تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۶  ، 
کد خبر : ۲۹۸۷۴۵

اردوغان؛ اسير دام آمریکایی‌ها و پول عرب‌ها

پایگاه بصیرت / عبدالباری عطوان/ مترجم: سیدمحسن ساری

(روزنامه جمهوري اسلامي ـ 1395/09/13 ـ شماره 10749 ـ صفحه 6)

یکی از نویسندگان برجسته جهان عرب در مقاله‌ای با اشاره به اظهارات ضد و نقیض اخیر رئیس‌جمهور ترکیه به چالش‌هایی که وی هم اکنون با آن مواجه است اشاره کرد و نوشت که اردوغان قربانی دام آمریکایی‌ها و پول عرب‌هاست.

"عبدالباری عطوان" نویسنده مشهور عرب طی مقاله‌ای در رای‌الیوم، به مواضع و اظهارات اخیر رئیس‌جمهور ترکیه پرداخت و نوشت:

کسی که مواضع و اظهارات رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه را از زمان وقوع کودتای شکست خورده در ژوئیه گذشته پی گرفته باشد، در می‌یابد که او درحالتی از سردرگمی سیر می‌کند. شاید علت آن به حالت محاصره‌ای که دولت بدان دچار شده باز گردد. اردوغان دریافته که بیشتر گزینه‌های سیاسی‌اش خصوصاً گزینه‌های مرتبط با کشورهای همجوار خصوصاً در سوریه و عراق با شکست مواجه شده و او مجبور گردیده در جبهه‌های زیادی، هم از نظر سیاسی و هم نظامی، خود را درگیر سازد.

اردوغان در سخنرانی روز چهارشنبه خود، دوستان خود را بسیار بیشتر از دشمنان شگفت زده کرد. او که در شهر اسلامبول سخن می‌گفت اعلام کرد که دلیل ورود نیروهایش به خاک سوریه در چارچوب «سپر فرات»، باز گرداندن آن اراضی به صاحبان اصلی‌اش است و این بدان معناست که ما برای تحقق عدالت وارد خاک سوریه شده ایم».

وی در ادامه گفت: «دیگر هدف اصلی ما از ورود به خاک سوریه، پایان دادن به کار رژیم بشار اسد است. ورود ما فقط به خاطر تحقق همین هدف است.»

فرماندهی روسیه بلافاصله با اردوغان تماس گرفته و از او درباره اظهاراتی که با تفاهم‌های صورت گرفته میان دو طرف کاملاً در تعارض است توضیح خواست. ولادیمیر پوتین روز چهارشنبه گذشته با اردوغان تماس گرفته و با حالتی تقریباً اهانت آمیز از او درباره اظهارات توضیح خواست.

یک مقام سیاسی در سپاه پاسداران ایران نیز بدون کمترین تردید و بلافاصله در واکنش به اظهارات اردوغان چنین گفت: «او برای شکست دادن بشار اسد قدرت کافی ندارد و اگر داشت، دستکم می‌توانست منطقه پرواز ممنوع را سروسامان دهد».

در برابر فشارهای روسی و ایرانی، ترکیه عقب نشینی تدریجی را آغاز کرد. در ابتدا منابعی در دفتر اردوغان گفتند: «نباید اظهارات رئیس‌جمهور ترکیه را کلمه به کلمه تفسیر کرد» و زمانی که به او گفته شد که توضیح اعضای دفترش کفایت نمی‌کند، در یک عقب نشینی کاملاً آشکار چنین گفت: «هدف از عملیات سپر فرات هدف قرار دادن کشور یا شخصیت خاصی نیست بلکه هدف، نابود ساختن سازمان‌های تروریستی است و هیچ کس نباید در این موضوع تشکیک کند و ضمناً کسی حق ندارد در این زمینه با شیوه‌های خاصی موضوع را وارونه جلوه دهد».

این، اولین عقب نشینی اردوغان نیست و هرگز آخرینش نیز نخواهد بود. او پیشتر با وجود مخالفت عراق با شرکت نیروهای نظامی ترکیه در عملیات آزادسازی موصل، با زبانی غیر دیپلماتیک، حیدرالعبادی نخست‌وزیر عراق با مورد خطاب قرار داد و گفت: «تو کیستی... تو در سطح من نیستی... حدو مرزت را بشناس».

اکنون پس از گذشت یک ماه از عملیات موصل، نیروهای ترکیه حتی یک گلوله علیه داعش شلیک نکرده‌اند. شاید خطرناک‌ترین «لغزش» زبان اردوغان در گفتگو با تلویزیون اسرائیل پس از تحریم 13 ساله این کشور، مطرح شده باشد. او در این گفتگو چنین گفت: «قدس باید از آن همه ادیان باشد».

این لغزش زبان چند روز پس از صدور قطعنامه سازمان یونسکو مطرح شد. گفتنی است سازمان یونسکو تاکید کرد که قدس اشغالی شهری اسلامی است و با یهود و دین آنها هیچ گونه ارتباط و سنخیتی ندارد».

همه بر این باورند که اردوغان از آنچه که در اطرافش می‌گذرد خصوصاً در سوریه و عراق و مقر یونسکو، بیگانه است. مگر اینکه حدس زده شود که مشاورانش حقایق را از او مخفی می‌کنند و به او اطلاعات غلط و گمراه کننده می‌دهند و این، می‌تواند حدسی نزدیک به یقین باشد.

اردوغان اکنون از جهات اصلی با دشمنان احاطه شده است و عجیب اینجاست که این کشورها یعنی اروپا، عراق، ایران، سوریه و کردها تا چندی پیش از دوستان بسیار نزدیک ترکیه بودند و در شکوفایی اقتصاد این کشور نقشی اساسی داشتند و به طور کلی نمی‌توان گفت که همه در اشتباه هستند و این فقط اردوغان است که راه درست را می‌پیماید.

ترکیه هرگز نمی‌تواند نظام سوریه را ساقط کند زیرا اگر می‌توانست، بی‌شک زمانی که باراک اوباما و ایهود باراک و تعدادی از امرای خلیج فارس با او همداستان بودند و نظام سوریه رو به فروپاشی بود، بهترین زمان برای ساقط کردن بود ولی اکنون اوباما درحال خروج از کاخ سفید است و ایهود باراک سیاست را ترک می‌گوید و خواهان انجام تجارت است لذا او چگونه می‌تواند نظام سوریه را سرنگون سازد؟!

نظام سوریه تاکنون پابرجا بوده زیرا بخشی از ائتلاف قدرتمندانه با رهبری روسیه است، روسیه‌ای که نمی‌گذارد نظام سوریه سرنگون شود و نکته مهم دیگر این است که ارتش سوریه برغم پنج سال جنگ فرسایشی توانست ایستادگی کند و از هم نپاشد.

عادل الجبیر وزیر امورخارجه عربستان سعودی که بیش از صد بار عبارت رویایی خود را مبنی بر اینکه «اسد یا با صلح و یا با جنگ سرنگون خواهد شد» را تکرار کرد به یکباره از صحنه عربی حذف شد و عبارت‌های رویایی دیگری از او نشنیدیم و اصلاً معلوم نیست که او همچنان در پست وزارت باشد!

اردوغان نیازمند آن است که سخنان سنجیده بر زبان جاری سازد تا اینکه مجبور نشود همچون دفعات گذشته و به شیوه‌ای ناشایست از گفته‌هایش عقب نشینی کند.

زیرکی در این است که خود را در چاهی نیفکنی که پیش‌تر در مورد خارج شدن از آن فکر نکرده باشی!

رئیس جمهور ترکیه قربانی دام آمریکایی و پول‌های عربی است.

منبع: رای الیوم

http://jomhourieslami.net/?newsid=115516

ش.د9502663

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات