صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۱:۳۲  ، 
کد خبر : ۲۹۸۸۶۲

تابلوی سیاسی شنبه 9دیماه1395

تابلوی سیاسی شنبه 9دیماه1395 -شماره 452

 سایه جنگ توهم بود/ایران هفتمین قدرت برتر دنیاست
پایگاه «امریکن اینترست» در گزارشی تحت عنوان «هشت قدرت بزرگ 2017» به قدرت‌های برتر جهان پرداخته و در این گزارش ایران را در شمار هشت قدرت برتر دنیا و در رده هفتم معرفی کرده و بالاتر از رژیم صهیونیستی (متحد نخست آمریکا) آورده شده است.آمریکا، چین، ژاپن، در رده‌های اول تا سوم این لیست قرار گرفته‌اند و روسیه، و آلمان و هند رده چهارم تا ششم را تشکیل می‌دهند و ایران بعد از این کشورها در رده هفتم قدرت سال 2017 قرار دارد و بعد از آن به رژیم صهیونیستی اشاره شده است.در این گزارش در قسمت مربوط به ایران آمده است: «جنگ‌های نیابتی بین ایران و عربستان در سال 2016 بیشتر از هر موقع دیگری در جریان بود و همینطور که به پایان سال 2016 و ابتدای سال 2017 نزدیک شدیم ایران در این جدال بهتر عمل کرد و پیشی گرفت. با این که عربستان دارای نیروی نظامی و ارتش قدرتمندی است اما نتوانست با ایران در طول این 16ماه گذشته مقابله کند.»این گزارش ضمن اشاره به گسترش نفوذ ایران در خاورمیانه می‌افزاید: «تهران از انتخاب «میشل عون» در لبنان و رشد قابل ملاحظه حزب الله بهره‌مند شد و از سوی دیگر عربستان با چشیدن طعم شکست در لبنان تمام کمک‌های مالی خود را به بیروت قطع کرد.»این رسانه در ادامه آورده است: «در سوریه متحدین شیعی به بشار کمک کردند تا «حلب» را از داعش پس بگیرد. ایران همینطور برنده جدال عراق بود و توانست اوضاع را به نفع خودش در آنجا به کنترل در آورد.»امریکن اینترست در ادامه پیش‌بینی کرده است که سال 2017 ممکن است به دلیل کناره‌گیری «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق آمریکا از قدرت و روی کار آمدن «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور کنونی آمریکا سال سختی برای تهران باشد. بعد از توافق برجام «دور شدن سایه جنگ» از سر ایران بارها از سوی دولتمردان و رسانه‌های حامی آنها مطرح شد و از این موضوع برای توجیه توافق برجام استفاده کردند. این در حالی بود که غربی‌ها و خاصه آمریکا در اجرای تعهداتشان بدعهدی می‌کردند و «دور شدن سایه جنگ» در چنین حالی می‌توانست به تنهایی توجیه خوبی برای برجام (حتی در شرایط بدعهدی طرف مقابل) باشد.

  فعالیت اقتصادی و گمرکی "فریدون" با مشارکت "مدیر متخلف"
نام حسین فریدون برادر رئیس جمهور این روزها در پرونده های قضایی برسر زبان‌ها افتاده است که بخشی از آن نتیجه فعالیت‌های اقتصادی است که وی از سال ها پیش در حوزه های مختلف اقتصادی و تجاری داشته و هنوز هم ادامه دارد. اسناد جدید نشان می دهد، حسین فریدون با مشارکت علی صدقی مدیرعامل متخلف بانک رفاه که اوایل سال جاری به دلیل دریافت حقوق های نجومی برکنار شده بود، از سال 91 اقدام به تاسیس شرکتی به نام "آوا نوتریگا" کرده بود که در کلیه فعالیتهای اقتصادی، تجاری و بازرگانی از جمله ترخیص کالا از گمرکات فعالیت می کرده است.بر اساس آگهی تاسیس این شرکت، از دیگر فعالیتهای شرکت، همکاری با نهادها، سازمانهای دولتی و وزراتخانه‌ها در زمینه سرمایه گذاری در بخشهای خصوصی و دولتی در جهت  ترخیص کالا از کلیه گمرکات کشور است.همچنین این شرکت در حوزه افتتاح حسابهای قرض الحسنه تجاری و ال  سی نزد بانکها برای اخذ وام و تسهیلات ارزی و ریالی فعال است.پیشتر یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس از تخلف فریدون در حوزه ترخیص از گمرکات خبر داده بود.
 
  منافع ملي قرباني تصميم يك شبه وزير نفت
يكي از قديمي‌ترين برنامه‌هاي صادرات گاز، ارسال گاز ايران به پاكستان و هند است كه با كنار رفتن دهلي نو از اين پروژه، اسلام آباد تنها مقصد ايران براي صدور گاز است 20 سال از آغاز مذاكرات مي‌گذرد و با وجود نهايي شدن قرارداد و امضاي رسمي آن، اين كشور هيچ اقدامي براي دريافت گاز ايران انجام نداده است. با وجود آنكه پاكستاني‌ها بايد از سال 2014 واردات گاز از ايران را آغاز مي‌كردند و در صورت عدم دريافت بايد جريمه مي‌پرداختند ولي اين موضوع عملي نشد و حالا وزارت نفت مي‌گويد درصدد است تا مذاكرات را براي اجرايي شدن اين برنامه 20 ساله آغاز كند. اينكه صادرات گاز ايران به پاكستان با وجود رسمي بودن قرارداد همچنان در بند مذاكره است تبديل به داستاني خسته كننده شده است ولي وزير نفت هيچ‌گاه پاسخ نمي‌دهد تاوان تصميم يك شبه و بدون پشتوانه منطقي‌اش را چه كسي بايد پس بدهد؟!در دولت گذشته قرار شد بيش از 500 ميليون دلار بابت ساخت تأسيسات در پاكستان توسط شركت‌هاي ايراني پرداخت شود تا كار صادرات گاز به سرعت آغاز شود ولي زنگنه تا به نفت آمد دستور لغو اين موضوع را داد. اين دستور منجر به آن شد كه ايران نتواند بابت غرامت درخواستي از پاكستان ادعايي داشته باشد و نه تنها نتواند گازي صادر كند بلكه تازه قصد دارد دور ديگري از مذاكرات را آغاز كند. اشتباه بزرگ وزارت نفت ايران در زير پا گذاشتن تأمين مالي پروژه ساخت خط لوله در پاكستان موجب شد تا قطري‌ها با سرعت هر چه بيشتر قرارداد صادرات ال ان جي به مشتري بالقوه گاز كشور را امضا و پول خود را به طور كامل و مرتب دريافت كنند. قطري‌ها خود اقدام به تأمين مالي ساخت تاسيسات زيربنايي در بندر كراچي و ساخت مخازن ذخيره‌سازي ال ان جي كردند و بستر را براي گرفتن بازار پاكستان از ايران فراهم كردند.

  ماجرای ریختن پرتقال‌ها به دریای خزر
یک مقام مسوول در وزارت جهاد کشاورزی درباره تصاویر و خبرهایی مبنی بر اینکه پرتقال‌های یخ زده به رودخانه تجن منتهی به دریای خزر ریخته شده بود و موج آب، آنها را به ساحل دریای خزر در استان مازندران آورده است به ایسنا گفت‌: این پرتقال‌ها با توجه به سرمای اخیر و یخ زدگی آنها در حمایت از تولیدکنندگان و تولید ملی از باغداران خریداری شده است و از آنجاکه هیچ گونه مصرفی نداشتند به دریا ریخته شده‌اند.وی افزود: این پرتقال‌های یخ زده را سازمان تعاونی روستایی به نمایندگی از وزارت جهاد کشاورزی خریداری کرده و میزان دقیق این خرید و چگونگی آن در اختیار این سازمان است.البته برخی از خبرها در این باره نشان از آلودگی دریای خزر داشت که باید دید چرا وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تعاون روستایی به عنوان مجری این طرح پرتقال‌های یخ زده را به دریا ریخته‌اند؟

  وزیر خارجه فرانسه 11بهمن ماه در تهران
'رومان نادال' سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه جمعه شب تاکید کرد کشورش به توافق هسته ای با ایران پایبند است. نادال با اشاره به سفر 'ژان مارک ارو' وزیر خارجه فرانسه در روز ( 11 بهمن ماه) به ایران، تاکید کرد: این سفر بیانگر تاکید مجدد بر پایبندی اروپا به توافق هسته ای با ایران است.وی در ادامه یادآورشد: وزیر خارجه فرانسه بر این نکته مهم تاکید می کند که همه طرف های مذاکره که از توافق هسته ای حمایت کردند، اکنون بر این توافق به طور جدی پایبند هستند.

  نخستین پیام تسلیت دولت مصر
وزیر خارجه  مصر با فرستادن معاون دستیار خود به دفتر حفاظت منافع ایران در مصر به نمایندگان ایران در این کشور وفات هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت.دفتر حفاظت منافع ایران در قاهره میزبان سفرای کشورهای مختلف بود و به گفته یک منبع آگاه در دفتر که خواست نامش فاش نشود ایران از ابراز تسلیت مصری ها به طور خاص ابراز سپاسگذاری کرده است. او گفت که نمایندگان ایران به گرمی از نماینده وزارت خارجه این کشور استقبال کردند چرا که این اولین ارتباط بین دو کشور بعد از مدتهای طولانی قطع روابط بوده است که شانس بهبود روابط و تعاملات مجدد را بین دو کشور بالا برده است .روابط ایران و مصر از سال 1979 قطع شده است. دفتر حفاظت منافع ایران در مصر یکی از رد پاهای مهم رفسنجانی در قاهره است.
 
  اظهارات ضد ایرانی نخست‌وزیر انگلیس در آمریکا
ترزا می، نخست وزیر انگلیس در سخنرانی خود در نشست سراسری جمهوری خواهان در فیلادلفیا مدعی شد ایران به دنبال ایجاد «کمان نفوذ از تهران تا مدیترانه» است و انگلیس به متحدان منطقه ای خود برای مقابله با آنچه وی اقدامات شرارت بار ایران خواند، کمک می کند. می با اشاره به تولد برخی نهادها مانند سازمان ملل، بانک جهانی و ناتو گفت برخی از نهادها نیاز به اصلاحاتی دارند تا با دنیای جدید ما همخوان باشند. ترزا می گفت: اکنون فرصت پیش آمده است تا بار دیگر رهبری دنیا را به دست گیریم زیرا دنیا در حال گذر از دوران تغییر است و در واکنش به این تغییر، می توانیم نظاره گری منفعل باشیم یا از فرصت استفاده کنیم تا یک بار دیگر رهبری را در کنار هم به دست گیریم. به نظر من به سود منافع ملی ماست که این کار را انجام دهیم زیرا دنیا به صورتی فزاینده با بی ثباتی و تهدیدی همراه است که شیوه زندگی ما و هر چیزی که داریم را تهدید می کند. پایان جنگ سرد باعث نشد نظم جدید جهانی ایجاد شود، پایان دنیا را نیز رقم نزد، به دورانی جدید از صلح، آبادانی و ثبات در مسائل جهانی نیز منجر نشد.

  انتقاد آیت‌الله یزدی از اهدای جایزه و تقدیر از اهالی موسیقی
آیت الله یزدی در ابتدای درس خارج فقه خود با اشاره به برگزاری جشنواره موسیقی فجر اظهار داشتند: «وزارت ارشاد در بحث موسیقی همیشه به فتوای مقام معظم رهبری اشاره می کند، اما آنها به بخش خاصی از فتوا استناد می کنند. در حالی که متن فرمایش رهبری این است که چون حلال و حرام مخلوط است و در حقیقت مثل ابزار مشترک است، بنابراین ترویج موسیقی جایز نیست». رییس شورای عالی جامعه مدرسین افزودند: «ترویج یعنی کاری بکنیم که موسیقی در جامعه رواج پیدا کند و این قطعا جایز نیست. تذکرات متعددی در این خصوص داده شده اما ظاهرا توجهی به این تذکرات نمی شود.» آیت الله یزدی با اشاره به عدم توجه به فتوای رهبر انقلاب و نیز برگزاری جشنواره و اهدای جوایز به اهالی موسیقی اظهار داشت: «من شخص وزیر ارشاد را متهم نمی کنم اما مجموعه وزارت ارشاد به فتوای رهبری عمل نمی‌کنند و به مبانی شرعی و نظرات رهبری توجه نمی‌کنند که این یک بحث است اما تأثر من بیشتر به این خاطر است که در شرایطی که مردم تهران بلکه مردم کشور از حادثه پلاسکو غمگین و نگرانند؛ در این شرایط تشکیلات وزارت ارشاد، برنامه می‌‌گذارد و به برندگان موسیقی جایزه می‌دهد».

  اسلام؛ دومین دین در حال گسترش در ایتالیا
 آمارهای رسمی نشان می‌دهد که اسلام دومین دین در حال گسترش در کشور ایتالیا است، به‌طوری که ۳۴ درصد از مجموع مهاجران ساکن در این کشور را مسلمانان تشکیل می‌دهند.نشریه فرانسوی «پرس اینفو» اعلام کرد: حدود دو میلیون و چهارصدهزار خارجی در ایتالیا ساکن هستند که ۸۲۰ هزار نفر آن‌ها را مسلمانان تشکیل می‌دهند.براساس گزارش این روزنامه فرانسوی، اقلیت مسلمان ایتالیا مشارکت فعالی در عرصه اقتصاد این کشور دارند، به‌طوری که حدود ۴ تا ۵ درصد تولید ناخالص داخلی متعلق به مسلمانان است.همچنین، حدود ۷۰۰ مسجد در ایتالیا وجود دارد، اما با وجود درخواست‌های مستمر اقلیت مسلمان این کشور، اسلام هنوز در ایتالیا به رسمیت شناخته نشده و به نظر می‌رسد به دلیل مخالفت برخی احزاب سیاسی از جمله حزب راستگرا و افراطی «انجمن فدرال شمال» این موضوع حداقل در مقطع کنونی دست نیافتنی باشد.این در حالی است که «کارلو لیبراتی»، از اسقف‌های ارشد کاتولیک ایتالیا در ماه جاری میلادی از تبدیل اروپا به یک قاره مسلمان در طی ۱۰ سال آینده هشدار داده بود.

   تراکم بالای ریزگردها نمازجمعه اهواز را لغو کرد
در پی وقوع گرد و غبار شدید در اهواز که دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا میزان آن را 66 برابر حد مجاز اعلام کردند، برای نخستین بار نماز جمعه این شهر روز گذشته در مصلای شهر برگزار نشد و نمازگزاران به «توصیه ستاد اقامه نماز» صرفاً به اقامه نماز وحدت اکتفا کردند. شدت غبار روز گذشته در اهواز به حدی بود که آسمان این شهر کاملاً به رنگ شکلاتی در آمد و میدان دید تا شعاع 50 متری کاهش یافت و تمامی پرواز‌های فرودگاه اهواز روز گذشته لغو شد. اداره کل محیط زیست استان خوزستان نیز میزان گرد و غبار در هوای اهواز را روز گذشته در بالاترین حدی که دستگاه‌ها قادر به اندازه‌گیری بودند یعنی 10 هزار میکرو گرم بر مترمکعب اندازه‌گیری کرد. گرد و غبار شدید که حتی بسیاری از شهرهای این استان را درنوردیده بود روز گذشته حتی باعث مسدود شدن محور سربندر به اهواز شد.
 
  ترامپ: ورود به آمریکا بسیار سخت خواهد شد
رئیس جمهور آمریکا در اولین مصاحبه خود از زمانی که قدرت را به‌دست گرفته در توجیه طرح احتمالی اش برای جلوگیری از ورود اتباع ایران و 6 کشور  دیگر به شبکه «ای بی سی» گفت که تمایلی ندارد یک حادثه 11 سپتامبر دیگر تکرار شود و ورود به آمریکا از این به بعد برای همه سخت خواهد شد. ترامپ همچنین، تأکید کرد که برای جلوگیری از اقدامات تروریستی، از شیوه شکنجه  و غرق مصنوعی حمایت می‌کند.  ترامپ تأکید کرد که در برابر تروریسم «آتش را باید با آتش پاسخ دهیم». همچنین، رئیس‌جمهور جدید آمریکا در مورد هزینه خاورمیانه‌ای آمریکا با انتقاد از این هزینه‌ها، میزان آن را 6 تریلیون دلار برآورد کرد. وی در ارتباط با لغو طرح خدمات درمانی اوباما موسوم به «اوباماکر» گفت: «اوباماکر یک فاجعه بود. بسیار پرهزینه بود. یک طرح خدمات درمانی وحشتناک بود. آن چیزهایی را که لازم بود، تحت پوشش قرار نمی‌داد. ». ترامپ همچنین، دریافت کدهای هسته‌ای آمریکا را یک تجربه «بسیار هولناک» دانست که عظمت شغل ریاست‌جمهوری آمریکا را نشان می‌دهد. با این حال وی ادامه داد که اگر زمان و موقع موردنظر فرابرسد، حتماً اقدام درستی را انجام خواهد داد. وی همچنین، افزایش خشونت‌های مرتبط با تیراندازی با اسلحه در شیکاگو را محکوم کرد و گفت که «شیکاگو شبیه یک منطقه جنگی است. » به دنبال دستور ترامپ مبنی بر سخت شدن ورود به آمریکا، مصاحبه سفارتخانه‌های این کشور با پناه‌جویان متوقف شد. اقدامی که ازنظر تحلیلگران بر بحران پناهندگان در اروپا تأثیرگذار خواهد بود.

  اخبار کوتاه
*ویسنته فاکس، رئیس‌جمهور سابق مکزیک در واکنش به دستور رئیس‌جمهور آمریکا برای ساخت دیوار در مرز بین دو کشور اعلام کرد مکزیکی‌ها آماده جنگ تجاری با آمریکا هستند.
*جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا در تماس تلفنی با آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی بر «تعهد ناگسستنی» واشنگتن به امنیت رژیم صهیونیستی تاکید کرد.
*یوآخیم گاوک، رئیس‌جمهور آلمان طی مراسمی، فرانک والتر اشتاین مایر را از سمت وزارت خارجه آلمان برکنار و زیگمار گابریل، وزیر پیشین اقتصاد این کشور را به جای وی منصوب کرد.یک روزنامه آلمانی از دیدار هفته آینده وزیر خارجه جدید این کشور با مقام‌های دولت آمریکا خبر داده است.
*عبدالملک الحوثی، رهبر انصارالله یمن در سخنرانی خود در مورد حمله عربستان سعودی گفت: «بعد از مرگ ملک عبدالله [پادشاه سابق عربستان]، رژیم جدید عربستان سعودی بر سر کار آمد که برای حمله به یمن تمایل زیادی داشت و دشمن آمریکایی این رژیم را تطمیع کرد و گفت فرصتی پیش آمده، سعی کن اثبات کنی مزدور درجه یک و خائنی کثیف در منطقه هستی».
*لوسی گابارد، نماینده دموکرات آمریکا که بدون هماهنگی با حزب خود به سوریه سفر کرده و با بشار اسد دیدار داشته بر این باور است که سیاست‌های دولت اوباما موجب تقویت گروه‌های تروریستی همچون داعش و النصره در سوریه شده است. وی می‌گوید: آمریکا با رویکرد برکناری بشار اسد و تغییر نظام سیاسی در سوریه مرتکب اشتباه شد.
 


نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات