صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۴  ، 
کد خبر : ۲۹۹۰۸۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یکشنبه 17 بهمن

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): دهه فجر، در حقیقت مقطع رهایی ایران و آن بخشی از تاریخ ماست که گذشته را از آینده جدا کرده است.(1369/10/11) *یکشنبه 17 بهمن، روز انقلاب اسلامی، جوانان، نهضت علمی و اقتصاد مقاومتی گرامی باد*
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
رمز مقابله با تهدید

هنگام روی کار آمدن جرج بوش که همزمان با دولت اصلاحات بود، شاهد گرایشی بودیم که تأکید داشتند باید برای برطرف کردن شرّ جنگ از کشورمان با دولت جدید آمریکا همکاری کنیم؛ شدت همکاری به گونه‌ای بود که رایان کراکر، معاون دستیار وزیر خارجه وقت آمریکا که تیم آمریکایی را در مذاکرات مذکور هدایت می‌کرد، در سخنرانی خود در بنیاد کارنگی، فضای حاکم بر جلسات را این‌گونه توصیف می‌کند: «در روزهای پیش از حمله (آمریکا به افغانستان) یادتان هست که حملات هوایی اوایل اکتبر 2001 آغاز گردید؛ حرف ایرانی‌ها بر این بود که شما چه اطلاعاتی لازم دارید که سر آنها را به سنگ بکوبید... .» اما پس از همکاری‌های بسیار در جریان حمله آمریکا به افغانستان، جرج بوش به گونه دیگری از دولت ایران قدردانی کرد و ایران را یکی از محورهای شرارت قرار داد و رئیس دولت وقت به یکی از اعضای گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای گفت: «من مطمئنم که بوش میخ آخر را به تابوت رابطه ایران و آمریکا زد.» در همان سال‌ها نیروهای انقلاب و نظام افزایش آمادگی‌های نظامی را برای مقابله دنبال کردند. سردار صفوی، فرمانده وقت سپاه درباره ماجراهای 11 سپتامبر 2001 و تدبیر رهبر معظم انقلاب می‌گوید: «این حادثه یک حادثه‌ای مشکوک است و احتمال اینکه سران آمریکا و سران موساد پشت این حادثه باشند، وجود دارد؛ ولی سپاه بایستی آمادگی‌های لازم را داشته باشد.» امروز با آمدن ترامپ بار دیگر آن فضا احیا شده است و در ایران دولتی که از تفکرات اصلاح‌طلبانه اثرپذیر است، بر سر کار است و در آمریکا دولتی که تمایلات جنگ‌افروزانه دارد، در حال استفاده از ادبیات خشن و شرارت‌گونه خود است؛ در همین حال شاهد برخی از رفتارها در حلقه مشاوران دولت و اطرافیانش هستیم که می‌گویند در برابر ترامپ کوتاه بیاییم؛ چون او یک رئیس‌جمهور دیوانه است. این در حالی است که پیش از روی کار آمدن ترامپ، رهبر معظم انقلاب درباره یکی از سخنان وی جواب شدیداللحنی را مطرح کردند و همان هم سبب عقب‌نشینی او شد. اکنون با توجه به اینکه در آستانه ورود به سی‌ونهمین بهار انقلاب هستیم، مردم در روز 22 بهمن پاسخ تهدیدات آمریکا را با نمایش اقتدار و ایستادگی خود خواهند داد.

▼ گزارش روز
روایت ناب

میان سر و صدای جشنواره فیلم فجر و ژست‌های پرطمطراق بر روی فرش قرمز کاخ جشنواره در برابر لنز دوربین خبرنگاران، در پس سال‌هایی که همه تلاش جریان‌های غربگرا در این بود که  فیلمساز محبوب جشنواره‌های خارجی و سفارتخانه‌ها را فیلمساز خوب جا بزنند، در پس تلاش‌هایی که به دنبال ارائه تصویر سیاه و چرک از جامعه ایران بوده و هست، در میان فیلم‌هایی که شرکت‌های اماراتی، فرانسوی و... بر روی آنها سرمایه‌گذاری می‌کنند تا دغدغه‌های خلاف واقعیت جامعه ایران را به تصویر بکشند، ناگهان فیلمی ستاره می‌شود و نظر مردم و منتقدان را جلب می‌کند که درست در مقابل این همه هیاهو و سرمایه‌گذاری و تلاش قرار دارد.
 کارگردانی جوان، مظلومیت نیروهای اطلاعات سپاه را در روزهای سخت آشوب و ترور منافقین روایت می‌کند و حکایت روزهای جنگ مسلحانه خیابانی علیه جمهوری اسلامی ایران و مردم را بر پرده سینما می‌نشاند. مهدویان که پیشتر در «آخرین روزهای زمستان» و «ایستاده در غبار» زندگی شهیدان حسن باقری و احمد متوسلیان را روایت کرده بود، این بار داستان نیروهای مخلصی را به تصویر می‌کشد که در دهه شصت هم از مرزهای جغرافیایی کشور دفاع می‌کردند و هم در برابر فتنه داخلی درست در وسط معرکه بودند و سینه سپر کردند.  مهدویان در «ماجرای نیمروز» که اولین فیلم داستانی اوست، با روایتی ناب روزهایی را به تصویر کشیده است که کمتر از آنها حرفی زده شده است تا هم روایت دقیق و مستندی را از آن روزها ارائه کند و هم این نهیب را به فعالان عرصه فرهنگ و هنر رسانه بزند که ما از تاریخ معاصر خود غافلیم و امروز باید برای آگاهی جوان نسل چهارم انقلاب که کاملاً با آن روزها بیگانه است و نمی‌داند این ملت و نظام اسلامی از چه گردنه‌های صعب‌العبوری گذشته و چه روزهای سختی را از سر گذرانده است، کاری کرد.
    
▼ خبر ویژه
بهترین راه توقف ایران، حمله نظامی است!

روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌تایمز» در گزارشی با عنوان «در صورتی که اقدامی نکنید، ایران همچنان به آزمایش‌های موشکی خود ادامه می‌دهد»، نوشت: «رئیس‌جمهور ترامپ قول داده است اقداماتی جدی در قبال آزمایش‌های موشکی ایران انجام دهد. اکنون پس از آزمایش موشکی ایران، ترامپ به این کشور در این زمینه هشدار داده است. اگر آقای ترامپ هم بخواهد سیاست‌های اوباما را در قبال ایران ادامه دهد، باید گفت که این سیاست کارساز نبوده و لازم است آمریکا تصمیمات جدی‌تری را در قبال ایران اتخاذ کند. سیاست‌های گذشته در قبال ایران آنقدر ضعیف بوده است که سردار سلیمانی به راحتی در سوریه حضور می‌یافت.» این روزنامه افزود: «آمریکا با اقتصاد قدرتمندی که دارد، می‌تواند فشار به ایران را افزیش دهد. تحلیلگران و مشاوران سیاسی بر این باورند که ترامپ برای نتیجه گرفتن نباید از هیچ فشاری به ایران کوتاهی کند. ترامپ حتی می‌تواند با حمایت‌های بیشتر خود از مخالفان ایران در منطقه، مانند امارات، عربستان و اسرائیل [رژیم صهیونیستی] به اقدامات جدی‌تری علیه ایران دست بزند. وی حتی می‌تواند تجهیزات نظامی و جنگی را علیه ایران آماده کند تا در صورت رویارویی دوباره ایران و آمریکا در خلیج‌فارس، به ایران حمله نظامی کند و این می‌تواند مؤثرترین راهکار برای توقف ایران باشد.»
 
▼ اخبار
1ـ‌ ترامپ اعراب را به بهانه مبارزه با ایران خواهد دوشید
عبدالباری عطوان، تحلیلگر برجسته جهان عرب با انتشار مقاله‌ای در وبگاه خبری «رأی الیوم» به ابعاد سیاست‌های ترامپ در قبال اعراب خلیج‌فارس پرداخت و تأکید کرد: رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد خطر ایران برای کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را بزرگ جلوه دهد تا بتواند بابت حمایت خود از آنان باج بگیرد. عطوان ادامه داد: تنش‌آفرینی علیه ایران از سوی ترامپ به معنای معاملات سلاح آمریکا با عربستان و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به بهانه افزایش توانمندی نظامی آنها در برابر خطری است که ایران به وجود آورده است. شاید این معاملات، بخشی از «جزیه»ای (مالیات) باشد که ترامپ از این کشورها بابت حمایت از آنان خواسته است و باید پرداخت کنند.
اکتشاف ۱۵ میلیارد بشکه ذخایر جدید ‌نفت خام
علی کاردر مدیر عامل شرکت ملی نفت با اشاره به اکتشاف‌های جدید صنعت نفت، درباره حجم ذخایر درجای نفت خام و گاز طبیعی ایران گفت: در بخش گاز ۶۶ تریلیون فوت مکعب گاز درجا (۳۷ تریلیون فوت مکعب گاز قابل استحصال) و در بخش نفت ۱۵ میلیارد بشکه درجا (۲ میلیارد بشکه نفت قابل استحصال) کشف شده است. وی در ادامه افزود: ۲۹ شرکت اکتشاف و تولید نفت و گاز خارجی برای حضور در مناقصات قراردادهای بالادستی نفت و گاز تعیین ‌صلاحیت شده‌اند و نخستین مناقصه مربوط به میدان آزادگان 27بهمن ماه برگزار می‌شود. به این ترتیب، هفته آینده نخستین مناقصه نفتی پس از سال‌ها وقفه برگزار خواهد شد.

2ـ طرح افزایش تعداد نمایندگان مجلس باید مسکوت شود
ابوالفضل ابوترابی، نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی درباره افزایش تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: دو طرح برای افزایش 20 و 40 نماینده به تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی وجود دارد. همچنین دولت لایحه‌ای را تهیه کرده که طبق آن 20 نماینده به تعداد نمایندگان فعلی مجلس افزوده خواهد شد. وی افزود: با توجه به کلیات این موضوع، اعتقاد دارم افزایش تعداد نمایندگان باید مسکوت گذاشته شود؛ زیرا افزایش 20 یا 40 نماینده به تعداد فعلی نمایندگان مجلس شورای اسلامی بار هزینه‌ای را به دولت و کشور تحمیل می‌کند.

▼ تا انتخابات
قدرتعلی حشمتیان، رئیس جبهه مستقلین و اعتدال‌گرایان ایران با اشاره به برنامه و اقدامات جبهه متبوعش در انتخابات 96، گفت: تاکنون تعدادی از کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری را شناسایی و بررسی کرده‌ایم که در آخرین جلسه این جبهه تعداد کاندیداهای نهایی به پنج نفر رسیده است. وی ادامه داد: در این میان نام حجت‌الاسلام روحانی و آقای مطهری نیز در فهرست پنج نفره قرار دارد؛ اما آقای مطهری فعلاً به احترام آقای روحانی اعلام کاندیداتوری نکرده و ما منتظر نظر وی هستیم.
مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران ضمن آنکه سرلیست بودن خود در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا را وابسته به نظر جمع دانست، گفت: حضور آقای قالیباف در انتخابات ریاست‌جمهوری به خودشان بستگی دارد و در این زمینه با یکدیگر ارتباط سازمانی نداریم. ارتباط ما به عنوان شهرداری و شورای اسلامی است و در این زمینه صحبت خاصی نشده است.

▼ اخبار کوتاه
سردار حاجی‌زاده در واکنش به بهانه‌جویی آمریکایی‌ها در زمینه آزمایش‌های موشکی ایران با تأکید بر اینکه دشمنان امنیت ما را هدف قرار داده‌اند، گفت: پرداختن به مسائلی مانند توانمندی و دانش هسته‌ای، اقتدار موشکی و مسائلی از این دست تنها بهانه‌ای برای دشمنی آنها با نظام اسلامی و ملت ایران است؛ ما برای دفاع از امنیت ملت ایران شبانه‌روز تلاش می‌کنیم و اگر دشمن دست از پا خطا کند، موشک‌های ما غرش‌کنان بر سر آنها فرود می‌آید.
فهیمه فرهمندپور، مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده گفت: لابی‌های مردانه در برخی از حوزه‌ها بسیار جدی عمل می‌کند. گاهی اوقات مدیران مرد نسبت به حضور زنان در مناصب مدیریتی احساس نگرانی می‌کنند. از جمله نشانه‌های این نگرانی این است که وقتی انتصاب یک زن مطرح می‌شود، رزومه کاری وی با چنان وسواسی بررسی می‌شود که اصلاً با نحوه انتصاب مدیران مرد قابل مقایسه نیست.
مارین لوپن، رهبر حزب جبهه ملی فرانسه با انتشار 144 اصل برنامه انتخاباتی ریاست‌جمهوری، سیاست‌های خود در ارتباط با مسائلی، از جمله مهاجرت، اقتصاد و عضویت در اتحادیه اروپا را اعلام کرد. یکی از برنامه‌های مهم لوپن خارج کردن فرانسه از پیمان نظامی ناتو در صورت رفتن به کاخ الیزه برای جلوگیری از ورود به جنگ‌هایی است که به گفته وی به این کشور ارتباطی ندارد.
غلامرضا تاج‌گردون، رئیس کمیسیون تلفیق بودجه سال 96 مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس شورای اسلامی میزان کل بودجه سال آینده کشور را حدود 23 هزار میلیارد تومان نسبت به لایحه تقدیمی آن از سوی دولت افزایش داده است. رقم کل بودجه سال 96 در لایحه تقدیمی دولت به مجلس شورای اسلامی نسبت به بودجه سال 95 از یازده درصد رشد برخوردار بود.
اندیشکده «امریکن اینترپرایز» در تحلیلی درباره آخرین تحولات سوریه و مواضع ایران نوشت: دامنه عملیات رزمی ایران در سوریه نشان می‌دهد، این کشور بازیگر مسلط منطقه باقی خواهد ماند و این صرف نظر از هرگونه تغییر رسمی در مواضع روسیه نسبت به حضور ایران در فعل و انفعال‌های سوریه است.
فروشگاه‌ زنجیره‌ای نوردستروم آمریکا اعلام کرد: فروش محصولات تولیدی شرکت دختر ترامپ را به دلیل کاهش شدید فروش متوقف کرده است. شرکت ایوانکا ترامپ که پوشاک و کفش زنانه را با برند «ایوانکا ترامپ» عرضه می‌کند، از زمان آغاز مبارزات انتخاباتی ترامپ با افت فروش روبه‌رو شده است.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات