صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۹  ، 
کد خبر : ۲۹۹۳۹۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یکشنبه 1 اسفند

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): آن کسانی که از وابستگی و عقب‌ماندگی ملت ایران منتفع شدند، امروز دشمن خونی جمهوری اسلامی هستند. ممکن است یک وقتی این دشمنی از بین برود، اما شرطش این است که دشمن ناامید شود.(1395/10/19)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز     
امید به ناامید کردن مردم!

چند سال پیش که جرج بوش ایران را محور شرارت خوانده بود و تهاجم رسانه‌ای به ایران به حدی شدت یافته بود که برخی از عناصر سیاسی و رسانه‌ای بوی باروت را در مرزهای ایران استشمام می‌کردند، یکی از خبرنگاران رسانه‌های آمریکا در اسفند ماه همان سال در تهران حضور یافته بود و هنگامی که مردم را در حال خرید لباس و وسایل و حتی چیدمان سفره هفت‌سین دیده بود، با تعجب در گزارشی از مردم ایران آورده بود مردم ایران صدای طبل نظامی آمریکا را نمی‌شنوند و زندگی در تهران بهتر از نیویورک در جریان است. امروز اول اسفند است و بسیاری از خانواده‌ها با دریافت عیدی راهی بازار شده‌اند تا با خریدهای خود به فضای زندگی خود روح تازه‌ای ببخشند. این امید مردم ایران به روزهای بهتر در مجموع مؤلفه‌های سرمایه اجتماعی را بهبود می‌بخشد؛ امید ایرانی‌ها در همه این سال‌هایی که کشور ایران تهدید شده، سبب عقب‌نشینی دشمنان از توطئه‌های‌شان شده است.
اما عده‌ای هم هستند که با عملکرد نادرست خود دانسته یا نادانسته به دشمنان این مملکت خدمت می‌کنند؛ یکی از این پروژه‌ها برای ناامید کردن مردم با دمیدن در شیپور عملیات نظامی دشمن است. برجسته کردن توئیت‌های ترامپ، رئیس‌جمهور تازه‌کار آمریکا در تهاجم به ایران، برای ترساندن و ناامید کردن مردم است؛ آنها می‌خواهند ایام عید مردم ایران را با تهدیدات ترامپ تلخ کنند که البته به دنبال اهداف دیگری در این زمینه هستند. برخی از این عناصر نیز درصددند فعالیت‌های دفاعی دلاورمردان مقتدر کشورمان در زمینه رزمایش‌های نظامی را نوعی حساس‌کننده آمریکا و افزاینده تحریم و تهدید بدانند؛ این در حالی است که همین آمادگی‌ها ضمن افزایش امید مردم، دشمنان ایران اسلامی را مأیوس کرده است.
در چنین شرایطی تیز کردن شمشیر دشمن عواقب خطرناکی به همراه خواهد داشت و سبب سوء‌استفاده گروه‌های ضد انقلاب و جریان‌های برانداز می‌شود، لذا باید مانند گذشته بدون توجه به یاوه‌گویی‌های دشمن، کارایی، قدرت و اقتدار نظام اسلامی‌مان را افزایش دهیم.

▼ گزارش روز 
دوقطبی‌های دروغین

درست در وسط همان تیترهای درشت و البته پر آب‌وتاب آشتی ملی! به یکباره یکی از چهره‌های شناخته شده اصلاح‌طلبان که هم در ماجراهای سال 78، هم در روزهای پس از انتخابات 88 و هم امروز در استفاده ابزاری از اعتدال و دولت یازدهم و سناریوی آشتی ملی از طراحان و بازیگران کلیدی و مؤثر بوده و هست، در صفحه شخصی خود در توئیتر جمله‌ای می‌نویسد که نه تنها در آن هیچ نشانی از آشتی و وفاق نیست؛ بلکه درست وحدت کشور، امنیت ایران اسلامی و نهادهای انقلابی و پیشرو را هدف قرار داده است.
مصطفی تاج‌زاده از مسئولان دولت اصلاحات که به جرم حضور فعال در فتنه 88 سابقه زندان را در کارنامه خود دارد، به بهانه مشکلاتی که بحران ریزگردها برای مردم عزیز، شریف و صبور خوزستان به وجود آورده است، می‌نویسد: «وقتی حفظ اسد مهم‌تر از پاسداری از خوزستان است، دیدن چنین وضعی دور از انتظار نیست.» این کلیدواژه شگرد تمام این سال‌های اصلاح‌طلبان بوده است؛ یعنی قرار دادن مردم در برابر مردم (نهادهای انقلابی) تا بیش از پیش مشخص شود که موضوع آشتی ملی تاکتیکی بیش نیست برای تحقق مقاصدی تازه!
اما مهم‌تر از آن باید از آقای تاج‌زاده پرسید که شرایط امروز خوزستان محصول مدیریت چه کسانی و در حوزه اختیارات کدام یک از مسئولان قرار دارد؟ رئیس سازمان محیط زیست کشور امروز کیست و چه سوابقی دارد؟ مگر غیر از این است که تأمین برق و آب و حل موضوعات زیست‌محیطی، از جمله مشکل ریزگردها در حوزه وظایف دولت است؟ در حالی که نیروهای انقلابی و نظامی، به ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تأمین امنیت و ثبات در کشور و حراست از مرزهای جمهوری اسلامی ایران و حمایت از مظلومان و محور مقاومت در منطقه وظایف خود را به بهترین وجه ممکن به انجام رسانده‌اند، بهتر نیست شما نیز به جای ایجاد دوقطبی‌های دروغین و پوپولیستی به دوستان‌تان در دولت یازدهم یادآوری کنید که آنها هم وظایفی دارند و باید کاری انجام دهند؟

▼ خبر ویژه
فتنه‌گری با سوء‌استفاده از مشکلات خوزستان

«کبری آسوپار» روزنامه‌نگار نوشت: «حفظ اسد» يا «پاسداری از خوزستان»؛ دوگانه‌ای است كه مصطفى تاج‌زاده، زندانی سياسي سال 88 در مقابل هم قرار می‌دهد تا به مشكلات كنونی خوزستان واكنش نشان دهد! پاسداری از خوزستان وقتی از سپاه خواسته می‌شود، یعنی تأمین امنیت نظامی که اکنون خوزستان از این منظر امن است و همین نشان می‌دهد، سپاه در عین حضور در سوریه برای دفاع از حرم اهل بیت(ع) و محور مقاومت، از عهده تأمین امنیت کشور هم برآمده است و اصل حضورش در سوریه مغایر با پاسداری از خوزستان و ایران نیست؛ بلکه اتفاقاً در راستای آن است. وی در ادامه آورد: درباره بحث بودجه‌ حضور در سوریه بايد گفت، در این سال‌ها كه سپاه مشغول جنگ نظامی در سوريه بوده، نه تنها با افزايش بودجه روبه‌رو نشده، بلكه از قضا دولت يازدهم سال به سال بودجه‌ اين نهاد را كاهش داده و البته همزمان با اين كاهش بودجه، هم ظريف و هم روحانى فخر نقش ايران در تأمين امنيت منطقه و به ویژه سوریه را هم در سخنان خود فروخته‌اند. آيا تاج‌زاده از درک همين مسائل ساده هم عاجز است يا آنكه بغض پاسداران انقلاب اسلامى و بغض نظام او را واداشته است كه اين طور مبتذل وظيفه‌ قوه مجريه را از سپاه پاسداران مطالبه كند؟
 
▼ اخبار
1ـ قالیباف: راننده‌های جرثقیل کارایی لازم را در پلاسکو نداشتند
محمدباقر قالیباف در جلسه شورای شهر تهران تأکید کرد: سازمان آتش‌نشانی هم‌اکنون در زمان حضور در محل حادثه، ابزارآلات لازم را در اختیار دارد؛ اما ضروری است ما با هر قیمتی تجهیزاتی را که سازمان آتش‌نشانی به هر تعداد و میزانی به آن نیاز دارد، تهیه کنیم. وی با بیان اینکه در زمان ریزش ساختمان، مسئولیت جمع‌آوری آوار بر عهده مدیریت بحران است، افزود: ما در ستاد مدیریت بحران شهر تهران جرثقیل‌های ۵۰ و ۱۳۰ تنی داریم و تمامی آموزش‌ها نیز به رانندگان این جرثقیل‌ها داده شده است؛ اما به دلیل آنکه رانندگان این جرثقیل‌ها تجربه نداشتند، کارایی آنها در پلاسکو به اندازه راننده سایر جرثقیل‌ها نبود که هر روز در شهر تهران در حال فعالیتند. در همان زمان یک بیل مکانیکی با راننده جوان ۱۹ ساله‌ای را آوردیم که به دلیل تجربه کاری توانست در لبه پرتگاه کار کند.

2ـ پیش‌بینی روزهای پرخاک پس از سدسازی ترکیه
سدسازی‌های ترکیه بر روی رودخانه‌های دجله و فرات اثرات محیط‌زیستی چشمگیری بر اکوسیستم مسیر این رودخانه‌ها در کشور عراق به‌ جا گذاشته که با گذشت زمان وخیم‌تر می‌شود. ترکیه بر اساس طرح آناتولی جنوب شرقی (GAP) قرار است ۱۴ سد بر روی فرات، ۸ سد بر دجله و در مجموع ۱۹ نیروگاه برق آبی بسازد. با تکمیل نهایی طرح گاپ، ترکیه حدود ۴۵ درصد آب رودخانه‌های دجله و فرات را کنترل خواهد کرد و در نهایت در یکی دو دهه‌ آینده سبب کاهش آب ورودی به عراق تا میزان 80 درصد می‌شود. خشک شدن تالاب‌های مرکزی عراق و سوریه و تبدیل تالاب هورالعظیم به بزرگ‌ترین کانون بحرانی ریزگرد در منطقه، از جمله عواملی است که سبب شده ایران یکی از متضرران اصلی مهار حقابه رودخانه‌های دجله و فرات در منطقه باشد.

3ـ گزارشی برای تحریک ترامپ
پایگاه اینترنتی «رادیو عمومی ملی آمریکا» (ان‌پی‌آر) در گزارشی تحریک‌آمیز نوشت: در حالی که تنها یک هفته از آغاز دوران ریاست‌جمهوری ترامپ می‌گذشت، ایران موشک بالستیک جدیدی را آزمایش کرد. کره شمالی نیز به‌تازگی از پرتاب موفقیت‌آمیز یک فروند موشک بالستیک خبر داده است. یک فروند ناو جنگی روسیه نیز چندی پیش، در30 مایلی ساحل شرقی آمریکا مستقر شده است. در ادامه این گزارش آمده است: واکنش رئیس‌جمهور جدید آمریکا در این زمینه، با شعارهای انتخاباتی وی همخوانی ندارد. ترامپ در جریان رقابت‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری اخیر آمریکا، هشدار داده بود هر گونه اقدامات تحریک‌آمیز رقبای آمریکا و حتی برخی متحدان این کشور با واکنش شدید دولت آتی وی روبه‌رو خواهد شد.

▼ تا انتخابات
مجید محتشمی، دبیر کل حزب آزادی، گفت: اصولگرایان بهتر است این دور انتخابات ریاست‌جمهوری را رها کرده و به فکر انتخابات سال 1400 باشند. وی از اجماع احزاب اصلاح‌طلب بر نامزدی روحانی سخن گفت و اظهار داشت: ممکن است برخی هم برای گمانه‌زنی‌ها و به احتمال زیاد گرفتن سهمی در انتخابات نام‌نویسی کنند؛ با این حال اگر اتفاق خاصی پیش نیاید، روحانی هم اجماع اصلاح‌طلبان را خواهد داشت و هم پیروز میدان خواهد بود.
سیدرضا تقوی، رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور درباره کاندیداتوری‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری 96، گفت: مراجعانی داشتم که از بنده برای کاندیداتوری در انتخابات 96 دعوت کرده‌اند، البته شخصاً به پذیرش این دعوت تمایل ندارم؛ اما اگر جبهه مردمی نیروهای انقلاب روی بنده اجماع کند، در عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری حضور خواهم داشت.

▼ اخبار کوتاه
پژمان‌فر، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با تأکید بر اینکه در سال 94 بودجه مصوب قرآنی 200 میلیارد تومان بود که از این 200 میلیارد تومان اعتبار، 50 میلیارد آن تخصیص پیدا کرد، گفت: از 50 میلیارد اعتبار تخصیص پیدا کرده نیز ‌25 میلیارد آن تأمین اعتبار شد و در نهایت نقدینگی آن صفر شد؛ یعنی در سال 94 ریالی در حوزه قرآنی پرداخت نشد. در حال حاضر نیز به انتهای سال 95 نزدیک شده‌ایم و هنوز ریالی بابت اعتبارات قرآنی پرداخت نشده است.
◄  علی کاردر، مدیر عامل شرکت دولتی نفت ملی ایران میزان ذخایر نفت ایران را که به اثبات رسیده است، حدود 160 میلیارد بشکه بیان کرد و گفت: این میزان حدود 10 درصد کل نفت جهان است که در این صورت ایران چهارمین کشور بین کشورهای غنی نفتی است. وی همچنین تأکید کرد: پیش‌بینی شده است در طرح پنج ساله برای تولید ۷/۴ میلیون بشکه نفت در روز، 500 چاه نفتی جدید حفر شود.
ژنرال «میشل عون» رئیس‌جمهوری لبنان نامه نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد را «تهدید لبنان» خواند و تأکید کرد، به هر تهدید، تجاوز و تلاش رژیم صهیونیستی برای نقض حاکمیت لبنان پاسخ مناسب می‌دهیم. رئیس‌جمهوری لبنان با دفاع و حمایت قاطع از سلاح حزب‌الله برای رویارویی با تروریسم صهیونیستی و تکفیری، تأکید کرده بود سلاح مقاومت، توان ارتش لبنان را تکمیل می‌کند.
اتحاد جماهیر شوروی هنگام فروپاشی در سال 1991 بیش از 96 میلیارد دلار بدهی خارجی داشت که روسیه به عنوان میراث‌دار آن مجبور شد اصل بدهی‌ها و بهره آن را پرداخت کند. در حال حاضر، آخرین بدهی شوروی سابق 125 میلیون دلار برجای مانده از طلب یوگسلاوی سابق، سهم بوسنی و هرز‌گوین است که برنامه‌ریزی پرداخت آن در حال انجام است.
ترامپ با سخنرانی در آشیانه هواپیمای متعلق به شرکت بوئینگ در کارولینای جنوبی تأکید کرد: شعار ما این است که «آمریکایی بخرید و آمریکایی استخدام کنید.» ترامپ در ادامه سخنان خود در این مراسم که به منظور رونمایی از هواپیمای بوئینگ جدید مدل ۱۰ ـ ۷۸۷ برگزار شد، گفت: ما خواهان محصولاتی هستیم که با دستان آمریکایی‌ها ساخته شده باشد.
مجید رضازاده، رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی اعلام کرد: مراکز اقامتی و کوتاه‌مدت ترک الکل با حضور متخصصان و روانشناسان و همچنین مددکاران متخصص به زودی در چند منطقه از کشور افتتاح خواهد شد.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات