صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۸  ، 
کد خبر : ۲۹۹۳۷۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 30 بهمن

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): یکی از ترفندهای دشمن این بوده است که مرتّب تهدید کنند به جنگ؛ و [اینکه] گزینه‌ نظامی روی میز است چرا می‌گویند جنگ؟ برای اینکه ذهن ما برود به جنگ [امّا] جنگ واقعی چیز دیگر است؛ جنگ واقعی جنگ اقتصادی است، جنگ واقعی تحریم است، جنگ واقعی گرفتن عرصه‌های کار و فعّالیّت و فنّاوری در داخل کشور است.(1395/11/27)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز    
سیاست دو ستونی ترامپ

کیفیت و چگونگی سیاست دولت جدید آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. با این حال، از برخی مواضع مقامات تازه به دوران رسیده آمریکا می‌توان پی برد که راهبرد اساسی آنها در قبال ایران، همچون گذشته، مبتنی بر کنترل، مهار، محدودسازی و انزوای ایران است. بر اساس این راهبرد کلی، به نظر می‌رسد آنها دو سیاست عمده را در قبال ایران در دستور کار دارند:
۱ـ «پاره نکردن برجام» و افزایش سخت‌گیری‌ها در اجرای این توافق بین‌المللی؛ آمریکایی‌ها تلاش دارند ضمن افزایش سخت‌گیری‌های خود در اجرای برجام، با وضع تحریم‌های جدید علیه کشورمان، بیش از گذشته، اقتصاد ایران را با چالش روبه‌رو کنند.
2ـ ایجاد ائتلاف نظامي با متحدان عرب به منظور محدود کردن نفوذ ايران در منطقه؛ بر اساس این، قرار است متحدان عرب آمریکا در منطقه، پيمانی نظامي از نوع پيمان ناتو ايجاد کنند تا در صورت حمله به يک کشور، ساير کشورهاي هم‌پيمان وارد عمل شوند. قرار است این کشورها با رژيم صهیونیستی و آمريکا در زمينه تبادل اطلاعات امنيتي و نظامي همکاري‌هاي گسترده‌اي داشته باشند. در واقع، هرچند آمریکا خود عضو اصلی این ائتلاف نخواهد بود؛ اما با حمایت‌های خود از آن، نقش عمده‌ای در حیات این ائتلاف ضد ایرانی ایفا خواهد کرد.
با توجه به آنچه گفته شد، آمریکایی‌ها درصدد تشدید همه‌جانبه فشارها علیه ایران هستند. بنابراین، پس از گذشت بیش از یک‌ سال از توافق برجام و در حالی که هنوز برخی در داخل کشور تصور می‌کنند از شدت دشمنی‌های آمریکا نسبت به نظام اسلامی و مردم ایران کاسته شده است،‌ سیاست آمریکا در قبال ایران نشان می‌دهد «در همچنان بر همان پاشنه می‌چرخد» و آنها در راهبرد و سیاست خود در قبال ایران نه تنها تغییری به نفع ایران نداده‌اند؛ بلکه بر شدت خباثت‌های خود نیز افزوده‌اند. از این ‌رو، علی‌رغم دیدگاهی که معتقد به «دیدن دمِ کدخدا» برای حل مشکلات کشور است، باید گفت اعتماد به دشمن و خوش‌بین بودن نسبت به آن، نتیجه‌ای در برندارد و منطقی‌ترین راهِ‌ پیش‌رو نیز تداوم راهبرد استکبارستیزی، حفظ بدبینی و اعتماد نداشتن به دشمن است.

▼ گزارش روز
چگونه می‌شود؟

«ما باید یک بیانیه بدهیم مبنی بر اینکه ما این نتیجه را نمی‌پذیریم و پیشنهاد ابطال انتخابات را مطرح کنیم. ما دیگر نمی‌توانیم به هیچ دلیلی مردم را در صحنه بیاوریم»، «باور داشته باشید که رهبری از این جمعیت ترسیده است و همین نقطه درست جای فشار وارد کردن است» و «اگر در این انتخابات احمدی‌نژاد سقوط کند، عملاً رهبری حذف می‌شود. اگر به هر قیمتی و به هر شکلی اصلاحات دوباره بر حوزه سیاسی و اجرایی کشور بازگردد، دیگر رهبری اقتداری در جامعه نخواهد داشت. سقوط اصولگرایان به معنای پایان اقتدار رهبری تلقی می‌شود. با شکست اصولگرایان باید قدرت آقای خامنه‌ای را مهار کرد.» این جملات و عبارات تنها بخشی از گفته‌های رسانه‌ای شده فردی است که این روزها نقش اول سناریوی «آشتی ملی» را بر عهده دارد! دیگر خودتان حدیث مفصل بخوانید از این مجمل!
چطور می‌توان از این شخص و هم‌قبیله‌ای‌هایش که سخنان و عملکردشان در سال 88 در ذهن و یاد مردم ایران هست، پذیرفت که امروز نگران و دلواپس اتحاد و وحدت کلمه در برابر دشمن باشند، آیا می‌توان قبول کرد آنان که در روزهای پس از خرداد 88 فراخوان وحدت و انسجام رهبر معظم انقلاب را نشنیدند و از حضور احساسی تعدادی از هموطنان‌مان مغرور شدند که باور کرده بودند تقلبی در کار است و با حمایت پنهان و آشکار از آن سوی مرزها، در پی آن بودند که ولی‌فقیه، ستون خیمه انقلاب و شخص اول ایستاده در برابر زیاده‌خواهی دشمن را تضعیف کنند، از آشتی ملی حرف به میان آورند؟! چگونه می‌شود پذیرفت این روزها فردی درباره ضرورت اتحاد و همدلی برای حفظ امنیت کشور سخن بگوید که در روزهای پس از انتخابات به القای دروغ بزرگ تقلب و به آشوب کشیدن تهران کمک کرد و به صراحت گفت که باید مردم را برای رسیدن به اهداف‌مان در خیابان نگه داریم! چگونه می‌شود؟!

▼ خبر ویژه 
بی‌بی‌سی نگران حمایت آمریکا از سران فتنه!

شبکه بی‌بی‌سی فارسی که در فتنه 88 نقش پررنگی در به خیابان کشاندن فتنه‌گران و خط‌دهی به اغتشاش‌گران بر عهده داشت، در یادداشتی که با عنوان «معنی درخواست آمریکا برای رفع حصر رهبران جنبش سبز» در پایگاه اینترنتی خود منتشر کرده، نگرانی خود را از حمایت مجدد دولت آمریکا از سران فتنه 88 ابراز کرده است. در این یادداشت آمده است: اعلام موضع اخیر وزارت خارجه آمریکا، به طور طبیعی موقعیت حامیان رفع حصر در ایران را تضعیف خواهد کرد. اظهارات سخنگوی این وزارتخانه، بی‌تردید مورد استناد نهادهای قدرتمندی قرار می‌گیرد که مدافعان رفع حصر را، به دلیل «هم‌سویی با خواست آمریکا» بیش از پیش زیر فشار قرار می‌دهند. مشکل می‌توان فرض کرد که دولت ایالات متحده، نسبت به چنین تأثیراتی به کلی بی‌اطلاع باشد و در عین حال، بعید است که این نوع تأثیرات، اساساً جایی در محاسبات دستگاه سیاست خارجی آقای ترامپ درباره ایران داشته باشد. در ادامه یادداشت بی‌بی‌سی آمده است: تمام اینها در شرایطی است که در مدت کوتاه روی کار آمدن دولت جدید آمریکا، این دولت بیش از هر چیز بر سر اتهام بی‌اعتنایی به حقوق بشر خبرساز شده است. بیشتر مدافعان این دولت در ایالات متحده نیز، دونالد ترامپ را قهرمان دفاع از «منافع ملی» خود و اولویت دادن به این منافع در مقایسه با ملاحظات دیگر می‌دانند و نه منادی دفاع از حقوق کسانی که به ویژه در کشورهای دیگر در معرض خطر یا فشارهای امنیتی هستند.
 
 ▼ اخبار
1ـ سقف دریافتی مدیران و مقامات از ابتدای سال ۹۶
حمیدرضا حاجی‌بابایی، رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه مجلس درباره اصلاح حقوق مدیران و مقامات گفت: بر اساس ماده 28، همه مقامات کشوری و حتی کارکنان دولت نمی‌توانند از اول فروردین سال 1396 به بعد، بیش از 14 برابر حداقل حقوق دریافت کنند. البته دولت می‌تواند تا 30 درصد به حقوق شاغلان مناطق عملیاتی، مرزی و مناطق محروم اضافه کند. حاجی‌بابایی ادامه داد: این30 درصد برای کسانی که تخصص خاص دارند، به 60 درصد افزایش یافت؛ یعنی شورای حقوق و دستمزد می‌تواند تا 60 درصد به حقوق متخصصان بیفزاید. وی گفت: سامانه‌ای تعریف شده است که همه به آن دسترسی دارند و می‌توانند میزان حقوق‌ها و دلایل آن را رصد ‌کنند. افزون بر موارد مذکور، بر اساس برنامه ششم توسعه پاداش پایان خدمت هم نمی‌تواند از 14 برابر حداقل حقوق بیشتر باشد.

2ـ جمع کل دارایی‌های بانک مرکزی
جمع کل دارایی‌های بانک مرکزی با رشد ۹/۴ درصدی در 9 ماهه امسال، به 518 هزار و 140 میلیارد تومان رسیده است. بر اساس آمارهای متغیرهای پولی، بانک‌ها حدود 104 هزار و 790 میلیارد تومان به بانک مرکزی بدهکار هستند که گویای رشد ۳/۲۵ درصدی در 9 ماهه امسال است. بر اساس آمارهای بانک مرکزی از متغیرهای پولی و بانکی، مجموع دارایی‌هایی‌ خارجی بانک مرکزی در پایان آذر ماه امسال به 335 هزار و 290 میلیارد تومان رسیده که نسبت به اسفند ماه سال گذشته ۷/۴ درصد کاهش داشته است. همچنین، بدهی‌ بخش دولتی به بانک مرکزی 61 هزار و 160 میلیارد تومان محاسبه شده که سهم دولت 35 هزار و 470 میلیارد تومان و سهم شرکت‌ها و مؤسسات دولتی 25 هزار و 690 میلیارد تومان است.

3ـ نظر جدید وزیر خارجه آمریکا درباره برجام
تیلرسون در واکنش به سخنان وزیر خارجه فرانسه که گفته بود پاریس احساس می‌کند واشنگتن می‌خواهد توافق اتمی با ایران را ملغی کند، اظهار داشت: «من چنین نظری نداشته‌ام.» رکس تیلرسون و ژان ‌مارک‌اِرو، وزیر خارجه فرانسه در حاشیه نشست وزیران خارجه کشورهای گروه بیست در شهر بُن آلمان با هم دیدار داشتند که پس از آن اِرو گفت، دیدگاه پاریس و واشنگتن در قبال توافق اتمی ایران آشکارا با هم تفاوت دارد؛ زیرا واشنگتن می‌خواهد این توافق را بازبینی و ملغی کند. رکس تیلرسون در نشست‌هایی که ماه گذشته با اعضای کنگره آمریکا داشت، گفت: اگرچه لغو این توافق را درخواست نمی‌کند؛ اما می‌خواهد آن را مورد بازبینی کامل قرار دهد.

▼ تا انتخابات
محمدرضا عارف در کنگره حزب ترقی ایران با اشاره به رویکرد 92 در انتخابات 96 تأکید کرد: ممکن است افرادی هم خلاف این نظر را داشته باشند؛ ولی باید همان رویکرد را ادامه دهیم. آنچه امروز قطعی است، این است که جریان اصلاحات یک نامزد خواهد داشت؛ البته نظر شخصی من که بارها اعلام کرده‌ام، آقای روحانی است؛ زیرا ایشان چهار سال در رأس دولت بوده و عملکردشان را می‌دانیم.
یحیی آل‌اسحاق، عضو هیئت‌مؤسس جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی درباره چرایی تشکیل این جبهه گفت: مسئله تشکیل جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی، بسیار عمیق‌تر از مسئله انتخابات ریاست‌جمهوری سال 96 است؛ البته انتخابات 96 جزء موضوعات است؛ اما اصل تشکیل این جبهه به ‌منظور انتخابات صورت نگرفته است.
علی جنتی، وزیر سابق ارشاد در جمع اعضای شورای سیاست‌گذاری کانون فرهنگیان حزب اعتدال و توسعه گفت: سیاست خسته کردن روحانی و به انصراف رساندن او از حضور در انتخابات شکست خورده و روحانی در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری شرکت می‌کند.

▼ اخبار کوتاه

آمریکا به کشورهای مخالف بشار اسد، رئیس‌جمهور قانونی سوریه گفته است تا زمانی که روسیه همه گروه‌های مخالف را تروریست قلمداد کند، همکاری نظامی واشنگتن و مسکو ممکن نخواهد بود. آمریکا و هم‌پیمانانش از گروه‌های مسلح در سوریه به «گروه‌های مخالف میانه‌رو» یاد می‌کنند و با این بهانه انواع کمک‌ها و حمایت‌های تسلیحاتی، مالی، لجستیکی و آموزشی را در اختیار آنان قرار می‌دهند.
تونی بلر، نخست‌وزیر سابق انگلیس در نشستی ضمن اعلام تشکیل ائتلاف علیه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا از مردم این کشور خواست، علیه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت) به پا خیزند. گفتنی است، در حالی که هنوز مذاکرات خروج از این اتحادیه آغاز نشده، ارزش پول ملی انگلیس در برابر یورو 12 درصد و در برابر دلار 10 درصد سقوط کرده است.
نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، با اعلام اینکه موضوع استانداردسازی خودرو و افزایش استانداردهای این صنعت در دستور کار سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان قرار گرفته است، گفت: با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت استانداردهای خودرو به 85 عنوان رسیده است و تا سال 97 قطعاً تولید خودروهایی که با معیارهای این استانداردها مطابقت نداشته باشد، متوقف خواهد شد.
خبرگزاری «آسوشیتدپرس» طبق اسناد 11 صفحه‌ای که به دست آورده، نوشت: دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور جدید آمریکا تصمیم دارد 100 هزار گارد ملی را برای جمع‌آوری مهاجران غیر قانونی در نیمی از ایالات متحده سازمان‌دهی کند. این اقدام نظامی بی‌سابقه علیه مهاجران، از ایالات شمالی «پورتلند» و «اورگون» تا ایالات شرقی «نیو اورلنز» و «لوئیزیانا» را در بر می‌گیرد.
شبکه خبری «فاکس نیوز» مدعی شد سردار سلیمانی به مسکو سفر کرده است. این شبکه که پیش از این هم در چند مورد ادعای مشابهی را مطرح کرده بود، نوشت: انجام این سفرها نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است و هدف از این سفر ابراز ناخرسندی از فروش تسلیحات روسی به عربستان و دیگر کشورهای عربی است.
خیرین و دوستداران مردم سوریه با بازسازی مدارس حلب زمینه رشد و شکوفایی دانش‌ آموزان این کشور را فراهم می‌کنند. با خروج تروریست‌ها از حلب، مدارس این کشور در اولویت بازسازی قرار گرفته و آماده حضور 400 هزار دانش‌آموز این شهر می‌شود.



نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات