حماسه و جهاد >>  دفاع مقدس >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۱  ، 
کد خبر : ۲۹۹۲۳۰
به بهانه سالروز عمليات افتخارآفرین والفجر 8

والفجر 8 و اهمیت راهبردی حفاظت اطلاعات در دفاع مقدس

در این عملیات تاکتیک های جدید بکار گرفته شده از سوی رزمندگان اسلام ، از موقعیت جغرافیایی و سوق الجیشی خاصی برخوردار بود، به نحوی که عبور رزمندگان از رود اروند حیرت همه کارشناسان نظامی را بر انگیخت، و به لحاظ سیاسی نگرانی عمیقی را در حامیان رژیم عراق ایجاد کرد
پایگاه بصیرت / گروه حماسه و جهاد/باقر عبدالرضایی
عملیات والفجر 8 در ساعت 22:10 در تاریخ 20 بهمن 1364 با رمز مبارک یا فاطمه الزهرا (س) از منطقه عمومی خسرو آباد تا راس البیشه آغاز شد، رزمندگان اسلام با عبور از اروند در منطقه فاو پیشروی کردند و بیش از یازده شبانه روز در گیری با ارتش بعث داشتند .
عملیات والفجر 8 در شبه جزیره فاو به منظور کوتاه کردن دست رژیم متجاوز عراق از آبهای خلیج فارس توسط نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اجرا در آمد.
بررسی اسناد دفاع مقدس نشان دهنده آن است که تسخیر منطقه استراتژیک و مهم شبه جزیره فاو، با لحاظ آموزه های حفاظتی و با تاکتیک ویژه عبور از رودخانه عریض و خروشان اروند هدفی بود که در طرح ریزی  این عملیات دنبال می شد.
هماهنگی اطلاعاتی و بکارگیری دانش حفظ اسرار و بهره برداری از دانش نظامی مبتنی بر جهاد و دفاع در اسلام، قابلیت فرادستی به رزمندگان سپاه داده بود که پاتک های  سنگین دشمن را  طی 70 روز دفع کنند. ارتش متجاوز عراق به علت پافشاری برای باز پس گیری فاو متحمل خسرات فراونی گردید به نحوی که 2105 نفر اسیر و 15000 کشته و مجروح برجای گذاشت. در نتیجه این عملیات ایران بر سواحل اروند، ساحل شمالی خور عبدا... و شبه جزیره فاو مسلط شد و راه ورود عراق به خلیج فارس مسدود گردید .
در این عملیات تاکتیک های جدید بکار گرفته شده از سوی رزمندگان اسلام ، از موقعیت جغرافیایی و سوق الجیشی خاصی برخوردار بود، به نحوی  که عبور رزمندگان  از رود اروند حیرت همه کارشناسان نظامی را بر انگیخت، و به لحاظ سیاسی نگرانی عمیقی را در حامیان رژیم عراق ایجاد کرد تا آنجا که همگان بیم داشتند با سقوط صدام معدوم ، فرایند جهانی شدن انقلاب اسلامی سیری گسترده پیدا کند، و بیش از همه رژیم غاصب اسرائیل را بکام نابودی بسپارد.
همزمان با فتح فاو،  عملیات والفجر 9 نیز  در شرق چوارته عراق توسط رزمندگان دلیر اسلام صورت گرفت که منجر به آزاد سازی ارتفاعات مهم منطقه از جمله ارتفاعات کانا و تنگه سور گردید. این اقدام تاکتیکی مبتنی بر  فریب دشمن صورت گرفت و نتایج  قابل توجهی در پی داشت و این همزمانی علاوه بر اثبات اقتدار دفاعی رزمندگان اسلام ضربه روانی محکمی بر دشمن وارد کرد.
بازتاب پیروزی رزمندگان اسلام در عملیات والفجر 8  در رسانه های گروهی جهان به حدی بود که همگان ضمن اعتراف به توانایی نیرو های ایرانی، از ضعف توان نظامی و روانی ارتش عراق سخن می گفتند؛ برای نمونه نیوزویک گزارش داد:
"تصرف فاو توسط نیرو های  سخت کوش بسیج و سپاه صورت گرفته و سربازانی به این کار دست زدند که اطلاعات پیچیده ای از رزم شبانه و تاکتیک های جنگ های آبی – خاکی داشتند – هفته گذشته نیرو های ایرانی حمله دومی را از کوه های کردستان عراق به طرف مرکز استان سلیمانیه آغاز کردند – ایران که از دره های باران زده و گل آلود یعنی جایی که عراق از کاربرد نیروی زمینی و عوامل برترش نمی تواند سود جوید و استفاده کند، به پیروزی دیگری دست یافت، این حملات بدان لحاظ ثابت می کند که ایران قادر است همزمان به چند حمله دست بزند و این برای عراق یک ضربه روانی به شمار می رود" .


اهمیت راهبردی عملیات والفجر 8

آنچه از بررسی این سطور به ذهن متبادر می شود موید این نظر است که توجه به نکات مهمی در سازمان رزم عملیات والفجر 8 منجر به این پیروزی گردید و در راس آنها می توان به لحاظ جنبه های حفظ اسرار و دشمن شناسی و اتحاد و یکپارچگی و بهره گیری از خوی انقلابی گری که از شالودهای اساسی اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) است،اشاره کرد. این مهم به قدری اهمیت داشت که فرصتی در اختیار فرماندهان قرار داد تا به طور همزمان دو عملیات محدود دیگر  نیز در جزیره ام ارصاص و شلمچه با کمک ارتش و سپاه به اجرا در آید .
روشن است که نیت نیروهای عمل کننده نیز تاثیر گذار بود ، واقعیت آن است آنها برای خدا قدم برداشتند و خدای متعال نیز به آنها کمک کرد. این اصلی اساسی است که بر شالوده های معنوی و مبتنی بر احادیث و روایات اسلامی استوار است .
 باری آنان که عملیات وافجر 8 را آفریدند چه آنهایی که  به فوز عظیم شهادت نائل آمدند و درس استقامت و پایداری و معامله با خدا برای جوانان ما به ودیعه گذاشتند و چه آنهای که ماندند و مبلغ اندیشه های دفاع مقدس شدند، اجری عظیم و مانا در نزد خدای متعال خواهند داشت.
واقعیت آن است که آموزه های دفاع مقدس مسیر مطلوب را برای جوانان ایران اسلامی باز کرد.  در گرماگرم نبرد والفجر 8 هنگامی که صدای انواع سلاح های مدرن  نظام سلطه، یک دم رزمندگان را امان نمی داد، اما از اراده انقلابی و روحیه معنوی چیزی کم نشد و آنها ماندند و امام عظیم الشان فرمود " اگر در کربلا بودند با امام حسین (ع) می ماندند" در این فضای معنوی عجیب نیست، اگر یک نوجوان  بسیجی، بسیم چی ، در حالی که پیش بینی نموده اسیر دشمن شود، کد رمز بسیم خود را بخورد  و به این آموزه حفاظتی توجه داشته باشد، چنانکه امام جعفر صادق (ع) فرمود: "اسرار  شما خون است که در رگهای شما جاری است "
ما که امروز این اسناد را بررسی می کنیم ، باید توجه داشته باشیم، آنچه در اختیار داریم مهم و استراتژیک است، ما وظیفه حفظ دستاوردهای این انقلاب و حکومت اسلامی را به عهده داریم ، آنچه که از قیام عاشورا تا انقلاب اسلامی  بوجود نیامد  و در این عصر  با عنایت الهی و هدایت امام خمینی (ره) و پشتوانه ملت فهیم ایران و خون شهدا به ثمر نشسته است. آیا آن را حفظ خواهیم کرد؟ و الزامات آن را  بکار می گیریم، و راه شهدا را ادامه خواهیم داد؟ این ها سوالاتی است که برای رسیدن به جواب آنها باید آموزه های دفاع مقدس را بازخوانی کنیم./

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
0
0
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات