صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۳  ، 
کد خبر : ۲۹۹۰۶۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 16 بهمن

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): دهه فجر فرصت خوبی است که فرزانگان ما، آگاهان ما، جوانان ما و آحاد ملت ما به ارزیابی کاری که در این سی و چند سال کرده‌اند بپردازند، ببینند پیشرفت‌های خودشان را، ببیند کمک‌های الهی را و ببینند ضعف و مکر دشمن را.(19/11/1391) *شنبه 16 بهمن، روز انقلاب اسلامی، منزلت زن، تحکیم بنیان خانواده و سبک زندگی ایرانی اسلامی گرامی باد*
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز   
هراس غرب از برنامه موشکی ایران

بعد از انعقاد و اجرای برجام، به‌ویژه پس از آزمایش‌های موشکی سپاه، مباحث موشکی ایران به طور جدی مورد توجه طرف غربی قرار گرفت و با وجود اعتراف مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه آزمایش‌های موشکی ایران ناقض برجام نیست؛ اما آنها آزمایش‌های موشکی ایران را با تبلیغات وسیعی تحت پوشش رسانه‌ای قرار دادند و با این بهانه، 13 فرد و 12 نهاد مرتبط با ایران را تحریم کردند. حال پرسش اساسی این است که دلایل هراس غرب از برنامه موشکی ایران چیست؟ در پاسخ می‌توان به چند نکته اشاره کرد:
1- آنچه غربی‌ها به آن معترض هستند، نه اصل موشک بالستیک به منزله یک سلاح متعارف است، بلکه آنها با توانایی این موشک‌ها برای حمل سلاح‌های غیر مجاز کشتار جمعی مخالفند. به زعم آنها، این موشک‌ها توانایی حمل و انتقال سلاح‌های کشتار جمعی را به کیلومترها دوردست‌تر دارند که محل نگرانی بوده است؛ در حالی که موشک‌های ایران چنین توانایی را ندارند و سلاحی متعارف هستند که هر کشوری می‌تواند به میزان نیاز خود از آنها برخوردار باشد. به علاوه، ادعای مذکور صرفاً درباره کشورهایی جای نگرانی دارد که سلاح‌های کشتار جمعی داشته باشند، حال آنکه جمهوری اسلامی ایران هم عضو کنوانسیون منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیکی است و هم معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای(NPT) را پذیرفته است و در آن عضویت دارد و در واقع اساساً سلاح‌های کشتارجمعی در ایران وجود ندارد که بتوان آنها را با این موشک‌ها حمل کرد. بنابراین، اصل نگرانی غربی‌ها درباره ایران از باب داشتن موشک‌های بالستیک محل ایراد و اشکال است.
2- هرچند موشک سلاح متعارفی است؛ اما چنانچه کشوری این قبیل سلاح‌ها را داشته باشد، توانایی بازدارندگی و ضریب مصونیت امنیت ملی‌اش به میزان چشمگیری افزایش می‌یابد. عمده نگرانی غربی‌ها نیز به همین دلیل است. به عبارت دیگر، غربی‌ها با جنجال‌آفرینی در زمینه برنامه موشکی کشورمان درصددند این ظرفیت راهبردی بازدارنده کشورمان را خدشه‌د‌ار کنند.
3- برنامه موشکی ایران نه تنها هیچ‌گونه ارتباطی با برجام و مذاکرات هسته‌ای ندارد؛ بلکه ناقض قطعنامه ٢٢٣١ نیز به شمار نمی‌آید و رویکرد غرب در جنجال‌آفرینی بر سر برنامه موشکی کشورمان صرفاً با انگیزه‌های سیاسی و نه فنی و حقوقی صورت می‌گیرد.

▼ گزارش روز  
بهانه‌های واهی

«آزمایش‌های موشکی ایران برخلاف مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ و برخلاف اعتمادی است که در چارچوب توافق وین حاصل شد و من با صراحت و صمیمیت این موضوع را به دوستان ایرانی و در یک چارچوب و ذهنیت همکاری دوجانبه اعلام کردم... من به تهران آمده‌ام تا به ایرانی‌ها بگویم که نباید خطا کنند.» این عبارات، فرازی از گفته‌های وزیر خارجه فرانسه است که اخیراً به تهران سفر کرده است؛ کشوری که تا به حال چندین بار نگرانی خود را درباره استمرار آزمایش‌های موشکی ابراز کرده است، ادبیات وزیر امور خارجه فرانسه شاید کمی با ادبیات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا باشد، اما فحوای آن تفاوتی ندارد؛ وقتی ترامپ و سخنگوی او در کاخ سفید می‌گویند ایران حق آزمایش موشک‌های بالستیک را ندارد و ما جلوی ایران خواهیم ایستاد. چنانکه  «ترزا می» نخست‌وزیر انگلستان نیز در هفته‌ها و ماه‌های اخیر بارها با اشاره به برنامه‌های نظامی ایران، تهران را یک خطر بزرگ ‌خواند تا مشخص شود با وجود لحن‌های متفاوت سیاستمداران اروپایی و آمریکایی درباره ایران، هدف مشترکی را دنبال می‌کنند و گام‌به‌گام پیش می‌آیند تا پس از توافق هسته‌ای و تعدیل برنامه هسته‌ای ایران این بار به بهانه برنامه دفاعی کشورمان، تحریم و محدودیت بیشتری را بر جمهوری اسلامی ایران تحمیل کنند تا بار دیگر پارادوکس فضای بین‌الملل یادآوری شود!
ایالات متحده با بزرگ‌ترین زراد‌خانه‌های هسته‌ای و سابقه جنگ‌ها و کشتارهای کم سابقه در جای جای جهان، از ویتنام، افغانستان و عراق تا آمریکا (سیاه‌پوستان بومی) و کشورهای اروپایی مانند فرانسه و انگلستان با سابقه سیاه استعماری و جنایت علیه بشریت و حامیان اصلی رژیم کودک‌کش صهیونیستی می‌خواهند یک ملت 80 میلیونی را با بهانه نگران‌کننده بودن و جنگ‌طلبی و...، از داشتن تجهیزات دفاعی محروم کنند؛ در حالی که به گواه تاریخ، ایران بزرگ‌ترین قربانی جنگ و تروریسم است.

▼ اخبار ویژه         
ایران هفتمین قدرت بزرگ جهان در سال 2017

پایگاه اینترنتی «امریکن اینترست» در گزارشی با نام «هشت قدرت بزرگ 2017»، کشورهای دارای قدرت در سال جاری میلادی را معرفی کرد. در این گزارش آمریکا، چین، ژاپن، روسیه، آلمان و هند در رده‌های اول تا ششم قرار دارند و ایران پس از این کشورها در رده هفتم قدرتمندترین کشورهای جهان در سال 2017 قرار دارد. در این فهرست رژیم صهیونیستی در جایگاه هشتم و پس از ایران قرار دارد. در گزارش امریکن اینترست آمده است: ایران در میان هشت قدرت سال 2017 و در رده‌ای بالاتر از اسرائیل، متحد نخست آمریکا قرار دارد. در توضیح جایگاه ایران آمده است: جنگ‌های نیابتی میان عربستان و ایران در سال 2016 همچنان ادامه دارد و با ورود به سال جدید میلادی، ایران در مقایسه با عربستان پیشتاز است.

ترامپ از خط قرمزی که برای ایران کشید پشیمان می‌شود
«درک شولت» مشاور اسبق دو وزیر دفاع آمریکا بین سال‌های 2011 و 2013 در تحلیلی اقدامات تحریک‌آمیز اخیر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران را بررسی کرده و نوشته است: وی احتمالاً به زودی از خط قرمزی که برای تهران تعیین کرده، پشیمان خواهد شد. وی با مقایسه اظهارات مشاور امنیت ملی ترامپ و خط قرمز اوباما برای دولت سوریه، نوشته است: دولت کنونی این کشور نیز مانند دولت سابق آمریکا، هیچ طرح و برنامه مدونی برای عملی کردن تهدیدات خود ندارد.
 
▼ اخبار
1ـ تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه 12 شرکت و 13 فرد مرتبط با ایران اعلام کرد. طبق بیانیه خزانه‌داری آمریکا، شرکت‌های تحریم شده عبارتند از: 1ـ Mirage for Waste Management & Environmental Services sarl، ۲ـ شرکت آرین دانش، ۳ـ شرکت ساختمانی تجاری ماهر، ۴ـ شرکت تجاری انرژی میراژ، ۵ـ شرکت بین‌المللی‌ ام‌کی‌اس، ۶ـ شرکت صادرات واردات نینگبو، ۷ـ شرکت داریا افق سبز، 8ـ شرکت ستاره شرقی، ۹ـ شرکت رویال پرل مستقر در امارات، ۱۰ـ شرکت زیست تجهیز پویش، ۱۱ـ شرکت تجاری کاسالینگ و 12ـ شرکت داروسازی ریم، اسامی افراد نیز به این شرح است: 1ـ یحیی الحاج، ۲ـ عبدالله اصغرزاده، ۳ـ داریان تنی ۴ـ ابراهیم‌حسن دهقان، ۵ـ فرحات محمدعبدالامیر، ۶ـ محمد مقام، ۷ـ کامبیز رستمی، ۸ـ علی شریفی، ۹ـ کین شینهوا، ۱۰ـ ریچارد یو، ۱۱ـ مصطفی زاهدی، ۱۲ـ قدرت زرگری، ۱۳ـ کارول ژوو. گفتنی است، جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به اقدام جدید آمریکا نسبت به اعمال محدودیت‌های قانونی برای تعدادی از افراد و شرکت‌های آمریکایی که در ایجاد و کمک به گروه‌های افراطی تروریستی در منطقه نقش داشته یا به کشتار و سرکوب مردم بی‌دفاع در منطقه کمک می‌کنند، اقدام خواهد کرد.

2ـ تزریق شش میلیارد دلار برای بالا نرفتن قیمت ارز
نوسان بازار ارز که از اوایل مهر ماه آغاز شد، سبب افزایش قیمت‌ها تا مرز چهار هزار تومان شد؛ بنابراین بانک مرکزی برای ثبات بازار ناچار به تزریق شش میلیارد دلار شد؛ رقمی که در برخی از روزها به 100 میلیون دلار هم رسید. کارشناسان می‌گویند، اگر نظام ارزی کشور یک نظام کارا باشد و بازار ارز نیز به‌ درستی شکل‌ گرفته باشد، امکان جهش نرخ ارز بسیار پایین خواهد بود؛ زیرا نوسان اندک نرخ ارز و افزایش آن در بسیاری از کشورها در زمان‌های مختلفی رخ می‌دهد؛ اما جهش ناگهانی نرخ ارز و کاهش شدید ارزش پولی ملی در یک بازه کوتاه‌‌مدت امری معمول و متعارف نیست. در واقع، چنین کاهشی بیان‌کننده بیماری اقتصادی است و به عبارت بهتر می‌تواند نشان‌دهنده مشکلات نظام ارزی و ناکارایی بازار ارز کشور باشد.

3ـ رژیم صهیونیستی منطقه را وارد جنگ دینی می‌کند
اسماعیل نواهضه ادامه تجاوزات و جنایت‌های دشمن صهیونیستی علیه ملت فلسطین، به ‌ویژه در شهر قدس و تخریب گسترده منازل فلسطینیان به بهانه دریافت نکردن مجوز ساخت را به‌ شدت محکوم کرد و گفت: اقدامات رژیم صهیونیستی در راستای تغییر بافت قدس، نگران‌کننده است. وی اظهار داشت: رژیم صهیونیستی همچنان از ساخت‌وساز فلسطینیان در سرزمین‌شان ممانعت به عمل می‌آورد و هزاران هکتار از اراضی فلسطینی را به منظور ساخت واحدهای مسکونی جدید برای شهرک‌نشینان صهیونیست مصادره کرده است. نواهضه همچنین به اقدامات رژیم صهیونیستی در راستای تغییر بافت تاریخی، دینی و شهری قدس اشاره کرد و گفت: این مسئله می‌تواند منطقه را به سمت جنگ دینی سوق دهد و امنیت و ثبات منطقه را به خطر بیندازد.

▼ تا انتخابات
باهنر با بیان اینکه رقابت انتخابات آینده باید اخلاق‌مدارانه و به دور از تهمت و افترا باشد، تأکید کرد: باید از دو قطبی‌کردن جریان انتخابات دوری کنیم، اما این امر به معنای عدم رقابت نیست؛ بلکه باید مراقب باشیم اتفاق سال ۸۸ تکرار نشود و بر همین اساس کاندیداها باید تمکین خود را از نتیجه انتخابات به مردم اعلام کنند.
محمدرضا عارف، رئیس بنیاد امید ایرانیان در نشست زنان انقلاب اسلامی و مدیریت سیاسی گفت: در انتخابات 96 نیز مسیر 92 را ادامه داده و با کاندیدای واحدی شرکت می‌کنیم.

▼ اخبار کوتاه
«طارق الهاشمی» معاون فراری نخست‌وزیر سابق عراق، که به اتهام دست داشتن در اقدامات و انفجارهای تروریستی و ترور برخی مسئولان عراقی در سپتامبر 2012 به اعدام محکوم شده بود، بازگشت به عراق را حق خود دانسته؛ اما اعلام کرده است آمادگی دارد که بار دیگر در دادگاه حاضر شود. او در مصاحبه با شبکه روداو کردستان عراق گفت: این دادگاه باید عادلانه باشد و در منطقه کردستان نیز برگزار شود.
جانشین فرمانده پایگاه شهید نوژه با اشاره به خیانت‌ شاپور بختیار به کشور، گفت: با پیروزی انقلاب قرارداد خرید 70 هواپیمای اف 14، 160 فروند اف 16 و 7 فروند هواپیمای آواکس و سه رزم‌ناو که قرار بود به تجهیزات نظامی ارتش ایران افزوده شود، لغو شد و هزینه آن که 9 میلیارد دلار بود و به دولت آمریکا پرداخت شده بود، در حساب آمریکا بلوکه شد.
سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت پس از دیدن شش فیلم در سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر در سخنان کوتاهی گفت: نکته‌ای که اسباب تأسف است، اینکه تاکنون هر فیلمی را که دیده‌ام، در آن استعمال سیگار زیاد بوده است و افراد سیگاری حتی از بین پزشکان نیز بوده‌اند.
«احمد عسیری» مشاور وزارت دفاع عربستان سعودی و سخنگوی ائتلاف ضد یمن به سرکردگی عربستان در اظهاراتی ضد ایرانی و تکراری گفته است، کشورش از نظر استراتژیک کاملاً با آمریکا هماهنگ است و امید دارد که فشار بر ایران در سال جاری میلادی افزایش یابد.
پس از آمریکا، منابع خبری از احتمال ممانعت انگلستان از ورود اتباع هفت کشور مسلمان، از جمله ایران به خاک این کشور خبر می‌دهند. به گزارش «دیلی استار»، فرودگاه‌های انگلستان ممکن است محدودیت‌هایی را برای ورود اتباع هفت کشور مسلمان، از جمله ایران تدارک ببینند.
پاتریک پویان، مدیر ارشد اجرایی شرکت توتال گفت: با توجه به برنامه‌های دولت ترامپ، اگر تغییری در قرارداد گازی ما با ایران به وجود آید، ما مجبور به اطاعت هستیم؛ اما تاکنون به جلو حرکت کرده‌ایم.
صهیونیست‌ها با برپایی تظاهراتی در مرکز شهر تل‌آویو خواستار برکناری هر چه سریع‌تر نتانیاهو شدند. علت اصلی این تظاهرات پرونده‌های فساد نتانیاهو است که به تازگی جزئیات زیادی از آن منتشر شده است.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات