صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۴  ، 
کد خبر : ۲۹۸۹۲۸

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 11 بهمن

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): کسانی که معتقدند برای پیشرفت کشور باید به غرب پناه برد، عقل خود را باخته‌اند زیرا عقل می‌گوید باید از تجربه‌ها درس گرفت.(1395/4/12)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
دوگانه غم‌انگیز و افتخارآمیز

امروز صحنه دیگری از شکوه و قدردانی ملت ایران رقم خواهد خورد و آتش‌نشانان شهیدِ راه خدمت به مردم بدرقه و در جوار شهدای مدافع حرم به خاک سپرده خواهند شد. رهبر معظم انقلاب در پیامی با بزرگداشت فداکاری باشکوه و مظلومانه آتش‌نشانان مؤمن و با اخلاص در حادثه پلاسکو، از همه دستگاه‌ها و افرادی که در این ده شبانه‌روز تلخ با همه‌ توان، کار بزرگی را به پایان رساندند، قدردانی کردند.
یکی از نکات درس‌آموز پیام و رفتار امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی)، فرصت‌سازی ملی از این حادثه است که در بطن خود ماهیت دوگانه «غم‌انگیزی و افتخارآمیزی» را توامان دارد. این در حالی است که در رفتار بخش دیگری از جامعه، به ویژه بعضی از بزرگان و جریان‌های سیاسی فرصت‌طلب سیاسی و به تعبیر یکی از روزنامه‌نگاران «مرده‌خوری سیاسی» را شاهد بودیم که به هر بهانه‌ای درصدد کش‌ دادن مسائل و پیوند آنها با انتخابات و صندوق‌های رأی هستند و از الان تمهیداتی دارند تا این موضوع را تا اواخر اردیبهشت که زمان برگزاری دو انتخابات همزمان شورای شهر و ریاست‌جمهوری است، داغ نگه دارند و به زعم خود از آن بهره‌برداری جناحی و گروهی کنند. در این میان، حتی اقدام انسانی یکی از مسئولان شهری که به دلیل این حادثه سفرش را نیمه‌کاره گذاشت و نقش جدی در مدیریت میدانی این حادثه ایفا کرد، بیشترین حجم تخریب و انتقاد سیاسی را در فرایندی هماهنگ در رسانه‌های مخالف خارجی و ایادی داخلی متحمل شد؛ اما رهبر معظم انقلاب کار بزرگ «قهرمانان کم‌ادّعا» را یادآور رشادت‌های دوران دفاع مقدس دانستند؛ کسانی که برای‌شان هنر بذل جان‌شان در راه خدمت مهم است و فرقی نمی‌کند که عرصه این هنرنمایی در اطفای حریق و حفظ جان و مال مردم باشد یا در صحنه دفاع از تهاجمی ناجوانمردانه در برابر دشمن بعثی یا داعشی. این نکته در پیام رهبر معظم انقلاب به زیبایی ترسیم شد: «... آنان یک بار دیگر خاطرات فداکاری‌های دوران دفاع مقدس را زنده کردند و نشان دادند که ایرانی مؤمن آنجا که پای خطرپذیری برای ادای وظیفه در میان است عزمی راسخ و شجاعتی مثال‌زدنی را تجسّم می‌بخشد و در راه خدا متاع جان را بی‌چند و چون عرضه می‌کند.»

▼ گزارش روز
نگران‌کننده

«من مراسم تحلیف را با دقت بسیار تماشا کردم و به آنچه ترامپ گفت گوش دادم. او هیچ صحبتی در مورد ایران نکرد و این مثبت است، من در موقعیتی نیستم که بخواهم گمانه‌زنی کنم، من فقط صبر خواهم کرد تا ببینیم چه می‌شود.» باور کردنش سخت است که چنین جمله‌ای را یکی از مسئولان جمهوری اسلامی ایران بر زبان آورده باشد که سال‌ها بر کرسی وزارت امور خارجه تکیه زده است و اکنون رئیس یکی از مهم‌ترین مراکز علمی و فنی کشور، یعنی سازمان انرژی اتمی است! اما نمی‌توان به جنگ واقعیت رفت! متأسفانه، در میان تعدادی از مسئولان ما نگاه به خارج و این تفکر که باید نشست و منتظر ماند تا آمریکا و دیگران تصمیم بگیرند، وجود دارد. همان تفکری که معتقد است می‌توان با آمریکا مذاکره کرد و به برد ـ برد دست یافت و پس از توافق چاره‌ای جز چشم بستن بر عهدشکنی‌ها و بدعهدی‌های طرف‌های مقابل ندارد؛ همان تفکری که حتی وقتی آمریکایی‌ها می‌گویند باید به درون خود متکی شویم و از کار کارگر آمریکایی حمایت کنیم، برای خریدهای هنگفت خارجی خود لقب «خرید حرفه‌ای» را برمی‌گزینند! همان تفکری که دستور برقراری خط پرواز مستقیم میان ایران و آمریکا را صادر می‌کند، غافل از اینکه حتی شرکت‌های هواپیمایی عربی به دستور آمریکا، اتباع ایرانی اجازه نمی‌دهند به هواپیماهای به مقصد آمریکا سوار شوند؛ تفکری که حتی با بدعهدی‌های فراوان آمریکا در توافق هسته‌ای به دنبال مذاکره با این کشور در مسائل منطقه‌ای و... بود. هیچ تردیدی نیست که این تفکر نه تنها نمی‌تواند عزت را برای ایرانیان به ارمغان آورد، بلکه در درازمدت آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به پیشرفت و تعالی کشور وارد خواهد کرد که نمونه‌های کوچکی از آن را می‌توان در تعدیل برنامه هسته‌ای، تعطیلی برنامه فضایی و... به وضوح مشاهده کرد.  

▼ اخبار ویژه
حمله سایبری به پالایشگاه عربستان

وب گاه «سی‌آی‌او تودی» در گزارشی نوشت: عربستان از فعالیت مجدد ویروسی خبر داد که پیش از این در سال 2012 به شرکت‌های نفتی سعودی حمله‌ور شده بود. این ویروس در فاز جدید فعالیت خود به یکی از بزرگ‌ترین تأسیسات پتروشیمی عربستان رسوخ کرده و تأثیرات مخرب آن بر زیرساخت‌های کشور هدف در حال گسترش است. اکنون نیز مشخص نیست چگونه این ویروس دوباره فعال شده است و در حال تخریب زیرساخت‌های عربستان است. مقامات امنیتی این کشور در حالت آماده‌باش هستند و بسیاری از رایانه‌های شرکت‌های ملی نفت خاموش شده‌اند تا در صورت امکان از ویروسی شدن سیستم‌های مهم جلوگیری شود. در سال 2012 عربستان، ایران را عامل اصلی حمله این ویروس معرفی کرد.

برخورد با بدهکاران بانکی
ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی در نامه‌ای به مدیران عامل بانک‌ها با اشاره به لایحه قانونی ممنوعیت خروج بدهکاران بانکی خواستار استفاده از این لایحه علیه بدهکاران به منزله آخرین اقدام شده است. بر اساس نامه رئیس کل بانک مرکزی، ممنوعیت خروج اشخاص حقیقی با بدهی 300 میلیون تومان و مدیران اشخاص حقوقی با بدهی 500 میلیون تومان یا بالاتر که وثایق کافی و ارزنده‌ای نداشته باشند، تقاضا شود.
 
▼ اخبار
1ـ مذاکره ایران و عربستان درباره حج

«حمید محمدی» سرپرست سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه دریافت غرامتِ وقایع مکه و منا از جمله مطالبات ایران است، گفت: در وزارت خارجه ایران با همراهی قوه قضائیه کارگروهی تشکیل شده است که حقوق زائران را در حادثه مسجدالحرام و فاجعه منا پیگیری می‌کند و اینطور نیست که ما به دلیل شرایط حاکم، این پیگیری را رها کرده باشیم. از سویی دولت عربستان دستوری را مبنی بر پرداخت غرامتی بالغ بر یک میلیون ریال سعودی به جان‌باختگان حادثه سقوط جرثقیل و ۵۰۰ هزار ریال سعودی به مجروحان آن صادر کرده، اما تاکنون هیچ شخصی موفق به دریافت آن نشده است. ایران حدود دو هفته پیش از طریق وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پاسخ دعوتنامه عربستان برای انجام مذاکره در پنجم اسفند ماه را برای وزارت حج این کشور فرستاد. همزمان کمیته‌های حج ۹۶ در ایران نیز آماده شده است و طبق اعلام رئیس سازمان حج و زیارت با توجه به آمادگی عربستان برای افزایش ظرفیت‌ها، در حال برنامه‌ریزی برای اعزام ۸۰ هزار زائر ایرانی به حج است.
2ـ حذف «محور مقاومت» غیرممکن است
نشریه «فارن افرز» آمریکایی در تحلیلی درباره رشد محور مقاومت نوشت: دولت جدید آمریکا بداند که حمایت‌های بسیاری در پشت نهادها و جنبش‌های نظامی محور مقاومت وجود دارد و آنها مشتاق نبرد برای رسیدن به اهداف خود هستند و بدون درک این حقایق فشار بر ایران دستاورد کمی به همراه دارد. این نشریه در ادامه افزود: محور مقاومت با محوریت ایران، عراق، سوریه، حزب‌الله و حماس شناخته می‌شود. در این بین ایران با مشارکت روسیه و کمک جنبش‌های اسلامی و شیعه و حضور صدها هزار نیروی مبارز در حال ایجاد ساختار امنیتی ـ سیاسی جدیدی در منطقه است. فارن افرز نوشت: این‌ موارد به شبکه فراملی، سیاسی و امنیتی کمک می‌کند؛ به گونه‌ای که این محور قوی‌تر و مؤثرتر از قبل شده است. در این میان، مهم‌ترین موضوع این است که دولت جدید آمریکا با خاورمیانه‌ای روبه‌رو خواهد شد که تحت نظر ایران قرار دارد.

▼ تا انتخابات
حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه درباره مباحث مطرح شده مبنی بر احتمال حمایت برخی از اصولگرایان از حسن روحانی، گفت: فکر نمی‌کنم چنین اتفاقی بخواهد رخ دهد و اصلاً چنین موضوعی تاکنون مطرح نشده است. وی ادامه داد: اصولگرایان گزینه‌های خود را دارند و عملکرد روحانی در این مدت هم به گونه‌ای نبوده است که اصولگرایان بخواهند به سمت حمایت از وی بروند. ترقی با بیان اینکه همه طیف‌های اصولگرا در مجموعه جبهه مردمی انقلاب اسلامی حضور دارند و این مجموعه تصمیم‌ نهایی را خواهد گرفت، گفت: طبیعتاً اگر برخی بخواهند خارج از مجموعه عمل کنند، فنای خود را امضا کرده‌اند.
مسعود پزشكيان، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی شایعات درباره تشکیل ستادهای انتخاباتی‌ وی برای ریاست‌جمهوری‌ را قویاً تکذیب کرد و درباره موضوع ردّ صلاحیت روحانی گفت، اینها شایعاتی است که برای از صحنه به در بردن او ساخته شده است. نماينده مردم تبريز درباره برنامه شخصي‌اش براي كانديداتوري تصريح كرد: من هيچ تصميمي در اين رابطه نگرفته‌ام؛ البته در آينده و بسته به شرايط روزگار ممكن است آدم تصميمي بگيرد؛ اما اكنون به هيچ وجه در اين فكر نيستم.

▼ اخبار کوتاه
دو سناتور ارشد آمریکایی طی بیانیه‌ای با انتقاد از فرمان اجرایی ترامپ درباره مهاجرت، تأکید کردند که این قانون به جای تأمین امنیت آمریکا به تروریست‌ها برای جذب نیرو کمک می‌کند. «جان مک‌کین» و «لیندسی گراهام» دو سناتور ارشد آمریکایی هستند که با انتقاد از اقدام ترامپ، آن را نوعی خودزنی برای آمریکا در مبارزه با تروریسم خواندند. مک کین پیش از این نیز از قانون محدودیت مهاجرت ترامپ انتقاد کرده بود و گفته بود این مسئله می‌تواند سبب تقویت پروپاگاندای داعش شود.
مجید تخت‌روانچی، معاون اروپا و آمریکایی وزارت امور خارجه کشورمان، در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا ایران از طریق لابی‌هایی که وجود دارد با تیم ترامپ رئیس‌جمهور جدید آمریکا گفت‌وگویی داشته است یا خیر، اظهار داشت: ما هیچ گفت‌وگویی با تیم ترامپ نداشته‌ایم. برنامه‌ای در این زمینه نبوده است و در حال حاضر برای آینده نیز برنامه‌ای در این ارتباط نداریم.
یک فوریت نامگذاری یکی از خیابان‌های تهران به نام هاشمی‌رفسنجانی در 300 و بیست‌وچهارمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران به تصویب رسید و تاکنون سه خیابان برای این نام‌گذاری پیشنهاد شده است؛ از جمله خیابان انقلاب حدّ فاصل میدان امام حسین(ع) تا میدان انقلاب اسلامی، خیابان رسالت محدوده مصلی تهران تا میدان رسالت و بلوار کشاورز.
حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق واکنش کشورش به دستور اجرایی اخیر رئیس‌جمهور آمریکا درباره غربالگری مهاجران و منع 90 روزه ورود شهروندان هفت کشور اسلامی، از جمله عراق به خاک آمریکا را واکنشی نرم توصیف کرد و گفت: «در خصوص موضع ترامپ، نرم عمل خواهیم کرد و مثل خود او تند نخواهیم بود.»
میرحمایت میرزاده، نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی، از انتخاب اعضای کمیته پیگیری پرونده مدرک تحصیلی حسین فریدون خبر داد. به گفته وی، «محمد قمی» نماینده مردم پاکدشت، «سیدمحمدجواد ابطحی» نماینده مردم خمینی‌شهر و «کارن خانلری» نماینده مردم ارامنه شمال سه عضو این کمیته را تشکیل می‌دهند.
دادگاه رژیم آل‌خلیفه شش بحرینی را به بهانه و اتهام دست داشتن در فعالیت‌های خرابکارانه به حبس ابد و پرداخت 1551 دینار غرامت محکوم کرد. همچنین قرار است امروز آخرین جلسۀ دادگاه شیخ عیسی قاسم، روحانی مخالف آل‌خلیفه، برگزار و احتمالاً حکم نهایی برای وی صادر ‌شود.


نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات