صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۳  ، 
کد خبر : ۲۹۹۳۳۴

تابلوی سیاسی چهارشنبه27بهمن1395

تابلوی سیاسی چهارشنبه27بهمن1395- شماره 460- word

تابلوی سیاسی چهارشنبه27بهمن1395- شماره 460- pdf

  هر کس سؤال کند زندانی می‌شود!
۳۴ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از جمله «محمدرضا عارف» رئیس ‌فراکسیون امید و برخی دیگر از چهره‌های اصلی آن، اقدام به ارائه طرحی دو فوریتی کردند که براساس آن فردی که در مراسم سخنرانی سؤالی بپرسد که این سؤال موجب جلب توجه شود، به شش ماه تا دو سال حبس محکوم شود! در مقدمه این طرح دو فوریتی که «تامین امنیت برگزاری مراسم رسمی، عرفی و معمولی» نامیده شده است به عنوان دلایل توجیهی به گفتارهایی از رهبر انقلاب استناد شده است. معظم‌له در دیدار با نمایندگان فرمودند: «هر کسی که در مجلس صحبت می‌کند و فریاد افرادی دو، دو، چهار کلماتی دیگر می‌گویند این کار صحیح نیست.» این در حالی است که در این سخنرانی خطاب رهبر انقلاب با نمایندگان مجلس است و نه مردم. آن هم شامل آن دسته از نمایندگانی است که گاهی با فریادهای خود مانع ایراد سخنرانی نماینده‌ای می‌شوند که پشت تریبون مجلس قرار گرفته است و استناد به چنین تذکر روشنی، مشخص نیست با چه منطقی صورت گرفته است!در ادامه مقدمه این طرح دوفوریتی و به عنوان دلیل توجیهی به سخنرانی دیگری از رهبر انقلاب استناد شده است؛ «اینکه یک نفر و یا چند نفر در بین سخنرانی یا اجرای برنامه در سکوت صدها یا هزاران نفر مستمع در جهت برهم زدن یا اخلال مراسم اقدام نمایند، جلساتی که با هزینه‌ها و زحمات تدارک می‌شود و فردی که به هر دلیل از آن خرسند نیست اراده به هم زدن بگیرد، جلسه قانونی و بدون منع و مشکل به هر حال باید این معضل بزرگ به نحوی حل شود... علیهذا این ماده واحده تحت عنوان حفظ نظم و انتظام مراسم و تضمین امنیت مجالسی که مردم مدت‌ها تدارک دیدند را دور و نزدیک بیاید و یک یا چند نفر بخواهند آن را به هم بزنند.»رهبر انقلاب این تذکر را برای مواردی نظیر آنچه در قم و در حین سخنرانی علی لاریجانی رئیس ‌مجلس شورای اسلامی رخ داد بیان فرمودند. آنچه در این گونه بیانات معظم‌له مورد اشاره است مواردی است که اخلال شمرده می‌شود و با هدف بر هم زدن جلسه صورت می‌گیرد و البته اخلال در عرف امری شناخته شده است و هر عقل سلیمی می‌تواند آن را تشخیص دهد. در شماره 1 ماده واحده این طرح آمده است که «هر کسی با هر اقدامی اعم از طرح سؤال و یا غیر آن در مراسم سخنرانی اعم از مراسم رسمی که عرفا بدون مجوز تشکیل می‌شود موجبات توقف یا جلب توجه به خود و یا تشنج شود به حبس از 6 ماه تا دو سال محکوم می‌‌گردد. نیروی انتظامی موظف است فوری فرد یا افراد را بازداشت و با تحویل به مقامات قضایی نگهداری کنند.»در شماره 2 ماده واحده ذکر شده است: «مسئولان در هر مقام اعم از اداری،‌ اجرایی، نظامی، انتظامی، سیاسی و غیر آن باید امنیت جلسات مذکور را تأمین و از هر اقدامی که موجب اخلال یا توقف و تعطیلی جلسات شود، جلوگیری نمایند و در صورت تعلل حسب مورد به انفصال موقت یا دائم از خدمات دولتی محکوم می‌شوند. قوه قضائیه موظف است بدون تشریفات رسیدگی در کمتر از یک ماه حکم لازم را صادر و اعلام نماید.»همچنین در بند سوم این طرح آمده است: «مجازات بند (1) شامل کسانی که در هر مقام و مسئولیتی باشند و مانع برگزاری جلسات موصوف شوند نیز می‌گردد.» همچنان که در ماده واحده آمده «هر اقدامی اعم از طرح سؤال» در مراسم سخنرانی مجازاتی برابر با 6 ماه تا دو سال حبس را به دنبال خواهد داشت. اما نکته جالب توجه این است فراکسیون امید سؤال را مصداق اخلال‌گری خوانده و برای آن چنین مجازاتی در نظر گرفته است!
 
  جنگ سرد در واشنگتن
سرانجام دونالد ترامپ مجبور شد زیر فشار حاکمیت سایه و دستگاه‌های امنیتی آمریکا، مهم‌ترین مهره امنیتی‌اش را بسوزاند. ژنرال «مایکل فلین»، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور جدید ایالات متحده آمریکا دیروز در حالی به خاطر اتهامات مربوط به ارتباط با روسیه استعفا کرد که چند روزی می‌شد کاخ سفید به وضوح پشت او را در موضع‌گیری‌های تازه‌اش خالی می‌کرد. دولت واشنگتن موقتا ژنرال «کیت کلاگ» را جایگزین او کرده است؛ کسی که سابقه‌ای شبیه فلین دارد و قبلا به عنوان گزینه ترامپ برای مشاور امنیتی وزارت خارجه و همچنین ریاست ستاد شورای امنیت ملی شناخته می‌شد. در حقیقت با به سایه رفتن فلین، ترامپ می‌تواند پروژه اصلی‌اش برای اصلاح دستگاه اطلاعاتی را پیگیری کند، پروژه‌ای که دلیل اصلی وحشت دموکرات‌ها و گردانندگان سازمان سیا از فلین بود. با رفتن فلین دولت اوباما و دموکرات‌ها فعلا این بخت را خواهند داشت که از پیگیری‌های او درباره استفاده تبلیغاتی-روانی‌شان از دستگاه اطلاعاتی علیه ترامپ در امان بمانند اما معلوم نیست موج بی‌سابقه اصلاحات مورد نظر رئیس‌جمهور جدید در 16 نهاد اطلاعاتی متوقف شود.

  نظام جامع قانون انتخابات به انتخابات آتی نمی رسد
حرف و حدیث ها درباره اصلاح قانون انتخابات در آستانه هر انتخاباتی زیاد می شود، ولی فقط اصلاحاتی جزئی انجام می شود؛ اصلاحاتی که تاکنون نتوانسته اند سیاست و سازوکاری جامع و رضایتبخش برای همه آحاد مردم تعریف کند. به نظر می رسد، قرار نیست این قانون در این دولت نیز به نتیجه برسد، چون دیگر زمانی برای بررسی این لایحه نمانده و در روزهای آینده، باید به صورت دو شیفت کاری، لایحه بودجه را بررسی کند و پس از آن نیز به دلیل تعطیلات نوروز، مجلس جلسه ای نخواهد داشت و بعد از آن نیز عملا به دلیل تقارن انتخابات، امکان بررسی لایحه وجود نخواهد داشت. آن طور که دست‌اندرکاران تدوین لایحه جامع نظام انتخاباتی در وزارت کشور می‌گویند، با این لایحه مشکلاتی که سابقا در ایام انتخابات پیش می‌آمد، تکرار نمی‌شود و یا از حجم آن ها کاسته می شود. یکی از این مشکلات، مبحث تبلیغات زودهنگام انتخاباتی است که در هر دوره از انتخابات، حواشی به همراه دارد. آن گونه که از شواهد برمی‌آید، در لایحه اخیر، مدت زمان تبلیغات انتخاباتی و شیوه ورود داوطلبان به عرصه انتخابات نظام مند شده است.

  روسیه، موشک «کشور محو کُن» را آزمایش می‌کند
به نقل از اسپوتنیک، یک منبع نظامی فاش کرد که روسیه قصد دارد در ماه مارس آینده، موشک سارمات را از پایگاه "بلیسیتسک" در شمالِ بخش اروپایی روسیه شلیک کند.این منبع که خواست نامش فاش نشود، دربارۀ توانمندی های این موشک گفت: سارمات، از قابلیت حمل کلاهک جنگی 10 تنی برخوردار است.کارشناسان آگاه بر این باورند که موشک سارمات قادر به عبور از قطب شمال و جنوب است تا از سمتی پیش بینی نشده به اهداف مدنظر اصابت کند. ضمن این که هدف قرار دادن و خنثی کردن این موشک غیرممکن است.روزنامه "روسیسکا گازیتا" به نقل از منبعی آمریکایی که از او نام نبرد، خاطر نشان کرد: موشک سارمات، قادر است یک کشور کوچک در حد ایالت تگزاس را با خاک یکسان کند.

  کاندیدای ریاست‌جمهوری نمی‌شوم
دکتر غلامعلی حدادعادل، با اشاره به تلاش‌های اصولگرایان برای رسیدن به وحدت در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده اظهار کرد: جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی که حدود دو ماه است اعلام موجودیت کرده، تلاش می‌کند نامزد نهایی اصولگرایان را برای انتخابات ریاست‌جمهوری معرفی کند.حدادعادل تاکید کرد: جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی تلاش می‌کند بین جریان‌های سیاسی مورد نظر خود، سازوکاری طراحی کند که فرد واحدی از طرف این جبهه و جریانات همسو در انتخابات شرکت کند. وی درخصوص معرفی کاندیدای واحد اصولگرایان برای انتخابات پیش رو افزود: تلاش ما بر این است که با بازنگری تجربه‌های تلخ و شیرین گذشته، در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری بدون ایجاد تفرقه به وحدت برسیم و نامزدی واحد داشته باشیم.عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در پاسخ به این سوال که آیا در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری به عنوان کاندیدا حاضر خواهد شد یا نه گفت: خیر چنین قصدی ندارم. وی در پاسخ به این پرسش که حزب موتلفه اسلامی نامزد خود برای انتخابات ریاست جمهوری را معرفی کرده و در صورتی که اصولگرایان نامزد واحد معرفی کنند آیا این حزب نیز تبعیت خواهد کرد، گفت:حزب موتلفه اسلامی نیز به‌عنوان یک حزب اصولگرا از نامزد نهایی اصولگرایان حمایت خواهد کرد.
 
 حمايت جمعيت ايثارگران از جبهه مردمي نيروهاي انقلاب
جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي با صدور بيانيه‌اي از جبهه مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي حمايت كرد. در بخشي از اين بيانيه آمده است:«جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي، از اعلام موجوديت جبهه مردمي نيروهاي انقلاب براي كارآمدسازي نظام اجرايي كشور استقبال مي‌كند و خود و خواهران و برادران خود در اين حركت جديد را به تقواي الهي، اتحاد، توجه به نيازهاي واقعي مردم و به وي‍ژه طبقات مستضعف، فرا مي‌خواند. شفافيت، پاسخگويي، صراحت و كنارگذاشتن رودربايستي با هر متهم به فساد و كج‌دستي در استفاده از بيت‌المال و داشتن برنامه‌هاي روشن و عملي براي پايان دادن به ركود، تحرك كسب وكارها، ايجاد اشتغال و بهبود معيشت عمومي، توقع مردم فداكار و صبور از حركت اصلاح‌طلبانه براي پايان دادن به مديران ناكارآمد، اشرافي و مردم‌گريز، پرخرج، پرمدعا و بي‌عمل است و طبيعي است اين حمايت و پشتيباني مشروط به پايبندي به اصول و مباني ارزشي اعلام شده است و منتظر عمل انقلابي آنهاست.»

  ادعایی بزرگ درباره زمان پایان ماجرای حصر
محمود صادقی که در دانشگاه خواجه نصیر طوسی سخنرانی می‌کرد در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان در خصوص ماجرای حصر گفت: با پیگیری‌های خستگی ناپذیر دکتر مطهری، انشاالله تا قبل از عید خبرهای خوبی خواهیم شنید. این نماینده‌ی مجلس همچنین به توضیح درباره‌ی حساب‌های قوه قضاییه پرداخت و انتقاد خود را نسبت به این موضوع تکرار کرد و گفت: قاعده تسلیط و حق مالکیت را از هیچ کس نمی‌توان سلب کرد. وی به پرسشی درباره‌ی خرج‌های کشور در کشورهای منطقه از جمله سوریه، اینگونه پاسخ داد: ما هیچگاه با هدف دفاع از نظام بعثی بشار اسد در سوریه نجنگیده‌ایم و هدف ما فقط داعش بوده و اگر هدفی غیر از این دنبال شده، ظلم به مردم ایران و سوریه است.صادقی در پایان دباره‌ی احتمال رد صلاحیت خود در دوره‌ی بعد گفت: من دور بعد کاندید نخواهم شد، اصولاً اگر می‌خواهی نماینده‌ی مردم باشی باید فکر دوره‌ی بعد را از سر بیرون کنی.

  دادستان تهران:حصر یک تصمیم ملی است
جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران، به برخی مطالب روزنامه‌ها و سایت‌های خبری در خصوص موضوع حصر اشاره کرد و با توجه به این که اخیراً برخی نشریه‌ها یا مسوولان اظهار نظرهایی نموده‌اند که به منزله نشان دادن چراغ سبز به رفع حصر سران فتنه است، افزود: حصر یک تصمیم ملی است و بسیاری از دستگاه‌های ذی‌صلاح در این تصمیم دخالت داشته‌اند. لذا برخی افراد نمی‌توانند بگویند که حصر را قبول ندارند و چنین اظهاراتی فاقد مبنا است؛ زیرا این مساله مربوط به مصالح ملی و کلان کشور است. جعفری دولت‌آبادی حملات عده‌ای به قوه قضاییه را بعضاً ناشی از بی‌اطلاعی و ناآگاهی دانست و مبنای دیگر چنین اقداماتی را عناد و کینه‌ورزی نسبت به قوه قضاییه به شمار آورد و اظهار داشت: بی‌تردید وقتی عده‌ای محکوم می‌شوند، ناراضی خواهند شد. اخیراً حکم محکومیت مهدی خزعلی که چند سال پیش صادر شده بود، اجرا شد و این در حالی است که نامبرده طی دو سه ماه اخیر اهانت‌های بی‌شماری را به قوه قضاییه و برخی مسوولان کشور نموده بود و تا جایی پیش رفت که برای مردم تعیین تکلیف نمود مبنی بر این که روز 22 بهمن در منزل بمانند و در راه‌پیمایی سالگرد انقلاب حضور نیابند؛ لذا این سوال مطرح می‌شود که چه تفاوتی بین مهدی خزعلی و بوق‌های رسانه‌ای معاندین نظام در خارج از کشور، وجود دارد.

  جلسه استیضاح آخوندی یکشنبه اول اسفند برگزار می‌شود
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اعلام وصول شدن استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: طبق روال باید آقای آخوندی برنامه‌ریزی کرده و روزی را برای حضور در مجلس مشخص می‌کرد که ایشان این اختیار را به رئیس مجلس سپرد.وی افزود: من هم برنامه‌ریزی کردم که بر این اساس یکشنبه هفته آینده ابتدا استیضاح را بررسی می‌کنیم و بعد از آن وارد بررسی بودجه ۹۶ می‌شویم.گفتنی است، استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی بعد از آنکه دو هفته پیش در کمیسیون عمران مجلس قطعیت یافته بود، دو روز پیش نیز پس از حضور آخوندی در این کمیسیون یک بار دیگر بررسی و تصویب شد و در آغاز جلسه نوبت عصر امروز مجلس از سوی هیأت رئیسه اعلام وصول شد. سوانح ریلی و جاده‌ای ، مشکلات مسکن مهر و ابهامات مربوط به خرید ناوگان هوایی از جمله محورهای استیضاح آخوندی است.
 
 رسیدگی مجدد به پرونده سرکرده گروه عرفان حلقه
وکیل‌مدافع محمدعلی طاهری از رسیدگی مجدد به پرونده موکلش در هفته دوم اسفندماه در شعبه 26 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی احمدزاده خبر داد. سیدمحمود علیزاده طباطبایی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این مطلب، اظهار کرد: حکم اعدام موکلم از سوی دیوان عالی کشور نقض شده بود و اکنون پرونده به دادگاه انقلاب برگردانده شده و قرار است در هفته دوم اسفندماه، دادگاه وی برگزار شود. علیزاده ‌طباطبایی 27 شهریورماه سال 95 درباره پرونده محمدعلی طاهری [سرکرده‌ گروه عرفان حلقه] گفته بود: موکلم درخصوص یکی از اتهامات مطروحه در پرونده، به 5 سال حبس محکوم شده بود. برای موکلم در رابطه با اتهام افساد فی‌الارض حکم اعدام صادر شده بود که پرونده به دیوان عالی کشور ارسال شد و در نهایت دیوان عالی این حکم را نقض کرد.

  مرخصی مهدی هاشمی تا ۳۰ بهمن
مدیرکل زندان‌های استان تهران گفت: مرخصی مهدی هاشمی تا شنبه تمدید شد. مصطفی محبی گفت: مرخصی مهدی هاشمی تا ۲۵بهمن بود که تا شنبه - ۳۰ بهمن- تمدید شده است. محبی ۲۰بهمن در حاشیه بازدید سفرای مقیم ایران از کانون اصلاح و تربیت در جمع خبرنگاران درباره مرخصی مهدی هاشمی، افزود: بر حسب دستور قضائی، این مرخصی ادامه داشته و مهدی هاشمی تا ۲۵بهمن در مرخصی است.

  گلایه‌های مکرر لاریجانی  از عدم همراهی نمایندگان در صحن
عدم همراهی برخی نمایندگان در رای گیری برای رفع ایرادات شورای نگهبان به لایحه برنامه ششم در صحن علنی مجلس باعث شد لاریجانی به شیوه های خاص خود نمایندگان را ترغیب به رای دادن کند! لاریجانی خطاب به آنها با کنایه اعلام کرد: برادرانی که این بغل کنار هم نشسته اند بفرمایید رای بدهید،‌ برای اسلام خوب است. وی زمانی که رای گیری برای اصلاح عبارتی در یکی از مواد لایحه برنامه توسعه با عدم شرکت بیش از 100 نفر از نمایندگان حاضر روبه رو شد، با لحنی گلایه مند ایراد داشت: بفرمایید،...‌تصویب نشد! آقایان و خانم ها رای نمی دهید و ما در چرخه پر مشکل می‌افتیم. از دیگر حواشی دیروز مجلس، تجمع جمعی از دهیاران کشور در انتقاد به نبود امنیت شغلی و عدم توجه به دهیاری‌های کشور بود. همچنین حدود یکصد نفراز سپرده گذاران موسسه کاسپین نیز با تجمع مقابل مجلس خواستار حضور علی مطهری نماینده مردم تهران در جمع خود برای شنیدن مشکلات و چالش های به وجود آمده شدند.

  گران شدن نامحسوس هزینه کارت به کارت
طبق بخشنامه بانک مرکزی برای انتقال وجه و استفاده از خدمات بانکی کارمزدی وجود دارد که این مبلغ براساس میزان جابه‌جایی پول متفاوت است.کارمزد خدمات کارت به کارت شبکه بانکی تا میزان یک میلیون تومان مبلغ ۵۰۰ تومان کارمزد و به میزان هر یک میلیون تومان بعدی ۲۰۰ تومان به صورت پلکانی اضافه می‌شود. با این وجود برخی بانک‌ها در روز های گذشته به طور نا محسوس اقدام به افزایش کارمزد کارت به کارت برای مبلغ ۲ میلیون از ۵۰۰ تومان به ۷۰۰ تومان و مبلغ ۳ میلیون به ۷۰۰ تومان و به همین ترتیب با افزایش مبلغ مورد نظر میزان کارمزد از حساب شخص نیز افزایش می‌یابد و در واقع به میزان کامزد ۲۰۰ تومان اضافه شده است.شاید این افزایش هزینه در مبالغ کوچک و ناچیز آنقدرهای هم به چشم نیاید ولی هر میزان که مبلغ برای کارت به کارت افزایش یابد هزینه کارمزد نیز به نسبت بالا خواهد رفت و در این صورت توجه افراد به این افزایش قیمت جلب خواهد شد.
*



نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات