تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۷  ، 
کد خبر : ۲۹۹۳۳۰

گفت‌وگوهاي هيئت ديپلماتيك - امنيتي سوريه در تهران

(روزنامه شرق - 1395/10/12 - شماره 2765 - صفحه 3)

مرد کوتاه‌قد و فربهی که از ابتدای بحران سوریه تاکنون در كنار بشار اسد ايستاده است، روز گذشته میهمان مقامات در تهران بود. ولید معلم، وزیر خارجه سوریه و مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور سوریه و یک هيئت سیاسی- امنیتی، یک روز بعد از اعلام آتش‌بس توافقی بین مسکو و آنکارا در سوریه راهی تهران شده تا مسائل متعدد موجود در کشورش را با همتای ایرانی‌اش تشریک کند. روی میز مذاکره دو طرف، موضوعات متنوعی قرار دارد؛ متنوع و پیچیده، به همان اندازه که بحران در سوریه پیچیده است و پای کشورهای مختلف میانه ماجراست. روز گذشته ولید معلم و جواد ظریف، دو وزیر خارجه سه دور مذاکره با یکدیگر داشتند و او با حسن روحانی رئیس جمهور هم در تهران دیدار کرد. وزارت خارجه ایران اعلام کرده در مذاکره دو وزیر، آخرین تحولات سوریه از جمله آتش‌بس پایدار، کمک‌های انسانی، مبارزه با گروه‌های تروریستی، ابتکارات سیاسی مطرح‌شده برای گفت‌وگو و صلح در این کشور به تفصیل مورد گفت‌وگو و تبادل‌ نظر قرار گرفته است.

سومین دور دیدار ظریف و معلم که عصر دیروز در وزارت خارجه انجام شد، به صورت خصوصی بوده است. از صبح جمعه آتش‌بس موقتی در سوریه برقرار شده که برخی گفته‌اند توافق ترکیه و روسیه بوده است. اما جواد ظریف بعد از اعلام آتش‌بس در پیامی تويیتری نوشت: «آتش‌بس سوریه یک دستاورد بزرگ است. باید با استفاده از این فرصت ریشه‌های تروریسم را هدف قرار دهیم»؛ همچنین ظریف و لاوروف بعد از اعلام آتش‌بس با هم تلفنی گفت‌وگو و توافق کردند «در چارچوب همکاری سه‌جانبه ایران، روسیه و ترکیه برای برگزاری گفت‌وگوهای دولت و معارضان سوری در آستانه، پایتخت قزاقستان، هماهنگی و رایزنی مستمر داشته باشند».

ولادیمیر پوتین و بشار اسد هم بعد از این آتش‌بس گفت‌وگویی تلفنی با هم داشتند و پوتین اسد را در جریان مذاکرات برنامه‌ریزی‌شده در آستانه قرار داد.در‌حالی‌که سوریه به داغ‌ترین موضوع دیپلماتیک این روزها تبدیل شده، بازار رفت‌وآمدها و دیدارها و گفت‌وگوها با محور حل بحران سوریه داغ است. نشست مسکو با حضور وزرای خارجه مثلث روسیه، ترکیه و ایران چندی‌پیش برگزار شد و مقامات تهران حصول آتش‌بس را ثمره آن مذاکرات می‌دانند. رؤسای‌ جمهور ایران و روسیه نیز بارها در گفت‌وگوی تلفنی به حل مسئله سوریه پرداخته‌اند که در آخرین مورد این گفت‌وگوها نیز چنین کردند.

ديدار با شمخاني

در ادامه مذاکرات دیپلماتیکی که در تهران جریان دارد، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور سوریه و هيئت سیاسی- امنیتی همراهش و ولید معلم، وزیر خارجه این کشور بعدازظهر گذشته با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، نیز دیدار و گفت‌وگو کردند.به گزارش روابط عمومی شورای عالی امنیت ملی، «علی شمخانی» در دیدار «علی مملوک» مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور سوریه و «ولید معلم» وزیر امور خارجه این کشور، درباره تحولات مهم سوریه و روندهای استمرار مبارزه با گروه‌های تروریستی، با آنان گفت‌وگو کرد.شمخانی تأکید کرده سوریه در جنگ جهانی تروریسم علیه این کشور پیروز شده است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی و هماهنگ‌کننده اقدامات سیاسی، امنیتی و دفاعی ایران با سوریه و روسیه بازگشت گروه‌های مسلح به میز مذاکره و پذیرش شروط آتش‌بس دولت را حاصل دستاوردها و پیروزی‌های میدانی به‌ویژه آزادسازی شهر راهبردی حلب دانست و افزود: با توجه به سوابق بدعهدی و نقض آتش‌بس در گذشته از سوی این گروه‌ها تنها ضمانت پایبندی مسلحین به توافقات، حفظ اقتدار نظامی و تسلط بر تحرکات و فعالیت‌های آنان است.شمخانی گفت: هر مسیر سیاسی و گفت‌وگویی که منجر به تضعیف حاکمیت دولت فراگیر و قانونی این کشور بر تمام سرزمین سوریه شود یا بخواهد بخشی از سرزمین سوریه را در اختیار گروه‌های تروریستی یا اشغال نظامی خارجی قرار دهد، برخلاف منافع مردم و تهدیدی برای کشورهای منطقه و محکوم به شکست خواهد بود.

سرلشکر علی مملوک، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور سوریه و ولید معلم، وزیر امور خارجه این کشور نیز در این دیدار در سخنان جداگانه‌ای با ارائه گزارشی از تحولات میدانی و سیاسی اخیر و فرایند توافق آتش‌بس با معارضان مسلح تأکید کردند: مبارزه بی‌امان با عناصر داعشی و جبهه النصره و گروه‌های مرتبط با آنان در کنار پیگیری مسیرهای سیاسی ادامه خواهد یافت و دولت و ملت قهرمان سوریه، اجازه تجزیه و تداوم حضور تروریست‌ها در این کشور یا اشغال نظامی خارجی را نخواهند داد.این مذاکرات در حالی در تهران کلید می‌خورد که نماینده روسیه در سازمان ملل پیش‌نویس قطع‌نامه‌ای را میان اعضای شورای امنیت پخش کرده که خواستار به رسمیت شناخته‌شدن آتش‌بس ابتکاری مسکو و آنکارا شده است. این در حالی است که کمتر از یک ماه قبل، مسکو قطع‌نامه پیشنهادی آتش‌بس در سوریه راکه به ابتکار مصر مطرح شده بود، وتو کرد. مسکو که در جریان درگیری نظامی شهر به شهر و محله‌ به‌ محله در سوریه حضور نظامی دارد، معتقد بود آتش‌بس برای گروه‌های تروریستی فرصت احیای مجدد ایجاد می‌کند. در همین حال گزارش‌هایی از نقض آتش‌بس در مناطق مختلف سوریه منتشر شده است.

http://www.sharghdaily.ir/News/111336

ش.د9503760

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات