بین الملل >>  سیاست خارجی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۸  ، 
کد خبر : ۲۹۹۰۵۳
سردار جوانی در گفتگو با بصیرت مطرح کرد:

رزمایش کشورهای غربی در خلیج فارس، فرصت شناسایی نقاط آسیب پذیر آن ها را به ما می دهد

اگر بیگانگان بخواهد خطا یا تحرکی داشته باشند، قطعا به ضررشان خواهد بود و این رزمایش ها می تواند برای مجموعه نیروهای جمهوری اسلامی یک فرصت تلقی شود که دشمن را قبل از یک رویارویی به خوبی بشناسد و با آن آشنا شوند و نقاط ضعف و قوت را به درستی شناسایی کنند
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل
آمریکا، فرانسه و انگلیس خود را آماده می کنند تا با فرماندهی نیروهای انگلیسی رزمایشی را در آب های خلیج فارس برگزار کنند که طبق ادعای آنها عملیات مقابله با ایران نیز در آن شبیه سازی می شود. این سه کشور، رزمایش دریایی خود را "سه‌گانه متحد" نامیده‌اند و قرار است که در فرآیند برگزاری آن، از شناورها، تجهیزات و نیروهای نظامی هر سه کشور، استفاده شود. این اولین رزمایشی است که نظامیان آمریکایی در آن در دوران ریاست جمهوری ترامپ شرکت دارند.
مقامات نظامی جمهوری اسلامی در مقابل این رزمایش اخطار شدید داده اند که کسی حق ورود به آب های سرزمینی ایران را ندارد.
این رزمایش چه اهداف واقعی را در نظر دارد؟ آیا تهدیدات نظامی علیه ایران افزایش خواهد یافت؟ سردار دکتر یدالله جوانی، کارشناس ارشد مسائل استراتژیک، در گفتگو با خبرنگار گروه بین الملل بصیرت به ابعاد مختلف این موضوع می پردازند:

بصیرت: رزمایشی که اخیرا کشورهای فرانسه، انگلیس و آمریکا، قصد دارند در خلیج فارس برگزار کنند، چه اهدافی را دنبال می کند؟ البته در صحبت های اخیر مقامات نظامی کشورهای حاضر در رزمایش به نوعی صحبت از حفاظت از تجارت بین الملل در خلیج فارس شده است. این موضوع را چگونه ارزیابی می کنید؟
سردار جوانی: این سه کشور یک هدف راهبردی را مطرح کرده اند و مدعی شده اند که می خواهند از این طریق امنیت منطقه را تامین کنند و به نوعی از تجارت بین الملل حفاظت داشته باشند که این موضوع با واقعیت فاصله دارد، چرا که در منطقه عامل مخل امنیت نداریم. اساسا برخی از کشورها در منطقه با آنها همراه هستند و تنها کشوری که  آنها را همراهی نمی کند، جمهوری اسلامی ایران می باشد. در این رابطه سیاست اصلی جمهوری اسلامی ایران، حفظ ثبات و امنیت در منطقه است. جمهوری اسلامی ایران هرگز به دنبال برهم خوردن امنیت در منطقه نبوده است، چرا که امنیت در منطقه تامین کننده منافع ملت ها به خصوص منافع ملت ایران می باشد. فلذا منافع ملت ایران، حفظ ثبات و امنیت منطقه و امنیت تجارت بین الملل، می باشد.
آن چیزی که باعث شده این کشورها به سمت یک رزمایش مشترک بروند، نگرانی هایی است که آنها از ادامه حضور خودشان در منطقه دارند. کشورهای آمریکا، انگلیس و فرانسه، هر کدام در یک مقطع مختلف تاریخی، یک نفوذ مسلطی را در منطقه داشتند که این نفوذ در سال های اخیر از آنِ آمریکایی ها بوده است و قبلا انگلیسی ها و در دوره هایی فرانسوی ها صاحب نفوذ بودند. در طی حدود 500  سال گذشته این قدرت های فرا منطقه ای بودند که در منطقه خلیج فارس صاحب نفوذ بودند. و از این طریق حکومت ها و دولت های دست نشانده و وابسته را در کشورهای منطقه ایجاد کرده بودند. از این طریق منافع ملت ها در منطقه ضایع می شد، ولی منافع آنها تامین می شد.
 با شکل گیری انقلاب اسلامی و قدرتمند شدن جمهوری اسلامی ایران، بحث بیداری اسلامی و مقاومت در منطقه، بیگانگان احساس خطر کردند، منظور از خطر این است که دوران حضور آنها در منطقه رو به پایان است. لذا رزمایش هایی از این دست در منطقه عمدتا برای تثبیت موقعیت آمریکاف انگلیس و فرانسه است نه تامین امنیت منطقه. اگر هم عامل مخل امنیتی در منطقه وجود داشته باشد، ناشی از حضور آنها و مداخله هایی است که در منطقه دارند. چیزی که آنها به عنوان شعار رزمایش مطرح می کنند با واقعیت فاصله دارد و نوعی عملیات روانی است و در واقع اهداف سلطه جویانه و مداخله جویانه ای را دارند دنبال می کنند.

بصیرت: بعد از روی کار آمدن ترامپ و صحبت های اخیر او، آبا می توان گفت به نوعی این صحبت ها و همچنین برگزاری رزمایش، باعث افزایش تنش بیشتر در منطقه می شود؟
سردار جوانی: بر اساس آن چیزی که در رسانه ها مطرح شده کشورهای حاضر در رزمایش به نوعی می گویند می خواهیم در مقابله با تهدیدهای ناشی از جمهوری اسلامی به خصوص نیروی دریایی جمهوری اسلامی، عملیاتی را شبیه سازی کنیم که خود این موضوع به معنی تولید ناامنی در منطقه می باشد. یعنی اساسا بر خلاف آن چیزی که به عنوان شعار و هدف رزمایش مطرح می شود، موضوع را به نوع دیگری مطرح می کنند که به نوعی سبب ایجاد تنش و بی ثباتی در منطقه می شود.
رزمایش آنها اگر با همین هدف پنهان باشد که بعضا رسانه ایی شده است یک فرصتی را برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد می کند که با نقاط آسیب پذیر آشنا شود. یعنی اگر کشورهای آمریکا، انگلیس و فرانسه بخواهند به صورت مشترک در منطقه تاکتیک هایی را شبیه سازی کنند و به قول خودشان بخواهند از این طریق با خطر احتمالی ایران مقابله کنند، باید بدانند حضور و رزمایش آنها و اقدامات آنها به نفع جمهوری اسلامی خواهد بود.

رزمایش کشورهای غربی در خلیج فارس، فرصت شناسایی نقاط آسیب پذیر آن ها را به ما می دهد

البته جمهوری اسلامی و نیروهای نظامی ما اشراف اطلاعاتی را بر بیگانگان در منطقه دارند، ولی این رزمایش فرصت دیگری را فراهم می کند تا این که بتوانند با اشراف بیشتر نقاط آسیب پذیر بیگانه در منطقه را به درستی شناسایی کند و این موضوع کمک می کند که اگر روزی آنها گامی را فراتر بگذارند، نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران با یک شناخت بهتر و بیشتر آنها را در معرض برنامه های خودشان قرار دهند.
رویکرد جمهوری اسلامی در ثبات منطقه است، اما این بیگانه است که می خواهد مداخلاتی را داشته باشد و امنیت منطقه را برهم بزند. آنها باید بدانند چنین رفتارهایی برای جمهوری اسلامی یک فرصت محسوب می شود. بیشتر بیگانگان در منطقه سعی می کنند از این طریق سلطه از بین رفته خودشان را احیا کنند. اگر به رویکردی که در گذشته وجود داشت رجوع کنیم متوجه می شوند برگزاری رزمایش اشتباه بوده است. اگر کشورهای حاضر در رزمایش، یک نگاهی به تاریخ داشته باشند، متوجه می شوند که برگزاری رزمایش اشتباه است. یک زمانی آمریکایی ها با حضور در افغانستان، اشغال عراق و استقرار در اطراف ایران، تصور می کردند که می توانند حلقه محاصره را بر ایران تنگ کنند و یک آرایشی نظامی در اطراف ایران داشته باشند، اما بلافاصله بعد از این حضور متوجه شدند که خودشان را در معرض دید و تیر جمهوری اسلامی قرار داده اند و آسیب پذیری هایشان را بالا بردند. چرا که امروز جمهوری اسلامی از قدرت نظامی بالایی در حوزه موشکی، دریایی و حضور ناوهای جنگی در خلیج فارس و دریای عمان و در نبرد نامتقارن از قدرت بالایی برخوردار است. نیروی زمینی ما هم جزء سرپنجه های جمهوری اسلامی می باشد.
 اگر بیگانگان بخواهد خطا یا تحرکی داشته باشند، قطعا به ضررشان خواهد بود و این رزمایش ها می تواند برای مجموعه نیروهای جمهوری اسلامی یک فرصت تلقی شود که دشمن را قبل از یک رویارویی به خوبی بشناسد و با آن آشنا شوند و نقاط ضعف و قوت را به درستی شناسایی کنند.

بصیرت: برگزاری این نوع رزمایش ها تا چه اندازه در جهت روحیه دادن به گروه های تروریستی مانند داعش و ... است؟

سردار جوانی: جبهه ای که اکنون می خواهد رزمایش برگزار کند، در سوریه تلاش کرد که داعش و گروه های تروریستی را در حلب حفظ کند. اما در این زمینه ناتوان بود. دوران حضور داعش و گروه های تروریستی در منطقه رو به پایان است. ممکن است از کشور سوریه و عراق جابجا شوند و به جای دیگری بروند، ولی اساسا دوران گروه های تروریستی به تبع پایان یافتن دوران بیگانه در منطقه، رو به پایان است. واقعیت این است که روند تحولات منطقه از منظر راهبردی، به گونه ای است که بیگانگانی که چند صدسال در منطقه حضور داشتند و علت اصلی حضور آنها، خواب و غفلت ملت ها و تفرقه بود، چون امروز ملت ها بیدار شدند و روند غلبه بر تفرقه به وجود آمده است، دوره حضور بیگانگان نیز پایان یافته است.
گرچه درگیری ها و تفرقه هایی وجود دارد. اما این بیداری ها در نهایت تفرقه را ان شاء الله پایان خواهد داد. فلذا بیگانگان متوجه شدند این دورانی که در آن حضور داشتند، رو به پایان است ولی تلاش هایی را می کنند که بتوانند سلطه خود را احیا کنند. امروزه آمریکا در کشورهای سوریه، عراق لبنان نفوذ خود را از دست داده است. در این بین رژیم صهیونیستی در یک تنگناهای استراتژیک قرار گرفته است. در شبه جزیره در کشورهایی مانند بحرین که پایگاه پنجم دریایی آمریکایی هاست، حکومت با زور سرنیزه خود را حفظ کرده است. امروزه در عربستان جنبش هایی وجود دارد و لذا تمامی حکومت های وابسته، لرزان و متزلزل هستند و بیگانگان هم که در منطقه حضور ندارند، نمی توانند روند را به سمت خودشان تغییر دهند. این یک روند است و قابل تغییر نیست. قطعا در ادامه این روند روز به روز شاهد هم افزایی ملت ها خواهیم بود. روزی فرا می رسد که حکومت های مردمی در منطقه تشکیل خواهد شد که حافظ منافع ملت هاست. و ملت ها هم دنبال یک نوع هم افزایی هستند، چون به هر حال تمامی این ملت ها در منطقه زخم های کهنه ای بر پیکر خود از ناحیه استعمار، بیگانه و عوامل وابسته دیده اند. در شرایط کنونی ملت ها متوجه شدند که راه پایان بخشی به این دوران راه مقاومت، ایستادگی و پایان دادن به حضور بیگانه و اجنبی در منطقه است./

با تشکر از سردار جوانی که وقت خود را در اختیار پایگاه بصیرت قرار دادند.
مصاحبه از: وحید قاسمی

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات