صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۸  ، 
کد خبر : ۲۹۹۲۸۰

از سامانه مشترک امنیتی تا ساز جدایی پایداری

۱ـ سامانه امنیتی مشترک ایران، روسیه و کشورهای خلیج‌فارس
 وزارت خارجه کویت با تأیید خبرهای مطرح شده در زمینه رایزنی‌ها با روسیه برای تشکیل سامانه امنیتی مشترک با حضور جمهوری اسلامی ایران، ضمن حمایت از این طرح بر اهمیت اجرای آن نیز تأکید کرد. جارالله قائم‌مقام وزیر خارجه کویت اعلام کرد: روسیه روابطی نزدیک با کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس دارد و پیشنهادی در زمینه تشکیل این سامانه امنیتی با مشارکت تهران مطرح شده است که در حال حاضر مسکو و شورای همکاری درباره آن بحث و گفت‌وگو می‌کنند. وی پیش از این نیز در اظهاراتی تأکید کرده بود که اکنون هیچ کشمکشی میان ایران و شورای همکاری خلیج‌فارس وجود ندارد و دو طرف تلاش می‌کنند روابط‌شان را بر اساس آنچه به آن اعتقاد دارند، پایه‌ریزی کنند. وی تصریح کرد: ما امیدواریم که پاسخ مثبتی از ایران در قبال پیام ارسالی امیر کویت به تهران دریافت کنیم تا شرایط برای پایان تنش میان ایران و شورای همکاری فراهم شود.

۲ـ تحریم ایران با حفظ برجام
خبرگزاری رویترز با اشاره به تحریم‌های تازه ترامپ علیه ایران در تحلیلی نوشت: به نظر می‌‌رسد، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور تازه‌‌کار آمریکا شعارهای انتخاباتی خود برای برهم زدن برجام را بسیار زیرکانه پیش می‌برد. وی با امضای قانون‌های تحریمی جدید که به گونه‌ای نوشته شده تا برجام را نقض نکند، شرایطی برای شرکت‌های خارجی رقم زده که دچار تردید شوند، یا از ترس روبه‌رو شدن با مجازات‌های آمریکا خود به شرایط این کشور در رابطه با ایران تن دهند و به این وسیله بدون اینکه تحریم‌ها لغو شدند برجام بازگردد، یا به صورت خودکار دوباره ایران با همان تحریم‌ها مواجه شود.

۳ـ «پادشاهی وحشت» به دنبال گسترش وهابیسم
سفیر سابق نروژ در ریاض با اشاره به توهمات متعصبانه وهابیت تأکید کرد، عربستان با دلارهای نفتی به دنبال گسترش وهابیسم به سراسر جهان است. بریت بارت، سفیر سابق نروژ در عربستان سعودی گفت: پادشاهی آل‌سعود نفوذ خارق‌العاده‌ای در گسترش ایدئولوژی اسلام افراطی دارد. وی افزود: یکی از نگرانی‌ها این است که غرب چشمان خود را به روی این واقعیت خطرناک ببندد. وی همچنین تأکید کرد، نروژ باید با این پدیده مقابله کند و در این راه باید این ایدئولوژی (وهابیسم) را مرور کرده و آن را از هر جایی که می‌آید، اصلاح کنیم.

▼ تا انتخابات
مرعشی عضو ارشد و سخنگوی حزب کارگزاران در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها اعلام کرد: کارگزاران برای حمایت از آقای روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ سه شرط دارند که باید عملی شود؛ ۱ـ رئیس‌جمهوری با رهبری هماهنگ باشد، ۲ـ هماهنگی قوا برای یک هدف مشترک در جهت خدمت به مردم باشد و ۳ـ بهترین و توانمندترین نیروهای کشور به کار گرفته شوند. رئیس ‌جمهوری می‌خواهیم که برود زانو به زانوی رهبری بنشیند، مسائل را با ایشان هماهنگ کند تا قدرت رهبری را پشت دولت بیاورد که مشکلات مردم حل شود.
قاضی‌زاده هاشمی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی و عضو جبهه پایداری با تأکید بر اینکه اگر چه از تشکیل پارلمان بزرگ مردمی اصولگرایی استقبال می‌کند، اما در نهایت پایداری به گزینه «اصلح» رأی خواهد داد؛ حتی اگر با گزینه معرفی شده جبهه مردمی نیروهای انقلاب متفاوت باشد، گفت: (نگاه ما) وحدت را آسان می‌کند؛ چرا که ما همیشه اصلح را رها کرده‌ایم و بدون حجت و دلیلی به فردی دیگر که تصور می‌کردیم رأی‌آوری بیشتری دارد، چسبیده‌ایم و برای او سینه زده‌ایم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات