صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۹  ، 
کد خبر : ۲۹۸۸۲۹

از حق وتو تا بلاتکلیفی

۱ـ ادغام بانک سرمایه در بانک ملت
به دنبال اعلام وضعیت قرمز برای برخی بانک‌های خصوصی که بیش از میزان سرمایه‌شان تسهیلات پرداخت کرده‌اند، بانک مرکزی طی دستورالعملی به بانک سرمایه اعلام کرد حساب‌های خود را در اختیار بانک ملت قرار داده تا آماده‌سازی مراحل ادغام انجام شود. بر اساس این دستورالعمل، بانک ملت متولی ساماندهی دارایی و بدهی‌های این بانک شد و قرار است این موضوع را مدیریت کند. وضعیت کفایت سرمایه این بانک براساس صورت‌های مالی سال ۹۴ نشان می‌دهد، از مجموع ۴۰۸ میلیارد تومان منابع مالی این بانک تنها ۱/۳ درصد از منابع باقی مانده و مابقی منابع به صورت تسهیلات پرداخت شده است. گفته می‌شود، دو‌ سوم از منابع بانک سرمایه به صورت وام به شش نفر پرداخت شده و این افراد نیز تسهیلات دریافت شده را به بانک برنگردانده‌اند و جزء مطالبات معوق شده است. به جز بانک سرمایه از بانک‌های اقتصاد نوین، تجارت، آینده، دی و پارسیان هم به عنوان بانک‌های با کفایت سرمایه پایین یاد می‌شود. گفته می‌شود، فرآیند انتقال حساب‌ها و ادغام از اسفندماه آغاز شود.

۲ـ حضور مستشار ارشد ایرانی در مذاکرات آستانه
مذاکرات آستانه با محوریت ایران، ترکیه و روسیه و با حضور نماینده سازمان ملل در پایتخت قزاقستان انجام شد. این دور از مذاکرات از آن رو اهمیت دارد که این گفت‌وگو پس از پیروزی‌های گسترده ارتش سوریه، به ویژه در شهر حلب برگزار شده است که نقش مستشاری جمهوری اسلامی ایران نیز در این توفیقات میدانی بر کسی پوشیده نیست. در این میان، حضور سردار «محمدرضا فلاح‌زاده» از فرماندهان ارشد سپاه با هیئت ایرانی از نکات جالب توجه بود؛ حضوری که با توجه به محوریت بحث آتش‌بس در این مذاکرات و در نتیجه آن طرح مسائل نظامی و میدانی کاملاً بجا و هوشمندانه است؛ به ویژه آنکه هیئت مخالفان سوری هم تماماً نمایندگان گروه‌های تروریستی حاضر در این کشور بوده و عملاً مباحث نظامی بر موضوعات سیاسی سایه انداخته است.

۳ـ برخی سیاسیون دنبال حق وِتو هستند
نبود لیدر و راهبر در دو جناح سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود؛ اما سازو‌کار جایگزینی محل بحث است. اصولگرایان ایده پارلمان اصولگرایی را دنبال می‌کنند تا در این قالب شورای رهبری خود را تشکیل دهند و اصلاح‌طلبان با سه قالب شورای مشورتی، شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و شورای عالی سیاست‌گذاری می‌خواهند تصمیم‌گیری تشکیلاتی خود را سروسامان دهند. عباس سلیمی‌نمین، ایده اصولگرایان را ماندگارتر می‌داند، اما می‌گوید: «قطعاً اجرایی شدن این ایده با موانعی مواجه است؛ چون عده‌ای زیاده‌خواهی می‌کنند و نمی‌خواهند به آرا مراجعه داشته باشند و دنبال حق وتو هستند، اینها موانع به شمار می‌آید؛ اما برطرف خواهند شد.»


▼ تا انتخابات
موسوی تبریزی، دبیرکل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم درباره اینکه آیا «حسن روحانی» جزء گزینه‌های مدنظر آنها برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ خواهد بود یا اینکه آنها هم مانند برخی گروه‌های اصلاح‌طلب به فکر معرفی آلترناتیوی در کنار وی هستند، تصریح کرد: در شرایط فعلی نمی‌توان به صورت قاطع درباره این موضوع صحبت کرد و نمی‌توان گفت، روحانی کاندیدای نهایی است یا شخصی در کنار وی معرفی خواهد شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات