تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۷  ، 
کد خبر : ۲۹۸۹۹۳
آخرين برنامه جناح راست براي رسيدن به كانديداي واحد اعلام شد

رقابت درون جرياني ٥ كانديداي اصولگرا

(روزنامه اعتماد – 1395/11/10– شماره 3732 – صفحه 6)

تازه‌ترين خبر از اردوگاه انتخاباتي اصولگرايان را روز گذشته حميدرضا ترقي، عضو ارشد حزب موتلفه در اختيار رسانه‌ها قرار داد. بر اساس گفته‌هاي ترقي قرار است ٥ نفر از مجموعه اصولگريان انتخاب و از بين آن ٥ نفر يك نفر براي ورود به رقابت نهايي انتخاب شود.

فعالان جبهه اصولگرايي اين روزها اگرچه در نمايش روي صحنه تلاش مي‌كنند نمايش وحدت را به اجرا بگذارند اما پس پرده تشتت و افتراقي بي‌سابقه در ميان آنها بروز كرده است. جامعه روحانيت مبارز، جبهه پيروان خط امام و رهبري و جبهه مردمي نيروهاي انقلاب سه تشكلي هستند كه هر كدام داعيه‌دار محوريت وحدت اصولگرايان هستند. آنها با اين توجيه كه جامعه روحانيت چتر معنوي بر سر اصولگرايان مي‌گستراند عملا مهم‌ترين نهاد روحاني خود را از چرخه عملياتي انتخابات كنار گذاشتند. جامعه مدرسين حوزه علميه قم نيز كه به دليل اختلافات دروني به جا مانده از سال ٩٢ از ماه‌ها قبل خود را از دعواهاي اصولگرايان كنار كشيد و تنها نظاره‌گر وضعيت آنها شد. جبهه پيروان خط امام و رهبري نيز كه اميدوار بود تا محوريت عملياتي اصولگرايان در انتخابات پيش‌رو را به عهده بگيرد با راه‌اندازي جبهه مردمي نيروهاي انقلاب غافلگير شده و هنوز نمي‌داند تكليف اصولگرايان براي رسيدن به كانديداي واحد چيست.

محمدرضا باهنر، دبيركل اين تشكل اصولگرا نيز كه پيش‌تر گفته بود در انديشه كارگرداني سياسي اصولگرايان است و رخت بازيگري را آويخته حالا بزرگ‌ترين بازي خورده اصولگرايان است. او نه در جمع موسسين جبهه نيروهاي مردمي انقلاب حضور دارد و نه در جمع حاميان اوليه اين تشكل سياسي. ايده‌هاي سياسي او براي وحدت و ساماندهي اصولگرايان فعلا در بايگاني مانده و خودش چشم به مكانيزم مبهم اين جبهه تازه تاسيس دارد.

جبهه پيروان در آخرين مواجهه با اين جبهه تازه‌تاسيس اعلام كرده در نشستي چگونگي تعامل با آنها را بررسي مي‌كند. باهنر نيز براي آنكه از قافله جبهه مردمي نيروهاي انقلاب جا نماند در يكي از نشست‌هاي خبري اخيرش اعلام كرد كانديداي نهايي اصولگرايان و كانديداي جبهه مردمي نيروهاي انقلاب يك نفر است. با اين حال هنوز روشن نيست اين دو جبهه چگونه مي‌خواهند با يكديگر به تفاهم برسند. اما جبهه مردمي نيروهاي انقلاب با حمايت سنگين رسانه‌هاي اين جريان اين روزها پرخبرترين و فعال‌ترين تشكل اصولگرا است كه البته داعيه بزرگ‌تري هم دارد. آنها پس از اعلام رسمي حضور در فضاي سياسي كشور به سرعت رشد كردند و با تبليغات رسانه‌اي گسترده تلاش مي‌كنند تا ستاره انتخابات باشند. آنها البته در نشست‌هاي متعدد اعلام كرده‌اند فرآيند انتخاب كانديدا از راس به بدنه نخواهد بود و اين بدنه هستند كه كانديداي نهايي را انتخاب مي‌كنند. براي رسيدن به اين ساز و كار آنها مجامع استاني و شهرستاني خود را تشكيل مي‌دهند و در نهايت برآيند نظرات گردآوري شده از سراسر كشور را معرفي خواهند كرد.

اما سوال اينجاست كه كانديداي نهايي آنها به چه كسي معرفي مي‌شود؟ آيا هر فردي كه اصولگرايان جبهه مردمي نيروهاي انقلاب او را انتخاب كردند به عنوان كانديداي نهايي اصولگرايان معرفي مي‌شود؟ اگر چنين اتفاقي رخ دهد تكليف گروه‌هايي كه تاكنون به جبهه مردمي نپيوسته‌اند در ابهام باقي مي‌ماند. مهم‌ترين گروه از اين طيف جبهه پايداري است كه با هيچ مكانيزمي از مدل‌هاي مفروض اصولگرايان همراهي نمي‌كند و در طول ادوار گذشته از انتخابات نيز نشان داده از گزينه نهايي خود كوتاه نخواهد آمد.

اين‌بار نيز جبهه پايداري بر همان مشي پيشين گام بر مي‌دارد. از ميان فعالان اصولگرا نيز همه مي‌گويند در حال مذاكره با پايداري هستند تا شايد بتوانند آنها را راضي كنند به مكانيزم نهايي گردن بنهند. اما جريان پايداري همچنان بر اصول خودساخته پافشاري مي‌كند. در آخرين تحول اعلام شده از سوي اين جريان مجيد متقي فر، سخنگوي جبهه پايداري در گفت‌وگويي با فارس اعلام كرد: ما اعلام كرده‌ايم رييس‌جمهوري كه از دل شاخص‌هاي انقلابي بيرون بيايد، هر كس كه باشد ما مي‌پذيريم. ساده‌زيست، عدالت‌محور، فسادستيز و فسادناپذير، استكبارستيز و اصلح و ويژگي‌هايي از اين دست از نكاتي است كه اگر هر فردي داشته باشد مصداق رييس‌جمهور انقلابي نظام اسلامي خواهد بود. بهترين شكل وحدت اميدبخش مكانيزمي است كه توان تجميع ظرفيت تمامي نيروهاي گفتماني را داشته باشد و با مردم با صداقت برخورد كند.

اين اظهارات به خوبي نشان داد اميد بستن به وحدت با جريان پايداري اميدي عبث در ميان اصولگرايان خواهد بود.

رقابت درون جرياني ٥ كانديدا

روز گذشته حميدرضا ترقي، عضو شوراي مركزي حزب موتلفه اسلامي در خصوص آخرين وضعيت جريان اصولگرا به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: ما سعي مي‌كنيم كه اصولگرايان و نيروهاي انقلاب در نهايت يك نامزد داشته باشند.

عضو شوراي مركزي حزب موتلفه اسلامي پيرامون وحدت اصولگرايان در انتخابات رياست‌جمهوري ٩٦ اظهار داشت: كانديداي ما مشخص شده و منتظريم كه زمان فعاليت انتخاباتي برسد تا ببينيم در نهايت مجموعه اصولگرايان انقلاب به چه جمع بندي‌اي مي‌رسد. ظاهرا قرار است ٥ نفر از مجموعه اصولگرايان انتخاب و از بين آن ٥ نفر يك نفر براي ورود به رقابت نهايي انتخاب شود.

عضو حزب موتلفه در پايان درباره اينكه كدام يك از احزاب نامزد خود را به مجموعه اصولگرايان معرفي كرده است، خاطرنشان كرد: هنوز هيچ حزبي اعلام نظر نكرده و فعلا در حد گمانه‌زني است و فكر مي‌كنم در يك ماه آينده نتيجه نظرات‌شان را اعلام كنند.

چه كساني كانديدا مي‌شوند؟

اما نگاهي به گروه‌هايي كه به احتمال زياد كانديداي نهايي خود را معرفي خواهند كرد مي‌تواند برآوردي هرچند كلي از شمايل انتخاباتي اصولگرايان به دست دهد.

حزب موتلفه اسلامي چندي پيش رسما سيدمصطفي ميرسليم را به عنوان كانديداي نهايي خود معرفي كرد. ميرسليم، وزير ارشاد دولت آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني بود و به دليل تحصيلات فني سال‌ها در حوزه توليد خودرو فعاليت كرده است. او از سياست‌مداران قديمي ايران است كه در حال حاضر به عنوان عضو در مجمع تشخيص مصلحت نظام حضور دارد. حزب موتلفه تلاش مي‌كند تا او را به عنوان كانديداي نهايي اصولگرايان معرفي كند.

پايداري با جليلي

جبهه پايداري كه تقريبا هيچ اميدي به حضورش در ائتلاف با ساير اصولگرايان نيست اين روزها دوباره با سعيد جليلي نامش گره خورده و به دليل فعاليت‌هاي جدي جليلي و سخنراني‌هاي مكرر او به نظر مي‌رسد بار ديگر به هم برسند و در انتخابات آتي نيز گزينه مورد حمايت آنها جليلي باشد. پايداري‌ها اميدوارند با تمركز بر برجام و نقد آن بتوانند اين‌بار راي مردم را به خود اختصاص دهند.

جبهه مردمي در ابهام

در حالي كه كمتر از چهار ماه به انتخابات رياست‌جمهوري باقي مانده است، جبهه مردمي نيروهاي انقلاب هنوز نتوانسته مجامع استاني خود را سر و شكل واحدي ببخشد تا با همان مكانيزم از پايين به بالاي وعده داده شده كانديداي‌شان را كشف كنند. در ميان گزينه‌هايي كه در مظان كانديداتوري قرار دارند اين جبهه ممكن است به سمت انتخاب يك نفر از ميان محمدباقر قاليباف، عليرضا زاكاني و الياس نادران برسد.

جبهه پيروان در شوك

در حالي كه جبهه پيروان خط امام و رهبري خود را براي معرفي كانديداي نهايي اصولگرايان آماده مي‌كرد با ظهور جبهه مردمي نيروهاي انقلاب برنامه‌هايش به هم ريخت و حالا بايد به دنبال كانديدايي باشد كه رضايت جبهه جديد را نيز به همراه داشته باشد. از ميان گزينه‌هاي موجود آنها حول دو نام خواهند گشت؛ محمدرضا باهنر و محمدباقر قاليباف.

از ميان اين دو گزينه باهنر بارها اعلام كرده قصد كانديداتوري ندارد و قاليباف نيز اعلام كرده به شرطي وارد كارزار مي‌شود كه تمامي گروه‌هاي اصولگرا از وي حمايت كنند.

چهره‌هاي بدون حزب

در ميان نيروهاي سياسي جريان اصولگرا برخي چهره‌ها نيز هستند كه به عضويت هيچ تشكلي در نيامده‌اند و ممكن است به اعتبار شخصي خود وارد كارزار انتخابات شوند. عزت‌الله ضرغامي، رييس پيشين سازمان صدا و سيما مهم‌ترين چهره در ميان اين طيف است.

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=66685

ش.د9503610

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات