صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۹  ، 
کد خبر : ۲۹۹۱۱۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 18 بهمن

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): علت منحصر به فرد بودن دهه فجر این است که در طول سال‌های گذشته سالگرد انقلاب اسلامی همواره با حضور انبوه مردمی بوده که عناصر اصلی پدیدآوردنده انقلاب هستند.(1388/10/29) *دوشنبه 18 بهمن، روز انقلاب اسلامی، هویت دینی، ترویج معنویت، فرهنگ و تمدن اسلامی گرامی باد*
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
تهدیدنمایی بیرونی برای رهایی داخلی!
وضعیت سیاست در زیست بوم جهانی، تحولات منطقه‌ای و حتی داخلی نشانه‌هایی از تهدیدها و فرصت‌های توامان را در بطن و متن خود دارد. آنچه در این میان مهم است، مدیریت صحنه تغییر و تحولات به نفع نگاه و گفتمان خود است. این روزها لفاظی‌های رئیس‌جمهور تازه‌کار آمریکا در زمینه اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی به نقل محافل تبدیل شده است و فضایی از نگرانی نسبت به آینده روندهای سیاست آمریکا ملاحظه می‌شود.
طی این مدت، از رفتارها و گفتارهای وی تحلیل‌های مختلفی صورت گرفته است و به مجموعه‌ای از رفتارهای نارسیسیسمی (خودشیفتگی مفرط) تا رفتار کاسبکارانه اقتصادی در عرصه سیاسی برای کسب درآمدی بزرگ و باز کردن انبار تسلیحات آمریکا برای فروش به کشورهای نیازمند به پدرخوانده در منطقه مهم غرب آسیا اشاره شده است. چه بسا این تحلیل‌ها کمکی برای شناخت بهتر وی و ما فی‌الضمیر دولت ترامپ باشد؛ اما آنچه اهمیت دارد، این است که آیا جمهوری اسلامی ایران برای اولین بار با چنین هیبت و ژست پوشالی روبه‌رو می‌شود؟ آیا سیاست دولت‌های مختلف آمریکا از هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه در 38 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران جز خصومت و دشمنی راه دیگری هم طی کرده است و مردم ما اولین بار است که با چنین رفتاری روبه‌رو می‌شوند؟ یادآوری دوران بوش و حاکمیت نئوکان‌ها در کاخ سیاه که رسانه‌ها در بزرگنمایی دهشتناکی‌اش افراط می‌کردند و در داخل، دولت وقت می‌خواست با مذاکره و گشودن راه گفت‌وگو، خرد را در مقابل دیوانگی قرار دهد، نشان می‌دهد با روی واقعی سیاست در آمریکا بیگانه نیستیم و در همه آنها این تجربه گرانسنگ حاصل شده است که نباید در مقابل وحشی‌گری‌ها و خشونت‌ها هراسی داشت و با اکسیر وحدت و اتحاد داخلی و مقاومت، باید بر آمادگی‌های‌مان در حوزه‌های سیاست، دفاع، اقتصاد و فرهنگ و سایر ساحت‌های داخلی و منطقه‌ای و موقعیت‌های جهانی خود بیفزاییم و هوشمندانه از فرصت‌ها استفاده کنیم. میدان لفاظی فراخ است، اما عرصه عمل باریک و تنگ. آمریکا این شیر بی‌یال و اشکم در ورای طوفان‌نمایی‌ها به دنبال رهایی از عرصه‌های عملیاتی گرفتار شده در منطقه، اقتصاد به هم ریخته داخلی، بدهی تصاعد یابنده، نگرانی از حوزه شرق، گسست نسلی و طبقاتی و... است.         

▼ گزارش روز
تعبیر سخنان حکیم انقلاب

«اگر ترامپ بیاید و بگوید توافق هسته‌ای مرده است، جلب حمایت جامعه جهانی بسیار دشوار خواهد بود؛ اما اگر دولت ترامپ به تعامل با ایران ادامه بدهد و با حفظ برجام به آزمودن ایران در حوزه‌های دیگر از قبیل سوریه و برنامه موشکی مبادرت کند، داستان متفاوت خواهد بود.» این اظهارات جی سولومون، خبرنگار ارشد بین‌المللی نشریه «وال‌استریت ژورنال» در نشستی با عنوان «درس‌های جنگ مالی آمریکا ضد ایران» در اندیشکده آمریکایی «هریتیج» در واشنگتن خلاصه‌ا‌ی گویا از راهبرد ایالات متحده آمریکا در آینده برابر ایران است که نشانه‌های آن هر روز پر رنگ‌تر می‌شود؛ ترامپ که حالا در کاخ سفید و در مقام رئیس‌جمهور سخن می‌گوید، در میان جمله‌هایش دیگر از حمله‌های وحشتناک به برجام و پاره کردن توافق هسته‌ای خبری نیست؛ اما در مقابل مسئولان مختلف دولت وی از برنامه‌های دفاعی ایران، از وضعیت حقوق بشر و هزار و یک بهانه دیگر به منظور ایجاد محدودیت برای تهران سخن می‌گویند، شرکت‌ها و افراد تازه‌ای به جرم ایرانی بودن یا رابطه داشتن با تهران به فهرست تحریم‌ها اضافه می‌شوند، همگام با آمریکایی‌ها، سران فرانسه، انگلستان و دیگر کشورهای اروپایی نیز بر آن هستند که ایران تهدیدی برای منطقه و جهان معرفی شود و مسیر را برای تحریم و فشار بیشتر بر کشورمان فراهم ‌کنند.
شرایطی که تعبیر دقیق سخنان رهبر معظم انقلاب است که بارها و بارها در روزهای اوج مذاکرات فرمودند: «اگر حتّی در مسئله هسته‌ای هم همان‌جور که آنها دیکته می‌کنند ما پیش برویم و قبول کنیم دیکته آنها را، باز هم حرکت مخرّب آنها و تحریم‌های آنها برداشته نخواهد شد؛ انواع و اقسام مشکلات را باز هم درست می‌کنند؛ چون با اصل انقلاب مخالفند... من بارها در همین جلسه و جلسات گوناگون دیگر عرض کرده‌ام که [موضوع] هسته‌ای بهانه است؛ مسئله‌ هسته‌ای هم نباشد، یک بهانه‌ دیگری می‌آورند: مسئله‌ حقوق بشر هست، مسئله‌ حقوق زنان هست، مسائل گوناگون فراوان را می‌سازند؛ جعل کردن و بهانه‌گیری که خیلی مایه‌ای نمی‌خواهد، دستگاه تبلیغاتی و امپراتوری تبلیغاتی هم که در اختیار آنها است.» سخنانی که متأسفانه آنگونه که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفت و در مقابل مذاکره با دشمنان به کار بسته نشد.

▼ خبر ویژه
مشکل ردّ صلاحیت روحانی حل شد!

محمدرضا تابش، عضو شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با اشاره به موضوع ردّ صلاحیت رئیس‌جمهور برای انتخابات دوره بعد، گفت: سخنگوی شورای نگهبان نیز اشاره‌ای به این مسئله داشته است؛ اما اساساً ردّ صلاحیت رئیس‌جمهور مستقر در آستانه رقابت‌های انتخاباتی دوره بعد، بی‌سابقه است. با این حال حتی اگر برخی اعضای شورای نگهبان چنین قصد و انگیزه‌ای هم داشتند، این مشکل با هدایت مقامات عالی‌رتبه نظام مرتفع شده است. نماینده اصلاح‌طلب مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه یزدی‌ها معمولاً جانب احتیاط را حفظ می‌کنند، گفت: به هر حال هیچ‌کس از آینده خود باخبر نیست. ان‌شاءالله همه عمر طولانی و با عزت داشته باشند؛ اما این مسئله ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد؛ پس عقل حکم می‌کند که به فرد دیگری هم در کنار ایشان فکر کرد.       
 
▼ اخبار
1ـ شرمنده مردم هستم که جانم را فدای‌شان نکرده‌ام

قالیباف پس از اظهارات اعضای شورای شهر تهران درباره حادثه پلاسکو گفت: از لحظه اول وقوع حادثه مستندنگاری این حادثه انجام شده و گروه‌های علمی در حال انجام جمع‌بندی آن هستند. وی افزود: ما این ادعا را نداریم که تجهیزات ما کامل است؛ قطعاً اگر حادثه ساختمان پلاسکو در سه ساختمان دیگر اتفاق می‌افتاد، قادر نبودیم هر سه ساختمان را اداره کنیم. اما اینکه آیا تجهیزات ما جزء مدرن‌ترین تجهیزات است؛ این طور نیست. قالیباف ادامه داد: ساختمان بلندمرتبه 25 طبقه‌ای که در کوچه 6 متری ساخته شده است، تاریخ ساخت آن را مطرح کنید. 290 ساختمان پروانه ساخت ندارند، حال باید مشخص شود که این ساختمان‌ها در چه دوره‌ای ساخته شده است. قالیباف در پاسخ به اعضای اصلاح‌طلب شورای شهر تهران گفت: بعضی از شما در دولتی عضو بودید که در این کشور هواپیمایی با 105 نفر در محدوده اصفهان با مشکل مواجه شد که به صورت معجزه‌آسایی به مسافرانش آسیبی نرسید. این هواپیما در ساعت 8:40 شب نشست و تا ساعت 6:30 صبح روز بعد مدیریت بحران نتوانست جای آن هواپیما را پیدا کند. بنده در مقایسه با آن مدیریت بحران، به مدیریت بحران خودمان افتخار می‌کنم. قالیباف همچنین اضافه کرد: امام خمینی(ره) اعلام کردند مسئولان نوکر مردم هستند؛ حتماً همین طور است، من از نوکر مردم هم پایین‌ترم و از مردم عذرخواهی می‌کنم؛ چون از روز اول برای خدمت به آنها قصد داشتم جانم را فدا کنم؛ ولی شرمنده‌شان هستم که این اتفاق نیفتاده است. بنده از جان و آبرو هم برای خدمت به مردم می‌گذارم.

2ـ نظر ظریف درباره وزیر خارجه جدید آمریکا
ظریف در واکنش به انتخاب تیلرسون به عنوان وزیر خارجه آمریکا گفت: وزیر خارجه جدید سابقه مشخصی در حوزه سیاست خارجی ندارد. نکته‌ای که در بحث سیاست خارجی مهم است، ارتباط دو جانبه‌ای است که بین کارگزار و ساختار وجود دارد. نمی‌توان گفت، با تغییر یک کارگزار ساختار به هم می‌ریزد و در عین حال نمی‌توان گفت، ساختار کاملاً بر کارگزار مسلط است. در واقع، ساختار و کارگزار بر هم اثر متقابل دارند. آینده سیاست خارجی آمریکا به ویژه در قبال ایران به متغیرهای مختلفی وابسته است. خیلی مهم است که نفر دوم وزارت خارجه آمریکا چه کسی باشد، عموماً گزینه‌هایی که در رسانه‌های معرفی می‌شوند گزینه‌های نامناسبی هستند. هنوز تصمیم‌گیری در این زمینه نهایی نشده است. متغیر دیگر شرایط واقعی بین‌المللی است، باید دید که آقای ترامپ پس از چند هفته هیجانی اول کار خودش، چگونه می‌خواهد با شرایط واقعی جهان تعامل کند. شما گرایش‌های متفاوت و گاهی متضاد را در اروپا، در همسایگی مستقیم آمریکا، در منطقه ما و در شرق آسیا می‌بینید، که باید با همه آنها تعامل داشته‌ باشد.

▼ تا انتخابات
محسن کوهکن، نماینده مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت اصولگرایان در مدت زمان باقی‌مانده تا انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: اصولگرایان به سمت فرآیندگرایی حرکت کردند، البته این فرآیندگرایی هم به معنای نبود مشکل و نقص نیست و این موضوعات در بحث انتخابات طبیعی است. کوهکن با بیان اینکه در مرحله فرآیندگرایی هستیم و در این مرحله اصلاً به سمت گزینه‌های مصداقی نمی‌رویم، گفت: گزینه‌گرایی در مقابل فرآیندگرایی است. زمانی که در مرحله فرآیندگرایی هستیم، به هیچ عنوان نمی‌توانیم درباره گزینه و فرد خاصی صحبت کنیم.

▼ اخبار کوتاه
یکی از مقامات وزارت بازرگانی آمریکا نسبت به اجرای سیاست‌های دولت ترامپ علیه واردات محصولات چینی به آمریکا ابراز تأسف کرد و گفت: این اقدامات مغایر با قوانین سازمان تجارت جهانی است. گفتنی است آمریکا تعرفه واردات فولاد ضد آب از چین به این کشور را از 63 درصد کنونی به 190 درصد افزایش داده و چین را متهم کرده است که به طور عمد قیمت فولاد را با هدف فشار بر تولیدکنندگان آمریکایی پایین نگه داشته است.
ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در مصاحبه با شبکه «فاکس نیوز» با انتقاد از توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5، گفت: آنها فکر نمی‌کردند کسی پیدا شود و چنین توافق احمقانه‌ای را امضا کند. وی با اشاره به حوادث سال گذشته در خلیج‌فارس گفت: کشتی‌های جنگی ایالات متحده در خلیج‌فارس به احاطه قایق‌های نظامی ایران درآمده و مورد اذیت و آزار قرار گرفته‌اند. آنها جسورتر شده‌اند و ایران هیچ احترامی برای ما قائل نیست.
صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه مراحل مختلف کار احداث بیمارستان هسته‌ای در جریان است، گفت: امیدواریم در آینده شاهد شروع عملیات احداث این بیمارستان باشیم. وی از ورود ۱۴۹ تن کیک زرد به کشور در چهار محموله پروازی که از هفتم بهمن آغاز شده، خبر داد و گفت: آخرین بخش این محموله روز سه‌شنبه ۱۹ بهمن وارد کشور می‌شود.
محمدجواد جمالی نوبندگانی، سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در بیان جزئیات نامه جدید حسین فریدون تصریح کرد: در صورت ارسال نامه جدید حسین فریدون و شکایت وی از 34 نماینده مجلس دهم، احتمال دارد نامه وی را خارج از دستور هیئت نظارت بررسی کنیم.
پرویز سروری، عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه باید در مرحله آواربرداری نشان لیاقت به شهردار تهران داد، گفت: شهردار تهران سفر خود را نیمه‌کاره رها کرد و مانند آن مقام عالی‌رتبه نبود که چند صد نفر کشته شدند؛ اما از سفر خود منصرف نشد.
مدیر عامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی گفت: انبارها مملو از کالای قاچاق است. ۲۸ دستگاه خودروی متروکه را به مزایده گذاشتیم که تنها دو دستگاه آن فروش رفت؛ این خودروها شامل پورشه به ارزش 5/4 میلیارد تومان بود.
برای نخستین بار «روز زن» در عربستان سعودی جشن گرفته می‌شود. فعالان حقوق زنان قرار است نخستین مراسم «روز زن» در عربستان را در قالب جشنی سه روزه در مرکز فرهنگی ملک فهد در ریاض جشن بگیرند.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات