صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۸  ، 
کد خبر : ۲۹۹۱۵۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 19 بهمن

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): دهه فجر مظهر شکوه و عظمت ملت ایران است. عزت ایران و ایرانی بلکه عزت اسلام و مسلمین در دهه فجر به دست ملت مقاوم و قهرمان ایران پایه‌گذاری شد.(1378/11/13) *سه‌شنبه 19 بهمن، روز انقلاب اسلامی، انقلابی گری، آمادگی دفاعی، اقتدار و عزت اسلامی تهنیت باد* *سالروز دیدار همافران نیروی هوایی ارتش با امام خمینی(ره) گرامی باد*
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
رفتارهای پیشاانتخاباتی

 دولت‌های مستقر در دور اول، در سال پایانی خود برای انتخاب مجدد سعی می‌کنند میزان رضایت مردم را بیشتر از گذشته فراهم کنند تا بتوانند در انتخابات در برابر پرسش‌ها و انتقادها زبانی گویاتر داشته باشند. البته این مسئله تنها مخصوص کشور ما نیست و در بیشتر کشورهایی که سیاست‌مداران نیازمند تأیید و انتخاب مجدد از جانب مردم هستند، این رفتار پیشاانتخاباتی رایج است. نمونه عملکرد دولت فعلی همین شائبه را به اذهان و افکار عمومی تداعی می‌کند. در همین راستا، وزارت رفاه دولت یازدهم بنا دارد تا در آستانه سال جدید میان 11 میلیون خانواده‌ نیازمند، بسته حمایت غذایی توزیع کند؛ هرچند مسئولان درباره هدف اجرای این طرح، بر حمایت از نیازمندان تأکید کرده‌اند، اما یک حساب سرانگشتی و مقایسه ارزش ریالی این بسته حمایتی با قیمت‌های روز، بازار شائبه انتخاباتی و بی‌تأثیر بودن آن را در افزایش رفاه خانواده‌ها تقویت می‌کند. افزون بر توزیع سبد کالا، دولت یازدهم قصد دارد روند پرداخت سود سهام عدالت را آغاز کند. آن‌گونه که پوری‌حسینی، مسئول خصوصی‌سازی گفته است، به 49‌ میلیون نفر از مردم ایران معادل 550 هزار تومان سهام عدالت اعطا خواهد شد. البته به افراد تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و روستاییان فاقد شغل دو برابر این رقم تعلق می‌گیرد که در صورت پرداخت، در مجموع مبلغی بیش از 25 هزار میلیارد تومان می‌شود. با اینکه مسئولان دولت یازدهم و طرفداران پروپاقرص آنها، طرح سهام عدالت را طرح غیر کارشناسی و پوپولیستی دولت احمدی‌نژاد می‌دانستند، اکنون قرار است در آستانه انتخابات همین طرح به اصطلاح پوپولیستی به کمک روحانی بیاید، غافل از آنکه مردم بانی آن را می‌شناسند. مورد بعدی سفرهای پیوسته چند ماه پایانی برای کلنگ‌زنی و افتتاح پروژه‌ها و رفتن در میان مردم، البته با سه سال‌ونیم تأخیر است که از آن تحلیل پیشاانتخاباتی برداشت می‌شود. به هر حال، دولت‌ها در سال‌های پایانی فعالیت خود و در آستانه انتخابات، همواره زیر ذره‌بین رقبا، رسانه‌ها و افکار عمومی مردم هستند و بهتر است با حرکات سنجیده، هرگونه شائبه کار تبلیغاتی با استفاده از ابزارها و امکانات دولتی را برطرف کنند.

▼ گزارش روز
ضد و نقیض

ابتدای امسال حسن روحانی در قامت رئیس دولت یازدهم، با استقبال از انتخاب شعار «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» برای سال 95 از سوی رهبر معظم انقلاب به صراحت اعلام می‌کند: «رویکرد عملیاتی دولت یازدهم در حوزه اقتصاد، مبتنی بر بندهای اقتصاد مقاومتی بوده و این روند با قدرت بیشتری در فرصت پساتحریم ادامه خواهد یافت تا تحقق اقتصاد مقاومتی با رویکرد درون‌زا و برون‌نگر؛ اقتصادی توانمند و تأثیرناپذیر از تهدیدات خارجی، اما بهره‌مند از سرمایه و فناوری است.» معاون اول رئیس‌جمهور و وزرای مختلف دولت نیز مانند حسن روحانی در تمام سالی که گذشت، مدام بر این موضوع تأکید می‌کنند و می‌گویند اراده دولت تحقق اقتصاد مقاومتی و توجه به توان داخلی است!
اما در مقام عمل، در حالی که انتظار می‌رفت در سال پایانی دولت تدبیر و امید شاهد تحقق سخنان امیدوارکننده در زمینه اقتصاد درون‌گرا و تأثیر آن بر زندگی مردم و چرخش چرخ کارخانه‌ها و کارگاه‌های کوچک و بزرگ داخلی باشیم، متأسفانه با موضوعات و نتایجی کاملاً دور از انتظار و خلاف آنچه گفته شده بود، روبه‌رو هستیم! دولت یازدهم با وجود همه شعارها و وعده‌هایش در جهان واقع و در میدان عمل نه تنها نتوانسته است آمار بیکاری را کاهش دهد و مانع از  تعطیلی کارخانه‌های بزرگ و باسابقه شود؛ بلکه در ماه‌های اخیر با کاهش تعرفه واردات تعدادی از اقلام خوراکی به زیر ده درصد و همچنین کاستن از تعرفه کالاهای مصرفی، چون یخچال، ماشین رختشویی، مبلمان و... از 40 درصد به 30 درصد به دنبال سهولت واردات به کشور است! مسیری که درست در برابر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است و به طور مستقیم بر فعالیت تولیدکننده داخلی و کارگر ایرانی تأثیر منفی می‌گذارد! رویه‌ای که افکار عمومی را با این پرسش روبه‌رو کرده است که بین گفتار و عمل دولت یازدهم چه نسبتی وجود دارد و این تناقض ‌را چگونه می‌توان توجیه کرد؟

▼ اخبار ویژه  
ندامت‌نامه از فتنه!!

پایگاه خبری ـ تحلیلی «جهان‌نیوز» مدعی شد، سیدمحمد خاتمی و برخی از چهره‌های شاخص اصلاحات طی چند روز اخیر به این جمع‌بندی رسیده‌اند که نامه‌ای خطاب به رهبر معظم انقلاب بنویسند و بابت نقش خود در فتنه 88 عذرخواهی کنند! طراح اصلی این پروژه خود رئیس دولت اصلاحات بوده و قرار است ذیل این نامه در کنار نام او، اسامی چند نفر دیگر از سران اصلاح‌طلب، نظیر موسوی‌خوئینی‌ها هم آورده شود.

خودروسازها به دنبال قرارداد با بنز و بی‌ام‌و
ساسان قربانی در نشست خبری با اعلام اینکه در دو هفته آینده خبرهای خوبی از صنعت خودرو در راه است، اظهار داشت: به طور قطع تا پایان سال برخی قراردادهای خودرویی به سرانجام خواهد رسید. وی در ادامه این نشست خبری با اعلام اینکه خودروسازان درحال مذاکره با فولکس واگن، ولوو، اسکانیا، فیات، بنز و بی‌ام‌و هستند، تصریح کرد: باید قبول کنیم امروز شریک تجاری صنعت خودروی ایران، فرانسوی‌ها هستند و به همین دلیل سهم آنها در تعاملات و قراردادها بیشتر از سایر شرکای خارجی است.
 
 ▼ اخبار
1ـ میدل‌ایست: ایران عقب نمی‌نشیند

پایگاه خبری «میدل‌ایست‌آی» انگلیسی با «خصومت‌بار و قلدرانه» خواندن دیپلماسی توئیت‌های ترامپ، تأکید کرد: چنین امری نمی‌تواند ایران را به عقب‌نشینی وادار کند و ترامپ باید از این خواب غفلت بیدار شود. این پایگاه با «بی‌تجربه» توصیف کردن دولت ترامپ، افزود: (آنها) احتمالاً پیچیدگی برنامه‌ریزی‌های راهبردی و دیپلماتیک ایرانیان را دست‌کم گرفته‌اند. حقایق ژئوپلیتیک در منطقه به صورت قابل توجهی در پی به کار افتادن ماشین جنگی آمریکا در عراق در سال 2003، تغییر کرد. پس از شکست سیاسی آمریکا در عراق، جمهوری اسلامی خود را قدرت برتر منطقه می‌داند. در این گزارش تصریح شده است: با وجود ماجراجویی‌های دولت سلطه‌طلب ترامپ، احتمال دارد برخوردهای کوچک میان ایران و آمریکا، مانند عبور شناورهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از نزدیکی ناوهای آمریکایی در خلیج فارس به سرعت مشتعل شود.

2ـ روسیه: تهران ناقض برجام نیست
سرگئی ریابکوف، معاون وزارت خارجه و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای روسیه اعلام کرد: تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران تأسف‌آور است و تهران برجام را نقض نکرده است. معاون وزارت خارجه روسیه تأکید کرد: پرتاب‌ها و آزمایش‌های موشکی (ایران) ناقض برجام و قطعنامه 2231، پیامد توافق هسته‌ای با ایران نیست. این موضع را نیز به طرف آمریکایی اعلام کرده‌ایم. امیدواریم با مطالعه و تعبیر دقیق مفاد، برجام و قطعنامه برای تعیین سیاست واشنگتن در صدر قرار گیرد. وی با بیان اینکه ایران هیچ چیزی را نقض نکرده است، افزود: قطعنامه 2231 شورای امنیت، ایران را از انجام این گونه فعالیت‌ها منع نکرده است. در این قطعنامه از ایران صرفاً خواسته شده است از پرتاب موشک با استفاده از فناوری که بتواند برای حمل مهمات هسته‌ای به کار گرفته شود، خودداری کند.

3ـ رضایی: موشک جواب موشک است
محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت‌نظام در مطلبی با عنوان «سیاست واقعی» نوشت: پس از 40 سال معلوم شده است که سریال کلینتون، بوش، اوباما و ترامپ در مقابل ایران، سیاست خنده و سیلی است. ایران در مقابل خنده آنها نرمش قهرمانانه و در مقابل سیلی آنها ندامت را برای‌شان رقم زده است؛ بنابراین وقتی گفت‌وگوی تمدن‌ها و برجام با سد تهدیدات بوش و ترامپ روبه‌رو باشد، ادامه نرمش موجب می‌شود که آنها به مراکز هسته‌ای ایران حمله کنند، چون فکر می‌کنند ما جز خنده و دست مریزاد در چنته دیپلماسی نداریم؛ ولی اگر بدانند موشک جواب موشک است، جز لفاظی، رجزخوانی و غارت پول‌های کشورهای منطقه طرفی نخواهند بست.

▼ تا انتخابات
یک منبع آگاه به پایگاه خبری «امیدنامه» گفت: محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رئیس‌جمهور به زودی از سمت خود استعفا می‌دهد و ریاست ستاد انتخاباتی حسن روحانی را بر عهده می‌گیرد. پیشتر از محمدعلی نجفی برای ریاست ستاد روحانی نام برده می‌شد؛ اما وی عهده‌دار ریاست اتاق فکر روحانی شده است.
مرضیه وحیددستجردی، سخنگوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی در پاسخ به این پرسش که چه کسی در جبهه اصولگرایی قابلیت رقابت با آقای روحانی را دارد، تشریح کرد: ما در این دوره به هیچ وجه از بالا به پایین انتخاب نمی‌کنیم، قرار است کاندیداها بیایند در مجمع عمومی خودشان را معرفی کنند و رأی بگیرند.
علی‌اصغر احمدی، معاون سیاسی وزارت کشور و رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به پیش‌بینی حدود ۵۵ هزار شعبه اخذ رأی برای انتخابات ریاست‌جمهوری در کشور، گفت: 140 شعبه اخذ رأی نیز برای انتخابات ریاست‌جمهوری در کشورهای مختلف جهان پیش‌بینی شده است.

▼ اخبار کوتاه
خانم «مارین لوپن» کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه در وعده‌های انتخاباتی خود آورده است در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه در جنگ‌هایی که به آن ارتباط ندارد، شرکت نکند. از دیگر وعده‌های لوپن اصلاح جامع ساختار اتحادیه اروپا و جایگزینی آن با یک سیستم همکاری بین‌ کشورها بدون داشتن پول مشترک و مرزهای باز است. وی نسبت به حضور ارتش فرانسه در افغانستان، لیبی و همچنین مشارکت در جنگ سوریه انتقادات فراوانی به دولت کشورش کرده است.
واحد RFCC پالایشگاه شازند اراک به دلیل مشکل فنی که در شیر شماره ۵ رخ داده، از مدار خارج شده و در پی این حادثه تولید بنزین یورو ۴ نیز به میزان ۸ میلیون لیتر کاهش یافته است. همچنین، در پی این اتفاق واحد پروپیلن پالایشگاه از مدار خارج شده و عملاً پالایشگاه به تولید نفت کوره روی آورده است. گفته می‌شود، این مشکل تا یک هفته آینده برطرف خواهد شد.
هادی قوامی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه با اشاره به تصویب تخصیص ۵/۲ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای چهار بخش، گفت: بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق ۳/۱ میلیارد دلار صرف هزینه‌های دفاعی می‌شود؛ همچنین ۱۰۰ میلیون دلار به صداوسیما در جهت خرید تجهیزات، ۳۰۰ میلیون دلار به وزارت جهاد کشاورزی برای تجهیز آبیاری روستایی و ۸۰۰ میلیون دلار به بخش‌های مختلف آموزشی تخصیص خواهد یافت.
جان بولتون که حامی سرسخت سیاست‌های جنگ‌طلبانه دولت جرج بوش پسر بوده و همچنان هست، مدعی شده است، خلل و فرج‌های برجام، ایران را قادر می‌کند که ادعای پایبندی به مفاد توافق هسته‌ای و همچنین قطعنامه شورای امنیت را داشته باشد. وی همچنین تأکید کرده است: هر روزی که آمریکا اجازه می‌دهد بدون پاره کردن توافق(برجام) بگذرد، در واقع آن روز خطری برای آمریکا و دوستانش است.
شبکه دوم تلویزیون رژیم صهیونیستی تصاویری از آریه درعی، وزیر امور داخلی این رژیم و رئیس حزب شاس پخش کرد که نشان می‌دهد او برای تظاهر به گریه کردن در مرگ عووادیا یوسف، رهبر معنوی این حزب از پیاز استفاده کرده است! این تصاویر ممکن است بر جایگاه آریه درعی در حزب مذهبی شاس که هم اکنون وی رهبری آن را برعهده دارد، تأثیر بگذارد.
علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشور گفت: اگر اراده ‌کنیم می‌توانیم ۹۰ درصد هم غنی‌سازی انجام دهیم؛ ما این توانمندی را داریم.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات