فرهنگی >>  سبک زندگی اسلامی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۷  ، 
کد خبر : ۲۹۹۳۳۳
گزارش بصیرت از سخنرانی استاد رحیم پور در نمایشگاه رسانه های دیجیتال انقلاب اسلامی:

مدیریت فضای مجازی و کارهای نرم افزاری روی زمین مانده است

لیبرال سرمایه داری به بهانه ترویج آزادی، از رسانه ها علیه بشریت استفاده می کند/ مصوبات رهبری و شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص فضای مجازی روی زمین مانده است/ باید جریان یک سویه اطلاعات را دو طرفه کرد.
پایگاه بصیرت / گروه فرهنگی/امیر حسین زین الدینی
به گزارش گروه فرهنگی بصیرت از چهارمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال انقلاب اسلامی، استاد حسن رحیم پور ازغدی، عضو شورای انقلاب فرهنگی به سخنرانی پیرامون فرصت ها و تهدید های فضای مجازی به سخنرانی پرداخت. چهارمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال انقلاب اسلامی، عصر روز دوشنبه 25 بهمن ماه با حضور رسانه های داخلی و خارجی در محل دائمی نمایشگاه شهرداری تهران واقع در بوستان گفت وگو آغاز به کار کرد و تا روز جمعه 29 بهمن ادامه دارد.
در دومین روز از این نمایشگاه، استاد رحیم پور ازغدی، به عنوان سخنران ویژه صبح این روز، در موضوع فضای مجازی، فرصت ها و تهدیدات، سخنرانی کرد. ایشان صحبت های خود را با این پرسش آغاز کرد که آیا فضای مجازی که در ابتدا به عنوان یک تهدید جدی مطرح شد، قابل تبدیل به یک فرصت هست یا نیست؟

مبانی نظری رسانه های جدید غرب
وی با اشاره به ایدئولوژی لیبرال سرمایه داری که همه ظرفیت این فضا را به شر و عاملی برای جنایت علیه بشریت تبدیل کرده است، افزود: بر اساس این ایدئولوژی، رسانه که کارکرد اصلی آن آگاهی بخشی است، به وسیله ای برای سلب آگاهی تبدیل شده است؛ ابزاری که باید در خدمت ترویج علم باشد تبدیل به وسیله ای برای ترویج جهل و نشر فساد و یأس و توجیه ظلم جهانی شده است. این نوع ایدئولوژی که مفاهیم ضد رشد را در همه عرصه های بشری اعم از نظامی و اقتصادی و اجتماعی تئوریزه می کند، وقتی که به ابزار رسانه ای دسترسی پیدا کرد، همین ابزار را علیه بشریت به کار بست.
رحیم پور گفت: ما منتقد تفکری هستیم که قائل به جبر ابزار است و معتقد است از ابزار نوین ارتباطی و رسانه ای به هیچ عنوان نمی شود در راستای تفکر توحیدی و الهی استفاده کرد و این ابزار فقط به استخدام ضد بشری و الهی در می آید. این نوع تفکر معتقد است برای در امان ماندن از گزند تکنولوژی باید به کناره ای رفت و از این ابزار دور ماند. به اعتقاد رحیم پرو، این ادعایی است که از جهات مختلف دارای اشکال است، اما دشمن اصلی ما همان ایدئولوژی است که طی دو سه قرن اخیر در اروپا با داعیه آزادی در چهارچوب لیبرالیسم تئوریزه شد و همین تفکرات را در فضای مجازی ارائه می کند. البته عنوان اومانیسم که عده ای آن را محصول غرب جدید می دانند را من خیلی دیر پاتر از این زمان می دانم و معتقدم اولین ریشه های اومانیسیم را باید در دعوای هابیل و قابیل جست و جو کرد؛ جایی که دعوای دو نوع انسان شناسی رخ می دهد و اولین اومانیسم به مفهوم نفسانی و لیبرال آن، خود قابیل است که برای نفسانیتش برادرش را می کشد. این نظریه آزادی که به رسانه ها تسری داده شد و طی آن ادعا شد همه می توانند از رسانه استفاده کنند، در واقع امر این طور نیست و ما میبینیم کنترل جریان های اطلاعاتی را با عنواینی مثل انتقال اطلاعات از شمال به جنوب یا مرکز به پیرامون در دست گرفته اند و به جای گفتگو ما شاهد گفت و گفت هستیم و هرگز جریان لیبرالیستی غرب، تمایل به دو طرفه شدن جاده انتقال اطلاعات ندارد، اما با همه این بحث ها، ما اکنون شاهد باز شدن روزنه های امیدی هستیم که طی آن یک گروه کوچک ده نفره می توانند با استفاده از ابزار رسانه ای حرکتی انجام دهند که سیطره آن ها را بکشند.
رحیم پور در ادامه با اشاره به مبانی نظری و فلسفی غرب جدید افزود. از دل تفکر من شک می کنم پس هستم دکارت، تجربه می کنم، پس هستم و لذت می برم، پس هستم بیرون می آید. البته ادعای دکارت قرن ها قبل توسط اندیشمندان مسلمان نظیر بوعلی سینا پاسخ داده شده است و بوعلی ثابت می کند «خود»، قابل اثبات حصولی نیست؛ ما نسبت به خودمان علم حضوری داریم و هیچوقت نمی توانیم نسبت به وجود خودمان و فیزیکمان به علم حصولی برسیم. این دیدگاه دکارت پایه گذار من محوری در حوزه معرفت شناسی شد.این من محوری یعنی تحمیل من به دیگران.این تحمیل یک وقت با ابزار توپ و تفنگ صورت می گیرد و امروز هم بیشتر از رسانه برای تسخیر قلب ها و ذهن ها و تحمیل من سکولار استفاده می شود.

خطرات توسعه اینترنت در ایران بدون برخورداری از محتوای مناسب
عضور شورای عالی انقلاب فرهنگی، با انتقاد شدید از مسئولانی که با بی تدبیری بدون فراهم ساختن نرم افزار و بدون آگهی از تبعات سوء فضای مجازی، آن را در اختیار مردم و جوانان قرار می دهند، گفت: چه محتوایی قرار است در اختیار مردم قرار گیرد؟ وقتی فقط کار سخت افزاری صورت گرفته است و مدیریت فضای مجازی و کارهای نرم افزاری هنوز روی زمین است؟ این مسئولان چه جور قرار است در پیشگاه عدل الهی پاسخگو باشند؟ در روایات داریم: شما در قبال سرنوشت حتی یک نفر اگر با اعمال و رفتار شما به انحطاط کشیده شود، مسئولید و باید پاسخگو باشید. این در حالی است که مصوبات شورای انقلاب فرهنگی و رهبری روی زمین می ماند.
رحیم پور در ادامه با اشاره به نقش نظارت غربی ها بر رسانه های خودشان اظهار داشت: در خود غرب در رسانه های رسمی، شبکه های فاسد حضور ندارند و هر چیزی که فاسد باشد مربوط به بخش خصوصی است؛ بعضی کانال ها را قفل می کنند و برای آثارشان سطح سنی تعریف می کنند، اما در کشور ما مسئولین از احترام به آزادی و جریان آزاد اطلاعات حرف می زنند، بدون داشتن برنامه ای برای کنترل و نظارت بر آن.

رسانه ابزاری با دو کارکرد
استاد رحیم پور در ادامه با تاکید بر ضرورت استفاده صحیح از رسانه افزود: من با تلفن همراه می توانم، 100 کار انجام دهم که بدون آن باید چند روز وقت صرف کنم تا آن کارها را انجام دهم. این طور نیست که هرکس با موبایل خود سرگرم بود، دچار لهو و لعب باشد. لهو و لعب با بازی و نشاط با هم مطقا تفاوت دارند. در روایات زیادی از رسول خدا و ائمه هدی داریم که بازی می کردند و به سلامت روح و نشاط خود خیلی اهمیت می دادند. ممکن است یکی هم با ابزار جدید بازی کند، این به شرطی که مانع رشد و تعالی نشود ایرادی ندارد.
رحیم پور در انتهای صحبت های خود با اشاره به صحبت هایی که در یکی از اتاق های فکر آمریکا منتشر شده است، درباره دوره شکسته شدن سیطره غرب بر رسانه ها سخن گفت و افزود: دوران استیلای آن ها بر فضای مجازی، طبق اعتراف خودشان، تمام شده است. دیدیم که سال قبل اوباما طی سخنرانی خود سه کشور ایران و روسیه و چین را تهدید های مشترک آمریکا در فضای مجازی قلمداد کرد. یک زمانی برای به دست آوردن اطلاعات افسران اسرائیلی، با انواع اقدامات جاسوسی نمی شد اطلاعاتی کسب کرد، اما سال گذشته عده ای با هک کردن اطلاعات 60 افسر اسرائیلی، آدرس دقیق منزل و تلفن های همراه آنان را منتشر کردد. در هر صورت باید در این حوزه از آگاهی موقعیتی مناسبی پیرامون خودمان و دنیای اطراف بدست آورد تا بتوان قدرت خود را در فضای مجازی  تثبیت کنیم./

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات