صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۶:۳۸  ، 
کد خبر : ۲۹۹۰۲۵

اخبار ویژه روزنامه های 14 بهمن 1395

کیهان

اعتراض روزنامه شرق به موضع غیر مسئولانه وزیر نفت

این روزنامه در یادداشتی نوشت: اعلام موضع وزیر نفت درباره «محدودیت‌ قائل نشدن برای شرکت‌های نفتی آمریکایی»، آن هم در شرایطی  که رئیس‌جمهور جدید ایالات متحده «ایرانیان را در لیست سیاه ورود به آمریکا قرار داده»، بدسلیقگی و موضع غلطی بود. مادامی که فرمان دونالد ترامپ برای جلوگیری از ورود ایرانیان به خاک آمریکا اعتبار دارد و تا زمانی  که حقوق اولیه ایرانیانی که به هر دلیل به آمریکا سفر می‌کنند،  رعایت نشود، دولت ایران نه تنها نباید از حضور شرکتهای نفتی آمریکایی در ایران استقبال کند که باید برای ورود آمریکایی‌ها به ایران محدودیت قائل شود. هر چند شرکت‌های نفتی آمریکایی، به خاطر قوانین این کشور، همین حالا هم نمی‌توانند به طور مستقیم در صنعت نفت ایران حضور داشته باشند. موضع وزیر نفت، روایتگر خواست امروز ایرانیان نیست.  زنگنه موضع خود را تغییر دهد و در اقدامی متقابل اعلام کند وقتی ترامپ چنین محدودیت‌های غیرمعقولی را برای ایرانیان وضع کرده است، وزارت نفت هم برای حضور شرکت‌های نفتی آمریکایی محدودیت قائل خواهد شد. معاون امور بین‌الملل وزارت نفت هم می‌تواند تغییر موضع آشکار وزارت نفت را (باتوجه به فرمان ترامپ) از طریق همان رسانه آمریکایی که پیش از این با آن مصاحبه کرده بود، به گوش رئیس‌جمهور تازه‌وارد ایالات متحده برساند.

سیاست تعدیل اقتصادی در تضاد با عدالت اجتماعی بود

وی در گفت‌وگو با شرق اظهار داشت: ما از تلاش ایشان برای بازسازی اقتصاد، صنعت‌گرایی، نوسازی درهم شکسته و به خصوص کوتاه شدن دست بازار سنتی و جریان موتلفه از اقتصاد در طرح‌هایی مانند ایجاد هزار فروشگاه زنجیره‌ای رفاه یا کنترل بانک مرکزی بر مجموعه صندوق‌های قرض‌الحسنه استقبال می‌کردیم.
سردار سازندگی عنوانی بود که برای توصیف کارنامه اقتصادی هاشمی به‌کار گرفته شد. ما هم آن را به کار می‌بردیم.
اصغرزاده تصریح کرد: نوع اجرای سیاست تعدیل اقتصادی منجر به شکاف شد. از نظر ما دولت نیروی محرکه اقتصاد بود. اختلاف اساسی با آقای هاشمی بر سر مسائل سیاسی بود. البته بعدها اقتصادی هم شد چون سیاست تعدیل اقتصادی در تضاد با عدالت اجتماعی شد که خود ایشان قبل از ریاست جمهوری در خطبه‌های نماز جمعه مطرح می‌کرد. شوک ارزی دولت به سونامی تورمی نزدیک 50 درصد و رشد بی‌سابقه قیمت‌ها انجامید. نرخ رسمی دلار با رشدی نزدیک به 20 برابر از 9 تومان به 175 تومان رسید و در بازار آزاد نیز حدودا چهارونیم برابر شد. احساس فقر و حس تنگدستی دامن همه به‌خصوص طبقه متوسط وفادار به دولت را گرفت. بعد از چند شورش خیابانی ماه عسل جناح راست با هاشمی خاتمه یافت و سیاست تعدیل نیمه تمام رها شد. حتی ژنرال‌های تعدیل نیز هر کدام به نوعی از دولت دوم هاشمی رانده شدند.
در مجلس سوم هرگاه نقدی بر رویکرد اقتصادی دولت مانند سقف یا حجم استقراض خارجی صورت می‌گرفت اغلب با واکنش عتاب‌آلود دولت مواجه می‌شد. کوچک‌ترین انتقادی از طرف ما تحمل نمی‌شد.
وی همچنین گفت: ضمن رعایت انصاف نباید گرفتار افسانه‌پردازی شویم. برخی دوستان ما معتقدند اصلاحات محصول و معلول سیاست و برنامه‌های آقای هاشمی است. این گزاره بخشی از حقیقت را نشان می‌دهد. فلسفه اصلاحات بر پایه بسط جامعه مدنی و توسعه سیاسی است. در حالی که فلسفه سیاسی آقای هاشمی در بنیاد ریشه در نخبه‌گرایی صرف و تمرکز قدرت داشت یعنی انجام اصلاحات با تکیه بر تکنوکراسی و بوروکراسی از بالا آن هم به منظور حفظ وضع موجود.
اصغرزاده همچنین درباره انتخابات سال 84 و حضور هاشمی گفت: در آخرین سال دولت اصلاحات یعنی سال 1383 که کشور آماده انتخابات ریاست جمهوری می‌شد، به رغم وجود چهره‌های سیاسی و فرهنگی جوانتر و حزبی‌تر آقای هاشمی مجددا اعلام کرد شایسته‌ترین فرد برای مملکت‌داری است. ایشان اواخر شهریور 83 گفت «اگر همه به این نتیجه برسند که من برای ریاست جمهوری بهترینم، برای حضور در انتخابات تصمیم می‌گیرم» آن زمان ایشان بارها از احتمال عدم حضور خود در انتخابات خبر داد و تصریح کرد تنها اگر به این نتیجه برسد که فرد دیگری شایسته نباشد به خاطر منافع اسلام و انقلاب به صحنه خواهد آمد. اما در کمال تعجب در آستانه انتخابات 84 به رغم وجود اجماع بر سر ایشان چون گروه‌ها و احزاب چه اصلاح‌طلب چه اصولگرا کاندیداهای خود را اتفاقا از میان سرشناس‌ترین و برجسته‌ترین چهره‌های سیاسی معرفی کرده بودند باز از نظر ایشان آن فرد دیگری که شایسته‌تر باشد پیدا نشد و ایشان ناچار شد بیاید و شد آنچه نباید می‌شد.

هشدار تورمی درباه افزایش نقدینگی و رشد پایه پولی در دولت یازدهم

دنیای اقتصاد نوشت: آخرین آمارهای بانک مرکزی در آبان‌ماه سال جاری نشان می‌دهد رشد نقدینگی در آبان‌ماه به 28 درصد رسیده است. در این خصوص  رشد پایه پولی نیز معادل 18 درصد و  رشد ضریب فزاینده 8/5 درصد گزارش شده است.
این روزنامه اضافه کرد: در حال حاضر ضریب فزاینده نقدینگی به رقمی حدود 7 در آبان سال جاری رسیده و نسبت به مدت مشابه سال قبل 3/6 درصد رشد کرده است، از سوی دیگر،  رشد حجم پایه پولی نسبت به مدت مشابه سال قبل 14/2 درصد بوده است...
باید توجه داشت که پس از کاهش نرخ سود سپرده‌ها در ابتدای سال جاری، یک روند در افزایش رشد سپرده‌های دیداری و کاهش رشد سپرده‌های مدت‌دار مشاهده می‌شود. این موضوع به این معنی است که منابع ماندگار بانک‌ها کاهش یافته و از قدرت اعتباردهی بانک‌های تجاری کاسته شده است. نکته مهم این است که اگرچه ظرفیت ضریب فزاینده برای ایجاد منابع مالی در اقتصاد کاهش یافته است، اما نیاز به منابع مالی، باعث شده که فشار به پایه پولی بازگردد و در نتیجه رشد پول پرقدرت نسبت به سال‌های قبل، افزایش داشته باشد؛ روندی که بدون شک، تهدیدی برای تورم تک‌رقمی محسوب می‌شود. کارشناسان معتقدند برخی از اصطکاک‌ها مانند نرخ سود بانکی بالا، در سال‌های اخیر باعث شده ارتباط بین پایه پولی و نرخ تورم در کوتاه مدت قطع شود. اما بدون تردید، در بلندمدت رشد پایه پولی، با نرخ تورم رابطه مستقیم خواهد داشت.
بنابراین اولویت اصلی اقتصاد در شرایط کنونی، کاهش فشار روی منابع پایه پولی است.

وقایع اتفاقیه:سر تولید از تسهیلات بانکی بی کلاه مانده است


روزنامه وقایع‌اتفاقیه با انتشار این تحلیل خاطرنشان کرد: دولت قرار بود برای تامین نقدینگی صنایع و خروج آنها از رکود، رقم 16 هزار میلیارد تومان تسهیلات با بهره کم در اختیار صنایع کوچک و زودبازده قرار دهد. بدون شک چنین رقمی در صورت پرداخت می‌تواند گوشه‌ای از بحران نقدینگی صنایع را حل کند اما ابهامی در این باره وجود دارد، اینکه آیا با وجود منابع محدود مالی سیستم بانکی که در نتیجه بدهی 200 هزار میلیارد تومانی دولت به این سیستم به وجود آمده،‌ بانک‌ها توان پرداخت این رقم تسهیلات را به صنایع بحران‌زده کشور دارند؟ پاسخ کارشناسان و تحلیلگران صنعتی به این پرسش منفی است، زیرا در حال حاضر سهم بخش صنعت و معدن از تسهیلات بانکی در حدود 30 درصد است، در حالی که گفته می‌شود برای توسعه صنعتی در کشور، این سهم باید به حدود 50 درصد برسد.
پیش از این، سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس در توضیح جزئیات پرداخت وام 16 هزار میلیارد تومانی به صنایع گفته بود: «80 واحد صنعتی در کشور مشغول فعالیت هستند که بخشی از آنها به دلایل گوناگون دچار مشکل شده‌اند» به گفته رمضانعلی سبحانی‌فر، برای حمایت از این صنایع، 16 هزار میلیارد تومان مورد نیاز است،‌ خاطرنشان کرد: «از این رقم، 13 هزار میلیارد تومان نیاز صنایع کوچک بوده و سه هزار میلیارد تومان برای حمایت از صنایع متوسط مورد نیاز است که با تزریق این کمک‌ها به این صنایع، 180 تا 200 هزار شغل در کشور احیا خواهد شد.
 محمدقلی یوسفی تحلیلگر صنعتی در گفت‌وگو با وقایع‌اتفاقیه گفته بود، در حال حاضر، بسیاری از واحدهای تولیدی در کشور 48 درصد نیروی مازاد دارند. در سال‌های گذشته به ویژه از سال 89 که فاز اول هدفمندی یارانه‌ها در کشور اجرا شد، کارشناسان صنعتی از افزایش 30 درصدی بیکاری صنعتی خبر دادند. همه این اتفاق‌ها وقتی در کنار هم قرار بگیرند، حاوی این پیام هستند که حال و روز صنعت در کشور وخیم‌تر از آن است که با 16 هزار میلیارد تومان وامی که هنوز هم به طور کامل پرداخت نشده، بهبود پیدا کند.
 
ندانم کاری در بازار ارز تجدید خاطره تلخ دولت سازندگی



«طهماسب مظاهری» اظهار داشت: وقتی مجموعه‌ای نمی‌‌داند چکار می‌کند،‌ هر لحظه دست به اقدام‌هایی ابتکاری می‌زند.
وی با یادآوری اینکه در دهه 70 [دوره سازندگی‌] نیز چنین اقدام‌هایی برای مدیریت بازار ارز انجام شد و به  نتیجه نرسید، افزود: البته این ابتکارها به شکلی است که در تاریخ ثبت شده و نتایج آن را هم همه می‌دانند.
وی درباره اینکه آیا دولت یکسان‌سازی ارز را اجرا خواهد کرد، گفت:‌ این کار الزاماتی دارد که باید دولت آن را بپذیرد و به بانک مرکزی اجازه آن را بدهد.
مظاهری در گفت‌وگو با ایرنا تاکید کرد، در شرایط کنونی، آمادگی برای یکسان‌سازی ارز در بازار وجود ندارد.
صرافی بانک‌ها از دو هفته پیش تاکنون به هر نفر با ارائه کارت ملی پنج هزار دلار به نرخ مبادله‌ای صرافی‌ها (هر دلار 37 هزار و 500 ریال) ارز تحویل می‌دهند. این کار نه تنها سبب ایجاد صف‌های طولانی در مقابل صرافی بانک‌ها شده بلکه در بازار نرخ دلار را به کانال 39 هزار ریال نزدیک کرده است.
این رویه نه تنها سبب نارضایتی در میان صرافان شده و آن را ایجاد نوعی رانت در بازار می‌دانند، بلکه اقتصاددانان نیز از این رویه گلایه کرده‌اند؛ به عنوان نمونه موسی غنی‌نژاد هفته گذشته در همایش «اصلاح نظام بانکی؛‌ چالش‌ها و الزامات تولید» در این باره گفت: این اتفاق بدی است که برخی برای دریافت پنج هزار دلار مقابل صرافی‌ها صف بسته‌اند؛ می‌دانم مهم نیست و مابه‌التفاوت قابل ملاحظه‌ای نیست، اما یادآور خاطرات تلخ دهه 1370 است.

قسم برای تحمل کردن دیگران/دم خروس پایمال کردن اکثریت

فیض‌الله عرب سرخی به روزنامه اعتماد- که مدتی است آشتی ملی را سوژه خود کرده- گفت: نخستین گام در مسیر دموکراسی به رسمیت شناختن تنوع اندیشه‌هاست و تا زمانی که ما تصور می‌کنیم که همه حقیقت نزد ما است و اندیشه سایرین در بردارنده هیچ حقیقتی نیست سخن گفتن از دموکراسی گزافه‌ای بیش نیست. بنابراین ما نیاز به آشتی، گفت‌وگو و تعامل فعال میان اندیشه‌های متنوع داریم و راه حل مشکلات کشور از میان این تعاملات و گفت‌وگوها به دست می‌آید.
وی می‌افزاید: یکی از ویژگی‌های اندیشه اصلاح‌طلبانه داشتن قدرت تحمل سایر تفکرات بوده و هست و اساساً جریان اصلاحات غیر از این راهی را نمی‌شناسد. درگذشته هم این باور توسط اصلاح‌طلبان مطرح شده بود و اخیراً هم آقای خاتمی به عنوان مدار و محور جریان اصلاحات این بحث را مطرح کرده است که با تحمل تجمیع همه خیرخواهان ملت و کشور زیر سقف و سایه نظام و رهبری راه پیشرفت و توسعه هموارتر شود و از کدورت‌ها کاسته شود.
عرب سرخی گفت: نخستین گام در مسیر آشتی ملی باور به وجود تنوع اندیشه‌ها و سودمندی انواع تفکرات برای پیشرفت کشور است. بستن و انسداد مسیر طرح اندیشه‌ها نتیجه‌ای جز عقب‌ماندگی از قافله توسعه و پیشرفت کشور در برندارد. لذا باید این مسیر را به رسمیت شناخت.
این قبیل اظهارات و ادعای علاقه به آشتی و گفت‌وگو و تفاهم ملی از سوی کسانی چون خاتمی در حالی است که مدعیان اصلاح‌طلبی تحمل رأی اکثریت را در سال 88 نکردند و ضمن قانون‌شکنی و گردن‌کشی و قلدرمآبی، خودکامگی به راه انداختند. آن زمان آشوبگران شعارهایی مانند حذف جمهوری اسلامی و ولایت فقیه و نشانه رفتن اصل نظام را می‌دادند و ستیزه‌جویی با مقدسات اسلامی را در روز عاشورای حسینی(ع) به نهایت رساندند. بنابراین باید از مدعیان دروغین تقلب و بانیان قانون‌شکنی و نقض اسلامیت و جمهوریت نظام پرسید چگونه شعار تحمل اندیشه مخالف همدیگر و دموکراسی می‌دهید؟ و اگر قائل به آشتی ملی بودید چرا به آشوب و اغتشاش و بی‌ثباتی و ناامنی در کشور دامن زدید؟! خاتمی اگر در ادعای خود صداقت داشت چرا در تحریک شماری از مردم و القای بی‌اعتمادی نسبت به امانتداری نظام مشارکت کرد، حال آن که بعد از سرشکستگی در فتنه در جلسات خصوصی مجمع روحانیون اقرار کرد تقلب دروغ بوده و واقعیت نداشته است. با بی‌صداقتی و نفاق چگونه می‌توان از آشتی و تفاهم ملی سخن گفت؟ اصلاً آیا به چنین متقلبانی که به مردم دروغ گفتند، می‌توان اعتماد و مفاهمه کرد.

وطن امروز

روحانی فروردین‌ماه در مسکو با پوتین دیدار می‌کند

معاون سفیر ایران در مسکو سفر حسن روحانی به فدراسیون روسیه در ماه مارس به منظور دیدار و گفت‌وگو با پوتین را تایید کرد. به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری روسی اسپوتنیک، در پی اخبار منتشرشده مبنی بر سفر حسن روحانی به مسکو در اواخر ماه مارس (فروردین‌ماه) «احمد حیدریان» معاون سفیر ایران در فدراسیون روسیه این خبر را تایید کرد. معاون سفیر ایران روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با این خبرگزاری عنوان کرد: ما تایید می‌کنیم که حسن روحانی رئیس‌جمهوری قصد دارد در ماه مارس (فروردین) برای دیدار و گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به مسکو سفر کند.

دولت را با نگاه امنیتی نمی‌توان اداره کرد


نماینده مردم تهران در مجلس نهم گفت: با نگاه امنیتی و40 سال دیدگاه سنتی نمی‌توان دولت را اداره کرد. مهرداد بذرپاش، نماینده مردم تهران در مجلس نهم در جمع مردم شهرکرد با اشاره به نگاه میرزا ملکم‌خانی مدرن گفت: ما امروز با پدیده جدیدی مواجه شده‌ایم و آن این است که برخی برای کشور نسخه
میزرا ملکم‌خانی می‌پیچند. در همین پرونده هسته‌ای برخی بی‌شباهت به «مستر جیکاک» نیستند. وی با اشاره به لزوم وحدت و دشمن‌شناسی در اداره کشور در شرایط فعلی، گفت: جریان انقلابی  با سعه‌صدر و وحدت،  بدون تخریب و تضعیف یکدیگر درصدد اصلاح و تعامل و تقویت یکدیگر باشند. امروز نام و یاد شهدا را باید با کار و تلاش مجاهدانه برای این مردم زنده نگه داشت. نماینده مردم تهران در مجلس نهم خاطرنشان کرد: مدیریت امنیتی دولت یعنی فرصت‌ها را تهدید دیدن و کاهش دادن افق دید ملت نسبت به اهداف متعالی کشور. با نگاه امنیتی و 40 سال دیدگاه سنتی نمی‌توان دولت را اداره کرد. وی با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور بیان کرد: وعده‌های پسابرجامی دولت و اعتماد به دشمن منجر به رکود و بی‌تصمیمی می‌شود. این یک فرض اشتباه است که مدیران با سابقه و کهنه‌کار در هر کاری معمولا موثرتر از مدیران جوان، عمل می‌کنند. نماینده مجلس نهم در پایان خاطرنشان کرد: نیازمند یک نظام گسترده تأمین اجتماعی هستیم و نباید کسی در این کشور نگران پیری یا از پا افتادگی خود باشد. بازوی جوانان به پشتوانه پند پیران محور پیشرفت ایران عزیزمان خواهد بود.

دفاع پزشکیان از صفدرحسینی در حق نجومی بگیران ظلم کردیم!


نایب رئیس مجلس شورای اسلامی می‌گوید در حق مدیران دارای فیش‌های نجومی ظلم شده است. مسعود پزشکیان در گفت‌وگو با روزنامه آفتاب یزد گفت: دولت در رابطه با فیش‌های حقوقی اشتباه کرد. نباید به این سادگی با مدیرانش برخورد می‌کرد. مگر آن مدیر گفته بود این مقدار حقوق را به من بدهید؟  وی با اشاره به صفدر حسینی که ماهانه 57 میلیون حقوق دریافت می‌کرده، افزود: آقای دکتر صفدر حسینی خودش مدارکش را به من نشان داده بود و قبل از آغاز این ماجرا اعلام کرده بود این حقوق‌ها زیاد است. ما در حق چنین آدم‌هایی ظلم کردیم.  نایب رئیس مجلس ادامه داد: خود صفدر حسینی اعلام کرده بود من این پول را نمی‌خواهم، مدارکش هم موجود است. حالا آمده‌اند می‌گویند چرا این پول را گرفته‌ای؟ به فرد گیرنده چه ارتباطی دارد؟ آن نهادی که این مقدار حقوق را مصوب کرده باید پاسخگو باشد.  پزشکیان تصریح کرد: بعد هم برای اینکه در جامعه بگویند ما با حقوق‌بگیران برخورد می‌کنیم یک عده از مدیران لایق را اخراج می‌کنند برای اینکه از هجمه‌ها بکاهند.


ولایتی رئیس هیأت‌امنای دانشگاه آزاد شد

علی‌اکبر ولایتی جایگزین آیت‌الله هاشمی در ریاست هیات امنای دانشگاه آزاد شد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، در جلسه عصر دیروز اعضای هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی علی‌اکبر ولایتی به اتفاق آرا به عنوان رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب شد. پیش از این ولایتی با حکم مقام معظم رهبری مسؤولیت ریاست هیات موسس این دانشگاه را برعهده گرفته بود. وی جایگزین آیت‌الله هاشمی در ریاست هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی شده است.

همزمان با ایام دهه فجر
رهبر انقلاب در مرقد مطهر امام(ره) و گلزار شهدا حضور یافتند


همزمان با ایام دهه فجر انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، رهبر حکیم انقلاب اسلامی صبح دیروز (چهارشنبه) با حضور در مرقد مطهر امام راحل، ضمن اقامه نماز و قرائت فاتحه، یاد بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی را گرامی داشتند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین بر مزار رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام با قرائت قرآن، غفران و رحمت و عفو الهی را برای آن مرحوم مسألت کردند. رهبر انقلاب اسلامی سپس در مرقد شهدای هفتم تیر و دولت، از مقام شامخ شهیدان والامقام بهشتی، رجایی، باهنر و دیگر شهیدان بزرگوار تجلیل کردند. ایشان همچنین در مزار شهدای انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس، شهدای مدافع حرم و حریم اهل‌بیت علیهم‌السلام و آتش‌نشانان مؤمن و قهرمان که بتازگی در حادثه ساختمان پلاسکو در راه خدمت شهید شدند، حضور یافتند و یاد و خاطره همه‌ این فداکاران با اخلاص را گرامی داشتند و علو درجات آنان را از درگاه خداوند مسألت کردند.

مردم با همه وجود از خدمتگزار با اخلاص قدردانی می‌کنند

دبیر شورای نگهبان از اقدام آتش‌نشانان و همکاران شهید آنها در فرونشاندن آتش حادثه پلاسکو تقدیر و تجلیل کرد. به گزارش شورای نگهبان، آیت‌الله جنتی در جلسه هفتگی اعضای شورای نگهبان، با تشکر از اقدام فداکارانه آتش‌نشانان در حادثه پلاسکو خاطرنشان کرد: براداران عزیزی که در قضیه پلاسکو حاضر شدند و برخی نیز به شهادت رسیدند، واقعاً جانفشانی کردند تا جان و مال مردم را نجات دهند. آنها خالصانه  ایثار و از خودگذشتگی نشان دادند. وی با اشاره به پیام رهبر انقلاب و حضور مردم در تشییع شهدای آتش‌نشان تصریح کرد: مقام معظم رهبری هم در این رابطه پیام بسیار جانانه‌ای دادند. مردم هم واقعاً آمادگی دارند و اگر ببینند اخلاص در کسانی و جریانی هست که اهداف سیاسی ندارند و واقعاً قصد خدمتگزاری دارند، با همه وجودشان از آنها قدردانی می‌کنند. دبیر شورای نگهبان با ابراز ناراحتی از بی‌توجهی برخی مسؤولان به نیازهای مردم تاکید کرد: بعضی همانند این آتش‌نشانان فداکار با اینکه ممکن است خانواده و فرزندان‌شان یتیم شوند و آسیب ببینند، برای خدمت به مردم از جان مایه می‌گذارند اما عده‌ای به غارتگری از بیت‌المال مشغول می‌شوند و با حقوق‌های نجومی مشکلات مردم را به روی مبارک هم نمی‌آورند. این جریانات موجب ناراحتی جامعه است.

استقبال خوبی از جبهه مردمی نیروهای انقلاب شده است

عضو هیات موسس جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی گفت: تا اینجا که جبهه مردمی نیروهای انقلاب شکل گرفته، استقبال خوبی صورت گرفته است. به گزارش تسنیم، یحیی آل‌اسحاق عصر دیروز در نخستین نشست مجمع اصناف این جبهه در تهران گفت: رکود، بیکاری، معیشت مردم، فساد، نظام بانکی، محیط‌زیست و صندوق بازنشستگی از جمله مشکلات در حوزه اقتصاد کشور است. با وجود این نگرانی‌ها از یک سال گذشته، نیروهای دلسوز انقلاب دور یکدیگر جمع شده و جبهه مردمی نیروهای انقلاب را شکل دادند. وی با اشاره به تهدیدات خارجی جمهوری اسلامی ایران گفت: دشمنان جمهوری اسلامی ایران با هر ادبیاتی که وارد می‌شوند به دنبال نابود کردن آن هستند. به طور مثال در چند روز گذشته ترامپ رئیس‌جمهور جدید آمریکا اعلام کرد هر آنچه اوباما رئیس‌جمهور سابق تصویب کرده او اجرا می‌کند. عضو هیات موسس جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی با بیان اینکه شکل‌گیری جبهه مردمی نیروهای انقلاب برای انتخابات نبوده است، اظهار کرد: موضوع اصل انقلاب است و اگر نیروهای انقلابی با الزامات آن به صحنه نیایند قطعا خطر جدی‌تر می‌شود. آل‌اسحاق با تاکید بر اینکه نمی‌توان در برابر تهدیدات ساکت بود، گفت: الان وقت گلایه نیست، باید دور هم جمع شویم تا این تهدیدات را از بین برده و میراث موجود را حفظ کنیم.

ایران

طراح رزمایش غرب در خلیج فارس:
هدف، قدرت نمایی به ایران نیست


«انت والاس» فرمانده انگلیسی طراح رزمایش سه جانبه امریکا، انگلیس و فرانسه در خلیج فارس گفت: این مانور سه جانبه هیچ ارتباطی با ایران ندارد و هدف آن قدرت نمایی به ایران نیست.به گزارش ایسنا، وی افزود: دلیل برگزاری مانور در این منطقه، همان طور که بارها و بارها تأکید کرده‌ام، این است که انجام آن در این منطقه راحت‌تر از هر جای دیگر است؛این یک فرصت کلیدی است تا بتوان کشتی‌ها را کنار یکدیگر جمع کرد تمرین و عملیات انجام داد. تأکید می‌کنم که برگزاری آن در خلیج فارس اتفاقی است.رزمایش مشترک سه روزه میان امریکا، انگلیس و فرانسه با حضور نیروی دریایی استرالیا، روز سه‌شنبه در خلیج فارس شروع شده و امروز به پایان می‌رسد.

گفت‌ وگوی تلفنی وزیران دفاع امریکا و عربستان با محوریت ایران

«جیمز ماتیس» وزیر دفاع امریکا و «محمد بن‌سلمان» وزیر دفاع و جانشین ولیعهد سعودی، روز سه‌شنبه تلفنی گفت‌وگو کردند. آنها در این گفت‌و‌گو ایران را به مداخله در مسائل داخلی کشورهای منطقه متهم کردند و مدعی شدند تهران و همپیمانان آن در راستای بی‌ثبات کردن منطقه فعالیت می‌کنند. به گزارش ایلنا، وزیر دفاع امریکا با اشاره به گفت‌ وگوی تلفنی اخیر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری این کشور و «سلمان بن‌عبدالعزیز» پادشاه عربستان، بر آغاز همکاری مشترک دو کشور در تمامی عرصه‌ها تأکید کرد.

تغییر نام «بندر امیرآباد» به «بندر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی»

سازمان بنادر پیشنهاد تغییر نام بندرامیرآباد به بندر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را به تصویب رساند. به گزارش انتخاب، سازمان بنادر اعلام کرد این تصمیم در راستای پاسداشت مقام شامخ و نقش ارزنده‌ای که مرحوم حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دوران سازندگی ایفا کردند و تأثیر سیاست‌ها، تصمیمات و حضور فعال آن مرحوم در راه‌اندازی و توسعه کریدور شمال- جنوب و بندر استراتژیک و حیاتی امیرآباد بوده است. بندر امیرآباد با وسعت یک هزار و ۶۰ هکتار و ظرفیت تخلیه و بارگیری ۷/۶میلیون تن کالا در سال، در استان مازندران و در مسیر کریدور بین ­المللی ترانزیتی شمال– جنوب واقع شده و در زمینه حمل و نقل، تجارت و ترانزیت کالا به کشورهای همسایه، به­‌عنوان مهم­ترین بندر شمالی کشور، از موقعیت و پتانسیل منحصر به‌فردی برخوردار است.

احمدی‌نژاد بدون دعوت به شیراز رفت

محمود احمدی‌نژاد دیروز وارد شیراز شد و در ابتدای سفر به زیارت حرم شاهچراغ رفت. به گزارش ایلنا، هیچ نهادی برای این سفر از وی دعوت نکرده است. این خبرگزاری به نقل از برخی از شهروندان شیرازی نوشته است: «افرادی که در این سفر در اطراف احمدی‌نژاد هستند، نزدیکان روح‌الله احمدزاده کرمانی، استاندار سابق فارس در سال ۸۸ هستند.»

  بازداشت 2 ایتالیایی به اتهام قاچاق هلی کوپتر به ایران

پلیس ایتالیا اعلام کرد که در راستای انجام تحقیقات درباره پرونده قاچاق سلاح به مقصد ایران و لیبی 3 نفر را بازداشت کرده است. به گزارش عصرایران به نقل از رسانه‌های ایتالیایی این مرد که به همراه همسرش بازداشت شده، اخیراً مسلمان شده و طی مدت گذشته تماس‌های فراوانی  با ایران برقرار کرده است. در پرونده قاچاق اسلحه به ایران مسئول یکی از شرکت‌های فروش بالگرد در رم پایتخت ایتالیا نیز بازداشت شده است. رسانه‌های ایتالیایی تصاویری از این مرد و زن ایتالیایی با «احمدی نژاد» رئیس جمهوری سابق ایران را منتشر کرده‌اند. روزنامه ایتالیایی «لارپوبلیکا» ادعا کرده که بالگردهای ارسال شده به ایران بالگردهای مورد استفاده‌ امدادرسانی پزشکی بودند که به بالگردهای نظامی تبدیل شده‌اند. این اتفاقات بین سال‌های 2011 تا 2015 روی داده است. مقامات ایران تاکنون به این ادعاها پاسخ نداده‌اند.

آرمان

تاخیردر اجرای حکم زنجانی مطرح نیست

دادستان کل کشور گفت: بحث تاخیر در اجرای حکم اعدام بابک زنجانی مطرح نیست. محمد جعفر منتظری دادستان کل کشور، در حاشیه تجدید میثاق با آرمان‌های امام، رئیس قوه قضائیه و دیگر مسئولان قضائی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره اینکه حکم پرونده احمد منتظری قطعی شده است یا نه، گفت: حکم پرونده در آینده اعلام خواهد شد. وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه آیا پیدا شدن متهم جدیدی در پرونده بابک زنجانی در اجرای جکم اعدام او تاخیری ایجاد خواهد کرد یا خیر؛ گفت: فعلا به دنبال این هستند که بتوانند هر چه زودتر اموال بیت المال و اموال مردم را به آنها برگردانند و بحث تاخیر در اجرای حکم اعدام مطرح نیست.

حمایت مجلس از ایرانیان در آمریکا

نمایندگان در پی تصمیم اخیر رئیس جمهور آمریکا در بیانیه‌ای، حمایت خود را از هموطنان ایرانی به ویژه ایرانیان مقیم آمریکا اعلام کرده و این اقدام را اهانت به ملت ایران دانستند. احمد امیرآبادی نماینده قم اظهار کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی حمایت خود را از همه هموطنان ایرانی خارج از کشور از جمله ایرانیان مقیم آمریکا اعلام نموده و تصمیم اخیر این کشور را اهانت به ملت ایران و امت اسلامی می‌دانند.

رسیدگی به املاک شهرداری در دادسرا

رئیس سازمان بازرسی کل کشور توضیحاتی را پیرامون پرونده‌های حادثه پلاسکو و مهدی هاشمی ارائه داد. ناصر سراج در حاشیه تجدیدمیثاق مسئولان عالی قضائی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه سازمان بازرسی در حادثه پلاسکو ورود پیدا کرده است؟ گفت: دادسرا به این پرونده ورود کرده است. وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده املاک شهرداری، اظهار کرد: ما کارمان تمام نمی شود و هنوز در حال رسیدگی هستیم. سراج در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه مطهری گفته که یکی از قضات رسیدگی کننده به پرونده مهدی هاشمی شما بوده‌اید و هیچ موردی در پرونده مهدی هاشمی وجود نداشته است، گفت: این نظر مطهری است. من نمی‌دانم مطهری چه گفته. مگر می‌شود در پرونده چیزی وجود نداشته باشد. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر آخرین وضعیت پرونده ایران خودرو و اینکه به کجا رسیده؟ گفت: ایران خودرو به جاده کرج می رسد!

زمان احراز هویت قطعات انسانی پلاسکو

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور از احراز هویت قطعات انسانی تازه کشف شده در آوار پلاسکو تا سه چهار روز آینده خبر داد. احمد شجاعی درباره آخرین وضعیت احراز هویت قطعات انسانی تازه کشف شده در آوار پلاسکو گفت: ما همچنان در حال انجام آزمایش بر روی این نمونه‌ها هستیم. وی عنوان کرد: زمان تشخیص هویت بستگی به شرایط موجود دارد، به عنوان مثال ممکن است اندام کشف شده و بافتش قابل شناسایی و بررسی نباشد و متخصصان مجبور باشند چند بار از یک نمونه، نمونه‌برداری کنند که این موضوع می‌تواند روند رسیدن به جواب را کند سازد، زیرا اینها بافت‌های سالمی نیست. شجاعی ادامه داد: زمان مشخصی برای تشخیص هویت این بافت‌ها وجود ندارد، اما سعی می‌کنیم تا سه، چهار روز آینده جواب آزمایش‌ها را اعلام کنیم.

گفت‌وگوی عربستان وآمریکا درباره ایران

وزرای دفاع آمریکا و سعودی در تماس تلفنی اخیر خود درباره ایران گفت وگو کرده‌اند. جیمز ماتیس وزیر دفاع جدید آمریکا، در تماس تلفنی با همتای عربستانی خود «دخالت‌های ایران» را در منطقه خاورمیانه محکوم کرده است. به گزارش رسانه‌های سعودی، ماتیس و محمد بن سلمان«مخالفت شدید خود را با فعالیت‌های مشکوک و دخالت‌های دولت ایران و عوامل این رژیم» ابراز کردند. وزرای دفاع عربستان و آمریکا سه‌شنبه (۱۲ بهمن) برای نخستین بار با یکدیگر گفت وگو کردند. عربستان سعودی همواره با طرح ادعاهای واهی علیه ایران سعی دارد این کشور را مهم‌ترین «عامل بی‌ثباتی» در‌خاورمیانه جلوه دهد. در همین حال، برخی اعضای کابینه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، نیز مواضعی ضدایرانی اتخاذ کرده‌اند.

رویکرد بسیج کمک به دولت است

رئیس سازمان بسیج گفت: کدام انسان عاقلی باور می‌کند دشمنی آمریکا با ما کم شود؟ این دشمنی ربطی به این رئیس جمهور و آن رئیس جمهور ندارد و از قدیم بوده است. آیا با این شرایط باورمان نشده که باید روی پای خود بایستیم؟ سردار غلامحسین غیب‌پرور خاطرنشان کرد: رسما اعلام می‌کنم رویکرد بسیج، همکاری و کمک به دولت است و هرجا دولت اعلام کند بسیج آماده قیام و کمک است. وی تصریح کرد: بسیج در بخش اقتصاد دارای حرف و ایده است و طرح‌هایی برای رفع معضلات اقتصادی دارد.

محکومان غیرعمد تا ۲۲ میلیون تومان آزاد می‌شوند

طبق مصوبه اخیر هیات مدیره ستاد دیه کشور جز بدهکاران مهریه، تمامی زندانیان جرایم غیرعمد تا سقف ۲۲ میلیون تومان با قید فوریت آزاد خواهند شد. در جلسه اعضای هیات مدیره این نهاد حمایتی مصوب کردند، نمایندگی‌های استانی به مناسبت سی ‌و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در قالب طرحی با عنوان «بهار انقلاب تا بهار طبیعت» با قید اولویت نسبت به آزادی تمامی بدهکاران مالی و دیه تا سقف ۲۲ میلیون تومان اقدام کنند.هم اکنون ۱۰ هزار و ۵۱۰ زندانی جرایم غیرعمد در سطح ندامتگاه‌های کشور تحمل حبس می‌کنند که پیش‌بینی می‌شود با اجرای این طرح از تاریخ ۱۳ بهمن تا ۲۸ اسفند ماه حدود ۲۰ درصد از مددجویان فعلی از بند حبس رهایی یابند.

تحقیق و تفحص از شهرداری‌ها توسط شوراها

مجلس قانون انتخابات شوراهای شهر و روستا را اصلاح کرد و به این ترتیب امکان تحقیق و تفحص از شهرداری‌ها توسط شوراها فراهم شد. نمایندگان در نشست علنی دیروز مجلس در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران با جزئیات این طرح با ۱۷۳ رأی موافق، ۷ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۷ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند. گفتنی است در جریان تصویب جزئیات طرح مذکور نمایندگان مقرر کردند فعالیت شوراهای اسلامی شهر و روستا یک ماه بعد از برگزاری انتخابات شروع شود؛ آرای کاندیداهایی که اقدام به خرید وفروش کرده‌اند تنها در شعبه مورد نظر ابطال می‌گردد، شاغلان در شهرداری در مدت عضویت در شورا می‌توانند همچنان در استخدام شهرداری باشند و اعضای شورای شهر امکان تحقیق و تفحص از شهرداری را خواهند داشت.

شرق

مراسم يادبود شهداي آتش‌نشان با حضور رئيس‌جمهور


آنا: خانواده شهداي آتش‌نشان، اقشار مختلف مردم، حسن روحانی رئيس‌جمهور و مقامات و مسئولان کشوری و لشکری ديروز در مراسمي در مدرسه عالی شهید مطهری یاد و خاطره شهدای آتش‌نشانی را گرامی داشتند.نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهوری، احمد جنتی دبیر شورای نگهبان، سردار اشتری فرمانده نیروی انتظامی، محمدباقر قالیباف شهردار تهران، مهدی چمران رئیس شورای شهر، سیدحسن هاشمی استاندار تهران، محمد سعیدی‌کیا رئیس بنیاد مستضعفان، محمدرضا عارف نماینده تهران در مجلس، سردار عزیز جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، سیدمحمدعلی شهیدی محلاتی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران، سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات  از ديگر مقامات حاضر در اين مراسم بودند.مرتضی طلایی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران در حاشیه اين مراسم گفت: همه ما در بروز این حوادث مقصر هستیم. باید هر چه سریع‌تر نسبت به ایمن‌سازی ساختمان‌ها اقدام کنیم.

بقایای جسد نگهبان ٣٨‌ساله پلاسکو پیدا شد


ایسنا: سرپرست دادسرای امور جنایی تهران بزرگ از پیدا‌شدن بقایای جسد کامل نگهبان ۳۸‌ساله پلاسکو خبر داد. محمد شهریاری گفت: دو روز قبل یک بخش از پیکر این فرد و دیروز هم بخش دیگری از وی کشف شد. او افزود: با نمونه‌برداری DNA و تطبیق آن با نمونه خانواده این فرد، مشخص شد پیکر کشف‌شده متعلق به «قاسم شجاعی»، نگهبان ٣٨‌ساله پلاسکو، است. شهریاری در پایان گفت: بررسی و جست‌وجو برای کشف اجساد احتمالی این حادثه  ادامه دارد.

ولایتی رئیس هیئت‌امنای دانشگاه آزاد شد


تسنیم: علی‌اکبر ولایتی جایگزین آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در ریاست هیئت‌امنای دانشگاه آزاد شد. در جلسه عصر دیروز اعضای هیئت‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی، علی‌اکبر ولایتی به اتفاق آرا به‌عنوان رئیس هیئت‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب شد. پیش‌از‌این ولایتی با حکم مقام معظم رهبری مسئولیت ریاست هیئت مؤسس این دانشگاه را بر عهده گرفته بود. او جایگزین آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در ریاست هیئت‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی شده است.

احتمال ورود مینو خالقی به بهارستان


شرق: نايب‌رئيس مجلس بر این باور است که مینو خالقی، منتخب مردم اصفهان با برخی تمهیدات قانونی می‌تواند وارد مجلس شود. مینو خالقی، نخستین نماینده‌ای است که اعتبار نمایندگی‌اش پیش از ورود به بهارستان از سوی شورای نگهبان رد شد.علی مطهری، با بیان اینکه «استفساریه اخیر مجلس درباره قانون انتخابات مجلس باید به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شود»، به ایسنا گفته «در صورت رأی مجمع به نفع مجلس، مینو خالقی می‌تواند وارد مجلس شود».

گفت‌وگوی تمدن‌ها بهترین راهبرد مقابله با سیاست‌های ترامپ است


ایرنا: سیدکمال خرازی در دیدار ولادیمیر یاکونین، رئیس هیئت امنای مؤسسه تحقیقاتی روسی گفت‌وگوی تمدن‌ها که سه‌شنبه‌شب در ساختمان شورای راهبردی روابط خارجی برگزار شد، گفت: روابط ایران و روسیه آن حد که باید، توسعه نیافته است، درحالی‌که می‌توانیم روابطی در سطح بالاتر داشته باشیم. وی با اشاره به نام این اندیشکده روسی گفت: عنوان اندیشکده شما از این ‌نظر برای من جالب است که ایده گفت‌وگوی تمدن‌ها از سوی رئیس‌جمهور وقت ایران مطرح شد و قطع‌نامه‌ای نیز با همین عنوان در سازمان ملل به ابتکار جمهوری اسلامی ایران تصویب شد. رئیس شورای راهبردی تصریح کرد: ایران از هرگونه گفت‌وگوی میان تمدن‌ها حمایت می‌کند، به‌ویژه در وضع فعلی که عده‌ای جنگ بین تمدن‌ها را تعقیب می‌کنند. خرازی افزود: با برسرکارآمدن رئیس‌جمهور جدید در آمریکا و فرمان اجرائی جدید او برای جلوگیری از سفر اتباع هفت ‌کشور اسلامی به خاک آمریکا می‌توان گفت گفت‌وگوی تمدن‌ها با خطر روبه‌روست. به همین دلایل است که باید روند این گفت‌وگوها را سرعت دهیم. وی با بیان اینکه احتمالا دونالد ترامپ علاقه دارد رابطه‌اش را با روسیه توسعه دهد، گفت: شایسته است آقای پوتین برخی مسائل را به وی آموزش دهد، با او درباره روابط فرهنگی با جهان اسلام و گفت‌وگوی تمدن‌ها صحبت کند و به ترامپ هشدار دهد که تصمیم‌های وی ممکن است چه خطراتی در پی داشته باشد.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات