صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۴  ، 
کد خبر : ۲۹۹۲۵۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یکشنبه 24 بهمن

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): در یک سال‌و نیم اخیر با برخی دولت‌های اروپایی در تهران مذاکراتی شد؛ اما اغلب توافقات عملی نشده است.(1395/11/23)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز     
ذخایر غیر تشریفاتی انقلاب

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی روز گذشته در دیدار با آقای «استفان لوفون» نخست‌وزیر سوئد، واقعیت‌های جشن مردم ایران در 22 بهمن را برای وی تبیین کرده و فرمودند: «سالگرد انقلاب‌ها در دنیا به صورت تشریفاتی و با انجام رژه نظامی در حضور تعدادی از نخبگان و سیاسیون برگزار می‌شود؛ اما در ایران، سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یک جشن واقعی است که به‌ دست خود مردم و با حضور همه قشرها برگزار می‌شود. تحلیلگرانی که از دور درباره ایران قضاوت می‌کنند، از درک این عظمت عاجز هستند.» این سخنان رهبر معظم انقلاب در یک دیدار سطح بالا نشان می‌دهد؛ 1ـ باید در مراودات بین‌المللی ظرفیت‌های عظیم ملت ایران، مانند حمایت‌های مردمی را مطرح و به آن افتخار کرد؛ این در حالی است که مسئولان کشورمان صرفاً در مراودات بین‌المللی از منابع و ذخایر معدنی کشورمان سخن به میان می‌آورند. 2ـ طرح این موضوع در حضور بالاترین مقام یک کشور اروپایی نوعی احساس افتخار و امتیاز مثبت برای کشورمان به شمار می‌آید؛ زیرا در سراسر جهان جشن مردمی با این گستردگی برگزار نمی‌شود و در کشورهای دیگر سالروز تشکیل کشورها یا جشن بزرگ آنها در یک رژه نظامی یا یک مراسم حزبی به پایان می‌رسد. 3ـ تأکید بر این موضوع یک نوع اطلاع‌رسانی و تولید پیام در سطح بین‌المللی است؛ زیرا بخش مهمی از سخنان این جلسه است و این پیام قطعاً خواهد توانست جریان یک طرفه معادله رسانه‌ای را برهم بزند. 4ـ بیان حادثه‌ای که کمتر از یک روز از آن می‌گذرد (راه‌پیمایی 22 بهمن) و در رسانه‌ها بازتاب دارد، سبب اعتماد آنها به مردمی بودن کشورمان خواهد شد و قطعاً در دیدگاه مسئولان این کشور یا در اظهار نظرهای بعدی او در مجامع سیاسی به صورت علنی و غیر علنی تأثیر دارد. 5ـ در این پیام نوعی مقایسه نیز وجود دارد و رهبر معظم انقلاب امیدوار است مخاطب این معنا را بفهمد که این جشن ملی و انقلابی صرفاً در کشور جمهوری اسلامی ایران پس از 38 سال هنوز هم در سطح بسیار عالی صورت می‌گیرد و در سایر کشورها نماد کوچکی از این موضوع وجود ندارد.
شایسته است مسئولان و مدیران انقلابی در مراودات داخلی و بین‌المللی قدردان ذخایر غیر تشریفاتی انقلاب باشند و آن را در رفتارها و تصمیمات خود لحاظ کنند.

▼ گزارش روز
مردم صبور

باز هم گردوغبار در آسمان خوزستان نفس‌ هزاران نفر از هموطنان‌مان را به شماره انداخته است. ریزگردهای هوای خوزستان 66 برابر حد مجاز برآورد شده است و درست زمانی که معصومه ابتکار به جای سفر به کانون بحران، در اختتامیه جشنواره فیلم فجر حضور داشت! ریزگردها بسیاری از هموطنان عزیز جنوبی‌مان را راهی بیمارستان ‌کرد؛ اما این همه داستان تلخ این روزهای خطه سرافراز خوزستان نیست، در سال پایانی دولتی که با شعارهای محیطی‌زیستی و وعده حل بحران ریزگردها نظر مردم را جلب کرده بود، علاوه بر اینکه بر عمق و حجم این بحران افزوده شده؛ در موارد اخیر همزمان با گرد و خاک، تأمین برق و آب نیز به یک بحران تبدیل شده است. چنانکه روز گذشته آب و برق اهواز و 10 شهر دیگر استان خوزستان قطع شده و به تعطیلی تمامی مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات این شهرها انجامیده است! عجیب‌تر آنکه همه این بحران‌ها در میان سکوت رسانه‌های غوغاسالار مدعی حامی مردم و بی‌توجهی مسئولان دولتی رخ داده است؛ بی‌توجهی که سبب شد نماینده مردم خوزستان در نامه‌ای خطاب به حسن روحانی بنویسد: «واقعیت این است که ما خوزستانی‌ها صبور، مظلوم و قدرشناس هستیم؛ اما وضعیت به وجود آمده برای مردم غیر قابل تحمل است. به جرئت می‌توانم ادعا کنم که مردم خوزستان در دوران دفاع مقدس و جنگ تحمیلی نیز چنین شرایطی را شاهد نبودند. آقای رئیس‌جمهور به داد مردم خوزستان برسید. نه به دلیل اینکه در انتخابات آتی به رأی آنها نیاز دارید. نه به دلیل اینکه این مردم همان مردمی هستند که به تعبیر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، دین خود را به اسلام ادا کردند. نه به دلیل اینکه در منشور حقوق شهروندی از حق کرامت انسانی و حق رفاه مردم ذکری به میان آمده است؛ بلکه به این دلیل که مردم خوزستان هم حق حیات دارند.»

▼ خبر ویژه
خصوصی‌سازی شرکت ملی گاز معنا ندارد

حمیدرضا عراقی، معاون وزیر نفت با اشاره به انحلال دو شرکت وابسته به شرکت ملی گاز، دلایل انحلال این شرکت‌ها را مأموریت‌های غیراقتصادی آنها اعلام کرد و گفت: زمان انحلال کامل هنوز مشخص نشده است. مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران با تأکید بر اینکه مأموریت این دو شرکت گازی اقتصادی نبوده و اصطلاحاً درآمدزا نیست، تصریح کرد: با توجه به اینکه واگذاری این شرکت‌ها از طریق خصوصی‌سازی جذاب نیست، تصمیم به انحلال آنها گرفتیم. پس از انحلال شرکت ملی صادرات گاز ایران، شرکت‌های ذخیره‌سازی و بازرگانی گاز دومین و سومین شرکت گازی بوده که قرار است منحل و فعالیت‌های آنها در قالب مدیریت انجام شود. گفتنی است، دی ماه امسال و در ادامه تغییرات جدید ساختاری در بدنه شرکت ملی نفت ایران، به طور رسمی با انحلال شرکت ملی صادرات گاز ایران، یک مدیریت جدید با عنوان «صادرات گاز» در شرکت نفت راه‌اندازی شد. زنگنه، وزیر نفت آذر ماه با اشاره به انحلال شرکت ملی صادرات گاز، گفته بود: شرکت صادرات گاز منحل می‌شود و زیر مجموعه شرکت ملی نفت ایران قرار می‌گیرد؛ چرا که به دنبال خصوصی‌سازی آن بودند، در حالی که خصوصی‌سازی شرکت ملی گاز معنا ندارد؛ به همین دلیل آن‌ را به مدیریت تبدیل کردیم تا به بخش خصوصی واگذار نشود.
 
▼ اخبار
1ـ شرط مضحک «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان سعودی
«عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان سعودی در گفت‌و‌گو با شبکه تلویزیونی «تی‌آر‌تی» ترکیه مدعی شد: «عربستان سعودی خواستار بهبود روابط با ایران است، مشروط بر اینکه این کشور به حمایت از تروریسم پایان دهد.» این وزیر سعودی ضمن ابراز خوش‌بینی نسبت به نقش دولت جدید آمریکا در این زمینه، تأکید کرد، ریاض همچنین خواستار افزایش سطح رابطه راهبردی، تاریخی و قوی خود با آنکاراست و حدود 200 مسئول سعودی و ترک نشستی را به منظور رایزنی درباره اجرای پروژه‌های امنیتی، نظامی و... برگزار کرده‌اند. الجبیر درباره مذاکرات آستانه برای حل بحران سوریه نیز اظهار داشت: هدف از مذاکرات فنی آستانه اجرای آتش‌بس و ورود کمک‌ها به کشور سوریه است، این همان چیزی است که ما می‌خواهیم. وی افزود: طرح دوره انتقالی (مرحله‌‌ای از مراحل حل بحران در سوریه) یعنی اینکه در آن، برای کسی که مسئول قتل 500 هزار شهروند سوری است، مشروعیتی وجود ندارد! گفتنی است رژیم سعودی یکی از حامیان اصلی گروه‌های تروریستی تکفیری در سوریه است که مرتکب هولناک‌ترین جنایات ضد بشری در منطقه طی سال‌های اخیر شده‌ است.

2ـ راز فندک انصارالله
سیدعبدالملک الحوثی در جریان سخنرانی اخیر خود فندکی را جلوی دوربین نشان داد و با آن متجاوزان را تهدید کرد. یک منبع نزدیک به جنبش انصارالله درباره پیام این اقدام گفت: رهبر جنبش انصارالله تلاش کرد با این کار روحیه نیروهای متجاوز سعودی را در هم بشکند که میلیون‌ها دلار برای خرید زره‌پوش‌هایی هزینه می‌کنند که نیروهای انصارالله آنها را با فندک به آتش می‌کشند. این اشاره‌ای روشن به چیزی است که عملاً روی می‌دهد و در واقع شجاعت یمنی‌ها را نشان می‌دهد که در برخی اوقات به ویژه در مرز با عربستان به شلیک راکت به سمت خودروها و نفربرهای سعودی نیاز ندارند؛ بلکه آنها را با فندک به آتش می‌کشند. این منبع افزود: سیدعبدالملک الحوثی با این اقدام در سخنرانی خود این پیام را به سعودی‌ها داد که ما با ساده‌ترین سلاح (فندک) می‌توانیم نیروهای شما را که میلیاردها دلار برای آنها هزینه می‌کنید، شکست دهیم.

▼ تا انتخابات
حسین کنعانی‌مقدم، از فعالان سیاسی جریان اصولگرایی درباره آخرین وضعیت این جریان برای انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم گفت: در زمینه انتخابات پیش از هر چیزی باید ائتلاف و وحدت صورت بگیرد و همه جریان‌ها توانایی‌های‌شان را در یک جبهه مشترک جمع کنند، که اگر این وحدت را نداشته باشند به دلیل تشتت و شکست آرا قطعاً شکست خواهند خورد. وی در ادامه بیان کرد: جبهه مردمی انقلاب نیز برای همین منظور است که بتواند همه جریان‌های اصولگرا را در یک مسیر مشترک قرار دهد و با یکدیگر نوعی هم‌افزایی را رقم بزنند.
موسوی‌لاری، عضو مجمع روحانیون مبارز با اشاره به اینکه اصلاح‌طلبان به شکل قوی‌تری وارد این دوره از انتخابات شورای شهر و روستا می‌شوند، گفت: اصلاح‌طلبان فعالیت خود را برای انتخابات شوراها با آهنگ واحد آغاز کرده و برای این انتخابات برنامه‌ریزی کردند و به نظر می‌رسد بتوانند در بیشتر مناطق موفق باشند. وی افزود: خوشبختانه، موقعیت کاندیداها و جریان اصلاحات در انتخاب شوراها موقعیت مناسبی است، ‌البته قطعاً این موضوع وابسته به فضای اردیبهشت ماه سال آینده و شرایط انتخابات ریاست‌جمهوری نیز خواهد بود.

▼ اخبار کوتاه

«محمود واعظی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران پس از دیدار با وزیر امور اتحادیه اروپا و بازرگانی سوئد اعلام کرد: قرار است دو بانک سوئدی به شرکت‌های ایرانی فعال در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات (آی‌سی‌تی) برای همکاری مشترک خط اعتباری دهند. وی تأکید کرد: حجم روابط دو کشور از یک سال پیش تاکنون با افزایش بسیار خوبی به 250 میلیون یورو رسیده است که این روند به ویژه برای گسترش همکاری در بخش تحقیق و توسعه و انتقال فناوری ادامه می‌یابد.
جنبش صابرین برای پیروزی فلسطین (حصن) با تبریک عملیات استشهادی یک جوان فلسطینی در تل الربیع اشغالی (تل آویو) اعلام کرد: این عملیات تأکیدی از سوی ملت بزرگ فلسطین بر انتخاب راه انتفاضه و مقاومت است. جنبش صابرین در بیانیه‌ای خواستار رسیدن به توافق ملی برای افزایش شدت انتفاضه و کمک به توسعه ابزارهای آن در چارچوب یک برنامه انقلابی به منظور پیروزی نهایی و آزادی کشور شد.
پارلمان پرتغال با صدور بیانیه‌ای قانون مصادره اراضی کرانه باختری از سوی رژیم صهیونیستی را محکوم کرد. کشورهای مختلف جهان و محافل بین‌المللی نیز در واکنش به این قانون نژادپرستانه و ضد حقوق بشری رژیم صهیونیستی که در کنست این رژیم به تصویب رسید، موضع گرفته‌اند. البته کشورهای عربی همچنان در سکوت کامل قرار داشته و واکنشی به سلب آشکار حقوق فلسطینی‎ها نشان نداده‎اند.
فؤاد معصوم، رئیس‌جمهوری عراق اعلام کرد: پیش‌نویس قانون جدید انتخابات با حضور جناح‌های برجسته پارلمان بررسی و تهیه شده است. گفتنی است، بغداد به تازگی شاهد تظاهرات هواداران تغییر قانون انتخابات و تشکیل شورای کمیسیون عالی مستقل برای انتخابات بود که طی آن منابع ناشناس اقدام به تیراندازی کردند و بر اثر آن دو تظاهرکننده کشته و 320 نفر زخمی شدند.
وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: نیروهای ارتش سوریه توانستند شهرک راهبردی «تادف» در جنوب شهر الباب را در عملیاتی با حمایت هوایی روسیه تحت سلطه خود بگیرند. روسیه و ترکیه نیز به منظور اجتناب از هرگونه درگیری با یکدیگر بر ایجاد حد فاصل بین نیروهای سوری و سپر فرات در شهرک تادف در الباب توافق کردند.
مدیرعامل شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب با توجه به قطعی برق گفت: ما با کاهش تولید 768 هزار بشکه‌ای نفت در میادین مستقل داخلی روبه‌رو بودیم؛ اما توانستیم مانع کاهش تولید 300 هزار بشکه نفت در میادین مشترک غرب کارون شویم.



نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات