارها تلاش کرده‌ بود فرودگاه نظامی دیرالزور را اشغال کند؛ به‌ویژه از زمانی که حملات هوایی روسیه علیه تروریست‌ها در سوریه آغاز شده است، این گروه تروریستی شمار زیادی از اعضای خود را از شهر الرقه به دیرالزور گسیل داشته است؛ به‌طوری که حضور این تعداد تروریست، سبب تشدید درگیری‌ها اطراف فرودگاه شده است.


به صدا در آمدن آژیر قرمز در دیرالزور / آیا نفس دیرالزور قطع می‌شود؟

به‌گفته منابع سوری، تسلط بر فرودگاه نظامی دیرالزور، ورود تروریست‌های تکفیری به منطقه شرقی را تسهیل می‌کند و همچنین عامل خطرناکی برای بیش از 500 هزار شهروند ساکن دیرالزور است؛ به‌طوری که امکان دارد تکفیری‌ها به دلیل شکست‌های متعدد، تلافی این شکست‌ها را بر سر مردم بیاورند. فرودگاه دیرالزور همچنین اهمیت راهبردی بالایی به‌سبب آنکه خطوط کمک‌رسانی به گروه تروریستی داعش را قطع می‌کرد، دارد.

سقوط دیرالزور، یک فاجعه تمام‌عیار انسانی و همچنین استراتژیک برای سوریه و متحدانش است که اگر اتفاق بیافتد، دیگر فرصت جبران همانند تدمر وجود نخواهد داشت و می‌تواند به معنای تغییر محسوس در توازن نظامی و سیاسی طرف‌های درگیر سوریه باشد.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات