اقتصادی >>  بازار سرمایه >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۰  ، 
کد خبر : ۲۹۸۹۱۲
بررسی بصیرت از فاجعه پلاسکو؛

لزوم استقرار پلاسکوهای کوچک در اطراف پایتخت

با تدوین برنامه ای منسجم و مدیریت شده می توان مجتمع های بزرگ تجاری همچون پلاسکو را به صورت بازارهای تخصصی وکوچک تر در شهرهای اقماری جدید استان تهران پراکنده کرد تا علاوه بر توسعه این شهرهای جدید (پرند،پردیس، هشتگرد و..) خطرات احتمالی از آسیب ها و حوادث پیش نیامده در پایتخت را کاهش داد.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصادی/روح الله فرقانی
پلاسکوکه یکی از بزرگترین مراکز پخش پوشاک مردانه در تهران محسوب می‌شد امروز در آستانه عید نوروز از آن شور و نشاط خرید و فروش البسه دیگر در آن خبری نیست حدود 600 مرکز تولید و پخش پوشاک در آستانه شب عید سرگردان اند و سوالی که ذهن فعالان اقتصادی و اجتماعی را به خود مشغول داشته آیا راهکاری برای برون رفت از این گونه حوادث در داخل پایتخت موجود است؟ تصمیم دولت پس از این حادثه؛ برای مهار افزایش بهای پوشاک شب عید چیست؟
نگرانی فعالان حوزه پوشاک و منسوجات کشورمان برای افزایش قیمت ها هر چند طبیعی به نظر می‌رسد اما مدیر اتحادیه بنکداران و طاقه فروشان پارچه معتقد است، هرچند پارچه فروشان نقش پررنگی در ساختمان تجاری پلاسکو نداشتند اما این حادثه بی¬ارتباط با این صنعت نیست و می‌تواند تاثیرگذار باشد.
وی با اشاره به اینکه تولید پارچه در کشور از پتانسیل بالایی برخوردار است؛ می‌گوید: با حمایت و پر کردن خطاهای موجود در عرصه پوشاک به نظر می¬رسد حادثه پلاسکو تاثیر چندانی در بازار پوشاک نداشته باشد.
از سوی دیگر اظهار نظر افسانه محرابی مدیر کل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت متفاوت‌تر است و معتقد است: ۲۵ درصد از توزیع پوشاک مردانه تولید داخل کل کشور و حدود ۸۰ درصد از توزیع پوشاک مردانه داخل تهران توسط این مجموعه تولید می‌شد که ۱۰ درصد به پوشاک زنانه اختصاص داشت.
شاید بتوان گفت استقرارفروشگاه های فوری عرضه محصولات، ارائه تسهیلات و استمهال بدهی¬ها که از سوی دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت صورت گرفته است بتواند از التهاب موجود در بازار پوشاک کشور بکاهد.
اما نباید فراموش کرد که صنایع مشابه دیگر همچون کیف و کفش در سطح کلان شهر تهران وجود دارد که نیازمند بررسی و ارائه تصمیم¬های کارگشا می¬باشد که با کوچکترین حریق در انبارهایشان فاجعه دیگری روی خواهد داد.
به روز رسانی استانداردهای لازم برای زیرساخت¬های موجود واحدهای تولیدی و انبارهای آنها می‌تواند حداقل کاری باشد که می تواند از بروز حریق گسترده اطلاع دهد.
اما برخی از تحلیلگران معتقدند که کارگاهها و بازارهای کیف، کفش و دیگر منسوجات و پوشاک بهتر است در اطراف تهران مستقر شوند تا چنانچه حادثه¬ای رخ داد امداد رسانی و اطفای حریق مناسب¬تر صورت گیرد.
صحبت های اکبر طاهری مدیر عامل شرکت عمران پرند که اخیرا در شورای اداری منطقه خود مطرح کرد شاید قابل اشاره باشد که پیشنهاد ارائه زمین و دیگر امکانات لازم را برای اصناف و شغل¬های حساس تولیدی که علاقمند به استقرار در شهر جدید پرند هستند را عنوان کرد.
وی از آمادگی برخی از واحدهای تولیدی کیف و کفش تهران برای استقرار در پرند خبر داد و تصریح کرد: پرند با داشتن قابلیتهای صنعتی، تجاری و مسکونی بودن این توانایی و قابلیت را دارد تا میزبان اصناف تولیدی مختلف تهران در این شهر جدید باشد و با این کار باری از دوش خطرات احتمالی و یا ضرورت های ترافیکی تهران کاسته شود.
آری فاجعه غمبار پلاسکو این هشدار را به ما می دهد که در تصمیم¬گیری‌های کلان و مدیریت شهری چنانچه مصمم نباشیم هر روزه شاهد حوادثی مشابه نه تنها در تهران بلکه در دیگر کلان شهرهای کشور خواهیم بود  که از وجود بازارهای سنتی و قدیمی برخوردارند. توجه به بازارهایی که دارای بافت قدیمی و سنتی می باشند می تواند در اولویت نخست مدیریت بحران قرار گیرد چرا که با داشتن زیربناهای فرسوده و قدیمی آماده هر گونه احتراقی را دارند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی معتقدند که بسته حمایتی دولت از کسبه زیان دیده در حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکو از جمله اعطای تسهیلات جوابگوی نیاز آنها نیست و دولت باید از منابع دیگر از جمله بخشی از هدفمندی یارانه ها آن را جبران کند. هر چند شهرداری قول استقرار بازارهای موقت بهاری را داده است اما کفاف هزینه های از دست رفته فعالان پلاسکو را نمی دهد.
هرچند نباید تلاش دولت و مجلس را برای گرفتن تصمیمی واحد و دادن اختیارات لازم به سازمان-های مسئول را فراموش کرد. بسته حمایتی دولت برای کسبه و بازاریان پلاسکو؛ لازم است اما کافی نیست
داشتن مدیریت واحد و منسجم می تواند از خطرات احتمالی و مشابه که پلاسکوی تهران به آن دچار شد را در دیگر بخشهای مختلف تولید، توزیع و یا مراکز خرید بکاهد و دیگر شاهد چنین حوادث غمباری نباشیم.
با تدوین برنامه ای منسجم و مدیریت شده می توان مجتمع های بزرگ تجاری همچون پلاسکورا به صورت بازارهای تخصصی تر در شهرهای اقماری جدید استان تهران پراکنده کرد تا علاوه بر توسعه این شهرهای جدید (پرند، پردیس، هشتگرد و..) خطرات احتمالی از آسیب ها و حوادث پیش نیامده در پایتخت را کاهش داد.
بنابر این گزارش؛ حمایت قانونی از 3300 کارگر بیکار شده شاغل در ساختمان پلاسکو در قالب پرداخت بیمه بیکاری و کاریابی مجدد،اعطای تسهیلات 300 میلیونی دوره تنفس بازپرداخت یک ساله و سود 18 درصدی با حمایت بانک مرکزی و پرداخت وام 100 میلیون تومانی با سود 4 درصد به هریک از کسبه ساختمان پلاسکو با حمایت وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی ، بسیج شرکت های بیمه گر برای آغاز پرداخت خسارت به ان دسته از کسبه ای که اقدام به بیمه کردن اموال خود کرده اند و بازسازی ساختمان پلاسکو طی دو سال از سوی بنیاد مستضعفان از جمله اقدماتی است که برای حمایت بازگشت مجدد کسبه ساختمان پلاسکو به تولید و فعالیت اقتصادی است که از سوی اتاق اصناف و سیستم بانکی اعلام شده است.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات