صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۲  ، 
کد خبر : ۲۹۹۲۵۴

آمریکا در مسیر نقض فاحش برجام

 دکتر یدالله جوانی/ برجام یک توافق بین‌المللی بین جمهوری اسلامی و کشورهای گروه ۵+۱ است. به استناد گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، ایران به تمامی تعهدات خود طبق برجام عمل کرده است. در مقابل عمل به تعهدات از سوی ایران، کشورهای طرف مقابل باید به تعهدات خود، از جمله لغو تحریم‌های وضع شده علیه جمهوری اسلامی عمل کرده، از وضع هر نوع تحریم جدید با هر عنوان پرهیز کنند.
از زمان اجرای برجام تاکنون، آمریکا در جایگاه یکی از کشورهای عضو گروه ۵+۱ و کشوری که عامل اصلی در وضع تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی به شمار می‌آید، نه تنها از عمل به تعهدات خود طبق برجام شانه خالی کرده، بلکه نسبت به وضع تحریم‌های جدید نیز، اقدام نموده است. رفتارشناسی دولت پیشین آمریکا، نشان می‌دهد که دولت امضاکننده برجام، بنا بر اجرای برجام نداشت و به شکل‌های مختلف این رفتار را توجیه می‌کرد.
 دولت کنونی ایالات متحده با توجه به مواضع رئیس‌جمهور جدید این کشور و مواضع اکثر اعضای کنگره به صورت جدی‌تر از دولت پیش، به دنبال زیر پا گذاشتن تعهدات خود و وضع تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی است. بدیهی است که نقض برجام به صورت فاحش از سوی دولت آمریکا، می‌تواند به فروریختن این توافق بین‌المللی ختم شود. آمریکا تاکنون برجام را در چندین نوبت نقض کرده و پایه‌های این توافق را سست کرده است. رفتار دولت جدید آمریکا، نشان می‌دهد که قصد دارد تحریم‌های جدید و سنگینی را علیه جمهوری اسلامی وضع کند، به طوری که سی‌ان‌ان طی گزارشی اعلام کرد، دولت ترامپ، در حال طراحی تحریم‌های جدیدی ضد ایران
است.
همچنین رویترز چند روز گذشته اعلام داشت: «دولت ترامپ در حال بررسی پیشنهادی است که در نهایت سپاه پاسداران را در لیست سازمان‌های تروریستی قرار دهد.» بر اساس این گزارش، هدف ترامپ از این اقدام، جلوگیری از سرمایه‌گذاری‌های خارجی در اقتصاد ایران است. یقین، این نوع اقدامات در صورت انجام از سوی دولت ترامپ، نقض فاحش برجام بوده، واکنش جدی جمهوری اسلامی ایران را در پی خواهد داشت.
 به عبارتی، جمهوری اسلامی نقض برجام به صورت فاحش را تحمل نخواهد کرد و در راستای تأمین حقوق ملت ایران، دست به اقدام مناسب خواهد زد و به طور حتم زیان و خسارت ناشی از واکنش جدی ایران در قبال نقض فاحش برجام، متوجه طرف نقض‌کننده برجام خواهد
بود. 
آقای «میخائیل اولیانوف» رئیس دپارتمان عدم اشاعه و کنترل تسلیحات وزارت خارجه روسیه در همین باره می‌گوید: «خروج احتمالی تهران از توافق برجام به دلیل لفاظی‌های ضد ایران آمریکا و مقامات این کشور، نشانه شکست جامعه بین‌المللی خواهد بود. تحریم‌هایی که دولت آمریکا به تازگی بر ایران تحمیل کرده، جو متشنج و به شدت غیرمطلوبی را در زمینه ادامه اجرای برجام به وجود آورده است.»
 آمریکایی‌ها باید پیام صریح و قاطع ملت ایران در راه‌پیمایی ۲۲ بهمن را دریافت کرده باشند. ملت ایران هرگز در برابر بدعهدی‌های آمریکا و لفاظی‌ها و رجزخوانی‌های دولتمردان جدید این کشور، سکوت نخواهد کرد و یکپارچه، از مسئولان نظام واکنش مناسب نسبت به نقض فاحش برجام از سوی آمریکا را مطالبه می‌کند. اکنون عهدشکنی‌های آمریکا در برجام و وضع تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی، ملت ایران را در برابر زیاده‌خواهی‌های این کشور متحدتر از پیش کرده است. آمریکایی‌ها به طور قطع در آینده نه چندان دور، نتیجه بدعهدی‌ها و زورگویی‌های خود را خواهند دید. آن روز خواهند فهمید که هنوز ملت ایران را نشناخته‌اند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات