صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۳  ، 
کد خبر : ۲۹۸۹۰۰

شاخص‌های دولت تراز دهه پنجم انقلاب اسلامی

 دکتر یدالله جوانی/  سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و دهه مبارک فجر، فرصت مغتنمی برای بررسی بسیاری از موضوعات مرتبط با انقلاب اسلامی است. دستاوردها، فرصت‌ها، چالش‌ها و موانع انقلاب اسلامی، از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که در این ایام می‌تواند مورد بررسی و تبادل‌نظر میان صاحب‌نظران قرار گیرد. دهه چهارم انقلاب اسلامی رو به پایان است و به زودی انقلاب اسلامی وارد دهه پنجم خود خواهد شد.‌ با توجه به آسیب‌شناسی انقلاب اسلامی و موفقیت‌ها و ناکامی‌ها، یکی از موضوعات مهم و قابل بررسی، شاخص‌های دولت تراز انقلاب اسلامی در دهه پنجم انقلاب است؛ موضوعی که در این نوشتار، به اختصار بررسی می‌شود. 

منظور از دولت تراز دهه پنجم انقلاب چیست؟
دولت به معنای عام، شامل همه قوای سه‌گانه و دستگاه‌ها و سازمان‌های حکومتی است و در معنای خاص، به قوه مجریه اطلاق می‌شود. در این نوشتار، مراد از دولت به معنای خاص آن، یعنی قوه مجریه است. قوه مجریه شامل رئیس‌جمهور، معاونین، اعضای هیئت دولت و تمامی رؤسا، سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به دولت می‌باشد. دولت تراز دهه پنجم انقلاب اسلامی، یعنی آن دولتی که بتواند به نیازهای انقلاب اسلامی در دهه پنجم، پاسخ مناسب دهد و توانایی حل مسائل کشور و نظام متناسب با صلاحیت‌های خود در این دهه را داشته باشد. انقلاب اسلامی، انقلابی هدفمند، برخوردار از اصول و مبانی و دارای آرمان و اهداف است. نقش دولت به معنای عام و همچنین به معنای خاص، در حرکت انقلاب به سمت آرمان‌ها و اهداف، یک نقش اساسی و تعیین‌کننده است. به طور اساسی دولت‌سازی اسلامی به معنای عام آن، یکی از مراحل و گام‌های مهم در فرآیند تکاملی انقلاب است. در موضوع ساخت دولت اسلامی به معنای عام، قوه مجریه یا دولت به معنای خاص، نقش کلیدی دارد. شرط لازم برای ساخت یک جامعه اسلامی و رسیدن به حیات طیبه و بنای تمدن اسلامی به معنای دقیق کلمه، برخوردار شدن کشور از یک قوه مجریه با مختصات کلی اسلامی و انقلابی است. در دهه پنجم انقلاب چنین دولتی باید شکل بگیرد تا حرکت انقلاب اسلامی به سمت آرمان‌ها و اهداف شتاب لازم را پیدا کند.

نیازهای انقلاب و نظام اسلامی در دهه پنجم چیست؟
وقتی صحبت از نیازهای انقلاب در یک مقطع زمانی می‌شود؛ برای احصای این نیازها باید به موقعیت انقلاب از منظر فرآیند تکاملی انقلاب، موقعیت انقلاب در منطقه و جهان، شرایط و مسائل داخلی کشور و نظام توجه کرد. از منظر فرآیند تکاملی انقلاب، براساس مراحل پنج‌گانه‌ مطرح شده از سوی رهبر معظم انقلاب، انقلاب اسلامی در مرحله سوم، یعنی مرحله دولت‌سازی اسلامی قرار دارد. بدیهی است برای ورود به مرحله چهارم و مرحله پنجم (به عنوان آخرین مرحله)، باید از مرحله سوم، یعنی ساخت دولت اسلامی عبور کرد. همان‌طور که اشاره شد، قوه مجریه در ساخت دولت اسلامی، نقشی اساسی و بی‌بدیل دارد. بنابراین، یکی از شاخص‌های دولت تراز دهه پنجم، آن است که این دولت با رویکردهای اسلامی و انقلابی، بتواند به ساخت دولت اسلامی به معنای عام کلمه کمک کند. از دیگر نکات کلیدی در تعیین شاخص‌ها برای دولت تراز دهه پنجم، مسائل اساسی در دو حوزه سیاست خارجی و شرایط داخلی کشور است. اکنون انقلاب اسلامی توانسته در منطقه راهبردی غرب آسیا، با پدید آوردن جریان‌های مقاومت و بیداری اسلامی، جمهوری اسلامی ایران را به یک قدرت منطقه‌ای، با برخورداری از نفوذ بالا تبدیل کند. دولت تراز دهه پنجم، دولتی است که این موقعیت بسیار ارزشمند را درک کرده، قادر به تثبیت این موقعیت با فراهم ساختن الزامات آن باشد. 
نفوذ ایران در عراق، سوریه، لبنان، سرزمین‌های اشغالی، یمن، بحرین و دیگر کشورهای منطقه، یک واقعیت است. دولت تراز دهه پنجم، دولتی است که باید بتواند با پشتیبانی از طرح‌ها و برنامه‌های شکل‌دهنده به نظم منطقه‌ای در راستای جریان انقلاب اسلامی، موقعیت برتر ایران در منطقه را تثبیت کند. به یقین تثبیت قدرت منطقه‌ای ایران با ایفای نقش کلیدی در شکل‌دهی به نظم و ترتیبات این منطقه، جمهوری اسلامی ایران را به یک قدرت مؤثر بین‌المللی تبدیل خواهد کرد. در مسائل داخلی، اولویت با حل مشکلات اقتصادی و رسیدگی به معیشت مردم و حل معضلات فرهنگی و اجتماعی است. حل این مشکلات و معضلات نگران‌کننده، یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر برای جریان انقلاب اسلامی در دهه پنجم است و این مشکلات و معضلات، هنگامی حل خواهند شد که دولت در تراز دهه پنجم شکل بگیرد .
شاخص‌های دولت تراز دهه پنجم وقتی بحث شاخص‌های دولت تراز دهه پنجم انقلاب اسلامی مطرح می‌‌شود، این شاخص‌ها ناظر به ویژگی‌های رئیس‌جمهور منتخب مردم، ویژگی‌های مسئولان اصلی دولت شامل معاونین رئیس‌جمهور، وزرا، رؤسای سازمان‌ها، استانداران، فرمانداران و عناصر هم‌تراز آنان می‌باشد. چنین دولتی با رأی مردم انتخاب می‌شود. مردم هر چه در انتخاب خود دقت بیشتری داشته باشند، دولت برآمده از رأی آنان، در پاسخگویی به نیازهای انقلاب و نظام توانمندتر و متعهدتر خواهد بود. بنابراین انتخابات برای مردم ایران، ‌فرصتی برای گزینش بهترین‌ها است. بهترین‌ها در دهه پنجم، همان‌هایی خواهند بود که بتوانند با تشکیل دولت در تراز دهه پنجم انقلاب، با پاسخ شایسته به نیازهای انقلاب، مشکلات مردم و نظام را در حوزه‌های مختلف رفع کنند.
این افراد کسانی هستند که دارای شاخص‌ها و ویژگی‌های زیر باشند:
1ـ به اصول، مبانی، آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامی معتقد و وفادار باشند. 
2ـ اعتقاد راسخ به نظام ولایی داشته و در عمل ولایت‌محور باشند و تمام توان خود را برای یاری رساندن به ولایت به منظور پیشبرد انقلاب و تحقق آرمان‌ها و اهداف به کار گیرند.
3ـ متناسب با نیازهای انقلاب و کشور در دهه پنجم از توان علمی، تجربه و تخصص بالا برخوردار باشند. 
4ـ درک عمیق از موقعیت انقلاب، نظام اسلامی و اوضاع داخلی و خارجی جمهوری اسلامی داشته باشند. 
5ـ درک درست و عمیقی نسبت به تهدیدات، نقشه‌های دشمنان و جبهه استکبار داشته باشند. 
6ـ به استکبارستیزی و مقابله با زیاده‌خواهی‌های آمریکا معتقد بوده و مرعوب غرب نشوند.
7ـ خود را خدمتگزار مردم دانسته و برای گره‌گشایی از مشکلات کشور و مردم، تمام توان خود را به کار گیرند.
8ـ به دور از زندگی اشرافی و روحیه عافیت‌طلبی و دنیاگرایی باشند.
9ـ با دشمنان و جریان ضدانقلاب و مخالفان و معاندان انقلاب و نظام، مرزبندی روشنی داشته باشند.
10ـ از مدیریت جهادی و اندیشه و تفکر بسیجی برخوردار باشند.
11ـ روحیه انقلابی و عمل انقلابی داشته باشند.
12ـ پرچمدار جهاد کبیر و عدم تبعیت از کفار بوده، با نفوذ دشمنان در هر شکل آن مبارزه کنند.
13ـ درک درستی از مکتب و خط امام(ره) داشته باشند و با تمام توان با جریان فعال برای تحریف شخصیت آن عزیز سفر کرده مقابله کنند.
14ـ بیت‌المال را امانت در اختیار بدانند و از آن صیانت کرده و با هر نوع رانت‌خواری و خاصه‌خواری در حیطه مسئولیتی خود مقابله کنند.
15ـ اهل مبارزه جدی با فسادهای مالی، اقتصادی و اخلاقی در هر شکل آن باشند.
16ـ حفظ استقلال کشور در تمامی ابعاد را، به عنوان یک اصل ثابت مورد توجه قرار دهند. 
17ـ به پیشرفت‌های علمی و فناوری ایران پس از انقلاب اعتقاد داشته، برای سرعت‌بخشی به این پیشرفت‌ها با اتکا بر توانایی‌های داخلی تلاش کنند.
18ـ در تمامی موضوعات و مسائل در برخورد با مردم صادق باشند.
19ـ از شرح صدر بالایی در برخورد با مسائل و مشکلات برخوردار باشند.
20ـ در همه مسائل و موضوعات مختلف، کلام رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ای را فصل‌الخطاب بدانند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات