صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۴  ، 
کد خبر : ۲۹۸۸۶۶

اخبار ویژه روزنامه های 9 بهمن 1395

کیهان

معاون وزیر نفت:می توانیم فرصتهای شغلی برای آمریکا ایجاد کنیم

به گزارش رجانیوز، وی در این گفت‌وگو به تشریح وضعیت همکاری ایران و آمریکا در دولت ترامپ و آینده نفت ایران پرداخت و بدون توجه به سنگ‌اندازی‌‌ها و اظهارات خلاف اخلاق و عرف ترامپ در مورد جمهوری اسلامی ایران ابراز می‌دارد؛ ما برای ایجاد رابطه با دولت جدید آمریکا چالشی نمی‌بینیم، نشانه‌های زیادی از زمان شکل‌گیری کمپین‌های انتخاباتی وجود داشته به تدریج رشد کرده و اکنون نیز شاهد علائم مثبتی در این زمینه هستیم و در آینده هم مشکلی نخواهیم داشت.
خبرنگار سی‌ان‌ان از زمانی‌نیا پرسید پیش‌بینی شما نسبت به رابطه با آمریکا به ویژه در حوزه مبادلات نفت و گاز در دولت ترامپ با توجه به اینکه وی را یک بیزینس من می‌خوانند چیست؟
زمانی‌نیا گفت: امیدوارم مقامات اقتصادی دو کشور همکاری‌های خوبی با هم داشته باشند و بعد از لغو تحریم‌ها فرصت زیادی برای دولت آمریکا نیز به وجود آمده است.
این دیپلمات سابق در ادامه صحبت خود با بیان اظهارات عجیبی چنین می‌گوید که:‌ همکاری آمریکا با ایران می‌تواند فرصت‌های زیادی را برای شرکت‌های آمریکایی به ویژه در زمینه احیای صنعت نفت آنها ایجاد کند و نیز این همکاری مشاغل جدیدی را برای آمریکا ایجاد می‌کند! این در حالی است که وجود جوانان بسیار زیاد تحصیل‌کرده در کشور یکی از معضلات مهم اقتصادی است که پیامدهای ناگواری تاکنون به همراه داشته است.

برادران شرکا:سیاست دولت بیکاری را افزایش داد


حمیدرضا برادران شرکا در گفت‌وگو با عصر ایران، اظهار داشت: دولت توانسته است نرخ تورم را در سطح یک رقمی نگه دارد و این کار از نظر اقتصادی، کار مثبتی است. البته ما باید ببینیم در اقتصادمان، این پایین بودن نرخ تورم، چه بهایی داشته است. بهایی که پایین نگه داشتن نرخ تورم داشته است، ظاهرا بالا بودن نرخ بیکاری است.
«شما اخیرا گفته‌اید باید شغل ایجاد کنیم حتی با بهای رشد دوباره تورم. یکی از دستاوردهای دولت پایین آوردن نرخ تورم است. تورم هم در جامعه بی‌عدالتی ایجاد می‌کند و به ضرر اقشار کم‌درآمد است ولی شما تاکید دارید افزایش تورم با هدف ایجاد شغل اشکال ندارد؟». وی در پاسخ این سؤال گفت:  بهترین سیاست‌گذاری، این است که هم نرخ تورم پایین باشد و هم نرخ بیکاری. این وضع امکانپذیر است. حتی اگر ما نتوانیم این کنترل را بر نرخ تورم داشته باشیم، من شخصا اولویت را به کاهش نرخ بیکاری می‌دهم. چون وقتی سرپرست خانواده، بیکار است درآمدش صفر است ولی وقتی نرخ تورم 10 درصد است یعنی 10 درصد از درآمد و قدرت خرید درآمدش را از دست می‌دهد. لذا اولویت با نرخ بیکاری است.
وی همچنین درباره احتمال افزایش تورم به خاطر افزایش نقدینگی گفت: رشد نقدینگی بین 27 تا 30 درصد است. این نقدینگی بالاخره در جایی باید خودش را نشان بدهد. یعنی اگر ما نتوانیم این منابع و نقدینگی را به سمت تولید گسترش بدهیم، همیشه احتمال برگشتن نرخ تورم بالاتر وجود دارد.
در نتیجه دولت باید زودتر سیاست‌های اشتغال‌زایی خودش را تعیین و اعلام کند و تلاش کند که ما بتوانیم اشتغال داشته باشیم. این اشتغال هم ناشی از سرمایه‌گذاری در بخش تولیدی باشد.
وقتی تولید زیاد شود ضمن این که درآمدهای جدید ایجاد می‌کند، کالاها و خدمات بیشتری هم به اقتصاد عرضه می‌شود و این تضمین می‌کند که در آینده هم بتوانیم نرخ تورم پایین‌تر را حفظ کنیم.
دولت دارد تلاش می‌کند نرخ تورم را یا نگه دارد یا کاهش بدهد. این تلاش باعث شده منابع بانکی به اندازه کافی در اختیار تولیدکننده برای سرمایه‌گذاری‌های جدید قرار نگیرد. به همین دلیل، بیش‌تر از آن که نگران نرخ تورم باشیم، باید کاری کنیم که رشد سرمایه‌گذاری افزایش یابد، فعالیت‌های تولیدی گسترش پیدا کند و شغل جدید ایجاد کنیم. اینها بیشتر باید دغدغه‌های دولت باشد.
برادران شرکا درباره این سؤال که شاخص تورم نقطه به نقطه از 6/8 درصد در خردادماه به 9/6 درصد رسیده، این افزایش 3 درصدی نرخ تورم نقطه به نقطه نشانگر چه چیزی است؟» اظهار داشت: وقتی نرخ دلار یک دفعه چیزی نزدیک به 30 درصد افزایش پیدا می‌کند چون حساسیت به نرخ دلار در کشور وجود دارد، قیمت‌ کالاها افزایش پیدا می‌کند.
از لحاظ روانی وقتی نرخ دلار بالا می‌رود سایر قیمت‌ها نیز بالا می‌رود. حتی اگر نرخ دلار را پایین بیاورید قیمت‌ها چسبندگی خودش را حفظ می‌کنند و پایین نمی‌آیند.
دولت باید حساس باشد راجع به سیاست‌های ارزی خودش و خصوصا اجازه ندهد نرخ دلار یک دفعه جهش داشته باشد. چرا که 30 درصد افزایش نرخ دلار، اصلا رقم قابل قبولی نیست. بانک مرکزی نباید اجازه می‌داد یک دفعه افزایش این چنینی در نرخ برابری دلار به وجود بیاید.
(تورم ماه دی نسبت به ماه قبل از آن 8 دهم درصد افزایش داشته است و تورم ‌آذر نسبت به ماه قبلش 1/4 درصد دارای افزایش بوده. این رشد هشت دهم درصد یا رشد 1/4 درصد تورم ماهیانه، افزایش قابل توجهی است برای یک ماه؟)
بله. اگر هر ماه نرخ تورم یک درصد افزایش پیدا کند در سال 12 درصد می‌شود. بالاخره 12 درصد افزایش در یک سال، نرخ بالایی است.

اجرای دوباره سیاست کارگزاری و برپایی رانت ارزی

طهماسب مظاهری به روزنامه جام‌جم گفته است: در چند روز گذشته برخی صرافی‌های دارای مجوز از بانک مرکزی به عرضه دلار  با قیمت پایین‌تر از بازار تا سقف 5000 دلار اقدام کردند که تجربه این کار را دو دهه پیش در اواخر سال 73 و اوایل سال 76 داشتیم.
دولت اگر تصمیم دارد در بازار ارز حاکم مدیریت شود، یک راه پیش رو دارد و باید سیاست‌های خود را مبتنی بر ارز تک نرخی تنظیم کند، اما اکنون به نظر می‌رسد دولت تک نرخی کردن را می‌پسندد، ولی الزامات آن را قبول نمی‌کند.
چند نرخی شدن ارز تبعات زیادی دارد؛  یک تاثیر این است که افرادی ارز  را با نرخ پایین‌تر از بازار آزاد تهیه می‌کنند و یک رانت و سود زحمت نکشیده را به دست می‌آورند. این در حالی است که دولت در مدیریت اقتصاد، باید سیاست‌های خود را طوری تنظیم کند که چنین سودهای بادآورده و رانت‌هایی نصیب کسی نشود. بخش مهم ماجرا این است که این سود از محل فروش ذخایر ارزی تجدیدناپذیر کشور (ذخایر دلاری بانک مرکزی)  تامین می‌شود و از بخش فعالیت اقتصادی، افراد را منتفع نمی‌کند. این کار به نوعی واریز کردن دلار ارزان به جیب افراد سودجو بوده و سود بادآورده را نصیبشان می‌کند.
جام‌جم در عین حال در گزارشی نوشت در حالی که مسئولان دولتی و بانک مرکزی از ابتدای فعالیت دولت نسبت به تک نرخی شدن ارز تاکید داشتند، اکنون ارز با چهار نرخ در بازار عرضه می‌شود.
به گزارش جام‌جم، این روزها افرادی که در صف دلار با نرخ دولتی بمانند، می‌توانند با ارائه کارت ملی به میزان 5000 دلار با قیمت پایین‌تر از بازار آزاد از برخی صرافی‌های تحت نظارت بانک مرکزی دلار دریافت کنند. این ارزها یک روز بعد به مشتری تحویل داده می‌شود و جالب اینجاست که افراد همان زمانی که دلار را دریافت می‌کنند به صرافی‌های دیگر با قیمت‌ بالاتر می‌فروشند. با توجه به فاصله صد تومانی قیمت دلار نسبت به بازار آزاد، هر فرد با خرید 5000 دلار دولتی، می‌تواند حدود 500 هزار تومان سود کند.
اکنون بازار شاهد دلاری است که یک نرخش را صرافی‌های چهارراه استانبول، یک نرخش را صرافی‌های منتخب بانک مرکزی، یک نرخش را بانک‌ها و نرخ دیگرش را ارز مبادله‌ای تعیین می‌کند. یک نرخ را که هر روز بانک مرکزی اول صبح روی سایت خود قرار می‌دهد و آن، نرخ ارز مبادلاتی است. عصرها هم یک نرخ دیگر از سوی بانک مرکزی اعلام می‌شود که البته، حاصل عملکرد صرافی‌های منتخبش است.
این گزارش می‌افزاید: وقتی وارد بازار فردوسی و خیابان منوچهری می‌شوید، اولین موضوعی که نظر هر کسی را جلب می‌کند خاموش بودن و قیمت نداشتن دلار در تابلوهای صرافی‌هاست. این شرایط، اوضاع دهه 70 ]دولت سازندگی[ را تداعی می‌کند؛  روزهایی در سال‌های 73  و اوایل 74 که دولت سازندگی برای کاهش نرخ ارز، دلار خزانه را به حراج گذاشت و در شرایطی که نرخ دلار 250 تومان بود، آن را به قیمت 175 تومان به مردم داد و البته سهم هر مسافر هم 5000 دلار در نظر گرفته شده بود.
یادآور می‌شود بابک زنجانی آغاز پولدار و سرمایه‌دار شدن خود را توزیع دلار در بازار به نیابت از بانک مرکزی  دولت کارگزاران سازندگی می‌داند. او گفته است 20 سال پیش از این طریق، روزانه 17 میلیون تومان درآمد کسب کرد و توانست یک محل کار تجاری در خیابان میرداماد بخرد.

از وعده تک نرخی کردن تا ارز 4 نرخی در پسا برجام

ولی‌اله‌سیف در حالی در جمع خبرنگاران گفت «شرایطی اقتصادی با برجام تغییر کرده،» که چند ماه پیش تصریح کرد: عایدی برجام تقریبا هیچ بوده است.
وی از آماده شدن مقدمات اجرای یکسان‌سازی نرخ ارز خبر داد و گفت: به محض اینکه احساس کنیم این کار انجام شدنی است، عملیاتی خواهد شد و برای اجرای آن دو ماه زمان نیاز است.
وی تاکید کرد:‌ در نظام بانکی روند مثبتی داریم و امیدواریم با پیمودن این مسیر، یکسان‌سازی نرخ ارز عملیاتی شود.
یادآور می‌شود هم‌اکنون ارز در بازار با 4 نرخ متفاوت معامله می‌شود و حال آن که قبل از برجام 2 نرخی بود. نوسانات شدید قیمت ارز، که تا 4100 تومان هم پیش رفت موجب خسارت‌های شدید برای تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی می‌شود؛‌ ضمن اینکه رانت‌های هنگفت برای برخی دلالان و فرصت‌طلبان ایجاد می‌کند.
دولت چند سال است که وعده  تک‌نرخی شدن ارز را می دهد.

دور زدن برجام و تصویب تحریم های جدید علیه ایران


فارن افرز با بررسی گزینه‌های پیش روی ترامپ در طول کارزار انتخاباتی خود به اشکال متنوع قول داد که «این توافق فاجعه‌آمیز را تکه‌تکه کند» و «ایرانیان را مجبور کند به میز چانه‌زنی برگردند، تا یک معامله بسیار بهتری انجام شود.» البته پیشنهاد اول فاجعه به‌بار خواهد آورد، اما پیشنهاد دوم ارزش فکر کردن را دارد.
توجه به این نکته مهم است که برجام، که به طور مشترک از سوی ایران و آمریکا و نیز پنج کشور دیگر امضا شد، به مقصود اولیه خود رسیده و تهران نخواهد توانست به دور از نظارت سلاح هسته‌ای تولید کند. در واقع، این همان دلیلی است که به خاطر آن نهادهای نظامی و امنیتی اسرائیل خواهان حفظ این توافق هستند.
بسیاری از مقامات امنیتی و دیپلمات‌های اسرائیلی که پارسال در اورشلیم (بیت‌المقدس) با آنها مصاحبه شده بود، به برجام به عنوان معامله‌ای که انجام و تمام شده بود، می‌نگریستند که باید با قدرت تمام به آن عمل می‌شد. دیگرانی هم بودند که دیدگاه مشابهی داشتند. مشکلات جدی‌تری در زمینه تحریم‌ها که در مقابل همکاری به ایران وعده داده شده بود وجود دارد؛ ایران هنوز هم فاقد روابط بانکی عادی با بقیه جهان است، چرا که نهادهای مالی عمده جهان هنوز در مورد همکاری با ایران این‌ پا و آن پا می‌کنند.
در همین حال دو عضو اندیشکده «موسسه واشنگتن» تصریح کردند: محدود کردن ایران با حفظ برجام، باید سیاست دولت جدید آمریکا باشد.
جیمز جفری و دنیس راس ضمن تحلیلی که در سایت این اندیشکده منتشر شده نوشتند: محدودسازی و کنترل ایران یکی از اولویت‌های اصلی سیاست خارجی دولت جدید آمریکاست و واشنگتن به جای خروج از توافقنامه هسته‌ای باید همچنان به محدود کردن تهران بپردازد.
ایران در تلاش است تا با هدف قرار دادن کشورهای مختلف قدرت خود را گسترش دهد. درگیری سوریه نشان‌دهنده تاثیر سیاست ایران بر منطقه و ورای آن است.
تا زمانی که ایران به طور موفقیت‌آمیز تحدید و مهار نشود، خطر وجود دارد.
جفری و راس می‌افزایند: در رابطه با حوزه هسته‌ای باید گفت، هم در داخل و هم در بیرون از چارچوب توافقنامه هسته‌ای، گزینه‌هایی برای اعمال فشار بر ایران وجود دارد. صرف‌نظر کردن از این توافقنامه، دو مسئله را به دنبال دارد. نخست، چیزی که باید جایگزین آن کرد و دیگر آنکه، خروج از این توافقنامه، کنترل توسعه‌طلبی ایران را دشوار می‌سازد.
یکی از نتایج حتمی خروج از توافقنامه هسته‌ای ایران این است که به جای آنکه توجهات را به رفتار مضر و مخرب ایران جلب کند، به اقدامات آمریکا معطوف می‌کند.
راهبرد هوشمند باید همچنان به مطرح کردن سیاست‌های ایران به عنوان تهدید ادامه دهد و به خروج از این توافقنامه فکر نکند. منظور کردن پاسخی موثر و قابل باور به اقدامات تحریک‌آمیز ایران، از اقدامات تروریستی تا بازداشت کردن اتباع آمریکایی برای مقابله با رزمناوها و ناوهای هواپیمابر آمریکا، چالش فوری و بلافاصل دولت جدید آمریکاست.
در همین زمینه 3 سناتور آمریکایی (تاد یانگ، مارکو روبیو و جان کورنین) طرح تحریم‌های یک‌جانبه‌ غیرهسته‌ای علیه ایران را تقدیم کنگره کردند. این طرح تحریم‌های جدیدی علیه سپاه پاسداران، شرکت هواپیمایی ماهان و اشخاص و نهادهای دخیل در فعالیت‌های موشکی ایران از جمله سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح و گروه‌های صنعتی شهید همت و شهید باکری وضع می‌کند.
در این طرح محدودیت‌‌هایی نیز علیه ایران برای دسترسی به نظام مالی آمریکا ذکر شده است.
یانگ ادعا کرد، ایران همچنان به سبب «حمایت از تروریسم» و «توسعه برنامه موشک‌های بالستیک»، «خطر جدی» برای آمریکا محسوب می‌شود و این طرح با هدف مقابله با تهران تدوین شده است.
دولت آمریکا بر اساس سند برجام متعهد است که از بازگرداندن یا تحمیل مجدد تحریم‌های مشخص شده در پیوست 2 این توافق که اعمال آنها را متوقف کرده است، خودداری نماید.

وطن امروز

سکوت وزارت خارجه در قبال اقدام ترامپ خفت بار است

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی می‌گوید انفعال وزارت امور خارجه در واکنش به اقدام اخیر آمریکا در ایجاد محدودیت صدور روادید علیه ایرانیان عقب‌نشینی و سکوت خفت‌بار است. نصرالله پژمان‌فر در گفت‌وگو با فارس، در واکنش به اقدام جدید ترامپ مبنی بر ایجاد محدودیت به‌منظور صدور روادید برای مردم چند کشور از جمله ایران اظهار داشت: کسانی که آمریکا را کدخدا می‌دانند باید توجه داشته باشند این کدخدا آنها را حتی به عنوان رعیت خود هم قبول ندارد، بلکه آمریکا آنها را برده خود می‌داند. بنابراین اگر کسی کدخدایی آمریکا را بپذیرد، حتی آمریکایی‌ها هم حاضر نیستند یک رابطه حمایتی نسبت به رعیت خودشان داشته باشند. وی گفت: ما این‌همه مذاکره کردیم که نتیجه‌اش این باشد؟ رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: سکوت وزارت امور خارجه در قبال اقدام اخیر رئیس‌جمهور آمریکا بسیار غلط است، ما هر موقع منفعلانه در برابر این قضایا سکوت کرده‌ایم، ضرر دیدیم و نتیجه سکوتی که امروز داشته‌ایم، پایمال شدن بیشتر حقوق مردم ما بوده است. پژمان‌فر گفت: در مقابل اقدام اخیر آمریکا باید یک واکنش و پاسخ دیپلماتیک انجام بگیرد اما متأسفانه آن چیزی که مشاهده می‌کنیم فقط عقب‌نشینی و سکوت خفت بار است.

انتقاد از تسویه‌حساب شخصی و حاشیه‌سازی به بهانه حادثه پلاسکو


امام‌جمعه قم با تاکید بر اینکه وحدت ملی را در حادثه پلاسکو شاهد بودیم و دنیا این همدلی را دید، گفت: برخی در این حادثه به‌ دنبال تسویه‌حساب شخصی و حاشیه‌سازی هستند. به گزارش تسنیم، آیت‌الله سیدهاشم حسینی‌بوشهری در خطبه‌های نمازجمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد، با اشاره به حادثه پلاسکو اظهار داشت: پیام رهبر معظم انقلاب تسلی‌بخش خانواده‌های داغدار بود اما مسؤولان باید دقت کنند که دیگر شاهد تکرار چنین حوادث تلخی نباشیم. چند روز است مردم داغدار این شهدا هستند، در این حادثه جلوه‌های عالی انسانی را دیدیم، اقدامات تحسین‌برانگیز را شاهد بودیم و از اقصی نقاط کشور برای کمک خود را رساندند. عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه وحدت ملی را در حادثه پلاسکو شاهد بودیم و دنیا این همدلی را دید، تصریح کرد: برخی در این حادثه به‌دنبال تسویه‌حساب شخصی و حاشیه‌سازی هستند که مسؤولان و جریان‌های مختلف باید از این اقدام پرهیز کنند.


ایران هفتمین قدرت بزرگ در سال 2017

یک پایگاه آمریکایی در گزارشی، 8 قدرت بزرگ 2017 را نام برد که ایران جزو این 8 کشور است و رژیم صهیونیستی در این لیست بعد از ایران قرار گرفته است. به گزارش فارس، در گزارش «امریکن اینترست» تحت عنوان 8 قدرت بزرگ 2017، آمریکا، چین، ژاپن، در رده‌های اول تا سوم این لیست قرار گرفته‌اند و روسیه، آلمان و هند رده چهارم تا ششم را تشکیل می‌دهند و ایران بعد از این کشورها در رده هفتم قدرت سال 2017 قرار دارد و بعد از آن به رژیم صهیونیستی اشاره شده است. در بخشی از این گزارش به ایران به‌عنوان یکی از 8 قدرت جهان اشاره شده و در توضیح آن آمده است: جنگ‌های نیابتی بین عربستان‌سعودی و ایران در سال 2016 همچنان ادامه داشت و با ورود به سال جدید میلادی، ایران در مقایسه با عربستان پیشتاز است اگرچه عربستان همچنان یک قدرت نیرومند به حساب می‌آید اما در 12 سال گذشته، ایران گوی سبقت را از عربستان ربوده است. در این گزارش به قدرت ایران در کشورهای منطقه اشاره شده و در ادامه آمده است: توافق هسته‌ای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین به‌علاوه آلمان) و قراردادهای این کشور با شرکت‌های هواپیمایی بوئینگ و ایرباس، این پیام را به جهان القا کرد که راه ایران برای تجارت باز است و تولیدات نفت این کشور به سطوح قبل از دوران تحریم بازگشته است. امریکن اینترست با این حال توضیح داد سال 2017 ممکن است به دلیل روی کار آمدن «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور کنونی آمریکا سال سختی برای تهران باشد.

ترامپ اشتباهات حاکمان گذشته آمریکا را تکرار نکند

خطیب موقت جمعه تهران به رئیس‌جمهور آمریکا توصیه کرد اشتباه رؤسای جمهور گذشته این کشور را تکرار نکند و به وعده انتخاباتی خود برای عدم دخالت در امور سایر کشورها عمل کند. آیت‌الله موحدی‌کرمانی در خطبه نماز جمعه تهران با اشاره به روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا افزود: آقای ترامپ شما با شعار «خدمت به مردم آمریکا و احیای کشورتان، ترمیم خرابی‌های جامانده از حکومت‌های قبلی، نجات مردم آمریکا از فقر، گرسنگی و فلاکت و دخالت نکردن در امور سایر کشورها و مبارزه با تروریسم» به کاخ سفید آمده‌اید. بکوشید به وعده‌های‌تان عمل کنید، مبادا خناسان عزم شما را تغییر دهند.  وی اضافه کرد: بکوشید برخلاف اسلاف خود که پیمان‌شکن بودند به پیمان با مردم وفادار باشید که شرف انسانی همین اقتضا را دارد، البته در تشخیص تروریست اشتباه نکنید. آنانی که در مقام دفاع از جان و ناموس و کشور خود هستند،‌ تروریست نیستند. دولت‌های قبلی با جنگ‌افروزی و حمایت از جنگ‌افروزان و مسلح کردن جلادان و خون‌ریزان، آبروی خود را بردند و بودجه و سرمایه آمریکا را به باد دادند. خطیب نمازجمعه تهران گفت: شما وارث کشوری فقیر و گرسنه هستید، راه تان را از آنها جدا کنید و اشتباهات آنها را تکرار نکنید. بکوشید فرهنگ غلط ستیز و جنگ و حمایت از ظالمان که تاکنون حاکم بر کشور آمریکا بوده، به فرهنگ خدمت به مردم آمریکا و مردم جهان و خدمت به کشورتان تبدیل کنید.

سیستان‌وبلوچستان تشنه مسؤولانی است که پیر و خسته نباشند

نماینده مردم تهران در مجلس نهم با اشاره به گذشت چند روز از وقوع سیل در استان سیستان‌وبلوچستان گفت: متاسفانه همزمان با دست و پنجه نرم کردن مردم در سیلاب، وزیر میلیاردر دولت و استاندار در منطقه آزاد سرگرم بازدید از نمایشگاه و معاشرت با میهمان‌های خارجی بودند. مهرداد بذرپاش در کانال شخصی خود با اشاره به وقوع سیل در استان سیستان‌وبلوچستان نوشت: بیش از 5 روز از وقوع سیل در استان سیستان‌وبلوچستان گذشته است؛ استانی که مردمان صبورش سال‌هاست درگیر خشکسالی هستند و حتی آبی که به خانه‌های‌شان می‌رسد بعضا آلوده و غیرقابل مصرف است.  وی ادامه داد: اما بارندگی اخیر نشان داد سیستان‌وبلوچستان مشکل دارد. چه در پرآبی و چه در خشکسالی؛ سیستان تشنه است؛ نه تشنه آب؛ تشنه مسؤولانی که از مردم باشند. درد مردم را درد خود بدانند و برای درمان آن خود را به آب و آتش بزنند. مسؤولانی که پیر و خسته نباشند. وی در ادامه تاکید کرد: متاسفانه مطلع شدم همزمان با دست و پنجه نرم کردن مردم در سیلاب، وزیر میلیاردر دولت و جناب استاندار در منطقه آزاد سرگرم بازدید از نمایشگاه بودند و معاشرت با میهمان‌های خارجی. نماینده مردم تهران در مجلس نهم تصریح کرد: باز هم جوان‌ها به داد مردم رسیدند. جوانانی که روحیه انقلابی و جهادی در ضمیرشان موج می‌زند و منتظر رسیدن امکانات از بالا نمی‌نشینند همانطور که در این سال‌ها ننشستند.

ذوق‌زدگی از خرید کالای خارجی غرور ملت را جریحه‌دار می‌کند


فرمانده نیروی هوا فضای سپاه می‌گوید ذوق‌زدگی و استقبال از خرید یک کالای خارجی غرور یک ملت را جریحه‌دار می‌کند. به گزارش فارس، سردار امیرعلی حاجی‌زاده در یادواره 1600 شهید، 22 سردار و 5 شهید مدافع حرم شهرستان سبزوار اظهار داشت: اگر ما از مسؤولان نظام حمایت می‌کنیم این حمایت تا زمانی است که مسؤولان حافظ دستاوردهای ولایت باشند و در خط ولی فقیه حرکت کنند. وی اضافه کرد: امروز همه اقشار و گروه‌های سیاسی بر این باورند و ما بارها این را شنیده‌ایم که مشکل اقتصاد، اشتغال و بیکاری با تولید حل می‌شود؛ پس چرا با ذوق‌زدگی تمام به استقبال کالاهای خارجی می‌رویم که باعث تحقیر ملت ایران است. فرمانده نیروی هوا فضای سپاه اضافه کرد: ما منکر خرید کالای خارجی نیستیم، آنچه نیاز کشور است باید بخریم اما ذوق‌زدگی و استقبال آنچنانی مقابل دیدگان غرب معنا ندارد و باید این سوال را پرسید: چرا غرور یک ملت را به این شکل جریحه‌دار می‌کنند.

ایران

نخستین پیام تسلیت دولت مصربرای درگذشت یک مقام ایرانی

المانیتور در گزارشی با اشاره به تلاش‌های آیت‌الله هاشمی برای عادی‌سازی روابط با مصر، نوشته است: در پی درگذشت هاشمی رفسنجانی وزیر خارجه مصر با فرستادن معاون دستیار خود به دفتر حفاظت منافع ایران در مصر به نمایندگان ایران در این کشور تسلیت گفت. به گفته یک منبع آگاه در دفتر که خواست نامش فاش نشود، ایران از ابراز تسلیت مصری‌ها به طور خاص ابراز سپاسگزاری کرده است. او گفت که نمایندگان ایران به گرمی از نماینده وزارت خارجه این کشور استقبال کردند چرا که این اولین ارتباط بین دو کشور بعد از مدت‌های طولانی قطع روابط بوده است که شانس بهبود روابط و تعاملات مجدد را بین دو کشور بالا برده است.
به گزارش انتخاب، محمدمحسن ابولنور محقق امور ایران در دانشگاه الازهر مصر گفته رفسنجانی یکی از شخصیت های تأثیرگذار برای نزدیک کردن ایران و مصر بود. او بر این باور بود که بازگشایی روابط با مصر ضروری است و خط فکری‌اش را نیز به بسیاری از شاگردانش نظیر حسن روحانی رئیس جمهوری کنونی منتقل کرده است. او افزود: من فکر نمی‌کنم که تلاش‌ها برای تنش‌زدایی با مصر به پایان برسد، حتی اگر اصولگرایان ریاست جمهوری سال 2017 را برنده شوند. رفسنجانی قادر بود ایده تعامل مجدد با مصر را در میان ایرانی‌ها تقویت کند.
 

 روایتی از بخشش ۱۵۰ میلیون دلاری احمدی‌نژادبه تاجیک ها

حسین مرعشی در اولین کنگره استانی حزب کارگزاران سازندگی ایران در خراسان رضوی که در مشهد برگزار شد،  گفت: در دولت اصلاحات سدی در دولت تاجیکستان توسط مهندسان ایرانی ساخته شد و دولت تاجیکستان که دولت ثروتمندی هم است، ۱۵۰ میلیون دلار از ایران وام گرفته بود. به گزارش ایسنا وی افزود:  آقای احمدی‌نژاد که برای افتتاح این سد به تاجیکستان رفت، در نطقش گفت که این هدیه‌ای از جانب ملت ایران به شما است، از آن روز دیگر تاجیک‌ها قسط وام‌های خود را پرداخت نمی‌کنند و می‌گویند رئیس جمهوری شما به عنوان هدیه این را به ما داده است. چنین افرادی مظهر دفاع از حقوق مردم و آقای هاشمی مظهر ریخت و پاش شدند.
 

دادگاه عربستان متهمان پرونده سقوط جرثقیل را تبرئه کرد

دادگاهی در عربستان 13 متهم پرونده سقوط جرثقیل در مکه در سال 2015 را از تمامی اتهامات تبرئه کرد. به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه عکاظ، دادگاهی در عربستان 13 متهم در این پرونده را که در جریان آن دست کم
110 تن از حجاج کشته شدند، تبرئه کرد. روزنامه عکاظ نوشت که دادستان به این حکم اعتراض کرده و خواهان تجدیدنظر در آن شده است. این روزنامه گزارش داد که دادگاه کیفری در مکه رسیدگی به این دعوی را به دلیل «عدم صلاحیت» رد کرد. دادستان کل نیز دستور تجدیدنظر در حکم علیه گروه بن لادن که مسئول ساخت‌وسازها در مکه بود، را صادر کرد.  گفتنی است حادثه سقوط جرثقیل در
 11 سپتامبر 2015 در محوطه مسجد الحرام رخ داد، یک جرثقیل که در طرح توسعه مسجد الحرام مورد استفاده قرار گرفته بود سقوط کرد و منجر به کشته شدن
110نفر و زخمی شدن 238 نفر شد. 11 زائر ایرانی بیت‌الله الحرام در این حادثه کشته و 15 تن دیگر زخمی شدند.

شرق

همايش فصلي خانه احزاب امروز برگزار مي‌شود


تسنيم: همایش فصلی خانه احزاب ایران با عنوان «اقتصاد مقاومتی و احزاب» و همچنین بزرگداشت مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام و شهدای آتش‌نشان ساختمان پلاسکو امروز در سالن ٦٠٠نفری وزارت کشور برگزار می‌شود. سخنرانان اصلی نشست فصلی خانه احزاب ایران، مسعود پزشکیان نایب‌رئیس اول مجلس شورای اسلامی، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور هستند.

پيشنهاد بسيج به دولت روحاني


تسنیم: سردار غلامحسین غیب‌پرور، رئیس سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه تفکر و حرکت بسیجی تنها راه‌حل مشکلات اقتصادی کشور است، گفت: با آغوش باز آماده کمک به دولت هستیم. به غیر از تفکر و اقدام بسیجی هیچ راه دومی برای برطرف‌کردن این مشکلات وجود ندارد. منظور حرکت جهادی و بسیجی است که اگر اقتصاد را حل نکنیم، ضرر و زیان‌هایی متوجه ما خواهد شد. وی با بیان اینکه راه‌حل اقتصاد کشور چیزی جز حرکت بسیجی نیست، ابراز کرد: انقلاب تا امروز در هر زمینه‌ای که بسیجی حرکت کرده، برنده شده است. ما با آغوش باز داوطلبیم تا تجربیات و ظرفیت‌ها را در اختیار دولت قرار دهیم و اگر دولت محترم این اراده را داشته باشد ما یک لحظه درنگ نخواهیم کرد.

رسیدگی پرونده فساد نفتی به قاضی مقیسه رسید


مهر: وکیل مدافع حمید فلاح‌هروی، متهم ردیف سوم پرونده فساد نفتی درخصوص آخرین وضعیت پرونده فساد نفتی، گفت: پرونده دو نفر از متهمان نفتی که پیش‌تر حکم اعدامشان از سوی دیوان عالی کشور نقض شده بود، برای رسیدگی مجدد به قاضی مقیسه رئیس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران (شعبه ‌هم‌عرض) ارجاع شد. محمدرضا مهرشاد همچنین از عدم ابلاغ حکم نقض‌شده دیوان عالی خبر داد و افزود: با وجود تعیین شعبه هم‌عرض، حکم دیوان عالی کشور هنوز به ما ابلاغ نشده و موفق به مطالعه حکم دیوان نشده‌ایم با این حال به ما اعلام کردند که حکم هفته آینده ابلاغ می‌شود.

نشست مشترک دادستانی با  وزیر فرهنگ


میزان: دادستان تهران روز گذشته، از نشست مشترک دادستانی با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دو هفته گذشته خبر داد و از اعلام آمادگی وزیر برای اجرائي‌کردن سیاست‌های فرهنگی نظام ابراز خرسندی كرد. عباس دولت‌آبادی همچنین با توجه به تغییر شکل فساد در حوزه اجتماعی گفت: استخرپارتی، رنگ‌پارتی، تبلیغ در سیستم‌های اپراتور، فضای مجازی، استفاده از کارت‌های ماهواره‌ای و... نسبت به دهه اول انقلاب شکل وقوع فساد را تغییر داده؛ هرچند محتوای فساد حفظ شده است؛ بنابراین شیوه‌های سنتی گذشته دیگر کفایت نمی‌کند و موفقیت در پیشگیری از فساد اجتماعی، عزم تمام دستگاه‌ها مانند وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد ‌اسلامی،‌ آموزش و پرورش، وزارت علوم و سازمان صداوسیما و سایر نهادهای فرهنگی را می‌طلبد. امیرآبادی سرپرست ناحیه‌ ٢١ دادسرای تهران نیز در زمینه پیشگیری از برگزاری پارتی‌های مختلط، از تهیه فرم تعهد به وسیله پلیس تهران خبر داد و درباره نحوه اقدام اظهار كرد: فرم مذکور در اختیار مدیران ساختمان‌هایی که بیش از ١٠ واحد آپارتمانی دارند قرار گرفته و این اقدام موجب شده از ٦٥ مورد پارتی مختلط، ٣٤ مورد در همان ابتدا و پیش از شروع مراسم لغو شود و صرفا در ٣١ مورد، به لحاظ بی‌توجهی به تذکر پلیس، مرتکبان به مرجع قضائي معرفی شدند.

تأكيد بر شناسایی و برخورد با مقصران حادثه پلاسکو


ایرنا: وزیر کشور شب گذشته در حاشیه آیین اختتامیه دومین سوگواره عبرات، گفت: بعد از اینکه همه دستگاه‌ها گزارش نهایی خود را درخصوص حادثه ساختمان پلاسکو ارائه کنند و مقصر شناسایی شود، حتما برخورد لازم با آنها صورت می‌گیرد. عبدالرضا رحمانی‌فضلی در پاسخ به این سؤال که رئيس‌جمهور دستور برخورد با مقصران آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو را داده‌اند، افزود: موضوع آتش‌سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو در حال بررسی است و بعد از اینکه همه دستگاه‌ها گزارش‌ها را دادند و بررسی نهایی شد و مقصران شناسایی شدند، حتما با آنها برخورد لازم می‌شود. همه شواهد نشان می‌دهد که علت اولیه، اتصال برق بوده است.

آرمان

اعتدال مشي آيات هاشمي و موسوي‌اردبيلي

دبيركل انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه‌ها در نشست سالانه اين تشكل در مشهد گفت: ميانه‌روي و اعتدال منش آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني و آيت‌ا... موسوي‌اردبيلي بود. اين دو شخصيت چتري فراگير داشتند كه انجمن اسلامي مدرسين بايد بتواند چنين نقش فراگيري را در دانشگاه‌ها ايفا كند. محمود صادقي در كانال تلگرام خود نوشت: يك مشكل عظيمي كه با آن روبه‌رو هستيم بحث شكاف بين نسلي است و انتقال ارزش‌ها به نسل بعد، نقدي كه من به انجمن اسلامي مدرسين دارم اين است كه يا به دليل ضعف‌هاي دروني يا تهديدهاي بيروني، نتوانسته‌اند اين شكاف را از بين ببرند. دبيركل انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه‌ها افزود: كار سخت و مهم‌تر ما در اولويت اول انتخابات شوراهاست. وي همچنين گفت: شوراي عالي سياستگذاري انتخاباتي اصلاح‌طلبان در سال گذشته تجربه‌اي بود كه اميدواريم در انتخابات آينده به شكل كامل‌تري تكرار شود.

 

همه در حادثه پلاسكو مقصر هستند

يك عضو كميته ويژه بررسي حادثه پلاسكو در مجمع نمايندگان تهران تاكيد كرد: همه در بروز حادثه پلاسكو مقصر هستند. پروانه مافي در نشست فراكسيون زنان با تشكل‌هاي غيردولتي در حوزه آسيب‌هاي اجتماعي با اشاره به اتفاقات تلخ اواخر دي ماه سال جاري، گفت: يكي از اين اتفاقات تلخ، شهادت جان بر كفان آتش‌نشاني بود كه خيلي مظلومانه جانشان را از دست دادند. البته خداوند هيچ‌گاه اجر نيكوكاران را ضايع نمي‌كند. وي ادامه داد: با توجه به مسئوليتي كه در كميته ويژه بررسي حادثه پلاسكو دارم، بررسي‌ها از جنبه‌هاي مختلف نشان مي‌دهد كه همه سازمان‌ها و نهادهاي مرتبط با پلاسكو در بروز اين حادثه مقصرند. مافي تاكيد كرد: بنده در همين رابطه در جلسه‌اي گفتم كه خداوند شاهد است كساني كه شايستگي انجام كار ندارند و تنها جايگاهي را اشغال كرده در حادثه پلاسكو و شهادت آتش‌نشانان مقصرند و آنها گناه بزرگي مرتكب شده‌اند.

 

انتقاد آيت‌ا... يزدي از جشنواره موسيقي

رئيس شوراي عالي جامعه مدرسين با اشاره به عدم توجه به فتواي رهبر انقلاب و نيز برگزاري جشنواره و اهداي جوايز به اهالي موسيقي اظهار داشت: «من شخص وزير ارشاد را متهم نمي‌كنم اما مجموعه وزارت ارشاد به فتواي رهبري عمل نمي‌كنند و به مباني شرعي و نظرات رهبري توجه نمي‌كنند. » آيت‌ا... يزدي با اشاره به برگزاري جشنواره موسيقي فجر اظهار داشتند:«وزارت ارشاد در بحث موسيقي هميشه به فتواي مقام معظم رهبري اشاره مي‌كند، اما آنها به بخش خاصي از فتوا استناد مي‌كنند. در حالي كه متن فرمايش رهبري اين است كه چون حلال و حرام مخلوط است و در حقيقت مثل ابزار مشترك است، بنابراين ترويج موسيقي جايز نيست». رئيس شوراي عالي جامعه مدرسين افزودند:«ترويج يعني كاري بكنيم كه موسيقي در جامعه رواج پيدا كند و اين قطعا جايز نيست. تذكرات متعددي در اين خصوص داده شده اما ظاهرا توجهي به اين تذكرات نمي‌شود.»

 

ديدار اميرعبداللهيان

با نماينده رهبري در سوريه

اميرعبداللهيان، معاون وزير خارجه با حضور در دفتر حجت‌الاسلام والمسلمين طباطبايي اشكذري نماينده مقام معظم رهبري در سوريه با وي ديدار كرد. حجت‌الاسلام طباطبايي در اين ديدار بر ضرورت توجه جدي كشورهاي اسلامي به وضعيت انساني در سوريه و كمك به مردم اعم از مسلمان و مسيحي تاكيد كرد. وي ضمن تجليل از نقش ارتش و مردم سوريه و همچنين شهداي سوريه، مقاومت و مدافع حرم در مبارزه با تروريسم و دفاع از ارزش‌ها، ابراز اميدواري كرد كه در سايه شكست تروريست‌ها اين كشور هر چه سريع‌تر در مسير تثبيت نهايي امنيت، ثبات و سازندگي قرار گيرد.

 

تهران آماده تنش‌زدايي با همسایگان

معاون وزير امور خارجه كويت با بيان اينكه ايران متن نامه كويت را درك مي‌كند، تاكيد كرد كه تهران آمادگي خود را براي تنش‌زدايي در روابط اعلام كرده است. پس از سفر شيخ صباح‌الصباح، وزير امور خارجه كويت به ايران، شيخ خالد جارا... معاون وزير امور خارجه كويت نسبت به دورنماي روابط بهتر ايران و كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس ابراز اميدواري كرده است. جارا... روز جمعه در مصاحبه با يك روزنامه كويتي اعلام كرد كه تهران آماده تنش‌زدايي در روابط خود با كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس است.

 

سفر وزير دفاع ارمنستان به ايران

وزير دفاع ارمنستان روز جمعه به خبرنگاران گفت كه به زودي به ايران سفر مي‌كند و گفت‌وگوهاي مهمي با مقامات ايران خواهد داشت. ويگن سارگسيان، وزير دفاع ارمنستان گفت: اين يك مذاكره بسيار مهم خواهد بود، چرا كه ما با ايران مشكلات امنيتي مشترك زيادي داريم. وزير دفاع ارمنستان تاكيد كرد كه او اهميت زيادي براي همكاري با همسايگان قائل است.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات