صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۰  ، 
کد خبر : ۲۹۹۲۶۶

تابلوی سیاسی دوشنبه25بهمن1395

تابلوی سیاسی دوشنبه25بهمن1395- شماره 459

  فتوایی که سالانه یک میلیون دلار خرج روی دست انگلستان می‌گذارد؟
زمستان سال 1367 جهان اسلام صحنه اعتراضات و واکنش‌های مختلف است. 24 دی 67 برابر 14 ژانویه 1989 مسلمانان شهر "برادفورد" در شمال انگلستان اقدام به تظاهرات کردند.در پاکستان رئیس جمعیت علمای اسلام، مولانا "عبدالستار نیازی"، "نوابزاده نصرالله خان" و "مولانا کوثر نیازی" اعلام کردند برای حفظ ناموس رسالت در روز یکشنیه 22 بهمن در اسلام آباد تظاهرات خواهند کرد.در شهر سرینگر هندوستان در روز دوشنبه 24 بهمن در تظاهراتی گسترده سه نفر شهید و 40 نفر از مردم مجروح شدند. تظاهرات روز بعد نیز ادامه یافت و پلیس هند با مردم مسلمان با باتوم و گاز اشک آور روبرو شد و حدود 50 نفر از مردم مجروح شدند.خبر به ایران می‌رسد. روز چهارشنبه 26 بهمن ماه به دستور حضرت امام(ره) عزای عمومی اعلام می‌شود. مراجع تقلید درس خود را تعطیل کردند و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نطق‌های خود واکنش نشان دادند. واکنش جمهوری اسلامی به اینجا ختم نشد. روز 25 بهمن‌ماه  فتوای قتل سلمان رشدی توسط امام خمینی انتشار یافت؛ این فتوا موجب شد تا تظاهرات مسلمانان در همه جای دنیا گسترش پیدا کند و جریان مقابله با آیات شیطانی تا امروز ادامه یابد. سلمان رشدی در مصاحبه‌ای با روزنامه انگلیسی «دیلی‌میل» به بخشی از پیامدهایی که نوشتن کتاب موهن برای او داشت اشاره می‌کند. وی در ابتدای این مصاحبه از اولین احساسش پس از آنکه فتوای امام خمینی(ره) را شنید، می‌گوید: «حس خوبی نبود. حس کردم که من یک مرد مرده‌ام... قدم زدن بدون یک محافظ شخصی، رفتن به خرید، دیدن خانواده، پرواز با هواپیما و تمام این‌ها در آن زمان برای من غیرممکن بود».سلمان رشدی تا سال 1998 تحت حفاظت بسیار شدید قرار داشت و زندگی پنهانی داشت. پلیس انگلیس سالانه یک میلیون دلار برای محافظت از سلمان رشدی هزینه می‌کرده و همین امر انتقادات زیادی را متوجه رشدی کرده است. رشدی در این باره می‌گوید: «بزرگترین مشکلی که بود و من همیشه به آن فکر می‌کردم، این بود که من نمرده بودم. اگر من مرده بودم هیچ‌کس در انگلیس به هزینه‌های امنیت من اعتراض نمی‌کرد».

  آقای ظریف! مسائل خارجی را نباید موضوع رقابت‌های داخلی کرد؟!!!
محمدجواد ظریف در مصاحبه با سایت انتخاب گفته است: خوب نیست مسائل خارجی موضوع رقابت‌های سیاسی داخلی قرار بگیرد نگرانی من تخریب خودم و همکارانم نیست اما آنچه برای ما ناگوار بود، این بود که این تخریب‌ها بر مذاکرات تاثیر ناگواری می‌گذاشت. حالا برخی می‌گفتند که خوب است طرف خارجی بداند که در ایران نظرات مخالفی وجود دارد اما متاسفانه پیام برخی موضعگیری‌ها به طرف مذاکره این بود که تیم مذاکره‌کننده ایران تعلقی به مقاومت و خواست‌های ملی ندارد. هرچند من یقین دارم که برخوردهای ما در مذاکرات این توهم را از آنها دور کرده بود اما بالاخره تحت تاثیر قرار می‌گرفتند.» اظهارات ظریف مبنی بر اینکه مسائل خارجی نباید موضوع رقابت‌های داخلی شود، برخلاف اظهارات وی در شورای روابط خارجی آمریکاست. وی سال 93 در این شورا و در پاسخ هاله اسفندیاری که پرسید «آیا شکست مذاکرات بر سیاست داخلی ایران تاثیرگذار خواهد بود»، گفت: «بی‌تردید  همین‌طور است، زیرا ما روندی را شروع کردیم که هدف آن تغییر فضای سیاست خارجی کشور است. اگر با وجود تلاش‌های ما برای تعامل، این تلاش‌ها بی‌نتیجه بماند؛ مردم ایران این فرصت را خواهند داشت تا 16 ماه دیگر که انتخابات پارلمانی در ایران برگزار می‌شود، به این عملکرد ما (با آرای خود) پاسخ دهند...
 
  دوتابعیتی‌ها در کمیته اقتصادی برجام چه می‌کنند؟
یک‌سال و اندی از اجرای برجام می‌گذرد و همچنان آغاز تعامل بانک‌های بزرگ با تهران به عنوان اصلی‌ترین مشکل این توافق هسته‌ای خودنمایی می‌کند. به گزارش «وطن‌امروز»، در مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 مسؤولیت امور بانکی بر عهده «ع.د» بود که تابعیت مضاعف از کشور کانادا داشت. «ع.د» قصد داشته به همراه محمدجواد ظریف به ترکیه سفر کند و پس از آن به دلیل مشکوک شدن نهادهای امنیتی به عملکرد وی، راهی کانادا شود ولی پیش از اینکه «ع.د» سوار هواپیما شود، از سوی نهادهای امنیتی دستگیر می‌شود. پابرجا بودن مشکلات برجام دقیقا در همان نقطه‌ای که «ع.د» مسؤولیت آن را بر عهده داشت، شائبه‌هایی را درباره وی و نقشش در مذاکرات هسته‌ای ایجاد کرد. همین شائبه‌ها باعث شد تا برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دنبال چرایی به‌کارگیری چنین افرادی در چنین پست‌های حساسی شوند. در همین راستا روز گذشته 3 تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از وزیر اقتصاد درباره دلایل به‌کارگیری افراد دارای تابعیت دوگانه سوال کردند. بر این اساس، سوال ملی 3 تن از نمایندگان مجلس از علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره علت به‌کارگیری افراد دوتابعیتی و مشکوک به جاسوسی در کمیته اقتصادی برجام اعلام وصول شد. علی طیب‌نیا باید در آینده نزدیک برای پاسخ به این سوال در صحن علنی مجلس حضور پیدا کند.

  آقای مطهری! عاقبت بخیر نمی شوی!
بادامچیان عضو حزب مؤتلفه اسلامی می‌گوید: رؤسای فتنه مگر ادعای مرگ بر آمریکا نمی‌کردند؟ این رییس فتنه روی جورابش نوشته بود مرگ بر آمریکا، موقع نشستن هم طوری می‌نشست که این جوراب‌ها را نشان بدهد. من از اول به میرحسین مشکوک بودم و او را آدم و ابزاری برای استکبار می‌یافتم. در طول این مدت بعد از پیروزی انقلاب، آقای هادی غفاری، خوئینی‌ها، آْقای رییس فتنه و بعضی مثل رییس اصلاحات هیچ مورد ترور قرار گرفتند؟ یکی از اینها طوری‌اش شده است؟ برای اینکه احساس خطر نمی‌کنند، استکبار اینها را خطی می‌داند که با خط انقلاب یکی نیستند. وی در پایان به علی مطهری گفتم عاقبت این راهت عاق والدین است.

  مخالفت با تعطیلی شنبه به‌جای پنجشنبه
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس از رد کلیات طرح اصلاح قانون تعیین تعطیلات رسمی کشور خبر داد و گفت که این طرح به دنبال جابه جایی برخی از تعطیلات رسمی کشور و حذف برخی دیگر از تعطیلات رسمی بود که کمیسیون با کلیات آن مخالفت کرد. سلمان خدادادی افزود: در این جلسه طرح اصلاح لایحه قانونی تعیین تعطیلات رسمی کشور جهت ساماندهی تعطیلات با حضور کارشناسان مرکز پژوهش‌ها و وزارت کشور مورد بررسی قرار گرفت. وی ادامه داد: این طرح به دنبال جابه‌جایی برخی از تعطیلات رسمی و حذف برخی دیگر از تعطیلات بود، به‌طوری که روزهای تعطیل نیز به تعطیلات رسمی کشور اضافه شود. مثلا به جای پنجشنبه، روزهای شنبه تعطیل شود و تعطیلاتی همچون ۱۲ فروردین و ۱۵ خرداد حذف شود که در نهایت نمایندگان با کلیات این طرح مخالفت کردند.

  جبهه مردمی نیروهای انقلاب فراتر از «اصول‌گرایان» است
مهندس سید مرتضی نبوی طی گفتگویی در مورد فلسفه پدیداری جبهه مردمی نیروهای انقلاب گفت:شکل‌گیری جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی، اهمیتی بسیار فراتر از اتحاد تشکیلاتی برای انتخابات ریاست جمهوری سال نود و شش دارد. بلکه به نظر می‌رسد که فعالیت جدی آن، بعد از انتخابات شروع می‌شود، ورای هر نتیجه‌ای که در انتخابات به دست آید، به این دلیل که مهم‌ترین وظیفه و تکلیف هر تشکل سیاسی، اعمال نظارت مردمی مؤثر بر سیاست و نهادهای قدرت، تدوین استراتژی، برنامه‌ریزی، و کادرسازی برای پیشبرد کار سیاسی در کشور است. از این جهت است که صرف نظر از انتخابات نود و شش، پدید آمدن جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی، نقطه عطفی است در متشکل شدن فراگیر نیروهایی که نه فقط در چهارچوب اصول‌گرایی مرسوم، بلکه شامل همه کسانی می‌شوند که کوشش دارند تا در خط ولایت، صدای مردم باشند. برداشت من این است که جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی را باید فراتر از «اصول‌گرایان»، مجموعه نیروهای مردم‌سالاری دینی دانست. البته روند شکل‌گیری آن، هم از بابت صنفی بودن و استانی بودن، قرابت‌های مهمی با همان طرح اقتباس از مجلس اول مشروطه دارد که قبلاً با عنوان «پارلمان اصول‌گرایان» از آن یاد شده بود.
 
  استقرار یک احمق در کاخ سفید آغاز فرج برای مستضعفان جهان است
دبیرکل حزب‌ا... لبنان با انتقاد از هجمه‌ها علیه حزب‌ا... لبنان گفت که حزب‌ا... هرنوع آتش‌بس موردتوافق در سوریه  ومصالحه ملی سوری‌ها را برای پایان خون‌ریزی تأیید می‌کند. «سید حسن نصرا...» همچنین بیان داشت: روی کار آمدن ترامپ چیز جدیدی برای ما نخواهد داشت. ترامپ حقیقت و واقعیت نژادپرستانه، جنایتکار، سفاک و توطئه‌گر آمریکا را افشا کرد. ما نسبت به وی نه تنها نگران نیستیم بلکه به این موضوع خوشبین هستیم، زیرا استقرار یک احمق در کاخ سفید، آغاز فرج برای مستضعفان جهان است. وی گفت: ترامپ حتی نمی‌تواند ایمان یک کودک و یا یکی از پیرمردان را از بین ببرد. قبل از ترامپ، افرادی بودند که نقاب دورویی داشتند و حرف خوب می‌زدند اما تحریم می‌کردند و جنگ به راه می‌انداختند. نصرا... همچنین، بابیان این‌که ایران دست به تلاش‌های بسیاری برای آتش‌بس و حصول راه‌حل سیاسی در سوریه زد، گفت که تمامی جهان می‌دانست که ترکیه حامی محکم داعش بوده است اما در حال حاضر ترکیه از اقداماتش برای داعش پشیمان است.

  اشتاین مایر، رئیس جمهوری آلمان شد
مجمع فدرال آلمان «فرانک والتر اشتاین مایر» وزیر امور خارجه سابق را به‌عنوان رئیس جمهوری جدید این کشور انتخاب کرد.
پنج نفر نامزد انتخابات ریاست جمهوری این کشور بودند، اما اشتاین‌ مایر از حزب سوسیال‌ دموکرات بیش ازهمه از پشتیبانی دو حزب حاکم سوسیال‌مسیحی و دموکرات‌مسیحی برخوردار بود و بسیاری انتخاب او را قطعی می‌دانستند. فرانک والتراشتاین مایر به‌عنوان یکی از منتقدان سرسخت دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا در اروپا شناخته می‌شود. وی به تازگی گفته بود «پس از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ در امریکا نظم قدیمی جهانی به پایان رسیده است و به سمت دورانی پرآشوب در حرکت هستیم.» وی در عین حال با بیان اینکه دولت آلمان به دنبال گفت‌و‌گو با دولت ترامپ و«تبیین مواضع، ارزش‌ها و منافع ما» خواهد بود؛ ابراز اطمینان کرده که در واشنگتن مخاطبانی هستند که می‌دانند کشورهای بزرگ هم به شریک نیاز دارند. رئیس جمهوری در آلمان با رأی مخفی «مجمع فدرال» برای دوره پنج ساله انتخاب می‌شود. مجمع فدرال، یک نهاد ویژه قانون اساسی است که وظیفه انتخاب رئیس جمهوری را بر عهده دارد. این مجمع متشکل از تمام 620 عضو مجلس فدرال (وندستاگ) و به همان تعداد نماینده منتخب مجالس ایالتی در 16 ایالت این کشور است.

  فرانسه و کاندیداهایی که به دنبال شگفتی در انتخاباتند!
تصور کنید کسی که هرگز تاکنون در انتخاباتی حضور نداشته الان بیشترین ترین شانس ریاست جمهوری آینده در فرانسه است. امانوئل ماکرون که اخیرا در نظر سنجی ها 20٪ اقبال عمومی داشته، فاصله زیادی از مارین لوپن با 26 درصد و فرانسیس فیون با 25 ندارد. زمانی که ماکرون اعلام کاندیداتوری کرد برای 90٪ رای دهندگان فرانسوی ناشناخته بود.ماکرون نماینده کدام حزب است؟ او نماینده هیچ حزبی نیست. او حزب خودش را ساخته. حزب «ان مارچ». در طیف های سیاسی، جای حزب او کجاست؟ هیچ جا! موسسان این حزب می گویند این حزب نه در جناج چپ جای دارد نه راست. این فقدان موقعیت سنتی سیاسی شاید یکی از ویژگی های او باشد. ترامپ هم زیاد با این وضعیت متفاوت نبود. یک ویژگی قابل توجه دیگر ماکرون روش کاندیداتوری اوست. او خودش را یک کاندیدای ضد سیستم معرفی کرده و بر اساس تحصیلات و حرفه او یکی از مثالهای خوب برای نخبگان فرانسه است. او شبیه به دوک های منتقد نظام اشرافی گری است. با این حال تفاوت سیاست های این دو زیاد است. در حالی که سخنرانی مراسم تحلیف ترامپ بر کشیدن دیوار و جلوگیری از ورود مردم به آمریکا تمرکز داشت سیاست های ماکرون تا حد زیادی بر رفع موانع استوار است. او از انقلاب دموکراتیک حرف می زند و قول داده موانع را در فرانسه رفع کند.

مرخصی بیش از 5 روز مهدی هاشمی استثنا نیست
حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی‌ اژه‌ای در مورد تمدید مرخصی مهدی هاشمی که تا 25 بهمن صورت گرفت و اینکه بر اساس ماده 520 آیین کیفری محکومان می‌توانند در صورت رعایت ضوابط از امتیازات مختصری برخوردار شوند با توجه به اینکه این شائبه وجود دارد که مرخصی مهدی هاشمی به خاطر فرزند هاشمی بودن بوده است گفت: نه استثناء نیست که فقط مهدی هاشمی بیش از 5 روز استفاده کرده باشد و به تشخیص دادستانی بوده و می‌تواند تمدید کند.
 
  بدعهدی اروپایی‌ها در مراودات اقتصادی پسابرجام
بررسی‌ها نشان می‌دهد معدود تفاهم‌نامه‌هایی که در یک سال اخیر میان ایران و شرکت‌های اروپایی به امضا رسیده هنوز جنبه اجرایی پیدا نکرده؛ برخی هم که اجرایی شده با کم‌توجهی غربی‌ها به تعهدات اولیه همراه بوده است.به عنوان مثال، قراردادی که در بخش خودرو صورت گرفته، دوباره پای پژو را به ایران باز کرد و مونتاژسازی از سر گرفته شد. این درحالی است که قرار بود تولید محصولات جدید پژو در ایران با داخلی‌سازی 40 درصدی شروع شود که اکنون شنیده می‌شود این سهم به زیر 10 درصد رسیده است. همچنین برخلاف وعده‌هایی که داده می‌شد، در بخش خودرو شرکت‌هایی مانند فولکس واگن وارد ایران نشدند و تنها همان شرکای قدیمی ایران‌خودرو و سایپا (پژو) به ایران برگشتند. آمارهای گمرک ایران، نشان می‌دهد که واردات بعد از برجام روند صعودی داشته و بیشتر این واردات از کشورهای اروپایی صورت گرفته است.همچنین قراردادهای ایران با شرکت‌های نفتی اروپایی با اما و اگرهای زیادی روبه‌روست. مثلا در اولین نمونه درحالی فاز 11 پارس جنوبی به شرکت فرانسوی توتال واگذار شد که اکنون مسئولان این شرکت می‌گویند تا تابستان 96 فعالیتی در ایران نخواهند داشت و ادامه فعالیت آنها منوط به چراغ سبز رئیس‌جمهور جدید آمریکا (ترامپ) است. اما مهم‌تر از همه این موارد، آنچه تاکنون کم‌کاری اروپایی‌ها را خوب نشان داده، عادی نشدن روابط بانکی ایران است. مهم‌ترین تحریم باقیمانده مربوط به شبکه بانکی است که بسیاری از فعالان اقتصادی این موضوع را اصلی‌ترین محدودیت برای بازگشت ایران به تجارت بین‌الملل می‌دانند.

  پيونگ‌يانگ با آزمايش يك موشك كوتاه‌برد، رئيس‌جمهور جديد امريكا را تست كرد
درست يك روز بعد از وعده و وعيدهاي دونالد ترامپ رئيس‌جمهور امريكا به نخست وزير ژاپن درباره مبارزه با آنچه امريكايي‌ها تهديد كره‌شمالي مي‌خوانند و در واقع در دومين روز سفر شينزو آبه به واشنگتن، كره‌شمالي اولين آزمايش موشكي خود از زمان انتخاب ترامپ را انجام داد تا مقامات پيونگ يانگ به كاخ ‏سفيد نشان داده باشند كه از اين گونه سخنان زياد شنيده‌اند و در عين حال در مقابل نقشه‌هاي امريكا در مواجهه با استقرار سامانه ضدموشكي تاد در كره‌جنوبي منفعلاًنه عمل ‏نمي‏كنند. همزمان يك مقام نظامي در كره‌جنوبي گفت كه در حال حاضر برآوردها نشان مي‌دهد اين موشك حدود 500 ‏كيلومتر برد داشته‌ است‎.  بونگ يونگ شيك كارشناس كره‌شمالي از دانشگاه يون‌سي واقع در سئول در گفت‌وگو با روزنامه فايننشال تايمز اين آزمايش را نه از بي‌احتياطي كه رفتار به دقت گزينش شده از سوي پيونگ يانگ خواند. به گفته اين كارشناس كره‌شمالي با انتخاب شليك يك موشك ميانبرد، درها را به طور كامل به روي ترامپ نبسته است بلكه آنها مي‌خواهند يك پيام ناخشنودي و در عين حال يك هشدار زودهنگام ارسال كرده باشند تا ترامپ از طريق انتخاب سياست مذاكره موقعيت بهتري را اتخاذ كند.

  در خانه سفیر سوئد چه خبر بود؟!
دیروز در اقدامی غیرمنتظره و سؤال‌برانگیز، مراسم امضای قراردادهای تجاری میان ایران و سوئد به جای مراکز رسمی کشورمان در منزل سفیر سوئد برگزار شد. در این مراسم، نخست‌وزیر سوئد و هیئت همراه وی و تعدادی از وزرای کشورمان و معاونان آنها و تنی چند از فعالان اقتصادی حضور داشتند.براساس یک اصل شناخته شده دیپلماتیک، قراردادها و مقاوله‌نامه‌ها و... در مراکز رسمی کشور میزبان امضاء می‌شود و انتقال آن به منزل سفیر کشور میهمان نه فقط با روال جاری و تعریف شده سیاسی مغایرت دارد، بلکه تحقیر کشور میزبان  را نیز به دنبال دارد  و دولتمردان محترم باید توضیح بدهند که با چه انگیزه‌ای به این اقدام تحقیرآمیز تن داده‌اند؟




نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات