صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۴  ، 
کد خبر : ۲۹۸۹۵۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 12 بهمن

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): دهه‌ فجر، آن آیینه‌ای است که خورشید اسلام در آن درخشید و به ما منعکس شد. اگر این آیینه نبود، باز هم مثل همان دوره‌های تاریک و قرون خالیه، بایستی ما می‌نشستیم و اسمی از اسلام می‌آوردیم.(1396/10/11) *سه‌شنبه 12 بهمن؛ روز انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره)، ولایت فقیه و رهبری گرامی باد*
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
دغدغه اشتغال

علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد و دارایی دولت یازدهم اعلام کرد: «در بهار 95 برای 745 هزار نفر و در تابستان برای بیش از 700 هزار نفر از سوی دولت تدبیر و امید شغل به صورت خالص ایجاد شده است که ایجاد یک میلیون و 445 هزار شغل در شش ماه در کشور بی‌سابقه است.» با نگاه به وضعیت کف جامعه و مشاهده خیل عظیم بیکاران، به ویژه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ذکر چند نکته ضروری به نظر می‌رسد: 1ـ در بررسی‌های آماری مشخص شده است، ۸۳۰ هزار نفری که در شش ماهه دوم سال گذشته اخراج شدند و امسال به بازار کار برگشتند، از آمار اشتغال‌زایی خالص دولت کم نشده‌اند. 2ـ شاید طبق محاسبه مرکز آمار ایران نرخ بیکاری 11 درصد صحیح باشد و مأموران حرفه‌ای بر اساس روش علمی و بدون هیچ تعصبی آن را تهیه کرده باشند؛ ولی این آمار نرخ بیکاری افراد 15 تا 64 سال را شامل می‌شود، این در حالی است که مردم به بیکاری جوانان بیشتر توجه می‌کنند و نرخ بیکاری جوانان، 15 تا 24 ساله، 1/26 درصد و جوانان 15 تا 29 ساله 3/23 درصد است. بنابراین مسئله‌ اشتغال جوانان به ویژه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی برای خانواده‌ها و در نهایت برای دولت‌ها به یکی از دغدغه‌های اصلی تبدیل شده است و زندگی بسیاری از آنها را تحت تأثیر قرار داده است و باید برای آن با اقدامات عاجل چاره‌اندیشی شود. 3ـ کشورهایی که در سال‌های اخیر توانسته‌اند به پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه‌های مختلف اقتصادی و تجاری نایل شوند و مسئله اشتغال را حل کنند و به نرخ‌های پایینی در بیکاری دست یابند، موضوع توسعه کارآفرینی بوده است. گفتنی است، بیشترین عواملی که تأثیر چشمگیری بر موفقیت این کشورها داشته است، عبارتند از: توسعه فرهنگ کارآفرینی، حمایت‌ کافی از کارآفرینان، ارائه آموزش‌های مورد نیاز به آنان، انجام تحقیقات و پژوهش‌های ضروری و... . در چند دهه‌ اخیر توجه تعداد زیادی از کشورهای جهان به موضوع کارآفرینی موجب شده است موج جدیدی از سیاست‌های کارآفرینانه در بیشتر کشورها ایجاد شود. البته طی یک دهه گذشته موضوع کارآفرینی در محیط کسب‌وکار تا حدی گسترش یافته است؛ ولی دولت‌ها موظف به توسعه زیرساخت‌ها و بسترسازی مناسب و با ثبات در اقتصاد و دنیای کسب‌وکار هستند و بخش خصوصی هم باید آن را عملیاتی کند.

▼ گزارش روز
فروشنده!

اقدام ترامپ در امضای قانون منع ورود اتباع هفت کشور به ایالات متحده، آخرین گواه و شاهد خوی استکباری و فاشیستی ساختار آمریکاست؛ ولی مهم‌تر از این اقدام واکنش برخی افراد و جریان‌های خاص به امضای این قانون بود. آنها در فضای مجازی تلاش کردند این قانون را نه تصمیم نظام سیاسی آمریکا، بلکه تصمیم دونالد ترامپ معرفی کنند! در حالی که واقعیت کاملاً  خلاف این مسئله است و قانون غربال مهاجران ابتدا به ساکن در دولت باراک اوباما به تصویب رسیده است!  تا آنجا که ترامپ در پاسخ به این پرسش که چرا نام کشورهایی، چون عربستان سعودی در این سیاهه نیست، می‌گوید که فهرست کشورهای مورد هدف این قانون را دولت پیشین انتخاب کرده است!
اما نکته عجیب‌تر شکسته شدن سکوت یک کارگردان سینما در مواجهه با ممنوع‌الورودی‌ وی به آمریکا برای حضور در مراسم اسکار است؛ سکوتی که پایانش بیش از آنکه در مذمت ایالات متحده و سابقه سیاه این نماد استکبار باشد، حمله به نیروهایی در داخل کشور بود که از آنها به تندرو یاد کرد! اصغر فرهادی در متنی با تأکید بر اینکه با وجود این قانون قصد داشته به آمریکا سفر کند، اما تصمیمش تغییر کرده است، نوشت: «تندروها علی‌رغم جنگ‌ها و دعواهای سیاسی‌شان در همه جای دنیا، بسیار شبیه به هم به جهان می‌نگرند. آنها برای درک جهان چاره‌ای ندارند... این فقط محدود به آمریکا نیست. در کشور من نیز تندروها این‌گونه‌اند.»
تلاش حیرت‌انگیز کارگردان فیلم فروشنده، که سابقه دریافت جایزه از جشنواره‌های مختلف آمریکایی و اروپایی را نیز دارد، برای متهم‌سازی نیروهای داخلی و محدود کردن سیاست‌های آمریکا به رئیس‌جمهوری که از دل سازوکار لیبرال- دموکراسی غربی به عنوان نماینده مردم آمریکا انتخاب شده است و رفتارش نیز به گواه تاریخ و تجربه ملت ایران ادامه مسیر رؤسای جمهور پیشین این کشور است، این سؤال را ایجاد می‌کند که چرا برخی، هم در تولیدات سینمایی خود، هم در کلام خود و هم در مبادلات سیاسی‌شان در قامت یک فروشنده وطن و عزت مردم ظاهر می‌شوند!

▼ خبر ویژه
گریه دختر نجومی‌بگیر برای همسر یکی از سران فتنه

روز گذشته نخستین نشست هم‌اندیشی نمایندگان زن ادوار مجلس در محل کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی برگزار شد. فائزه هاشمی، فاطمه کروبی، وحیده طالقانی و برخی افراد ردّصلاحیت‌شده در انتخابات مجلس شورای اسلامی و ریاست‌جمهوری، از جمله حاضران در نشست بودند. فائزه هاشمی در این نشست گفت: ما باید به مسائل زنان رسیدگی کنیم و مسئله اصولگرایی و اصلاح‌طلبی در این میان معنا ندارد؛ چرا که مردان همه متحجر هستند و تا زمانی که زنان کاری نکنند، چیزی به دست نمی‌آید. فاطمه حسینی، دختر صفدر حسینی (یکی از حقوق‌بگیران نجومی) که در دقایق پایانی جلسه به این جمع پیوست، بلافاصله پس از مشاهده فاطمه کروبی، نماینده مردم تهران در مجلس پنجم، بعد از روبوسی و احوالپرسی با وی، او را در آغوش گرفت. فاطمه کروبی در حالی روی صندلی نشسته بود و با فاطمه حسینی صحبت می‌کرد که فاطمه حسینی روی زمین و پایین پاهای وی زانو زده بود و صورت روی پاهایش گذاشته بود و گریه می‌کرد. در ادامه وقتی فاطمه حسینی روی یکی از صندلی‌های خالی مستقر شد، پس از پاک کردن اشک‌های خود، شروع به سخن گفتن کرد که البته در این میان چندین بار نفسش گرفت و سخنان خود را قطع کرد.
 
▼ اخبار
1ـ منع صدور روادید برای ایرانیان «نقض صریح برجام» است

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه منع صدور روادید برای ایرانیان نقض صریح برجام است، گفت: هر گونه اقدام اتحادیه اروپا، آمریکا و سایر دولت‌های غربی که مانع برقراری روابط سیاسی و تجاری مناسب در شرایط پسابرجام شود، نقض برجام است. رئیس گروه تحقیق درباره پرونده دعاوی حقوقی ایران و آمریکا با اشاره به اینکه تاکنون بیش از 2400 آمریکایی به دست اتباع عربستان سعودی کشته شده‌اند، گفت: به‌ دلیل وجود بیش از 700 میلیارد دلار ذخیره ارزی عربستان در داخل آمریکا، عنوان کشور عربستان تاکنون در فهرست تروریست آورده نشده است؛ این در حالی است که در تمام آمارهای رسمی رسانه‌های بین‌المللی تعداد کشته‌شدگان آمریکایی به دست اتباع ایرانی صفر بوده است. وی افزود: وزارت خارجه دولت ایران باید با یک برنامه کنسولی جامع و وضع قوانین، حمایت‌های جدی خود را از اتباع ایرانی نشان دهد.

2ـ انگلیس به دنبال تنش‌آفرینی در منطقه است
سردار سنائی‌راد، معاون سیاسی سپاه در واکنش به اظهارات ضد ایرانی اخیر ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس گفت: وی برای دومین بار است که چنین خطای سیاسی را انجام می‌دهد. به نظر می‌رسد، این نوع اظهارات نوعی ژست سیاسی، هم برای قدرت‌نمایی و هم برای سرکیسه کردن برخی کشورهای منطقه و پیدا کردن بازار فروش تسلیحات است. وی با اشاره به مشکلات اقتصادی انگلیس، اظهار داشت: شرایط بد اقتصادی این کشور، مردم آن را به سمت دوری گزیدن از سیاست‌های قبلی این کشور سوق داده است. معاون سیاسی سپاه ادامه داد: انگلیس در چنین شرایطی به دنبال تنش‌آفرینی در منطقه است که البته تجربه‌ای طولانی هم در این حوزه دارد،‌ ضمن آنکه به نظر می‌آید ادامه چنین روندی برای باز کردن پای آمریکایی‌ها به منطقه در پوشش حل بحران‌ها و دغدغه‌هاست.

3ـ برخی می‌خواهند حوزه را به پیش از انقلاب بازگردانند
رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: نگرانی که در میان بسیاری از دلسوزان وجود دارد، این است که گویا روند عمومی حوزه، به ‌گونه‌ای پیش می‌رود که برخی می‌خواهند تحت عناوین خاص حوزه را به دوران پیش از انقلاب برگردانند. آیت‌الله محمد یزدی، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن تأکید بر توجه به پویایی حوزه‌های علمیه، به‌ ویژه حوزه علمیه مقدسه قم ـ بزرگ‌ترین حوزه شیعی که ده‌ها تشکل رسمی و غیر رسمی را در خود جای ‌داده است ـ یادآور شد: حوزه انقلابی باید به‌ گونه‌ای باشد که وقتی از بیرون به نهاد حوزه نگریسته می‌شود، مجموعه‌ای پویا، زنده، پرتلاش و حساس نسبت به همه مسائل و حوادث انقلاب، نظام، اسلام، جامعه و حقایق و وقایع جهان ترسیم شود.

▼ تا انتخابات
مهدی چمران، عضو هیئت مؤسس جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی با اشاره به برگزاری مجمع عمومی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی در 28 بهمن ماه گفت: هفته آینده نشست مجمع عمومی با حضور نمایندگان استانی و اقشار مختلف مردم برگزار می‌شود و ان‌شاءالله در این نشست مرامنامه و اساسنامه جبهه به تصویب خواهد رسید.
جلسه کمیته اجتماعی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی عصر روز گذشته در فرهنگسرای اندیشه تهران برگزار شد. در این جلسه رضا روستاآزاد، عضو هیئت مؤسس و سیدعلی ریاض، رئیس کمیته اجتماعی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی سخنرانی کردند. همچنین، در پایان این جلسه برای تعیین افراد کمیته اجتماعی این جبهه رأی‌گیری شد.

▼ اخبار کوتاه
بر اساس جدیدترین آمار از تأمین مالی بنگاه‌های تولیدی کوچک و متوسط و طرح‌های نیمه‌تمام با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد در قالب تسهیلات 16 هزار میلیاردی تا اول بهمن ماه امسال، از میان 59 هزار واحد تولیدی ثبت‌نام کننده، فقط 20 هزار و 443  واحد امکان دریافت این تسهیلات را به میزان  14 هزار میلیارد تومان پیدا کرده‌اند. در واقع هر یک از واحدهای تولیدی به طور میانگین موفق شده‌اند حدود 700 میلیون تومان از دولت تسهیلات دریافت کنند.
بانک مرکزی با صدور اطلاعیه‌ای در زمینه مشکلات پیش آمده برای سپرده‌گذاران مؤسسه کاسپین تصریح کرد: مدیر عامل و اعضای هیئت مدیره این مؤسسه در انجام تکالیف و ایفای تعهدات خود قصور کرده‌اند و با آنان برخورد قانونی لازم به عمل خواهد آمد. شورای پول و اعتبار با صدور مجوز مؤسسه اعتباری کاسپین مشروط به انحلال تعاونی‌های اعتبار فرشتگان، الزهرا، دامداران و کشاورزان کرمانشاه، عام کشاورزان مازندران، حسنات، پیوند، بدر توس و امید جلین موافقت کرده بود.
«هومن مجد» از تحلیلگران ایرانی مقیم آمریکا در یادداشتی که در وبگاه شبکه خبری «ان‌بی‌سی نیوز» منتشر شده، عنوان داشت: اعمال محدودیت سفر ایرانیان به آمریکا، اثر منفی بر ایالات متحده می‌گذارد. وی افزود: دانشجویان ایرانی که در پی ادامه تحصیل در دانشگاه‌های آمریکا هستند، پس از پایان تحصیلات اینجا مانده و در حیطه مهندسی یا علوم فعالیت می‌کنند که این امر موجب حفظ آمریکا در نوآوری‌های فنی شده است.
بنیامین نتانیاهو در توئیتر خود مدعی شده است: «اواخر هفته گذشته (میلادی) ایران یک موشک بالستیک دیگر را آزمایش کرده است. این نقض آشکار قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است.» نتانیاهو در ادامه گفته است: «من به زودی با ترامپ در واشنگتن دیدار می‌کنم و درباره ضرورت تجدید تحریم‌های ایران برای موشک‌های بالستیک و نقض حقوق بشر گفت‌وگو خواهم کرد؛ تجاوز ایران نمی‌تواند بی پاسخ بماند.»
محمدمهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 96 مجلس گفت: در جلسه عصر دیروز مجوز داده شد، مبلغ یک میلیارد و 300 میلیون دلار از محل منابع صندوق توسعه ملی برای تقویت بنیه دفاعی کشور در اختیار ستاد کل نیروهای مسلح و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح قرار گیرد.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات