صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۶  ، 
کد خبر : ۲۹۸۸۲۲

اخبار ویژه روزنامه های 6 بهمن 1395

کیهان

ریچارد هاس:ترامپ با حفظ برجام،تحریم ها علیه ایران را تشدید می کند

ریچارد هاس ضمن تحلیلی در وال استریت ژورنال می‌نویسد: «به طور کلی آمریکا باید به طور خاص نگران عقب‌نشینی‌های ناگهانی و شدید در تعهدات خارجی خود باشد. پیوستگی و قابلیت اعتماد عناصر مهمی برای یک قدرت بزرگ به حساب می‌آیند. متحدانی که برای تامین امنیت خود به واشنگتن وابسته هستند، باید بدانند که این وابستگی پابرجاست. تردید جدی درباره این مسئله وجود دارد که آمریکا به ناچار و در نهایت به ظهور یک جهان متفاوت که به مراتب از نظم کمتری برخوردار است، تن دهد.»
به گزارش رجانیوز، وی می‌افزاید: «ترامپ با چالش‌های بسیار دشواری مواجه خواهد شد؛ از خاورمیانه ناآرام گرفته تا اروپایی نامطمئن  و کره‌شمالی. عجله برای تغییر سیاست‌های درازمدت آمریکایی می‌تواند چالش‌های جدیدی به وجود آورد و حل چالش‌های موجود را نیز دشوارتر کند.»
وی با بیان اینکه «اشتباه دوم ترامپ می‌تواند پاره کردن و عمل نکردن به توافق برجام با ایران باشد» گفت: «دولت ترامپ بهتر است بر تضمین این مسئله متمرکز شود که ایران به توافق موجود پایبند می‌ماند. در عین حال، آمریکا و شرکایش باید راهبردی تدوین کنند که شامل تقویت کشورها و گروه‌های سنی در منطقه، کمک به نیروهای کرد در منطقه و تحمیل تحریم‌های جدید علیه ایران باشد.»
وی در ادامه نیز ابراز می‌دارد که باید پس از توافقنامه و تحریم‌ها نیز در یک پیمان‌نامه دیگر با محدودیت‌ مواجه کند: «آمریکا همچنین می‌تواند برنامه‌ریزی برای یک پیمان متعاقب را آغاز کند که گزینه‌های هسته‌ای تهران را در زمانی که بخش‌های مهم توافق فعلی به پایان می‌رسد، محدود سازد.»

برکناری رئیس دانشگاه شهید بهشتی در تماس یک دقیقه ای

به گزارش خبرگزاری دانشجو، محمدمهدی طهرانچی، در مراسم تودیع خود گفت؛ دانشگاه شهید بهشتی به عنوان دبیر مجمع علمی دانشگاهی ایران و عرب انتخاب شد و قرار بود  در این هفته این نشست برگزار شود که افتتاحیه آن روز گذشته برگزار شد؛ که بعدازظهر وزیر علوم تماس گرفتند که من قرار است شخص دیگری را به دانشگاه شهید بهشتی بفرستم و من گفتم این مراسم در دانشگاه در حال برگزاری است و وزیر گفت یک کاری برای آن انجام می‌دهیم.
رئیس سابق دانشگاه شهید بهشتی اضافه کرد: مشکل کجاست؛ چرا ما به این بیماری دچار شده‌ایم؟ من در یک سفری که به روسیه داشتم با رئیس دانشگاه روسیه هم صحبت شدم. یک نفر در کنار او بود و گفت قرار است این شخص از یک ماه دیگر جانشین من در دانشگاه شود، اما امور دانشگاه را با یکدیگر به جلو می‌بریم.
وی یادآور شد: گردهمایی مجمع علمی دانشگاهیان ایران و عرب به میزبانی دانشگاه شهید بهشتی بود و قرار بود که من صبح امروز از تعارض ما و جهان عرب و استقلال برای حل مسائل صحبت کنم. خجالت کشیدم  در این جمع بنشینم؛  در صورتی که وزارت علوم در تعارض با ما نبود و در استقلال با ما بود و می‌دانست این برنامه در دانشگاه شهیدبهشتی در حال برگزاری است. با اینکه برنامه خودشان بود و دبیرخانه آن نیز بعد از دو سال تلاش، راه‌اندازی شده، من را از این سمت برکنار کردند.
همچنین طهرانچی در پاسخ به برخی از خبرنگاران درباره اینکه این شائبه مطرح شده که برکناری‌اش به دلیل انتشار اخباری درباره تحصیل رانتی برادر رئیس‌جمهور در این دانشگاه و ممانعت‌هایی که در دانشگاه‌ صورت گرفته بوده، گفت: من چیزی نمی‌دانم؛ مسئولیت بنده بهمن‌ماه تمام می‌شود و «العاقل بالاشاره» و در بیان  علما نکاتی است که شما خبرنگاران باهوش آن را متوجه می‌شوید.

با قاطعیت نمی توان گفت که روحانی نامزد اصلاح طلبان است

سید حسین موسوی تبریزی دبیر گروه موسوم به مجمع مدرسین و محققین در مصاحبه با تابناک گفته است: جلسات این مجمع با حضور اعضا در جهت بررسی مسائل روز از جمله انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای سال 96 برگزار می‌شود.
وی افزود: با توجه به اینکه زمان زیادی تا انتخابات ریاست جمهوری سال 96 مانده، در اوضاع کنونی باید از پرداختن به مسائل حاشیه‌ای انتخابات و متشنج کردن فضای سیاسی کشور اجتناب کرد، ولی بدون شک، بررسی شرایط و ویژگی‌های رئیس‌جمهور آینده از موارد مهمی است که نباید از آن غافل شد.
موسوی تبریزی درباره اینکه آیا «حسن روحانی» جزو گزینه‌های مدنظر آنها برای انتخابات ریاست جمهوری 96 خواهد بود یا اینکه آنها هم مانند برخی گروه‌های اصلاح‌طلب به فکر معرفی آلترناتیوی در کنار وی هستند، تصریح کرد: در اوضاع فعلی نمی‌توان قاطعانه درباره این موضوع صحبت کرد و گفت که روحانی کاندیدای نهایی است و یا شخصی در کنار وی معرفی خواهد شد. البته موضوع مطرح شدن روحانی به عنوان کاندیدای احتمالی مورد حمایت با توجه به رویکرد مناسبی که از سوی او اتخاذ شده است، دور از دسترس نیست.

عارف توان اجرایی برای ریاست جمهوری ندارد


وی در مصاحبه با تابناک گفت: در زمان نزدیک به انتخابات، چند موضوع مختلف از سوی برخی اعضای احزاب اصلاح‌طلب در حال طرح شدن است که البته همه در هم تنیده هستند. اولین بحثی که مطرح می‌شود، معرفی نامزد آلترناتیو است. ظاهراً علت طرح این موضوع این است که اصلاح‌طلبان گمان می‌برند «حسن روحانی» در انتخابات آینده رد صلاحیت شود که در این صورت مجموعه اصلاح‌طلبان باید آماده باشند و یک نامزد جایگزین برای او داشته باشند.
وی ادامه داد: اینکه اصلاح‌طلبان رد صلاحیت روحانی را دربست قبول کنند و بگویند مصلحت شورا این بوده و جای نگرانی نیست چون ما عارف، نجفی و یا اسحاق جهانگیری را داریم و جایگزین او می‌کنیم. این شیوه برخورد هرچند ممکن است از نظر مصلحت سیاسی درست باشد، از نظر مصلحت پیشبرد دیپلماسی که هدف اصلی اصلاح‌طلبان است، اصلاً درست نیست.
وی با بیان اینکه ظرف ماه‌های گذشته بارها اعلام شده که صلاحیت «حسن روحانی» هم مثل مابقی کاندیداها باید بررسی شود، و احتمال رد صلاحیت او نیز وجود دارد اظهار کرد: اصلاح‌طلبان نباید از این مسئله به راحتی عبور کنند.
زیباکلام در ادامه بر فرض قبول معرفی کاندیدای آلترناتیو از سوی جریان اصلاحات اشاره کرد و با طرح این سؤال که آن گزینه باید چه کسی باشد، گفت: «از نظر من دو مسئله خیلی مهم در این رابطه وجود دارد. یکی میزان محبوبیت و رای‌آوری است که قطعاً «محمدرضا عارف» از این ویژگی بیش از سایر گزینه‌ها برخوردار است، ولی سؤالی که مطرح می‌شود این است که آیا صرف محبوبیت می‌بایست تنها دلیل ما برای گزینش افراد باشد؟ پاسخ به این پرسش خیر است. هرچند محبوبیت یک فاکتور است، مهم‌تر از آن توان اجرایی فرد برای مدیریت پست دوم کشور یعنی ریاست جمهوری است. از نظر توان اجرایی بین گزینه‌های احتمالی ریاست جمهوری هم «محمدعلی نجفی» کارنامه بسیار موفقی دارد و هم «اسحاق جهانگیری»، اما این ویژگی در «محمدرضا عارف» خیلی پررنگ نیست.
وی یادآور شد: واقعیت این است که عارف به عنوان منتخب اول مردم تهران در انتخابات سال گذشته نشان داد که در مجلس دهم از آن قدرت سازماندهی و مدیریتی آن طور که باید و شاید برخوردار نبود و واقعیت تلخ‌تر این است که نامزدهای لیست امید نتوانستند حتی یک کمیسیون دست چندم را هم بگیرند، در حالی که گفته می‌شده بیش از صد رأی دارند. سؤال این است که جریان سیاسی که یک سوم مجلس را در دست دارد چطور نتوانست حتی یک کرسی مجلس را در اختیار بگیرد؟
زیباکلام در پاسخ به اینکه آیا کارگزاران بیشتر تمایل دارند تا کاندیدای مورد نظر حزب خود را وارد رقابت کنند، خاطرنشان کرد: «قطعاً کارگزاران تمایل به عارف ندارند، چون آنها بیشتر به توان اجرایی فکر می‌کنند؛ یعنی به گزینه‌هایی مثل روحانی یا فردی که به این حزب نزدیک باشند.»
تخطئه عارف از سوی زیباکلام در حالی است که وی اخیراً روحانی را هم به خودی خود فاقد رأی خوانده و مدعی شده بود اگر اصلاح‌طلبان از روحانی حمایت نکنند، او 2 میلیون رأی بیشتر ندارد.
براساس آخرین نظرسنجی اصلاح‌طلبان 3 روز قبل از انتخابات ریاست جمهوری 92، این طیف بیش از 8 درصد رأی نداشت.

ناگهان بدهی های دولت از 250 هزار به 750 هزار میلیارد رسید

مجله صدا در گزارشی اقتصادی نوشت: 700 هزار میلیارد تومان بدهی دولت؛ یعنی تقریبا دو برابر بودجه عمومی 320 هزار میلیارد تومانی در سال 96 و 11 برابر بودجه عمرانی 60 هزار میلیارد تومان در سال 96.
آن طور که وزیر اقتصاد گفته، مهم این است که بدهی دولت‌ها نسبت به GDP (تولید ناخالص ملی) چقدر است. بدهی‌های دولت نسبت به GDP (تولید ناخالص ملی) عدد قابل توجهی نیست و این نسبت برای کشوری مثل ژاپن 210 درصد است.
این در حالی است که این نسبت برای ایران 40 درصد است. براساس آمار و ارقام جهانی، ایران حتی جزو 10 کشور انتهای جدول قرار دارد. یعنی میزان بدهی دولت ایران نسبت به ‌GDP در کمترین مقدار نسبت به سایر کشورها قرار دارد. در همین لیست ژاپن اولین کشور است. با این حال طیب‌نیا معتقد است اگرچه عدد بدهی دولت رشد داشته اما هنوز خیلی بزرگ و بحرانی نشده است.
اما طرف دیگر ماجرا از نگاه طلبکاران، این رقم خیلی زیاد است و مهم‌تر از آن اینکه در کشورهای پیشرفته طلبکار از دولت می‌داند که بالاخره در آینده به هر نحوی می‌تواند طلبش را از دولت بگیرد.
طی سال‌های مختلف رقم‌های متفاوتی برای بدهی دولت بیان شده است. حتی ممکن است 6 ماه بعد یک مرتبه رقمی چند برابر رقم 700 هزار میلیارد تومانی فعلی به میان آید.
طیب‌نیا  سال گذشته گفته بود برآوردها حاکی از رقم 250 هزار میلیارد تومان برای بدهی دولت است و دفتری در خزانه‌داری کل کشور برای محاسبه رقم دقیق بدهی دولت تشکیل و 150 هزار میلیارد تومان از رقم بدهی دولت شناسایی شده است. ابتدای امسال طیب‌نیا دوباره رقم دیگری برای بدهی عنوان کرد. او در گفت‌وگو  با هفته‌نامه تجارت فردا اعلام کرد: «تا انتهای سال 93 حجم بدهی‌های دولت و شرکت‌های دولتی محاسبه شده که مجموع این دو رقم 380 هزار میلیارد تومان است؛ حجم بدهی‌های دولت 196 هزار میلیارد تومان و حجم بدهی‌های شرکت‌های دولتی هم 184 هزار میلیارد تومان بوده است.»  البته در همان گفت‌وگو طیب‌نیا بیان کرده بود که بدهی‌های دیگری هم وجود دارد که باید به این رقم اضافه کرد و هنوز مورد محاسبه قرار نگرفته است.
دولت می‌خواهد برای وصول بدهی‌هایش اوراق منتشر کند، اوراقی که گفته می‌شود اگر درست عمل نکند می‌تواند باعث افزایش تورم و نقدینگی شود.
وزیراقتصاد قبلا در گفت‌وگویش با مجله تجارت فردا گفته بود: «مجموع اوراقی که در لایحه بودجه 95 در نظر گرفته شده، حدود 67 هزار میلیارد تومان است.»
اما حالا برای سال آینده در بودجه 96 پیش‌بینی شده که دولت 40 هزار میلیارد تومان اوراق منتشر کند تا بتواند مقداری از بدهی‌هایش را بدهد. این مقدار درحال حاضر تقریبا 5 درصد کل بدهی‌های دولت خواهد بود. بنابراین اگر حتی هر سال دولت این میزان از اوراق را صادر کند تا 10 سال آینده تنها 400 هزار میلیارد تومان از بدهی‌هایش  پرداخت شده که باز هم از رقم فعلی بدهی میزان زیادی کمتر است. بنابراین باید مشخص شود که در این میان باقی بدهی دولت چه می‌شود؟
 از سوی دیگر باید توجه کرد اینکه دولت بخواهد بدهی‌های خود را در قالب اوراق قرضه یا اوراق بدهی پرداخت کند، امکان دارد تبدیل به چالشی  بزرگ‌تر شود. چرا که این اوراق سود 20 درصدی دارند. یعنی اگر دولت نتواند این اوراق را تعیین تکلیف کند هر سال 20 درصد دیگر هم بدهکار می‌شود. بنابراین بدهی 700 هزار میلیارد تومانی با اوراقی به سود 20 درصد، سال آینده به 840 هزار میلیارد تومان خواهد رسید. به این ترتیب هر سال 140 هزار میلیارد تومان سود این اوراق خواهد بود. این در حالی است که کل بودجه عمومی دولت حدود 300 هزار میلیارد تومان و بودجه عمرانی کشور 30 هزار میلیارد تومان است.

وطن امروز

حجم و تعدد فساد در دولت یازدهم بی‌سابقه است

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: حجم و تعدد فساد در دولت یازدهم بی‌سابقه است. به گزارش فارس، حسینعلی حاجی‌دلیگانی در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه نمی‌خواهیم بگوییم فساد در دولت‌های گذشته نبوده است، یادآور شد: در گذشته هم فساد‌های اقتصادی به صورت کم و زیاد وجود داشته ولی در این دولت با شیوه‌های متفاوت‌تری آشکار شده است. وی با اشاره به فساد در صندوق ذخیره فرهنگیان خاطرنشان کرد: در هیچ دولتی 11 هزار میلیارد تومان از صندوق ذخیره فرهنگیان برداشت نشده بود و این در حالی است که 5 هزار میلیارد تومان از این مبلغ تنها به یک فرد پرداخت شده است؛ این موضوع که بدهکاران بانکی تعیین‌کننده برخی مدیران عامل بانک‌ها شوند نیز در هیچ دولتی سابقه نداشته است.

مقدم‌فر: خاطرات پراشکال مبنای تحریف تاریخ معاصر نشود

مشاور فرهنگی و رسانه‌ای فرمانده کل سپاه پاسداران می‌گوید باید مراقب بود کتاب خاطرات برخی درگذشتگان که در زمان حیات‌شان هم مورد نقد و اشکالات اساسی بود، مبنای تحریف تاریخ نشود. به گزارش تسنیم، حمیدرضا مقدم‌فر در همایش رسانه انقلابی و امنیت ملی با بیان اینکه امنیت در نظام ما مردم‌پایه است، خاطرنشان کرد: همانطور که در دوران دفاع‌مقدس شاهد بودیم ظرفیت اصلی دوران جنگ، مردم بودند و این اتفاق را در دوره
جنگ نرم نیز شاهد هستیم یعنی امنیت نظام ما به پایه‌ها و ستون افکار عمومی که رفتار عمومی را شکل می‌دهند، استوار است. وی صیانت از مکتب امام(ره) و مواظبت از تحریف تاریخ معاصر را از مقولاتی دانست که با مقاومت و صبر انقلابی محقق می‌شود. این کارشناس فرهنگی ـ سیاسی یادآور شد: باید مراقب بود پس از درگذشت برخی شخصیت‌ها، کتاب خاطرات آنها که در زمان حیات‌شان هم مورد نقد بود و اشکالات اساسی در واقعیت‌های نقل‌شده آن وجود داشت، مبنایی برای تحریف تاریخ و قلب واقعیت‌ها نشود.

بررسی ابلاغیه انتخاباتی وزارت کشور در شورای نگهبان


رئیس ستاد نظارت بر انتخابات استان مرکزی از بررسی ابلاغیه 19 ماده‌ای وزارت کشور در شورای نگهبان خبر داد. باقر تقوی در گفت‌وگو با دیار آفتاب، درباره ابلاغیه جدید وزارت کشور به استانداری‌ها گفت:
بخشنامه ۱۹ ماده‌ای را به تهران منعکس کرده‌ایم. وی با اشاره به اینکه شورای نگهبان در حال بررسی این بخشنامه است، اظهار کرد: در روزهای آینده کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در این‌باره صحبت می‌کند. وی ادامه داد: در بررسی ای که در استان داشتیم مشخص شده اصل بخشنامه ارسال شده است و باید دید مفاد این بخشنامه چه بوده و با چه هدفی ارسال شده است. رئیس ستاد نظارت بر انتخابات استان مرکزی با بیان اینکه این ابلاغیه در سطح ملی تدوین شده است، بیان کرد: باید منتظر نظر شورای نگهبان در این‌باره باشیم. تقوی خاطرنشان کرد: در صورتی که مفادی که در بخشنامه است با آنچه اعلام شده مطابقت داشته باشد مصداق تخلف انتخاباتی است.

راهکار سیاسی تنها راه‌حل بحران سوریه است

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل، در دیدار رئیس پارلمان لبنان راهکار سیاسی را تنها راه‌حل پایان دادن به بحران سوریه برشمرد. به گزارش پایگاه النشره، حسین امیرعبداللهیان در سفر به بیروت با
«نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد. امیرعبداللهیان در این دیدار گفت: دیدگاه‌های سیاسی مشترکی بین دو طرف درباره اقدامات انجام‌شده طی برهه اخیر برای حل سیاسی بحران سوریه و مذاکرات آستانه وجود دارد. ما معتقدیم راهکار سیاسی تنها راه‌حل موجود برای پایان بخشیدن به بحران سوریه است اما در عین حال این امر ما را از حمایت جمهوری عربی سوریه در زمینه مبارزه با تروریسم باز نخواهد داشت. دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بحران یمن و بحرین جز راهکار سیاسی دورنمایی ندارد و امیدواریم تمام تلاش‌هایی که در این مرحله برای حل معضلات منطقه‌ای موجود انجام می‌شود از طریق در پیش گرفتن راهکار سیاسی و وحدت ملی و به شکل موازی با مبارزه با گروه‌های تروریستی- تکفیری تندرو به نتیجه برسد.

ایران

پیشنهاد برجامی سولانا به اروپایی‌ها

خاویر سولانا مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یادداشتی از اروپایی‌ها خواست تا برای پایدار ماندن برجام تلاش کنند. به گزارش تابناک، در بخشی از این یادداشت آمده است:  مایه تأسف است که طی سال‌های اخیر در صحنه جهانی شاهد تعداد اندکی از توافقات بین‌المللی بوده‌ایم. در طی مدت زمانی که رقابت‌های قدرت‌های بزرگ از همکاری‌های بین‌المللی پیشی گرفته است تنها دو استثنا- توافق هسته‌ای ایران و توافقنامه آب و هوایی پاریس- این امید را زنده نگاه داشته است که پاسخ‌های رسمی و چندجانبه به چالش‌های جهانی هنوز هم ممکن است.  به نوشته وی،  اگر ایالات متحده از هر کدام از این دو توافق عقب‌نشینی کند یا از تعهد به آنها سر باز زند، این مسأله ضربه سنگینی به سیستم حکمرانی جهانی مبتنی بر توافقات چندجانبه برای حل مشکلات بین‌المللی خواهد بود. سولانا نوشته است: اکنون طرف‌های اروپایی باید مسئولیت خود در قبال زنده نگاه داشتن برجام را انجام دهند و همچنین باید به شکلی فوری تلاشی جدی برای افزایش ثبات در منطقه (خاورمیانه) را صورت دهند.

وزیر خارجه کویت با پیام خاص در راه ایران

وزیر امور خارجه کویت امروز برای انتقال پیامی از شورای همکاری خلیج فارس به ایران سفر می‌کند. به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه گلف نیوز؛ شیخ صباح آل خالد آل صباح قرار است امروز (چهارشنبه) به تهران سفر کند تا پیامی از شورای همکاری خلیج فارس را برای آغاز رایزنی های استراتژیک میان ایران و این شورا به تهران منتقل کنند.  خالد الجارالله معاون وزیر امور خارجه کویت نیز گفت که معاون نخست وزیر این کشور نیز در این سفر شیخ صباح آل خالد را همراهی خواهد کرد. وی افزود: کویت یکی از هشت کشوری است که پیشنهاد میانجیگری میان ایران و عربستان سعودی را برای حل اختلاف میان این دو کشور مطرح کرده است.  علیرضابیگی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه در چند وقت اخیر مقامات کشور کویت بیان کرده‌اند که حامل پیام درخواست گفت‌وگوی شورای همکاری خلیج فارس با ایران هستند، به خانه ملت گفت: کویت نسبت به بقیه کشورهای حاشیه خلیج فارس روابط به مراتب بهتری را با ایران داشته است. ایران نیز قطعاً از این موضوع استقبال خواهد کرد.

روایت مسیح مهاجری از پیغام انتخاباتی
یک مرجع تقلید به ‌آیت الله هاشمی


مسیح مهاجری در مراسم چهلمین روز درگذشت‌هادی نخعی از پیشکسوتان مرکز تحقیقات جنگ خاطراتی را از آیت‌الله ‌هاشمی نقل کرد و در بخشی از آن گفت: دو روز مانده به زمان پایان ثبت‌نام در انتخابات، یکی از مراجع تقلید قم که اکنون هم زنده هستند، مرا به قم احضار کردند تا پیغامی به من بدهند. وقتی من خدمت ایشان رفتم، از من خواستند پیش آقای ‌هاشمی بروم و از طرف ایشان به آقای‌ هاشمی پیغام بدهم که حتماً در انتخابات ریاست‌ جمهوری ثبت‌نام کنند و تعبیر ایشان این بود که ثبت‌نام برای آقای ‌هاشمی در این مقطع واجب است.
به گزارش نامه نیوز، وی افزود: بنده هم با ثبت‌نام آقای ‌هاشمی در انتخابات مخالف بودم، از قم به تهران آمدم و فردای آن روز هم پیش آقای ‌هاشمی رفتم و پیغام این مرجع تقلید را به ایشان رساندم. ایشان از من قول گرفتند تا این موضوع بین ایشان، بنده و آقای ‌هاشمی بماند و از این رو نام ایشان را نمی‌گویم.

شرق


تأکید روحانی بر  برنامه‌ریزی مناسب برای اشتغال در حوزه «آی‌سی‌تی»


پایگاه اطلاع‌رسانی دولت: رئیس‌جمهوری روز گذشته در جلسه شورای عالی اشتغال، با اشاره به گزارش ارائه‌شده در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات (آی‌سی‌تی)، بر ضرورت برنامه‌ریزی مناسب برای اشتغال جوانان و بانوان، به‌ویژه در این حوزه، بر گسترش استفاده از فناوری «آی‌سی‌تی» در دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مختلف از جمله وزارت نیرو، بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و کشاورزی تأکید کرد. حسن روحانی گفت: حوزه آی‌سی‌تی از بخش‌های بسیار مهم و تحول‌آفرین در حوزه اشتغال است و ضرورت دارد همه دستگاه‌ها دست به دست هم بدهند و از نیروی انسانی بااستعداد ایرانی در این حوزه استفاده بهینه شود تا از این طریق بتوان اشتغال متناسبی برای جوانان به وجود آورد. 

 کارگاه بررسی حقوق ‌بشر ایرانپس از برجام


ایسنا: اتحادیه اروپا قرار است یک کارگاه درباره‌ وضعیت حقوق ‌بشر ایران پس از توافق هسته‌ای برگزار کند. دپارتمان سیاست از اداره کل سیاست خارجی اتحادیه اروپا قرار است کارگاهی با موضوع حقوق ‌بشر ایران و هیئت روابط با ایران برگزار کند. بنا به گزارش وب‌سایت رسمی اتحادیه اروپا، این کارگاه روی وضعیت و گرایش حقوق ‌بشر در ایران پس از اجرای برنامه جامع اقدام مشترک و به‌ویژه راه‌های اتحادیه اروپا برای ارتقاي آن متمرکز خواهد بود که در بروکسل مقر اتحادیه اروپا برگزار خواهد شد. اتحادیه اروپا در حالی دست به برگزاری این کارگاه زده است که همواره تلاش کرده با مداخله در امور حقوق‌ بشر ایران و طرح اتهاماتی در این زمینه ایران را زير فشار قرار دهد تا به اهداف خود دست پیدا کند. 

دیدار سید حسن نصراللهو امیرعبداللهیان


ایرنا: سیدحسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان و حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل، آخرین تحولات سیاسی منطقه را بررسی کردند. دبیر کل حزب‌الله و دبیر کل کنفرانس بین‌المللی حمایت از فلسطین که قرار است در تهران برگزار شود، در این دیدار که هیئت همراه او و «محمد فتحعلی»، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بیروت هم حضور داشتند، اوضاع سیاسی لبنان را بررسی کردند. 

توصیه دادستان کل کشور به مدیران


ایرنا: دادستان کل کشور، روز گذشته در مراسم تودیع و معارفه معاون‌اول دادستانی کل کشور، سخت‌ترین کارها را بحث عدالت دانست و گفت: از دستگاه قضائی و مجموعه دیوان عالی و دادستانی کل کشور که عالی‌ترین مرجع قضائی است انتظار می‌رود به‌گونه‌ای عمل کنند که تأثیرگذاری‌شان روی بدنه و بخش‌های دیگر مشخص باشد. حجت‌الاسلام منتظری، افزود: اقتدار ما برخاسته از قانون است و از این بستر و توانی که قانون در اختیار ما قرار داده باید به‌خوبی استفاده کنیم. وقتی ابزارهای قانونی در اختیار مدیران و مسئولان است باید از آن استفاده کنند و طبیعی است که در این راه عده‌ای سنگ‌اندازی و مانع‌تراشی می‌کنند؛ اما این مدیران و مسئولان هستند که باید موانع را بردارند یا آن را کاهش دهند. 

عضو فراکسیون امید مجلس:
 اصلاح‌طلبان تماشاگر انتخابات نخواهند بود


ایسنا: عبدالکریم حسین‌زاده، عضو فراکسیون امید مجلس، با بیان اینکه «اصلاح‌طلبان برای ورود به انتخابات برنامه‌هایی خواهند داشت»، گفت: جریان اصلاح‌طلبی در دو حوزه انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها تماشاگر نخواهد بود. جریان اصلاح‌طلبی به‌صورت کنشگر فعال حضور پیدا خواهد کرد و فعالیت خود را نشان خواهد داد. قطعا نتایج فعالیت‌ها، منتهی به تدوین برنامه‌ای استراتژیک و راهبردی خواهد بود. او افزود: در این جریان در‌حال‌حاضر صحبتی درباره مصادیق نشده است. هر دو انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها اهمیت بالایی دارند، زیرا یک بخش مدیریت اجرائی کلان کشور است و بخش دیگر پارلمان‌های محلی هستند و هردو اهمیت دارند. 

آرمان

مراسم بزرگداشت آیت‌ا... هاشمی

مراسم بزرگداشت آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی روز جمعه ۸ بهمن سال جاری با حضور خانواده ایشان، اعضای شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و شخصیت‌های سیاسی کشور برگزار می‌شود. این مراسم از ساعت ۹:۳۰ الی ۱۱:۳۰ درتاریخ ۸ بهمن ماه به آدرس تهران،خیابان نیاوران،خیابان جماران،حسینیه شماره ۱ جماران برگزار خواهد شد.

مخالفت با حضور آمریکا با هماهنگی دولت سوریه

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: مخالفت ایران با حضور آمریکا در نشست آستانه با هماهنگی دولت سوریه بود. علی اکبر ولایتی درباره نشست آستانه که با نظارت سه کشور روسیه، ایران و ترکیه درباره روند بحران و آتش‌بس در سوریه در قزاقستان برگزار می‌شود توضیحاتی ارائه کرد. وی افزود: نفس اینکه سوری‌ها و گروهای معارض منهای داعش و النصره، گروه‌هایی که حاضر شدند آتش بس را بپذیرند و تحت نظم دولت سوریه در آینده قرار گیرند، یک کار مفید بود. وی با بیان اینکه «در درجه اول امید بسیاری است که این نشست موجب استمرار آتش‌بس شود»،گفت: اینکه ما توقع داشته باشیم با این نشست همه اختلافات حل شود، توقع منطقی و درستی نیست.

برگزاری گفت‌وگوهای حقوق بشری ایران و روسیه

هیات جمهوری اسلامی ایران به سرپرستی زهرا پیشگاهی‌فرد، مشاور وزیر و مدیر کل حقوق بشر و زنان وزارت امور خارجه برای انجام دور سوم رایزنی‌های حقوق بشری بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه وارد مسکو شد. نمایندگان دو کشور در این مذاکرات دیدگاه‌های خود را پیرامون مسائل گوناگون مرتبط با حقوق بشر در سطوح دوجانبه و بین‌المللی مطرح و درباره ارتقای همکاری‌ها در مجامع بین‌المللی مذاکره خواهند کرد. هر دو کشور انتقادهای جدی به استفاده ابزاری از سازمان ملل در زمینه حقوق بشر دارند. این درحالی است که درباره حقوق اقلیت‌ها، خانواده، بردباری مذهبی و مبارزه با افراط گرایی هم دیدگاههای نزدیکی دارند. دور دوم گفت‌وگوها سال گذشته به میزبانی کشورمان در تهران برگزار شد.

سفر وزیر خارجه کویت به ایران

وزیر امور خارجه کویت امروز برای انتقال پیامی از شورای همکاری خلیج فارس به ایران سفر می‌کند. شیخ صباح آل خالد آل صباح قرار است روز چهارشنبه به تهران سفر کند تا پیامی از شورای همکاری خلیج فارس را برای آغاز رایزنی‌های استراتژیک میان ایران و این شورا به تهران منتقل کند. خالد الجارا... معاون وزیر امور خارجه کویت نیز گفت که معاون نخست وزیر این کشور در این سفر شیخ صباح آل خالد را همراهی خواهد کرد. وی افزود: کویت یکی از هشت کشوری است که پیشنهاد میانجیگری میان ایران و عربستان سعودی را برای حل اختلاف میان این دو کشور مطرح کرده است. این مقام کویتی همچنین گفت: پیام شورای همکاری خلیج فارس روی آغاز گفت‌وگوها میان ایران و این شورا بر مبنای اصول حسن همجواری عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها و حفظ تمامیت ارضی دیگر کشورها متمرکز خواهد بود. اینها اصولی بین‌المللی هستند که ما روی آن اتفاق نظر داریم و می‌توانیم برای آغاز گفت‌وگوها از آنها بهره ببریم.

تعیین ۱۳۲ گارد سایبری علیه ایران

نماینده‌ مردم تبریز، اسکو و آذرشهر گفت: آمریکا ۱۳۲ گارد سایبری را علیه ایران تعیین کرده است. محمد اسماعیل سعیدی اظهار کرد: تمام تلاش دشمنان انقلاب اسلامی ایران، در راستای از بین بردن این نظام و جلوگیری از تبیین اهداف آن بوده است. وی افزود: برخی دولت‌ها سعی در نادیده گرفتن سوابق درخشان و دستاوردهای انقلاب اسلامی دارند و این در حالی است که باید نقاط قوت و مثبت خود را به نسل جوان معرفی کنیم تا آنان را به سمت آینده‌‎ای خوش‌بینانه سوق دهیم. سعیدی تاکید کرد: رسانه‌های نظام عمدتا در حال تلقین و تغییر نظام‌های ارزشی جوانانمان هستند و ما نیز باید برای نشر حقایق زیرساخت‌های لازم را فراهم کنیم. وی با اشاره به فضای مجازی و رواج استفاده از آن گفت: سیم‌کارتی که ما استفاده می‌کنیم، ۴۵ نوع کاربری مختلف دارد که دانشگاه صنعتی شریف در کشور ما تنها ۱۱ مورد آن را کشف کرده است.

نامه جواد‌لاریجانی

به کمیسرعالی ‌حقوق‌بشر

محمدجواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان با ارسال نامه‌ای خطاب به کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل مراتب اعتراض خود را نسبت به اظهارات گزارشگر ویژه حقوق بشرتعیین شده برای ایران اعلام کرد. متن نامه ارسالی «محمدجواد لاریجانی» خطاب به کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل به شرح ذیل است: جناب آقای رعد زید الحسین کمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل! با سلام و تقدیم احترامات فائقه، درباره نشرخبری (Press Release) اخیر دفتر جنابعالی که حاوی بیانیه خانم اسما جهانگیر می‌باشد متاسفم که بگویم تماما نادرست، ناموجه و ناامید کننده بوده است. کمترین درجه انصاف حرفه‌ای که در تعهدات قانونی ایشان برای مسئولیت گزارشگری تصریح شده است ایجاب می‌کرد که هرگونه ادعایی را ابتدا به اطلاع دولت و مسئولان جمهوری اسلامی ایران برساند و ضمن انعکاس پاسخ دولت، اگر موردی را هم قبول ندارد روشن و موجه دلایل رد گزارش رسمی را بیان کند. اینجانب اقدام خانم جهانگیر را به‌هیچ وجه حرفه‌ای نمی‌دانم و ادامه آن بدون شک باعث تنازل اعتبار آن شورا از یک مرجع رسمی به یک نهاد سیاسی خواهد بود. در عین حال به خاطر احترامی که برای جنابعالی قائل هستم از همکارانم در ستاد حقوق بشر خواستم پاسخ روشن و بدون ابهامی به ادعاهای مطروحه خانم اسما جهانگیر تهیه نمایند.

دیدار امیرعبداللهیان با سیدحسن‌ نصرا...

امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل با سیدحسن نصرا... دیدار و رایزنی کرد. دبیرکل حزب‌ا... در این دیدار رژیم تروریسم پرور صهیونیستی و تروریسم تکفیری را دو روی یک سکه و تهدید منطقه خواند و موفقیت مذاکرات سیاسی سوریه را منوط بر تفکیک تروریست‌های شناخته شده از سایران و مبارزه جدی با تروریسم دانست. وی با اشاره به اهداف جاه‌طلبانه رژیم صهیونیستی، تحرک برخی کشورها در برقراری رابطه پیدا و پنهان با تل‌آویو را تقبیح کرد و پیامدهای منفی آن را بر منطقه برشمرد. سیدحسن نصرا... پایداری سوریه را در مبارزه با تروریسم ستود و اضافه کرد: صهیونیست‌ها از هیچ تلاشی برای تخریب چهره اسلام و تضعیف و تخریب کشورهای اسلامی دریغ نمی‌کنند و ما با قدرت در مقابل جاه‌طلبی‌های رژیم اشغالگر قدس ایستاده‌ایم. طرفین در این دیدار ضمن بررسی تحولات منطقه، تمرکز بر راه‌حل سیاسی در سوریه، یمن و بحرین را مورد تاکید قرار دادند و بر ضرورت وحدت کشورهای اسلامی حول محور فلسطین و قدس تاکید کردند.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات