اقتصادی >>  بازار سرمایه >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۹  ، 
کد خبر : ۲۹۹۳۶۵
سرپرست اسبق وزارت اقتصاد در گفت و گو با بصیرت مطرح کرد:

سیاست های اقتصادی دولت به مسائل سیاست خارجی گره خورده است!

دولت نه توانسته و نه خواسته که سیاست های اقتصاد مقاومتی را اجرایی کند، زیرا تمام سیاست های اقتصادی این دولت به مسائل سیاست خارجی و برجام گره خورده و اصلا نگاهی به داخل و ظرفیت های داخلی نبوده است و مسائلی هم که به دستگاه ها ابلاغ می کردند در چهارچوب اقتصاد مقاومتی، همه اش روی کاغذ بوده است.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصادی
سیاست های اقتصادی دولت به مسائل سیاست خارجی گره خورده است!در حاشیه دومین روز از نمایشگاه رسانه های انقلاب اسلامی، خبرنگار  گروه اقتصادی پایگاه بصیرت با حسین صمصامی، اقتصاد دان و سرپرست اسبق وزارت اقتصاد، پیرامون مسائل اقتصادی کشور به گفت و گو پرداخت که در پی می آید:

بصیرت: آقای دکتر صمصامی چند ماه بیشتر تا پایان دولت یازدهم باقی نمانده است؛ دولتی که با وعده های گشایش اقتصادی روی کار آمد، اما اکنون ما شاهد تغییر قابل توجهی در وضعیت اقتصادی نیستیم. شما این شرایط را چگونه ارزیابی می کنید؟
دولت فقط در حرف زدن توانسته وضعیت اقتصادی رو بهبود ببخشد.شما نطق 22 بهمن رئیس جمهور را ملاحظه کنید.قریب به نیم ساعت بلکه بیشتر آقای روحانی درباره اقدامات و دستاورد های  اقتصادی دولتش صحبت کرد.اما این ها فقط حرف زدن است.با حرف زدن که وضعیت معیشت و اقتصاد کشور درست نمی شود.

بصیرت: سوالی که اینجا مطرح می شود این است که صحبت های دولتی ها چقدر به واقعیت های ملموس نزدیک است؟ آیا این صحبت ها صرفا بازی با اعداد است یا در عالم واقع نشان از بهبود وضعیت اقتصاد دارد؟
بخش قابل ملاحظه این صحبت ها عدد و رقم است، زیرا هیچگونه نمودی در معیشت مردم نداشته است. شما وقتی یک سیاستی را اجرا می کنید آن سیاست باید در زندگی مردم نمود داشته باشد، مردم باید آثار آن سیاست را ببینند و لمس کنند وگرنه گفتن و گفتن چه تاثیری و فایده ای دارد، دولت همه اقتصاد را گره زد به بحث برجام و سیاست خارجی که آن هم موفقیتی نداشت و دولت هم حاضر نیست آن را بپذیرد.

بصیرت: یعنی برجام هیچ تاثیری در روند اقتصادی کشور نگذاشته است؟ اگر اینطور است پس صحبت های دولتی ها در رابطه با گشایش های برجام چگونه توجیح می شود؟
برجام دستاورد قابل ملاحظه ای برای اقتصاد ما نداشته است، دولتی ها باید این حرف ها را بزنند. زیرا حقوق و معیشت اینها بستگی به زدن این حرف ها دارد، آمار می دهند که رشد اقتصادی به 7.4 رسیده است. این یعنی شما نفت فروخته اید. شما چند ده میلیارد خسارت به مملکت زدی تا بتوانی یک میلیون بیشتر بشکه بفروشی.استقلال و عزت کشور را از بین بردی برای این که یک میلیون بیشتر بشکه نفت بفروشی.در صورتی که خام فروشی در نقطه مقابل اقتصاد مقاومتی است. ما برای بهبود شرایط باید به داخل متکی باشیم.

بصیرت: در رابطه با اقتصاد مقاومتی که اشاره کردید، دولت چقدر موفق به اجرای سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در این رابطه شده است.آیا اساسا اراده ای در دولت برای اجرای این سیاست ها وجود دارد؟
دولت نه توانسته این سیاست ها را اجرا کند و نه خواسته این سیاست ها را اجرایی کند، زیرا همانطور که عرض کردم تمام سیاست های اقتصادی این دولت به مسائل سیاست خارجی گره خورده و بحث برجام و اصلا نگاهی به داخل و ظرفیت های داخلی نبوده است و مسائلی هم که به دستگاه ها ابلاغ می کردند در چهارچوب اقتصاد مقاومتی، همه اش روی کاغذ بوده است.

بصیرت: این دولت با پرچم داری مبارزه با فساد روی کار آمد، اما در همین دولت ما شاهد مفاسدی همچون اختلاس صندوق ذخیره فرهنگیان بودیم و البته مسائلی که در رابطه با برخی از اطرافیان رئیس جمهور از جمله برادر آقای روحانی مطرح است، شما این مسائل رو چگونه ارزیابی می کنید؟
به نظر من همان جریانی که برای دولت قبل اتفاق افتاد،همان جریان در ابعاد وسیع تری برای این دولت اتفاق افتاد.دولت دهم بحث مبارزه با فساد را پیش کشید و یک سری افراد را برای مبارزه با فساد در راس کار قرار داد که بعد ها فساد سه هزار میلیاردی از دل همین افراد خارج شد و نه تنها این اتفاق افتاد بلکه سیستم های نظارتی را هم تضعیف کرد،این دولت هم وقتی روی کار آمد نه تنها سیستم های نظارتی را بهبود نبخشید،بلکه آدم هایی را وارد دولت کرد که فقط به فکر منافع خودشان بودند پس طبیعی است که این فساد ها رخ بدهد.

بصیرت: با توجه به شرایط  حاضر پیش بینی شما از وضعیت آینده اقتصاد کشور چگونه است؟
با توجه به این شرایط اگر قرار باشد همین دولت با همین سیاست ها رو کار باشد من چشم انداز امیدوارانه ای نمی توانم متصور باشم، زیرا با این شرایط رکود اقتصادی طولانی تر می شود و هرچقدر اقتصاد در شرایط رکود باقی بماند وضعیت دچار یک رکود عمقی می شود و نتیجه این امر تعطیل شدن تولیدی ها و کارخانه ها و شیوع هر چه بیشتر قاچاق کالا است.زیرا طرف ترجیح میدهد که برود از آن طرف مرز ها کالا قاچاق وارد کند تا اینکه با شرایط سخت اقتصادی دست به تولید بزند.

گفتگو از: امیرحسین زین الدینی

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات