صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۰  ، 
کد خبر : ۲۹۹۲۵۳

راز ماندگاری انقلاب اسلامی

  رسول سنائی‌راد/ نافرجام ماندن انقلاب‌ها و مواجه شدن آنها با ترمیدور یا بازگشت به پیش از انقلاب و رنگ باختن شعارها و ارزش‌های انقلابی از جمله آسیب‌هایی است که دامن بسیاری از انقلاب‌ها را گرفته و زحمات و مشقات مبارزین و انقلابیون را هدر داده است. این‌ آسیب حتی سبب شده است که برخی از انقلاب‌ها در مواجهه با دشمنان بیرونی و حامیان خارجی ضد انقلاب‌ها ضمن فروپاشی و شکست، به نقطه صفر برگشت داده شده و از دور خارج شوند.
اما انقلاب اسلامی ایران، از جمله استثنائات است که با گذشت ۳۸ سال از پیروزی آن همچنان پویا و رو به جلو در حرکت بوده و نه تنها از سد تهدیدات شکننده‌ای چون آشوب‌های ضد انقلابی، جنگ تحمیلی تحریم و فتنه داخلی عبور کرده، بلکه‌ گام‌های بلندی در مسیر سازندگی و پیشرفت برداشته و در عرصه تمدن‌سازی نیز زیرساخت‌های ارزشمندی فراهم ساخته است. چنین روندی نه تنها سبب ادامه حیات انقلاب و استحکام‌ آن شده، بلکه در داخل و سطح منطقه نفوذ و عمق راهبردی پیدا کرده است.
عوامل سازنده این روند برای انقلاب اسلامی، همان عوامل و عناصری هستند که در شکل‌گیری و پیروزی نهضت انقلابی از سال‌های ۱۳۴۲ تا ۱۳۵۷ ایفای نقش کرده‌اند، این عوامل عبارتند از:
۱ـ اسلام که سازنده ایدئولوژی انقلاب اسلامی است.
۲ـ رهبری که  با اسلام و عقاید و عواطف دینی مردم پیوند خورده است.
۳ـ مردم معتقد که به هویت دینی و ملی پایبند بوده و از بصیرت و شجاعت انقلابی در مواجهه با ضد انقلاب و بیگانه برخوردارند.
یکی از صحنه‌های حضور و تجلی این عناصر و عوامل استحکام‌بخش، سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، یعنی مراسم راه‌پیمایی ۲۲ بهمن ماه است که میزان حضور مردم شاخص وفاداری آنان به انقلاب اسلامی، آرمان‌ها و ارزش‌های آن و ایدئولوژی و رهبری انقلاب است؛ همان‌گونه که مشارکت مردم در انتخابات‌ها نیز از نگاه دشمنان و دوستان انقلاب یک شاخص گویا برای فهم میزان وفاداری و پایبندی مردم به انقلاب و نظام جمهوری و پایة اقتدار و استحکام آن است که می‌توان ماندگاری یا فروپاشی انقلاب اسلامی را از آن استنباط کرد.
حضور پرشور و حماسی مردم بصیر و انقلابی سرزمین ایران اسلامی در مراسم پرشکوه راه‌پیمایی ۲۲ بهمن امسال که تجلی وحدت و اراده مردم برای تداوم انقلاب و دفاع از آن با گذشت ۳۸ سال از پیروزی آن بود، به همان میزان که امید و نشاط را بین نیروهای معتقد و مدافع انقلاب و نظام اسلامی تقویت ‌کرد، دشمن را از ادامه مسیر دشمنی و توطئه علیه انقلاب اسلامی و کشور جمهوری اسلامی مأیوس کرده و مسیر پیشبرد اهداف نظام و انقلاب را هموارتر می‌سازد.
لذا این حضور حماسی و هوشمندانه در شرایط فشار، تحریم و تهدید دشمن و برخی غفلت‌ها و وظیفه‌نشناسی برخی مسئولان، بسیار ارزشمند و درخور قدرشناسی است که جبران آن نیز به جز خدمت و کار بی‌منت برای این مردم و برآورده کردن اولویت‌های جامعه مقدور نیست، اولویت‌هایی چون اشتغال، معیشت و مبارزه با فساد که هیچ‌گاه با تکیه بر شعاردرمانی و وعده‌های برجامی قابل تحقق نبوده و تنها اقدام و عمل انقلابی و مدیریت و تلاش جهادی‌‌ می‌طلبد؛ اما نه آن که اقدامات جاری دولت را به جای اقدام و عمل جهادی و انقلابی در این  فهرست کرده و به آمارسازی روی ‌آورند که خود یک گناه کبیره و منکر بزرگ به شمار می‌آید.
 وظیفه‌شناسی و قدرشناسی از مردم و انقلاب از مسیر اقدامات جهادی و خدمت بی‌منت در بازگشت به آرمان‌های انقلابی و انقلابی‌گری مقدور است که مردمی بودن، ولایتمداری و سیاست‌ دینی از ویژگی‌های آن می‌باشد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۵
0
0
رمز ماندگاری انقلاب اسلامی دفاع دولت و ملت از حق و حقیقت و تلاش برای برقراری عدالت و گسترش آن در جامعه است. (به زبان دیگر رمز ماندگاری، ایمان و تبعیت از اسلام در سیاست داخلی و خارجی است)
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات