صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۲  ، 
کد خبر : ۲۹۸۸۴۳

اخبار ویژه روزنامه های 7 بهمن 1395

کیهان

بلوف های عضو مجمع روحانیون درباره انتخابات ریاست جمهوری

ناصر قوامی عضو فراکسیون مشارکت در مجلس ششم به روزنامه زنجیره‌ای بهار گفته است؛ برای جبهه اصلاحات به طور کاملا طبیعی ایده‌آل خواهد بود که با یک چهره اصلاح‌طلب به انتخابات ریاست‌جمهوری ورود پیدا کند اما شورای نگهبان اجازه نمی‌دهد چهره‌هایی مانند خاتمی و موسوی خوئینی‌ها و عبدالله نوری نامزد شوند.
وی می‌افزاید: وقتی که شرایط و فضا این‌گونه باشد و افراد منتخب اصلاح‌طلبان تائید صلاحیت نشوند. در این صورت اگر آقای روحانی باشد، طبعا اصلاح‌طلبان بنا دارند با ایشان همراهی کنند.
خبرنگار: یعنی اصلاح‌طلبان قلبا از روند انتخابات 92 راضی نیستند و ترجیح می‌دهند شرایط‌ گونه دیگری باشد؟
بله، طبعا این‌گونه است.
وی در پاسخ این سؤال که «با توجه به عملکرد چهارساله روحانی، آیا اصلاح‌طلبان ایشان را برای انتخاب مجدد ریاست‌جمهوری گزینه‌ای عنوان ایده‌آل می‌دانند؟» می‌گوید: به هر حال نقدهایی هم وارد است. به عنوان مثال بنده به شخصه از سیاست داخلی آقای روحانی هیچ‌گونه رضایتی ندارم. تعدادی از وزرای ایشان، مناسب و همراه و همگام با دولت ایشان نیستند و به همین دلیل در موضع‌گیری‌های رئیس‌جمهور، هیچ وزیری از ایشان حمایت نمی‌کند. در مسائل سیاسی  که آقای روحانی  موضع‌گیری می‌کند، هیچ یک از وزرا همراه بامواضع ایشان موضع‌گیری نمی‌کند تا ثابت شود که خیلی از وزرا همراه و همگام ایشان نیستند. بگذارید، مثالی بزنم؛ آقای عبدالرضا رحمانی فضلی چه سنخیتی می‌تواند با تفکر اصلاح‌طلبی و اعتدال‌خواهی داشته باشد؟!  لذا در استان قزوین استاندار و مدیران کل استانداری همه اصولگرا هستند. معاون سیاسی را هم که اخیرا آورده‌اند، اصولگرا هست و من به عنوان فردی که اصلاح‌طلبان را در این شهر محوریت، همراهی و همگامی می‌کنم، نمی‌شناسمش و اطلاع ندارم آن معاون سیاسی که آورده‌اند، چه کسی است، چه عقیده‌ای دارد، خط فکری او چگونه است؟ خب! وقتی که اطلاع ندارم، در انتخاباتی که پیش رو داریم، این برای ما مشکل به وجود خواهد آورد.
اظهارات قوامی در حالی است که اولا افراطیون مدعی اصلاحات، در زمان دولت اصلاحات، خاتمی را با تعابیری نظیر اردک لنگ، شاه‌سلطان حسین صفوی، رئیس دولت بی‌عرضه‌ای که باید از قطار اصلاحات پیاده‌اش کرد یا از او عبور کرد، مطرح می‌کردند.
ثانیا از بدیهی‌ترین شرایط نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری در هر کشوری پایبندی به حاکمیت و قانون اساسی آن کشور است و کسانی چون خاتمی و موسوی خوئینی‌ها، فتنه و آشوب نیابتی را تدارک کردند که سر معارضه صریح با اسلامیت و جمهوریت نظام داشت.
ثالثا برخلاف ادعای آقای قوامی، اصلاح‌طلبان بهتر از هر کس می‌دانند که رأسا رأی ندارند و به همین دلیل هم محمدرضا عارف  معاون اول رئیس‌جمهور در دولت اصلاحات را در انتخابات سال 92 مجبور به انصراف  کردند چرا که رأی اصلاح‌طلبان 3 روز  قبل از انتخابات (طبق نظرسنجی خود آنها) تنها 8 درصد بود. با این وجود افراطیون مدعی اصلاحات، همواره برخورد طلبکارانه با رئیس‌جمهور داشته و دولت وی را با اهانت و گستاخی تمام، رحم اجاره‌ای اصلاح‌طلبان توصیف کرده‌اند.

رشد اقتصادی را حس نمی کنند مردم باید عینک بزنند؟

روزنامه وقایع اتفاقیه از قول مسعود نیلی نوشت: شکاف درآمدی، به دلیل تحریم‌های اقتصادی دانست و گفت: شکاف درآمدی، یکی از مهم‌ترین عواملی بوده که رشد اقتصادی در کشور احساس نمی‌شود زیرا سطح درآمدها پایین است. مسعود نیلی در ششمین همایش سیاست‌های پولی و چالش‌های بانکداری و تولید با تشریح وضعیت اقتصادی و نظام بانکی گفت: رشد اقتصادی، موضوع جامعی بوده که دارای ابعاد مختلفی است؛ مهم‌ترین موضوعی که باید درباره رشد اقتصادی به آن توجه کنیم، تولید ناخالص داخلی سرانه است.
نیلی همچنین بودجه دولت را از جمله منشأهای افزایش نقدینگی در کشور عنوان کرد.
سخنان نیلی مبنی بر اینکه مردم رشد اقتصادی را احساس نمی‌کنند در حالی است که آقای روحانی رئیس جمهور در کنفرانس مطبوعاتی اخیر گفته بود «برخی می‌گویند ما رشد اقتصادی را نمی‌بینیم. خب بروید عینکی چیزی یا درمانی کنید کسانی که درباره رکود سخن می‌گویند و همواره نمی‌بینند، باید خود را درمان کنند».

باقی ماندن تحریم ها افتخار دارد یا مکانیزم ماشه علیه ایران؟

محمدجواد ظریف در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: موفقیت برجام بر آن بود که فضای روانی جهان را درباره ایران آماده کند، به همین دلیل بدخواهان تمام تلاش خود را به کار بردند که این آرامش در فضای ایران حاکم نشود.
وی گفت: بانکها محافظه‌کار هستند و همانطور که روند کاهش ارتباطات بانکی به صورت تدریجی و محافظه‌کارانه انجام شد برای برقراری دوباره این روابط نیز موسسات پولی و بانکی به صورت تدریجی اقدام می‌کنند.
ظریف با بیان اینکه بعضی‌ها فکر می‌کنند که من از برجام شرمنده‌ام اما باید به آنها بگویم که من به برجام افتخار می‌کنم گفت: برجام با خطر جدی مواجه نیست به شرط آنکه خودمان برجام را حفظ کنیم و من نه تنها اینکه از برجام شرمنده نیستم بلکه به آن افتخار می‌کنم اما موضوع برجام هر روز نباید مطرح شود.
وی افزود: اسنپ‌بک یک تضمین برای ادامه برجام و نقطه تداوم آن است. بند اسنپ‌بک نشان می‌د‌هد که طرفین مذاکره هیچ‌وقت به یکدیگر اعتماد نداشته‌اند.
ظریف گفت: کسانی که می‌گویند ما به آمریکا اعتماد کردیم باید به آنها پاسخ داد که اگر به آمریکا اعتماد داشتیم که اسنپ‌بک را در توافقات خود لحاظ نمی‌کردیم.
وی افزود: اسنپ‌بک برای ایران عالی است و هر زمان از طرف ایران مشاهده شود که از این توافق امتیاز نمی‌گیریم می‌توانیم خارج شویم اما برای طرف مقابل اینطور نیست و باید با هزاران بانک و شورای امنیت مذاکره کنند.
اظهارات آقای ظریف از چند جهت با واقعیت‌ها همخوانی ندارد. اولا آقای ظریف مهرماه امسال در شورای روابط خارجی آمریکا و در پاسخ به سؤال فرید زکریا درباره اجرایی شدن یا نشدن برجام گفت: «برخی از کسانی که شما هم می‌شناسید، برخی از بانک‌های اروپایی مقدار بسیار زیادی جریمه شده‌اند. ارقام آن‌قدر بزرگ هستند که گفتن آنها دشوار است. برای مثال 8/9 میلیارد دلار برای پریبا و یا چندین هزار میلیارد دلار برای اچ‌بی‌سی. اچ‌بی‌سی به قدری نگران بود که از جک‌لو که در گذشته وزیر خزانه‌داری بود سوال کرد. این نوعی از ترس و وحشت است که این قبیل جریمه‌ها برای بانک‌های اروپایی ایجاد کرده است. در نتیجه آنها می‌خواهند بیایند و با ایران معاملات جدیدی را آغاز کنند و آنها همیشه این نهاد دارایی‌های خارجی موسوم به اوفک را دارند که البته ما نام این نهاد را بیش از هر آمریکایی دیگر شنیده‌ایم، اوفک به آن افراد می‌گوید اشکالی ندارد با ایران معامله داشته باشید ولی... و این ولی که آنها می‌گویند به قدری طولانی است که... البته یک جمله می‌گوید اشکالی ندارد با ایران معامله داشته باشید و در عوض در پنج صفحه اما و اگرهایی ذکر شده است و در نهایت این بانک‌ها می‌گویند ما مسیر امن‌تر را در پیش می‌‌گیریم و اصلا ایران را فراموش می‌کنیم و نتیجه همیشه همین بوده است. هیچ‌یک از بانک‌های اصلی اروپایی پس از گذشت هشت‌ماه از توافق هنوز هم نمی‌خواهند معامله‌ای با ایران داشته باشند».
ثانیاً این ادعا که برجام باخطر جدی مواجه نیست، خلاف همین اظهارات آقای ظریف درباره عدم همکاری بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ با ایران است. یک ماه پیش کنگره آمریکا تمدید 10 ساله تحریم‌های ISA که آقای ظریف بر ناقض برجام بودن آن تصریح داشت، تصویب کرد و دولت اوباما هم به وعده وتوی این طرح عمل نکرد. آیا این نقض‌های سیستماتیک و پیاپی را نباید مطرح کرد؟ چرا؟ مگر ما سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هستیم که بخواهیم پنهانکاری کنیم.
ثالثاً در موضوع اسنپ‌بک اتفاقاً ماجرا برخلاف ادعای آقای ظریف است. سال گذشته اندیشکده مستقل دفاع و امنیت انگلیس در گزارشی به همین موضوع پرداخت و نوشت: «برنامه جامع اقدام مشترک ]برجام[ گام بزرگی در تاریخ منع گسترش سلاح هسته‌ای است. طبق این توافق، در صورت تخطی ایران از تعهداتش، اسنپ بک صورت می‌گیرد. 5+1 از مکانیزم حل اختلاف که اسنپ بک را در خود دارد، به عنوان برگ برنده خود در توافق یاد می‌کند. فرایند حل اختلاف ذکر شده در متن توافق، دارای پیچیدگی‌های فراوان است. فرآیند مقدماتی ذکر شده در پیوست 4 توافق، با در نظر گرفتن رفع تحریم‌ها از شکایات ایران حمایت می‌کند. در گام اول، ایران و طرفین برجام بر سر تحقق این مورد گفت‌وگو می‌کنند و اگر این بند صورت نپذیرد، هر یک از طرفین توافق می‌تواند موضوع را به «کار گروه رفع تحریم» که با نماینده ارشد اتحادیه اروپا هماهنگ است ارجاع دهد. این کارگروه، 30 روز فرصت دارد جهت رضایت طرفین، مشکل را رفع نماید. در صورت بروز بن‌بست در کار، هر کدام از طرفین ناراضی می‌تواند موضوع اختلاف را به «کمیته مشترک» متشکل از 8 نماینده (6 نفر از 5+1، یک نفر از اتحادیه اروپا و یک نفر از ایران) ارجاع دهد. در موارد به غیر از موضوع تحریم، ایران می‌تواند بطور مستقیم شکایت خود را با کمیته مشترک در میان بگذارد. این کمیته، 15 روز وقت خواهد داشت که به موضوع رسیدگی نماید. اما اگر حتی یک نفر از جمع 8 نفر به این نتیجه رسید که موضوع قابل حل نیست، کمیته موظف است که موضوع را به سطح وزرای خارجه ببرد و سپس 15 روز دیگر فرصت باقی است تا مشکل رفع گردد.
اگر همچنان این مشکل در سطح هیئت سه نفره هم به نتیجه نرسد، موضوع دوباره به کمیته مشترک ارجاع داده شده و 5 روز وقت برای حل آن در نظر گرفته خواهد شد و نهایتاً در صورت عدم حل مشکل، مسئله به شورای امنیت سازمان ملل می‌رسد تا طرف ناسازگار را تشخیص داده و محکوم نماید.
طبق قطعنامه تأیید شده در شورای امنیت در روز 20 جولای، در صورت حل نشدن موضوع در کمیته مشترک، یکی از اعضای شورای امنیت 10 روز وقت دارد تا اقدام به رفع عارضه نماید و در صورت عدم توفیق وی، پرونده در اختیار رئیس شورای امنیت قرار خواهد گرفت. در نهایت، اگر 5 عضو دائمی شورای امنیت به نتیجه نرسند، تحریم‌های سابق دوباره اعمال خواهد شد.
از آنجایی که ایران می‌دانداگر پای قضیه به شورای امنیت برسد تحریم‌ها دوباره بازگردانده می‌شود، پس تلاش خواهد کرد که به عنوان طرف شاکی اقدامی نکند. به جای آن، به طرف پای‌پس کشیدن از توافق پس از آن 35 روز ناموفق کمیته مشترک خواهد رفت و بدین طریق خود را در چاه شورای امنیت که هیچکدام از اعضای دائم آن نمی‌توانند در این مورد از حق وتوی خود به نفع ایران استفاده کنند، نمی‌اندازد».
به عبارت دیگر آقای ظریف دارند مکانیزم حاشیه تعبیه شده از سوی آمریکا و غرب را که به ضرر ایران است، به عنوان دستاورد برای مردم و کشور فاکتور می‌کنند.

نفو
ذ ایران و روسیه در سوریه/امریکا نقش ناظر را پیدا کرده است

گیل زماخ لمون در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان تصریح کرد: آمریکا در مذاکرات سوریه به حد یک ناظر مذاکرات رسیده است.
پژوهشگر ارشد اندیشکده شورای روابط خارجی با اشاره به مذاکرات آستانه افزود: این مذاکرات نه در ژنو و نه در هیچ یک از پایتخت کشورهای اروپایی و بدون حضور آمریکا و اینکه آمریکا در آن در سطح یک ناظر است، برگزار می‌شود، سازمان ملل نیز در دقایق آخر در آن حضور یافت. این نشست در یکی از قلمروهای اتحاد جماهیر شوروی سابق برگزار می‌شود.
زماخ گفت: ترکیه هم دیگر چندان به آمریکایی‌ها اعتماد نداشت و از اینکه کردهای سوریه در ائتلاف و اتحاد آمریکایی‌ها قرار داشتند، چندان خشنود نبود و منافع خود را در نزدیکی با روسیه دید.
زماخ افزود: اکنون ببینید ما در کجا قرار داریم، در قزاقستان هستیم، و آمریکا در سطح یک ناظر در این مذاکرات نقش دارد.
سی‌ان‌ان در بخش دیگری به چرخش دولت جدید آمریکا در قبال سوریه پرداخت و گفت: دبیر مطبوعاتی کاخ سفید گفته است که (دولت ترامپ) برای شکست دادن (گروه تکفیری- تروریستی) داعش مایل به همکاری با روسیه است. شان اسپایسر در این باره به خبرنگاران گفته بود: «فکر می‌کنم به دنبال راه‌هایی برای مقابله با داعش، با هر کشور دیگری، حال روسیه باشد یا هر کشور دیگری هستیم چرا که منافع مشترک ملی در آن داریم».
سی‌ان‌ان پرسید: این یک تغییر بزرگ بعد از دولت اوباما است؟ و زماخ پاسخ داد: هم بله و هم نه! موضع دولت اوباما این بود که زمان برای کنار رفتن بشار اسد فرا رسیده است اما واقعیت موجود، چیزی غیر از آنی بود که بدین سو پیش رود (کنار رفتن بشار اسد) و نگرانی‌ای که متوجه دولت اوباما بود این بود که آمریکا در سوریه چندان نفوذ ندارد و این ایران و روسیه هستند که نقش قوی‌تری در سوریه دارند. بنابراین این واقعیت‌ها از سوی آمریکا پذیرفته شد.

وطن امروز

رتبه 131 ایران در شاخص فساد

سازمان بین‌المللی شفافیت از بهبود نمره ایران در شاخص ادراک فساد خبر داد و اعلام کرد ایران در رده‌بندی جهانی ادراک فساد بین ۱۷۶ کشور رتبه ۱۳۱ را به‌دست آورده است. در گزارش سال 2015 رتبه ایران بین 167 کشور مورد بررسی 130 اعلام شده بود. به گزارش تسنیم، براساس این گزارش که بر پایه آمار سال 2016 تهیه شده، نمره ایران از نظر شاخص ادراک فساد 29 اعلام شده که نسبت به سال قبل افزایش یافته است. نمره ایران در شاخص ادراک فساد در سال 2015 بالغ بر 27 اعلام شده بود.  دانمارک و نیوزیلند با کسب نمره 90 در رتبه یک جهان و سومالی با نمره 10 در رتبه آخر از این نظر قرار گرفته‌اند.


رشد 9/9 درصدی قیمت مسکن

متوسط قیمت خرید و فروش یک متر واحد مسکونی معامله شده در شهر تهران در دی‌ امسال 4 میلیون و 490 هزار تومان است که در مقایسه با آذرماه 4/1 درصد و در مقایسه با دی‌ پارسال 9/9درصد افزایش نشان می‌دهد. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، براساس آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور معاملات واحدهای مسکونی دراین ماه به 16 هزار و 700 واحد مسکونی رسید. این تعداد معاملات در مقایسه با آذرماه و دی‌ماه پارسال به‌ترتیب 6/41 و 2/3 درصد رشد نشان می‌دهد. همچنین بررسی تحولات بازار اجاره‌بهای مسکن نیز نشان می‌دهد شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به دی‌ماه پارسال به ترتیب 1/1 و 4/9 درصد رشد نشان می‌دهد.


حذف یارانه‌ای تا پایان سال ممنوع!

شناسایی اقشار پردرآمد در حال حاضر هدفگذاری شده است و با توجه به تنفسی که مجلس به دولت داده، در سال جاری برنامه جدی برای حذف برخی خانوارها از شمول دریافت یارانه نقدی نداریم. به گزارش تسنیم، ابوالحسن فیروزآبادی، قائم‌مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جمع خبرنگاران با تأکید بر اینکه برنامه‌ای برای حذف یارانه‌ها نداریم، افزود: در حال حاضر در مرحله شناسایی گروه‌های پردرآمد جامعه هستیم؛ بحث‌های زیادی در این زمینه در حال انجام است تا افراد توانمند و آسیب‌پذیر قابل تفکیک باشند. وی درباره سختی شناسایی خانوارها برای دریافت یارانه نقدی یا خروج از شمول دریافت این یارانه ادامه داد: در صورت حذف افراد و خانوارها از گردونه دریافت یارانه نقدی، با توجه به تکلیف قانونی پیش از حذف یارانه این خانوارها از طریق پیامک به آنها اطلاع‌رسانی می‌شود. وی با اشاره به فرصت اعتراض خانوارها برای ثبت اعتراض در صورت حذف یارانه، درباره برنامه این وزارتخانه در سال آینده گفت: در این زمینه باید منتظر مصوبات مجلس و تکالیف قانونی باشیم.

ثبت ۲۵۰۰ کانال تلگرامی

دبیر شورایعالی فضای مجازی در ادامه از ثبت‌نام ۲۵۰۰ کانال تلگرامی در سامانه وزارت ارشاد خبرداد. ابوالحسن فیروزآبادی در این‌باره گفت: کانال‌های بزرگ‌ ثبت‌نام کرده‌اند و ثبت‌نام‌کنندگان از سیاست‌های تشویقی بهره‌مند می‌شوند. به گزارش فارس، وی ادامه داد: کانال‌های ثبت‌نام شده از سیاست‌های تشویقی از جمله تبلیغات و دریافت پروانه نقش فرهنگی برخوردار می‌شوند که البته بحث تبلیغات هنوز به تصویب نرسیده است. وی تأکید کرد: کانال‌هایی که ثبت‌نام نکنند در طول زمان به دلیل اینکه غیرقانونی هستند با معذوریت مواجه خواهند شد. فیروزآبادی در پاسخ به این پرسش که با ساماندهی مدیریت کانال‌های تلگرامی با کانال‌هایی که مدیریت آنها در خارج انجام می‌شود، چگونه برخورد خواهد شد، گفت: جرائم از طریق پلیس فتا پیگیری می‌شود و هم‌اکنون نیز تلگرام در حوزه جرائمی که بین‌المللی است با ما همکاری دارد. وی درباره مسدود کردن کانال‌های تلگرامی دارای بیش از 5 هزار کاربر که ثبت نشوند، گفت: مصوبه این تصمیم مکتوب است و به سازمان‌ها نیز ابلاغ شده است.

ایران

ارجاع پرونده2 متهم فساد  نفتی به دادگاه


پرونده دو نفر از متهمان نفتی و همدستان بابک زنجانی (مهدی شمس‌زاده، حمید فلاح هروی) که پیش‌تر حکم اعدام‌شان از سوی دیوان عالی کشور نقض شده بود، برای رسیدگی مجدد به شعبه هم‌عرض (شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب  تهران) به ریاست قاضی مقیسه ارجاع شد. به گزارش تسنیم، میرسجاد سعیدمهر وکیل مدافع فلاح هروی (متهم ردیف سوم پرونده فساد نفتی) افزود: به رغم تعیین شعبه هم‌عرض دادگاه،  تاکنون حکم دیوان عالی کشور به ما ابلاغ نشده و موفق به مطالعه حکم دیوان عالی نشده‌ایم. وی با اشاره به دستگیری علیرضا زیباحالت منفرد- یکی دیگر از متهمان اصلی پرونده فساد نفتی-  گفت که قطعاً دستگیری این فرد در سرنوشت موکلش تأثیر دارد.

تکذیب تخلیه سفارت ترکیه قبل از حادثه «پلاسکو»

سفارت ترکیه در تهران در زمان آتش سوزی پلاسکو تخلیه نشده بود و کارمندان آن فعال بودند.به دنبال انتشار برخی شایعات مبنی بر اینکه قبل از حادثه آتش سوزی پنجشنبه گذشته در ساختمان پلاسکو برخی سفارتخانه های اطراف از جمله ترکیه تخلیه شده بودند خبرنگار ایسنا در گفت و گو با برخی از کارمندان این سفارت از آن ها در باره این ادعا پرسید و آنها گفتند که حتی در زمان فروریختن ساختمان پلاسکو هم در سفارت حضور داشته و مشغول فعالیت بوده‌اند.
 

تذکر به «فردوسی‌پور» به علت اظهارنظر درباره پلاسکو

یکی از اعضای مرکز نظارت و ارزیابی سازمان صداوسیما از تذکر به عادل فردوسی‌پور به خاطر سخنانش درباره پلاسکو در برنامه تلویزیونی «نود» خبر داد. به گزارش فارس، محمدرضا عرب‌سرخی گفت: در پی اظهارات اخیر فردوسی‌پور و ورود غیر حرفه‌ای و غیر تخصصی‌ ایشان به حادثه پلاسکو، هم آقای پورمحمدی مدیر شبکه سه سیما و هم فردوسی‌پور تذکر دریافت کردند. وی با بیان اینکه طی گفت‌وگویی که با وی هم داشتیم اشاره کردیم که وظیفه‌ای در این حوزه ندارد، ادامه داد: این مجری اگر به موضوعات مربوط به حوزه فوتبال می‌پرداخت، قطعاً اوضاع خیلی بهتر از الان بود. این فرد در موارد مختلف برنامه را به حاشیه کشانده و به موارد غیر ورزشی پرداخته است. حتی کار به جایی رسیده که وکلایی به عنوان مدعی العموم خواسته‌اند به خاطر این رفتار غیر حرفه‌ای از ایشان شکایت کنند و پیگیر هستند که این پرونده به نتیجه برسد. فردوسی پور در برنامه خود، گفته بود «هر جاى دنیا این اتفاق پلاسکو رخ داده بود، خیلی‌ها استعفا می‌دادند یا اخراج می‌شدند.»

ابراهیم یزدی از بیمارستان مرخص شد

ابراهیم یزدی که در پی مخالفت امریکا با صدور ویزای درمان، روز دوشنبه هفته قبل در شهر ازمیر ترکیه تحت عمل جراحی قرار گرفته بود، پس از بهبودی از بیمارستان مرخص شد. به گزارش تابناک، وی تحت عمل جراحی قرار گرفته و طبق اعلام خانواده‌اش و بنا بر اظهار نظر پزشک جراح، عمل موفقیت‌آمیز بوده است. طبق اعلام بستگان یزدی در شبکه توئیتر، وی اکنون از بیمارستان مرخص شده ولی برای ادامه درمان باید مدتی زیر نظر تیم پزشکی و تحت مراقبت باشد. ابراهیم یزدی که دو هفته قبل قصد داشت برای انجام عمل جراحی به امریکا برود، با مخالفت سفارت این کشور برای صدور ویزا روبه‌رو شد و روز دوشنبه هفته پیش در ترکیه تحت عمل جراحی قرار گرفت.

شرق

همايش فصلي خانه احزاب امروز برگزار مي‌شود


تسنيم: همایش فصلی خانه احزاب ایران با عنوان «اقتصاد مقاومتی و احزاب» و همچنین بزرگداشت مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام و شهدای آتش‌نشان ساختمان پلاسکو امروز در سالن ٦٠٠نفری وزارت کشور برگزار می‌شود. سخنرانان اصلی نشست فصلی خانه احزاب ایران، مسعود پزشکیان نایب‌رئیس اول مجلس شورای اسلامی، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور هستند.

پيشنهاد بسيج به دولت روحاني


تسنیم: سردار غلامحسین غیب‌پرور، رئیس سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه تفکر و حرکت بسیجی تنها راه‌حل مشکلات اقتصادی کشور است، گفت: با آغوش باز آماده کمک به دولت هستیم. به غیر از تفکر و اقدام بسیجی هیچ راه دومی برای برطرف‌کردن این مشکلات وجود ندارد. منظور حرکت جهادی و بسیجی است که اگر اقتصاد را حل نکنیم، ضرر و زیان‌هایی متوجه ما خواهد شد. وی با بیان اینکه راه‌حل اقتصاد کشور چیزی جز حرکت بسیجی نیست، ابراز کرد: انقلاب تا امروز در هر زمینه‌ای که بسیجی حرکت کرده، برنده شده است. ما با آغوش باز داوطلبیم تا تجربیات و ظرفیت‌ها را در اختیار دولت قرار دهیم و اگر دولت محترم این اراده را داشته باشد ما یک لحظه درنگ نخواهیم کرد.

رسیدگی پرونده فساد نفتی به قاضی مقیسه رسید


مهر: وکیل مدافع حمید فلاح‌هروی، متهم ردیف سوم پرونده فساد نفتی درخصوص آخرین وضعیت پرونده فساد نفتی، گفت: پرونده دو نفر از متهمان نفتی که پیش‌تر حکم اعدامشان از سوی دیوان عالی کشور نقض شده بود، برای رسیدگی مجدد به قاضی مقیسه رئیس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران (شعبه ‌هم‌عرض) ارجاع شد. محمدرضا مهرشاد همچنین از عدم ابلاغ حکم نقض‌شده دیوان عالی خبر داد و افزود: با وجود تعیین شعبه هم‌عرض، حکم دیوان عالی کشور هنوز به ما ابلاغ نشده و موفق به مطالعه حکم دیوان نشده‌ایم با این حال به ما اعلام کردند که حکم هفته آینده ابلاغ می‌شود.

نشست مشترک دادستانی با  وزیر فرهنگ


میزان: دادستان تهران روز گذشته، از نشست مشترک دادستانی با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دو هفته گذشته خبر داد و از اعلام آمادگی وزیر برای اجرائي‌کردن سیاست‌های فرهنگی نظام ابراز خرسندی كرد. عباس دولت‌آبادی همچنین با توجه به تغییر شکل فساد در حوزه اجتماعی گفت: استخرپارتی، رنگ‌پارتی، تبلیغ در سیستم‌های اپراتور، فضای مجازی، استفاده از کارت‌های ماهواره‌ای و... نسبت به دهه اول انقلاب شکل وقوع فساد را تغییر داده؛ هرچند محتوای فساد حفظ شده است؛ بنابراین شیوه‌های سنتی گذشته دیگر کفایت نمی‌کند و موفقیت در پیشگیری از فساد اجتماعی، عزم تمام دستگاه‌ها مانند وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد ‌اسلامی،‌ آموزش و پرورش، وزارت علوم و سازمان صداوسیما و سایر نهادهای فرهنگی را می‌طلبد. امیرآبادی سرپرست ناحیه‌ ٢١ دادسرای تهران نیز در زمینه پیشگیری از برگزاری پارتی‌های مختلط، از تهیه فرم تعهد به وسیله پلیس تهران خبر داد و درباره نحوه اقدام اظهار كرد: فرم مذکور در اختیار مدیران ساختمان‌هایی که بیش از ١٠ واحد آپارتمانی دارند قرار گرفته و این اقدام موجب شده از ٦٥ مورد پارتی مختلط، ٣٤ مورد در همان ابتدا و پیش از شروع مراسم لغو شود و صرفا در ٣١ مورد، به لحاظ بی‌توجهی به تذکر پلیس، مرتکبان به مرجع قضائي معرفی شدند.

تأكيد بر شناسایی و برخورد با مقصران حادثه پلاسکو


ایرنا: وزیر کشور شب گذشته در حاشیه آیین اختتامیه دومین سوگواره عبرات، گفت: بعد از اینکه همه دستگاه‌ها گزارش نهایی خود را درخصوص حادثه ساختمان پلاسکو ارائه کنند و مقصر شناسایی شود، حتما برخورد لازم با آنها صورت می‌گیرد. عبدالرضا رحمانی‌فضلی در پاسخ به این سؤال که رئيس‌جمهور دستور برخورد با مقصران آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو را داده‌اند، افزود: موضوع آتش‌سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو در حال بررسی است و بعد از اینکه همه دستگاه‌ها گزارش‌ها را دادند و بررسی نهایی شد و مقصران شناسایی شدند، حتما با آنها برخورد لازم می‌شود. همه شواهد نشان می‌دهد که علت اولیه، اتصال برق بوده است.

آرمان

وارد مرحله جدید صنعت هسته‌ای شده‌ایم

رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: برنامه هسته‌ای ایران پس از برجام وارد مرحله جدیدی از صنعت هسته‌ای شده است و از آن حالت مقید بودن به سبب تحریم‌های بین‌المللی خارج شده و فضایی باز برای گسترش و توسعه علوم و فنون صلح‌آمیز هسته‌ای دارد. علی اکبر صالحی در بازدید از شبکه سحر، سازمان صداوسیما را یکی از پشتوانه‌های اصلی پیشبرد برنامه هسته‌ای کشور دانست و گفت: رسانه ملی حق بزرگی بر گردن برنامه هسته‌ای ایران دارد، چراکه قدم به قدم، چه پیش از برجام و چه پس از برجام، همراه برنامه هسته‌ای و تیم‌های مذاکره‌کننده بود و اطلاع‌رسانی می‌کرد. صالحی تصریح کرد: رسانه ملی و سازمان انرژی اتمی ایران با تعامل دوسویه می‌توانند به بهترین شکل برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران و پیشرفت‌های حاصل شده در این صنعت را به جهانیان نمایش دهند.

 

کنگره کارگزاران یک‌روز‌قبل از‌چهلم هاشمی

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی با اعلام خبر برگزاری کنگره این حزب یک روز قبل از چهلمین روز درگذشت آیت‌ا...هاشمی رفسنجانی اظهار داشت: برای اولین بار کنگره‌های استانی در حزب‌کارگزاران سازندگی در حال برگزاری است و تا روز چهاردهم بهمن ماه تمامی کنگره‌های استانی حزب برگزار خواهد شد. براساس اساسنامه، حزب کارگزاران قبل از برگزاری کنگره سراسری باید اعضای شوراهای استانی را تعیین کند که در کنگره اسفندماه سال گذشته انجام این کار از عهده هیات موسس و شورای مرکزی برداشته شد و به خود کنگره‌های استانی واگذار شد. محمدعلی نمازی افزود: امسال شورای مرکزی تصمیم گرفته است به دو دلیل این کنگره را در دو بخش برگزار کند که بخش نخست آن به تکریم و بزرگداشت آیت‌ا...هاشمی رفسنجانی از طریق برنامه‌های ارزشمند می‌پردازد و بخش دیگرش به انتخابات شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی خواهد پرداخت.

 

واکنش ایران به فرافکنی عربستان

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به سخنان اخیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی اظهار کرد: این ادعاها قلب و وارونه جلوه دادن حقایق جاری در منطقه است و این عربستان سعودی است که بسترساز اصلی پیدایش و رشد تروریسم در منطقه طی سال‌های گذشته بوده است.بهرام قاسمی با رد اظهارات توهین‌آمیز و تهی از واقعیات عادل‌ الجبیر تأکید کرد: فرافکنی‌های مستمر و دائمی آقای الجبیر نمی‌تواند پاک کننده تاریخ تولید و نشر افراطی‌گری و بسترسازی و رشد مکاتب انحرافی در عربستان در سایه حکومت خاندان سعودی باشد که ثمره نفرت پراکنی‌های بی‌شمار شاخه‌های به هم تنیده تروریسم تکفیری در غرب آسیا و شمال آفریقا و نتیجه نامقدس آن، کشتار پر شمار و روزانه انسان‌های بی‌گناه، غارت اموال آنان و تخریب و سوزاندن سرزمین‌هایشان است. وی با یادآوری نزدیک به دو سال جنگ بی‌حاصل و جنایات جنگی سعودی‌ها علیه مردم بی‌دفاع یمن، توجیهات وزیر خارجه سعودی در حمله وحشیانه علیه زنان و کودکان و غیرنظامیان یمنی را نشانه ناکامی و شکست سنگین در برابر اراده مستحکم و خستگی‌ناپذیری مردم این کشور در پیشبرد اهداف خود در منطقه دانست.

 

انتخاب اعضای‌هیات نظارت در ۱۶۰شهرستان

سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری از انتخاب اعضای هیات نظارت بر این انتخابات در ۱۶۰ شهرستان کشور خبر داد. عباسعلی کدخدایی با اشاره به آخرین اقدامات این هیات برای برگزاری انتخابات ۹۶ گفت: در آخرین جلسه هیات مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری۹۶، از مجموع ۴۳۱ شهرستان، اعضای هیات نظارت بر انتخابات ۱۶۰ شهرستان مشخص شدند. پیش‌تر، آیت‌ا... احمد جنتی با رأی اکثریت اعضای هیات مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم، به عنوان رئیس این هیات انتخاب شده است. همچنین، اعضای هیات مرکزی نظارت بر دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و میان‌دوره‌ای مجلس در جلسه روز چهارشنبه ۱۷ آذر شورای نگهبان انتخاب شدند.

 

بسیاری از مساجد ما تعطیلند

نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج گفت: امروز سه گونه مسجد داریم؛ مسجد تراز انقلاب اسلامی، مساجد تعطیل و نیمه‌تعطیل و مساجد ضرار. حدود ۸۰هزار مسجد داریم که ۳۰هزار تای آنها امام جماعت ندارند. حجت الاسلام محمدرضا تویسرکانی افزود: گونه سوم مساجد ضرار هستند که تعدادشان هم خیلی کم است ولی هستند. بنابراین حضور بسیج به این وادی به مثابه جهاد است. کلید حل مشکلات این نظام به دست بسیج است. برجام، اروپا و آمریکا مشکلات این نظام را حل نمی‌کنند. هر جایی که بسیج وارد شود مشکلات آنجا حل می‌شود.

 

پرتاب ماهواره «دوستی» به فضا

وزیر ارتباطات گفت: وزارت ارتباطات قرارداد ماهواره روسی را نهایی کرده است و امیدواریم این ماهواره در ماه جاری به فضا پرتاب شود. محمود واعظی در حاشیه جلسه دیروز هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به نهایی شدن قرارداد ماهواره «دوستی» گفت: امیدواریم ماهواره «دوستی» در ماه جاری به فضا پرتاب شود. وی افزود: حمایت از فناوری‌های بومی و ماهواره‌ای از سیاست‌های جدی ماست، در همین راستا هم خوشبختانه در سال ۹۵ بودجه مناسبی برای ماهواره و فعالیت فضایی قرار دادیم و در این چارچوب همکاری خوبی میان سازمان و پژوهشگاه فضایی انجام شده است.

 

واکنش ایران به مداخله‌جویی انگلیس

سخنگوی وزارت امور خارجه به اظهارات مداخله‌جویانه معاون وزیر امور خارجه انگلیس واکنش نشان داد. بهرام قاسمی در واکنش به اظهارات نسنجیده و سخیف جویس انلی، معاون وزیر امور خارجه انگلیس در امور حقوق بشر در نشست مجلس اعیان آن کشور گفت: اظهارات نادرست، ناسنجیده، تحریک‌آمیز، مداخله جویانه و چون همیشه بر گرفته ازمنابع غیرموثق خانم جویس انلی معاون وزارت خارجه انگلیس در جلسه مجلس اعیان آن کشور در قبال موضوعات به زعم آنان حقوق بشری ایران، مردود، مغرصانه و بی اساس بوده و آن را محکوم می‌کنیم. قاسمی افزود: جای بسی تعجب و تاسف است که انگلیس با کارنامه تاریک حقوق بشری، خود را مدعی ارتقای حقوق بشر در جهان قلمداد کرده و دیگران را به رعایت آن اندرز می‌دهد.

 

عادل فردوسی‌پور تذکر گرفت

عادل فردوسی‌پور به خاطر اظهارنظر درباره حادثه ساختمان پلاسکو تذکر گرفت. مرکز نظارت و ارزیابی سازمان صداوسیما در این خصوص اعلام کرد:«در پی اظهارات غیرحرفه‌ای و غیرکارشناسی اخیر فردوسی‌پور در برنامه «۹۰» درباره ماجرای پلاسکو، مدیر شبکه سه و عادل فردوسی‌پور تذکر گرفتند.» فردوسی‌پور در تازه‌ترین قسمت از برنامه «۹۰» که دوشنبه چهارم بهمن از شبکه سوم سیما پخش شد به سبک و سیاق خودش نسبت به حادثه ساختمان پلاسکو واکنش نشان داد.


نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات