سیاسی >>  امنیتی - دفاعی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۶  ، 
کد خبر : ۲۹۹۰۵۹

وقتی سازمان مدیریت بحران نداریم ...

نماینده مردم تهران درمجلس شورای اسلامی از ضرورت تشکیل سازمان مدیریت بحران درکشور خبر داد و گفت: باید در راس چنین سازمانی یک مسئول اجرایی قرار داشته باشد تا در حواثی مثل پلاسکو با سرعت و دقت عمل وارد شود.
به نقل از ایرنا، فریده اولاد قباد روزجمعه در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا با تاکید بر اینکه باید سازمان مدیریت بحران درکشور تشکیل شود، اظهار کرد: متاسفانه ما هم اکنون سازمان مدیریت بحران در کشور نداریم و فقط ستاد مدیریت بحران داریم.
وی ادامه داد: ما باید در کشور سازمان مدیریت بحران به ریاست رییس جمهور داشته باشیم و تنها باید رییس جمهور رییس این سازمان باشد زیرا باید یک شخص اجرایی در این سازمان حضور داشته باشد تا بتوانیم در زمانی که حوادثی همچون پلاسکو پیش می آید در کمترین زمان و با دقت عمل وارد شویم.
عضو کمیته ویژه بررسی حادثه ساختمان پلاسکو مجمع نمایندگان تهران ادامه داد: اگر سازمان میریت بحران در کشور تشکیل شود مطمئنا با تربیت کادر متخصص می تواند در کمترین زمان وارد عمل شود و کارکرد هر فرد مشخص می شود.
اولاد قباد افزود: دغدغه ما این است حوادث مشابه حادثه پلاسکو اتفاق بیفتد و نبایدبگذاریم چنین اتفاقی تکرار شود دولت، مجلس و شهرداری باید به ادامه رسیدگی درباره حادثه پلاسکو بپردازند و وضعیت مالکین، کارگران و خانواده شهدا پیگیری شود.
وی تصریح کرد: نباید این موضوع را رها کنیم و یادمان برود که چه اتفاقی افتاد باید به فکرباشیم مطالعه کنیم تا دیگر شاهد این بحرانها نباشیم.
عضو فراکسیون امیدمجلس شورای اسلامی به حضور قالیباف شهردارد تهران درجلسه روزچهارشنبه مجلس اشاره کرد و گفت: قالیباف نتوانست ابهامات ما را برطرف کند و نتوانست به سوالات ما پاسخ دهد.
اولاد قباد افزود: درموضوع پلاسکو کمیته ویژه ای درمجمع نمایندگان استان تهران تشکیل شد که موضع را به دقت رصد کرد، حادثه پلاسکو حادثه قابل پیش بینی و پیشگیری بوده است.
وی اضافه کرد: ارتقای ایمنی وکاهش خطرات هیچ تلازمی به پلمب ساختمان نداشته است و طبق قانون شهرداری مسئول رفع خطر از شهروندان درشهر است.
نماینده مردم تهران درمجلس شورای اسلامی تاکیدکرد: این روزها ازبند 14 ماه 55 زیاد سخن به میان می آید ولی تاکنون کسی درباره این بند توضیحی نداده است.
وی افزود: براساس این بند اتخاذ تدابیر موثر و اقدام لازم برای حفظ شهروندان از خطر سیل حریق رفع خطر از بناها و دیوارهای شکسته و خطرناک واقع در معابر عمومی و کوچه ها اماکن عمومی و دالان های عمومی و خصوص پرکردن چاله ها و چاه ها واقع در معابر و جلو گیر یا گذاشتن هر گونه اشیا در بالکن ها وایوان های مشرف وبه معابرعمومی که افتادن آنها موجب خطر برای عابرین است به عهده شهرداری است.
اولاد قباد ادامه داد: همچنین براساس تبصره این ماده در کلیه موارد مربوط به رفع خطر از بناها و رفع مزاحمت های مندرج در این ماده شهرداری پس از کسب نظر مامور فنی خود به مالکین و یا صاحبان اماکن ابلاغ مدت دار متناسبی صادر می کند و اگر دستور شهرداری در مدت معین و به موقع اجرا نشود شهرداری راسا با مراقبت مامورین خود اقدام به رفع خطر یا مزاحمت خواهد کرد.
نماینده مردم تهرن درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مقررات فوق شامل کلیه اماکن عمومی و مکانهایی که محل رفت وآمد عموم است می شود خاطرنشان کرد: سوال ما از شهردار این است که بودجه مصوب برای سازمان آتش نشانی چقدر به این سازمان اختصاص داده شده است و آیا شهرداری این بودجه را به آتش نشانی پرداخت کرده که البته پرداخت نشده است.
وی اضافه کرد:موضوع دیگری که مطرح است توجه به تخصص در مدیریت است ما شاهد بودیم در موضوع ساختمان پلاسکو آبی که برای خاموش کردن ساختمان به کار گرفته شده بود جذب الیاف شده باعث سنگینی وزن ساختمان شده بود اگر مدیریت صحیح وجود داشت ما شاهد این موضوع نبودیم.
وی تاکیدکرد: شهردارتهران در مورد هیچ کدام از این موضوعات در این جلسه سخن نگفت شهردار درباره چهار نردبان آتش نشانی سخن گفت سوال من از شهردار این است اگر خدای نکرده اتفاقی در تهران بیفتتد چهار نردبان برای تهران کافی است و جوابگو خواهد بود.
اولاد قباد اضافه کرد: ما ساختمان های بلند زیادی درتهران داریم نیازمند نردبان های زیادی هستیم ما تا امروزچند نردبان توانسته ایم خریداری کنیم آیا شهرداری توانسته آتش نشانی را تجهیز کند.
عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی درادامه به عدم وجود هلی کوپتر درآتش نشانی اشاره کردو گفت: در کشورهای بزرگ هلی کوپترها ظرف نیم ساعت آتش را خاموش می کنند چرا ما نباید چنین هلی کوپترهایی در تهران داشته باشیم که شهردار به هیچ کدام از این سوالان پاسخ نداد.
وی اظهارکرد: شهردار در بخشی از سخنانش گفت ما در حادثه پلاسکو اخطار ابلاغ کرده ایم در حالی که طبق قانون شهرداری باید این اخطار پیگیری می شد اگر این ابلاغ صورت گرفته چه کسی مجری آن است و چرا اجرا نشده است همه اینها مواردی بود که شهردار نتوانست به نمایندگان پاسخ دهد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات